Hond valt aan!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hond valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:19

KiWiKo schreef:
tja als een van mijn honden uit het niets iemand aan zouden vallen zonder enige aanwijsbare reden.........

ben ik waarschijnlijk wat harder in.

Er is heus wel een reden. Alleen weten wij die niet omdat wij de hond niet hebben kunnen observeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:23

freaky schreef:
KiWiKo schreef:
tja als een van mijn honden uit het niets iemand aan zouden vallen zonder enige aanwijsbare reden.........

Hoe zou jij het aanpakken dan?

Ik wist van te voren dat ik een waakhond in huis haalde. Zijn gedrag is dus niet heel erg vreemd.

ik zou het dier eerst naar Tokio en terugschoppen en dan ernstig gaan nadenken of ik niet een stop bij de dierenartst moet maken.

Ik heb een hele dominantie kruising herder bouvier, ik heb hem voor de waak, en hij doet zijn taakje goed. Overdag is hij de vriendelijkheid zelve, maar waaktijd is waaktijd....... en dan pakt hij. Zou hij zomaar iemand aanvallen omdat deze toevallig langs mij loopt, dan moet ik gaan twijfelen aan de sluitingkjes in de bovenkamer......

Is niet normaal gedrag, althans niet in mijn ogen.

@ Wuis, dat zegt Illindra ook, ze hebben waarschijnlijk al heel veel tekenen gemist waardoor de hond dit gedrag gaat vertonen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:30

Wuis schreef:
KiWiKo schreef:

Er is heus wel een reden. Alleen weten wij die niet omdat wij de hond niet hebben kunnen observeren.

Inderdaad, maar de TS zou zich moeten realiseren dat er tekenen zijn waarop ze moet reageren om dit te voorkomen. Maar blijkbaar is ze daar niet toe in staat dus op het moment niet geschikt om met de hond te wandelen in deze situatie. Het kan en mag niet zo zijn dat een hond zonder reden mensen grijpt.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:25

Ik ben het helemaal met jullie eens dat een hond niet zomaar zonder reden mensemag grijpen daarom ga ik ook privelessen nemen met een gedragstherapeut. Zou de TS ook moeten doen, of liever gezegd haar ouders. Vind het nog steeds niet kunnen dat een 14 jarig meisje een hond alleen opvoedt!

Volgende week krijgt Tyson een uitgebreide gedragstest en aan de hand van de uitslag van de test een trainingsprogramma.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:41

Ik vind WEL dat een veertienjarig meisje een hond kan opvoeden. Alleen moet ze wel LEREN hoe ze op de juiste wijze met de hond om moet gaan en wat je een hond wel en niet toe mag staan in huis en buitenshuis. Dit heeft NIETS met leeftijd te maken. Ik denk dat 7 van de 10 honden niet correct opgevoed zijn, kijk maar eens om je heen en let maar eens goed op! Die honden zijn (ook) van volwassenen. TS loopt gewoon tegen een probleem aan en maakt daarbij de fout om haar leeftijd te vermelden, de vooroordelen zijn hier niet van de lucht, terwijl wij als volwassenen het vaak echt niet beter weten/doen dan zij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:53

Maikeltje, als je goed leest zul je lezen dat TS niet echt door haar ouders wordt gesteund en aangeeft geen mogelijkheid te hebben om naar training te gaan.
Hoe moet een 14jarige onder zulke omstandigheden een hond corrigeren/opvoeden?
Dat heeft niets meer vooroordelen te maken maar alles met realiteit, een 14 jarige is daar zonder begeleiding niet goed toe in staat.
Toen ik 14 was trainde ik ook al honden, maar wel onder begeleiding van mijn vader en een KNPV vereniging....
Zelfs nu train ik nog 2x per week onder begeleiding van een trainer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:39

Ja, maar de redenen die TS aangeeft om niet te kunnen gaan, geen vervoer oid, die kan ze met een beetje creativiteit zelf oplossen. Zie een van mijn vorige posts. Alleen moet ze dat dan wel WILLEN. Maar iemand schreef ook "ik vind het niet kunnen dat een veertienjarige een hond alleen opvoed" en daar ben ik het niet mee eens. Dat heeft niet met leeftijd te maken. Een volwassene heeft net zo goed begeleiding nodig als een veertienjarige, dus met leeftijd heeft dat niets te maken. Zoals je zelf zegt trainde jij op die leeftijd ook al honden. Daar zul je toch ook mee naar cursus of wat dan ook zijn gegaan vermoed ik.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:49

Ook ik heb gezegd dat ik vind dat een 14jr meisje een hond niet ALLEEN op kan voeden. Net zoals een volwassene is er de juiste begeleiding nodig. Ik zou mijn kind een hond ook niet alleen op laten voeden.

Er wordt meerdere malen gezegd dat er begeleiding nodig is maar dat wordt niet nodig gevonden. Hoe moet ze het dan oplossen? Als ze niet naar een cursus of iets deregelijks kan.

Ik vind dat als je een hond aanschaft ongeacht welk ras, dat je met dit soort dingen rekening moet houden. Zo is het wachten totdat het mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:58

maikeltje schreef:
Daar zul je toch ook mee naar cursus of wat dan ook zijn gegaan vermoed ik.

Als je leest zie dat er ook bij staan Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:23

Freaky, ik ben wel benieuwd wat er uit die test voortvloeit en hoe ze het willen gaan aanpakken. Kun je ons niet op de hoogte houden?

En llindra, het staat er idd ja, onder begeleiding van je vader en een KNPV vereniging.

Maar als het enige probleem het vervoer er naartoe is, dan is daar wel een oplossing voor te vinden, tenzij je eigenlijk helemaal geen hulp wil...

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:24

Volgende week vrijdag is de grote dag. Ik hou jullie op de hoogte! Ze willen kijken wat zijn motivatie is, dominantie, bescherming, onzekerheid......ben benieuwd.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:17

Iedereen reageerd zo agressief.. Waar is dat voor nodig? Sorry als jullie het hier niet mee eens zijn, maar ik voel me persoonlijk behoorlijk aangevallen en gekwetst omdat niemand zich er ook maar een beetje om lijkt te bekommeren dat het ook moeilijk voor mij is.

Vanochtend begonnen met kort houden + slipketting en dat ging heel goed. Gewoon omdat hij weet dat de slipketting niet prettig is reageerd is hij een sluk gehoorzamer en hoef ik de slipketting dus amper te gebruiken. Verder ook iets lekkers mee genomen voor hem (misschien wat ongezonder maar hij eet echt geen brokjes als beloning en dit komt niet omdat hij verwend is ofzo, want het is zowiezo altijd een moeilijke/kieskeurige eter geweest). Daarmee kon ik hem dus afleiden als er iemand langs liep en ik aan hem kon zien dat hij wel eens in de aanval kon overgaan, maar dit is niet nodig geweest.

Ik heb al een paar keer gezegt dat ik als ik er niet zelf uit kom proffecionele hulp ga zoeken maar ik wil het eerst zelf proberen, ook al vinden jullie dat een onverantwoordelijke beslissing.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:36

Ik, en volgens mij anderen met mij, vinden dat jij dit niet in je eentje hoort/hoeft op te lossen. De hond is n.l. ook van jouw ouders en dus hebben die hier ook een verantwoordelijkheid te nemen.
Verder is het ook zinnig om te achterhalen waar de agressie vandaan komt voordat je lukraak iets gaat proberen.
Ik ben zelf niet tegen een slipketting, maar het is helaas zo dat als je niet weet hoe je daarmee moet corrigeren het nutteloos is of zelfs gevaarlijk. Een verkeerde correctie daarmee kan n.l. de nek van de hond beschadigen.
Mensen reageren niet agressief, maar bezorgd. En jij bent (sorry dat ik het zeg) wat eigenwijs dat je het belangrijkste advies (zoek hulp) niet ter harte neemt. Die hulp heb je nodig omdat je m.i. echt een stukje overzicht mist gezien het feit je niet ziet aankomen dat ie uitvalt en ook de reden van het uitvallen niet weet. Dat is geen agressieve houding naar jou toe, dat is van mijn kant gewoon bezorgdheid. Want ik vind het vreselijk als een hond door onbegrip wordt bestempeld als agressief. Want helaas hoor je maar al te vaak dat ie daarom afgemaakt moet worden. En ik zou het triest vinden als het zo ver moet komen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:56

Lotjuh, waarom vraag je eigenlijk hulp als je zelf blijkbaar het beste weet hoe je het probleem op moet lossen? Dit is niet agressief bedoeld, maar als je verder geen hulp wil accepteren moet je dat gewoon zeggen. Alles wat ik in voorgaande posts heb geschreven (en niet alleen ik), is volgens mij als praten tegen een muur. Voor mijn gevoel wil je van niemand iets aannemen en je gaat alleen maar in de verdediging. Ik vind het gewoon zonde als jij straks niets meer te vertellen hebt over je hond en ieder keer op je hoede moet zijn als je hem meeneemt. Dit kan zoveel leuker zijn, echt waar, maar dan moet je ook dingen aannemen van mensen die jou proberen te helpen. Zoals BrankaZ ook al zei: het is puur bezordheid.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:43

Ik geef jullie ook geen ongelijk maar ik ben idd nogal eigenwijs. Ik denk dat ik beter had moeten nadenken voor ik dit topic aanmaakte. Ik had niet op reacties gerekend waar ik uit word gemaakt voor 'te jong om een hond op te voeden' of 'jou hond is niet opgevoed' dus daar schrok ik van en zoals ik al zei voelde ik me daardoor aangevallen. Ik hoopte meer op reacties van mensen die zo'n zelfde soort probleem hebben gehad met hun hond en hoe die het hebben opgelost ofzo.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:23

Er zijn meerdere mensen die je het advies geven om proffesionele hulp in te schakelen.

Ik heb net zoals jij nu hetzelfde mee gemaakt en ga nu weer flink met hem trainen ONDER begeleiding. Ik vind dat dit iets is waar je niet mee moet aan gaan lopen modderen. Voor je er erg in hebt kan het escaleren en ben je veel verder van huis. Tyson is nu 2 keer uitgevallen en dat is voor mij al meer dan genoeg.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:24

Ik heb niet alles gelezen maar geef hier mijn mening. Honden vallen nooit zomaar aan. Er zijn toch een paar tekens die vooraf gaan aan een aanval (wit van de ogen, borstelen, staren, bevriezen,...) Maar je moet vooral de oorzaak gaan vinden en aanpakken. Kort houden is hier dus geen oplossing. Vroef of laat komt hij toch eens los. Je moet weten wat er in zijn hoofd omgaat om het probleem te kunnen aanpakken. Misschien is er vroeger idd iets gebeurt waarom hij agressief werd naar mannen. Misschien is hij er gewoon bang van en wil hij zo beschermen. Kijk naar zijn signalen, is de staart hoog of laag, de oren naar voor of plat? Vooral speciale oefeningen en hulp van een therapeut kunnen hier helpen. Mannen zouden best je hond niet direct benaderen en niet staren. Laat de mannen hem een koekje geven en laat ze bukken. Succes!