Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iilse

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:42

Wij geven onze kat s'ochtends en s'avonds een zakje of tinnetje met nat voer. Deze delen we dan op in 2 porties en doen er een klein beetje water bij en prakken het een beetje klein. Daarnaast heeft ze altijd een bakje met droge brokjes tot haar beschikking.

Dat van de tanden klopt wel. Onze kat is nu 10 jaar en heeft nauwelijks tandjes meer... (ze heeft er geen last van, ze eet nog net zo goed als vroeger Ja)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:44

JustNanno schreef:
Shiloh schreef:
als je het puur wilt bazeren dat katten vlees eters zijn Knipoog dan moet je ze ook geen kattenbrokken meer geven.. zoals ik al uitgelegd heb, bestaan katten brokken voor een HEEL groot gedeelte uit koolhydraten... over troep gesproken Tong uitsteken

en vraag me zeer af of je het over alle merken hebt, of 2 voorbeelden hebt gepakt... aangezien veel goedkope en dure merken uit precies dezelfde fabriek van dezelfde fabricant en uit dezelfde machines... alleen de ene gaan in de saaie goedkope zak en de andere in de leuke dure zak...

Ik zette ALLE goedkope voerders tegenover de premiummerken. Als je niet zo eigenwijs zou zijn zou je misschien de ingredientelijst eens tegenover elkaar kunnen zetten.

Inderdaad, je roept nu wel wat, maar het feit dat je niet eens weet dat er zoveel water in blikvlees zit zegt mij dat je nog nooit zelf op een etiket gekeken hebt. Je moet niet klakkeloos alles overnemen van leraren en dat navertellen maar zelf op onderzoek uitgaan. Lachen

En nee het is niet vreemd dat het duurder is, als er bijv. meer puur vlees in zit ipv granen. Vlees is nu eenmaal duurder dan granen dus als er 60 procent vlees in zit zijn de brokken duurder dan wanneer er 6 procent vlees in zit. Lijkt me logisch.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:46

in dat brokje van 60% vlees zit anders nog steeds heel veel granen en koolhydraten.. anders blijft dat brokje echt geen brokje hoor Knipoog ...

maar waarom zou dat water zo slecht zijn dan Knipoog ... dieren en mensen bestaan nu eenmaal uit heel erg veel water... het zijn toch vleeseters?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:48

Mensen zijn omnivoren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:48

Ik ga me er ook even mee bemoeien!

Het klopt dat katten 100% carnivoor zijn en dat er in brokken gewoon stoffen in zitten die niet zo geschikt zijn.

Maar goed waar draaid alles om? Ja Geld! Dus zolang de consument het blijft kopen zullen mensen brokken voer blijven kopen of het nu goed is of niet.

Nat voer beter? Ja in feite wel het komt meer overeen met het natuurlijke eetpatroon van de kat. Alleen als je nat voer voert moet je er wel meer van geven omdat er veel meer water in zit. Dit vergeten mensen vaak!

Oftewel zolang het in de dierenwereld om mensen blijft draaien en dus om geld zal er weinig veranderen. En zolang de consument maar denkt dat het voer wat hij zijn hond/kat of weet ik voor ander dier voert goed is. Dan zal die dat blijven kopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:49

jah, duhuh... maar dat probeer ik daar toch niet mee te zeggen..

we zijn onivoren jah, maar wel vlees...

katten eten vlees...

vlees bestaat voor een HEEEEEL groot percentage uit water...

dat maakt dat dat water in blikvoer ECHT geen rommel is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:50

Zucht. Haha! Ik heb mn antwoord al klaar maar ga eerst even eten. Totzo. Haha!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:50

Onze kat krijgt al zolang ik me kan herinneren savonds nat voer (tegen woordig die senior zakjes van whiskas) en daarbij krijgt ze een bakje brokken, waar ze de rest van de dag mee kan doen, als ze haar nat voer te snel op eet. mochten de brokken op zijn overdag, worden die wel bijgevult.
verder krijgt ze regelmatig een plakje lever als mn moeder dat in huis heeft, verder wordt er niet geschooid Knipoog
Ze is al 14, dus k ga er maar vanuit dat t goed is zo Lachen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:51

Ik geef m'n kat nat voer en droogvoer, maar ik vind nat voer beter voor haar. Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:51

ben het compleet met je eens hammie...

zelfs het dure voer zou heeeeeeel wat factoren in prijs omlaag kunnen en dan NOG zouden ze eraan verdienen... je betaald veel geld, omdat je bereid bent het te betalen...

ik moet er helaas vandoor en zal dit weekend weinig op de computer kunnen en komende week trouwens ook... (tjah, studie week....). Dus niet dat jullie straks denken dat ik neit meer reageer omdat ik geen antwoord meer weet Tong uitsteken ... wil namelijk wel graag mijn tentamens halen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-10-06 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:53

Ik vraag me af wat we onszelf eigenlijks voeren... Zijn onze toetjes en chips niet ook bewerkt? De kaas weet ik echt niet van hoe het is gemaakt, en de leverworst die bij ons af en toe op tafel staat hoef ik echt niet meer van te weten dan dat het voor een groot deel vlees is.
Onze katten krijgen voer waar ze het prima op doen. ze vinden het lekker, want ze komen elke ochtend en avond terug.
Er is ook echt wel onderzoek gedaan naar het kattenvoer. ik denk dat veel katten het tegenwoordig niet eens veel beter doen op vlees dan op gewone brok.
Ja, het is industrieeel, maar er zitten echt wel goede dingen in, anders dan zien we dat snel genoeg aan onze beesten.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:56

senna krijgt s'morgens een half zakje brokjes in saus (om ongeveer 18.00 want dan moet ik plassen Tong uitsteken ) als we er dan uitgaan krijgt ze een laagje harde brokken en sávonds krijgt ze nog een laagje harde brokjes (harde brokjes in totaal 2x30 gram) eerst gaven we alles in 1 x en dat had ze dan om 10.30 allemaal op Haha! dus gaven we dan nog maar wat anders vonden we het zielig...en toen werd ze dus te dik Bloos
en als wij gaan eten krijgt ze altijd een stukje vlees...althans...dat pikt ze meestal van mijn bord!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:56

Wuis schreef:
Je moet niet klakkeloos alles overnemen van leraren en dat navertellen maar zelf op onderzoek uitgaan.

oow dat doe ik ook echt niet hoor... was het met vele dingen die hij zei niet eens, maar ook met vele wel...

zoals je misschien wel hebt kunnen lezen heb ik die reactie over wel heel erg overdreven veel water in blikvoer weer weggehaald... waarom? omdat ik er over na ben gaan denken en die percentages inderdaad vrij logisch zijn. dieren bestaan nu eenmaal uit heel erg veel water.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:56

onze kat krijgt voornamelijk brokjes (whiskas) en af en toe nat voer als tussendoortje (Sheba).
Ik denk dat brokjes wel gezonder zijn voor de tanden enzo.
Ze krijgen dan ook niet zo snel wormen heb ik gehoord?
hij vindt hetzelf ook lekker, dus ja, waarom zou het af en toe niet kunnen? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:13

Shiloh schreef:
Wuis schreef:
Je moet niet klakkeloos alles overnemen van leraren en dat navertellen maar zelf op onderzoek uitgaan.

oow dat doe ik ook echt niet hoor... was het met vele dingen die hij zei niet eens, maar ook met vele wel...

zoals je misschien wel hebt kunnen lezen heb ik die reactie over wel heel erg overdreven veel water in blikvoer weer weggehaald... waarom? omdat ik er over na ben gaan denken en die percentages inderdaad vrij logisch zijn. dieren bestaan nu eenmaal uit heel erg veel water.

Toch wil dit wel zeggen dat je zelf nog nooit op de verpakkingen hebt gekeken. En toch wat roept. En dat vind ik dom.

Citaat:
trouwens... is toch niet gek dat vlees uit blik voor zoveel uit water bestaat...

het zijn vlees! eters... mensen bestaan toch ook voor 70% uit water ow weet ik vele hoeveel precies..., net zoals heeeeeeeel veel andere dieren...

Jawel het is wel gek. Puur vlees bevat niet zo belachelijk veel water als blikvlees. Waarom zouden ze water bij blikvlees in doen? Juist, water kost niks. Het is een goedkoop opvulmiddel. Het geven van blikvlees is dus een dure manier van water geven.

Waarom denk je dat ze kip in de supermarkten volspuiten met water? Juist, het wordt groter, weegt meer, ka ching, makkelijk verdiend door een blikje 'vlees' te verkopen met 80% water.
Kwalitatief zitten er in brokken dus veel meer voedingsstoffen dan in blikvoer. Maargoed dan ligt het er nog wel weer aan wat voor brokken je geeft, zoals ik al vele malen eerder vertelde.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:15

whisperramse schreef:

Nee dat heeft niks te maken met voedsel... Knipoog

Wat voor een voer je je kat ook geeft, dat het voldoende vocht binnen krijgt is wel 10x belangrijker! De één voert brokken en zorgt dat zijn kat voldoende drinkt daarnaast, de ander voert nat/blik/vers-voer en die kat krijgt zodoende al een hoog gehalte vocht binnen.

Granen en andere 'rotzooi' zijn inderdaad niet goed voor katten. Veel katten krijgen hierdoor allergische reacties of nieraandoeningen.

En Wuis ik ben het met je eens Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:16

whisperramse schreef:
onze kat krijgt voornamelijk brokjes (whiskas) en af en toe nat voer als tussendoortje (Sheba).
Ik denk dat brokjes wel gezonder zijn voor de tanden enzo.
hij vindt hetzelf ook lekker, dus ja, waarom zou het af en toe niet kunnen? Knipoog

Dat is wat de fabrikant doet geloven. En tja mensen denken he! ik moet ook kauwen op eten dus zal m'n kat dat ook wel doen. Maar echt goed kauwen doen ze niet dus heeft het voor de tanden weinig nut.
Dat van wormen krijgen is een fabeltje. Gewoon goed en regelmatig ontwormen dan voorkom je dat euvel.

En leuk dat jij het zegt. Jij vind dat jou kat het lekker vind. Dus blijf je dit voer ook kopen. Maar tja als je kat een muisje oppeuzelt is dat vies en eng (vind groot deel van de mensen). Terwijl juist een muis meer naar het natuurlijke rijkt dan het voer uit de winkel.

Het gaat dus niet om het dier wat goed daarvoor is. Maar om de mens wat die denkt dat goed voor hem is. En daar speelt de fabriekant erg goed op in (en geef ze eens ongelijk), om voor elk dier, kwaaltje en weet ik veel wat een nieuw voer te maken.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:22

hammie schreef:
Maar echt goed kauwen doen ze niet dus heeft het voor de tanden weinig nut.

En toch vallen bij een kat, wat blikvoer eet, eerder de tanden uit dan bij een kat wat brokken eet.

Katten kauwen wel degelijk. Maar veel katten inderdaad niet, of niet altijd. Deze pakken het op, leggen het op hun tong en slikken het door... dikke vreetzakken zijn het! (kan ze dus niet snel genoeg gaan...)
Er zijn nu grotere brokken voor katten met een gebitsprobleem, of aanleg voor een gebitsprobleem. Deze moeten ze wel kauwen...

En muis (natuurlijk voedsel) is altijd nog het gezondst... Maar goed, die vind je niet in de winkel voor katten. Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:24

En toch blijf ik er bij dat het weinig uit maakt. Voer wordt speciaal gemaakt voor de mens die het aan hun dier voert. Tuurlijk zijn er veel eisen waar het aan moet voldoen en deze zijn in vergelijking met mensenvoeding erg streng. Maar er is ook een groot grijs gebied. Dit betekent dat veel dingen gewoon kunnen terwijl dat niet het beste is voor het dier.

Maar goed het blijft dus de vraag wat is het beste voor het dier?

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:25

onze poetie kan de hele dag door harde brokjes eten en water drinken.....en 's avonds als wij gaan eten krijgt ze 2x een kwart blikje voer...(dat zijn van die kleine blikjes...) ze krijgt wel k/d speciaal voor dr nieren, ook de harde brokjes zijn voor dr nieren....en dan zondag ochtend en soms tussendoor krijgt ze een worstje Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:26

Al onze katten die we ooit hebben gehad krijgen 's ochtends en 's avonds blikvoer (heb nu even 1 kat thuis, heb zo'n klein kuipje en daar doen we 2 dagen mee) en tussendoor staan er altijd harde brokjes voor haar klaar.
Vorige katten zijn 17 & 18 geworden, dus ach wij gaan gewoon zo door.

Ik denk dat je ook net als bij honden je kat ook best vers vlees kunt aanbieden, het kost alleen wat meer..

En wbt tanden uitvallen Tong uitsteken Onze vorige oudjes hadden al hun tanden nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:27

Zidaantje je hebt wel muizen en kuikens in de diepvries liggen in de winkel voor katten, maar ik koop dit niet omdat ik

a) tegen broodfok van knaagdieren ben
b) er gewoon geen lekker gevoel bij heb. Natuurlijk worden er voor brokken en vlees ook beesten vermoord, dat terzijde. Maar dat is een andere discussie.
Maar ik wilde maar even zeggen dat het wel te krijgen is. Haha!

@Anna jelly, in verhouding is vers vlees goedkoper gezien je voor een blik voor het water betaalt.
En trouwens vers prins vlees is ook niet zo duur hoor, iets in de 2 euro geloof ik, en dan heb je 12 stukjes. Dus eigenlijk ís het zelfs gewoon goedkoper dan blikvoer.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:36

Wuis schreef:
Zidaantje je hebt wel muizen en kuikens in de diepvries liggen in de winkel voor katten, maar ik koop dit niet omdat ik

a) tegen broodfok van knaagdieren ben
b) er gewoon geen lekker gevoel bij heb. Natuurlijk worden er voor brokken en vlees ook beesten vermoord, dat terzijde. Maar dat is een andere discussie.
Maar ik wilde maar even zeggen dat het wel te krijgen is. Haha!

@Anna jelly, in verhouding is vers vlees goedkoper gezien je voor een blik voor het water betaalt.
En trouwens vers prins vlees is ook niet zo duur hoor, iets in de 2 euro geloof ik, en dan heb je 12 stukjes. Dus eigenlijk ís het zelfs gewoon goedkoper dan blikvoer.

Weinig consumenten (klanten...baasjes van katten) weten dat deze dieren ook voor katten gebruikt kunnen worden. Deze voedseldieren worden overigs ook niet aangeboden in de winkel voor katten (alleen als we zelf 'slim' genoeg zijn kom je erachter en vraag je om dat voedsel). Dit is jammer, want het is het beste voor de kat!
Maar toch zijn veel van die consumenten van mening dat het 'zielig is' om hun kat zo'n bevroren diertje te geven, of ze denken dat áls ze het zien, het slangenvoer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:45

Er zijn toch aardig wat mensen die dit aan hun katten voeren. Maar nee,het doormiddenknippen van muizen en kuikens is niks voor mij.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:49

Haha, ook niet voor mij. Mijn kat mag best een muis vanger en lekker oppeuzelen, maar dat laat ik dan ook 100% aan hem over (met die muis) Knipoog !