Poesje sterft van de honger...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Poesje sterft van de honger...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:56

Die van mij krijgen indoor voer, van jawel... de Albert Heijn. Die hebben een gewoon huismerk en een premiummerk. Het allicht niet zo goed als Hills e.d. Maar ze doen het er goed op en vinden het lekker. Ook de ontlasting is niet meer geworden en ze stinken ook niet. Allebei mijn katten zijn goed op gewicht. Mijn DA ziet meer katten met overgewicht en die van mij waren perfect. Af en toe krijgen ze blikvoer erbij, maar dat is wel van Hill's.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:59

Qua wat je zou kunnen voeren is hierboven al veel gezegd. Ik ga helemaal mee met de reacties premiumvoer (Hills, Royal Canin enz) eventueel aangevuld met vers (voer zelf carnibest).

Wil nog wel even reageren op het alles eten en altijd honger hebben. Ik heb vroeger ook een kat gehad die het erg moeilijk had gehad bij zijn vorige baas, regelmatig geen eten kreeg en dan dus de restjes uit de vuilnisbak jatte.
Toen hij bij ons kreeg was het een ramp, vuilnisbakken overhoop trekken, uit de pan vreten als je even omdraaide, eten van je bord jatten, grommend op zijn eten aanvallen en ga zo maar door.
Hij heeft echt moeten leren dat het niet nodig was, er stond altijd een bak brok klaar. In het begin at hij dat achter elkaar op (en het voer van de anderen erbij). We hebben stug volgehouden de bak te vullen en hem niet te laten snaaien. Na een tijd begon hij te beseffen dat hij geen honger meer zou hebben en werd het gedrag langzaamaan minder. Je kon nog niks laten staan maar hij had niet zo'n eetobsessie meer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:00

ellepel schreef:
wat ook wel werkt is om gewoon harde brokjes te halen van de aldi Haha!

mijn katten zijn gek op alles wat lekker is, en eten alle merken en soorten voer,maar zodra ik een zak harde brokjes van de aldi haal gaan ze spontaan op dieet Knipoog

haha las deze reactie en onze katten leven echt al jaren op aldi-voer en ze doen het er perfect op! onze oudste kat is 18 geworden op dat voer dus dan zal het wel goed zijn Knipoog

toch adviseer om idd naar de voeding te kijken en natuurlijk de gezondheid van het beestje, want het lijkt mij dat als ie zoveel eet dat er toch iets mis is!

en wat er hier allemaal over voer word gezegt... ga maar eens op verpakkingen kijken wat er allemaal in voer zit en zoek op wat een kat nodig heeft per dag! ik heb een keer voor mijn opleiding een heel werkstuk over kattenvoer gemaakt en was toch echt verbaast over de resultaten Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:23

Ellebel schreef:
Als je vers vlees wil gaan voren raad ik je sterk aan om je daar eerst heel goed in te verdiepen, een kat is geen kleine hond en heeft hele specefieke voedingsbehoeftes. Ik zie het zo vaak fout gaan met zelf samengesteld voer... Het kan prima hoor maar het is een stuk ingewikkelder dan even naar het slachthuis en een kilootje of 10 aan vlees halen.

Ben ik het mee eens. Denk wel dat vers vlees beter is dan brokjes met allerlei conserveringsmiddelen maar voordat je het weet heeft je kat ondanks al je goede bedoelingen een gebrek aan een aantal vitamines of mineralen.

Zelf geef ik mijn katten daarom alleen brokjes van royal canin / hill's of iams. Dan weet je zeker dat door de fabrikant alle benodigde voedingstoffen zijn toegevoegd. Mijn katten zijn gewend aan dit voer vinden het lekker en lusten geen andere merken meer. Bovendien merk je inderdaad dat ze minder ontlasting hebben en de kattenbak minder stinkt dan bij goedkoop huismerkvoer.

Bewaar mijn voer in een trommel dus de zak heb ik niet meer maar ik geloof niet dat er zo als just nanno zegt in dit voer 60% vlees zit tegenover maar 4% bij supermarktvoer. Geloof zeker dat deze merken beter zijn maar zo'n groot verschil zit er volgens mij nu ook weer niet in.

Dat deze merken duurder zijn heeft niet alleen met de kwaliteit te maken maar ook met de naam en ze verdienen volgens mij ook gewoon meer. Heb thuis kattenmatjes van iams en een kattentent. Heb ook nog 2 delen van een kattenencyclopedie van royal canin. Allemaal gratis gekregen. Terwijl je voor de spullen van Felix moet sparen en bijbetalen. Die gratis kadootjes komen dus echt wel omdat ze meer winst maken. Dus die hogere prijs zit hem niet alleen in betere ingredienten.

En om op het vele eten terug te komen. Had pas geleden een jong poesje gevonden die inmiddels naar het asiel is maar die at volgens mij wel net zo veel als mijn 2 oude katten samen.

Jonge katten hebben schijnbaar meer behoefte aan eten. Je zegt dat ze volgens de dierenarts gezond is verklaard dus zou ik me over zijn/haar gezondheid geen zorgen maken.

Wordt ze niet te dik dan maar gewoon wat extra voeren. De ene mens kan ook meer eten als de andere zonder dik te worden dat zal met katten ook wel zo zijn.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:29

Djeenie schreef:
Chrystal-gek schreef:
Onee? Verdiep je er eerst eens even een beetje in voordat je met zulke uitspraken komt...
Sommige katten en honden gaan door een hel omdat de eigenaars brokken (hebben ge)geven.

Hier spreek je over 'sommigen'. 'Sommige' katten en honden verdragen het kwaliteitsvoeder ook niet, omdat er stoffen inzitten die ze nou eenmaal niet kunnen verdragen. Hill's (om nou een voorbeeld te geven) bevat ook niet alleen vlees in z'n brokken.

Wat bedoel je met kwaliteitsvoeder? Is wel handig om dat eerst te weten voordat ik daar op in ga.
Hoe dan ook, jij zegt dat door brokken katten geen kwaaltjes krijgen en dood gaan, ik zeg simpelweg dat dat helaas niet het geval is.
En idd, sommige katten en honden, want niet alle katten en honden krijgen last als ze brok gevoerd krijgen, maar 'sommige' (zoals jij dat zo mooi aanhaalt tussen die haakjes) helaas wel.

Djeenie schreef:
Chrystal-gek schreef:
Dat jij je kat brokken geeft, dat moet je helemaal zelf weten, maar kom niet met onwaarheden aan.
Daarom is je advies niet goed, niet om wat nou beter of slechter is, maar omdat er onwaarheden in je verhaal zitten.

Welke onwaarheden? Lachen Dat jij je kat geen brokken geeft, ook goed. Veel DA's bevelen nogthans alleen brokvoeder aan. Van waar zouden ze't halen, hé? Ik geef m'n kat gewoon merk, brok en blik, en ze ziet er gezond uit. Dat jij je kat merkproducten van hoge kwaliteit geeft, ok. Ik zie dus echt niet in waarom mijn advies niet goed is. Moet iedereen nou de merkproductenzooi gaan kopen omdat dat absoluut het beste is? Tuurlijk is het beste het beste! Maar ze overleven best ook zonder het beste.

Van waar de Da's hun advies halen? Van de brokkenfabrikanten die hun sponseren en die eens in de zoveel tijd een mannetje langs sturen om hun verhaal te houden. Niet door eigen onderzoek oid hoor.
Bij de meeste Da's is dit het geval, zeg ik er dan nog meer even achteraan, voordat men gaat vallen over deze algemene uitspraak en met uitzonderingen aan komt.
Want uitzonderingen zijn er idd, maar ze worden ook niet voor niets uitzonderingen genoemd.
En dan nog, ze raden brok aan, maar geen blikvlees of tafelresten met kruiden.

En nee, iedereen moet zelf weten wat ze doen, ik verplicht niemand om zijn of haar kat alleen dat en dat soort voer te geven, dat kan en wil ik niet eens. Maar het is wel fijn als men de keuze wat betreft wat men gaat voeren maakt doordat men de juiste informatie krijgt.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:37

lindsey schreef:
Ben ik het mee eens. Denk wel dat vers vlees beter is dan brokjes met allerlei conserveringsmiddelen maar voordat je het weet heeft je kat ondanks al je goede bedoelingen een gebrek aan een aantal vitamines of mineralen.

Zelf geef ik mijn katten daarom alleen brokjes van royal canin / hill's of iams. Dan weet je zeker dat door de fabrikant alle benodigde voedingstoffen zijn toegevoegd.

Maar er is meer dan alleen zelf samenstellen in de 'vers-wereld', je kan het ook kant en klaar kopen (KVV genoemd).
Hoef je ook niet bang te zijn voor ontbrekende onderdelen.

Verder raad ik niemand aan om halsoverkop te beginnen met zelf samenstellen, dit omdat je je er beter eerst goed in kan verdiepen van wat je wel en niet moet voeren en in welke verhoudingen en dergelijke.
Daarom raad ik aan om met een KVV te beginnen zodat je je intussen kunt gaan inlezen over zelf samenstellen, en dan kunt overgaan op geheel zelf samenstellen of gedeeltelijk of toch bij het KVV te blijven.

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:42

Hai,

Hoe gaat het nu? Ik heb zelf een poesje van bijna 8 maand. maar heb geen id wat je onder klein verstaat? mijne is ook niet heel groot maar dat was mams ook niet als je wil kan ik vergelijk fotos mens/poesje sturen van 8md.

Ik geeft altijd brokjes en die staan er altijd ik heb gehoord dat je in principe zoveel mag geven als die wilt totdat ze een jaar zijn. Ik geef mijne verschillend brok maar vooral SMOKLE KITTEN te halen bij de dieren winkel niet extreem duur maar tog goed hiervan eet ze minder omdat dr meer voedingstoffen inzitten (het is waar ik heb het getest!) Ze krijgt sochtends Gourmet Mouse 1 blikje gewoon voor de verwennerij want brok moet het hoofdvoer zijn1

Su6!

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 11:47

Wat een adviezen Lachen
Ben er echt heel blij mee!
Maar een discussie is ook weer niet nodig hoor.
Ik filter gewoon de goede adviezen eruit. Waar ik denk dat ik het meeste aan heb. En ik was eigenlijk een beetje opzoek naar deskundig advies, en die krijg ik gelukkig ruim voldoende!
Ze heeft het gedaan met goedkoopvoer. En we gaan nu dus gewoon anders voeren. Al ben ik er nog niet helemaal uit, wat precies.
Daarna geef ik het 3 maanden. Mocht ze nog zo raar reageren, dan ga ik echt terug naar de dierenarts.

Ik denk alleen dat het wel een béétje in haar gedrag zit. Want onze andere kat, die altijd voldaan was na het eten, kijkt het van haar af en begint dat ook te miauwen, geef je haar dan weer wat eten, wil ze niet.

Maargoed, ze gaan beide ander voer krijgen,ik hou jullie op de hoogte!

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:04

Ik gaf voorheen altijd gewoon de goedkope brokjes gecombineerd met pate van de aldi.
Omdat ik voor mijn paarden zorg dat ze goed voer krijgen wil ik dat voor mijn katten ook graag doen.
Wat is jullie ervaring met Jarco?
Ik wil dat mijn katten ook geen troep krijgen.
Wat kan ik nu het beste geven, ze zijn gewend om de hele dag door Brokken te eten (Jarko) en s'ochtens en s'avonds krijgen ze allemaal 1/4 deel van zo'n kuipje (paté).
Ik zie het niet zitten om zelf vlees te moeten samenstellen.
Die merken (carnibest, ect.) dat KKV voer zijn dat dan gewoon brokjes, of is dat alleen maar vlees.
De gewoonte van de brokjes altijd en sávonds en sóchtens wat vlees staat me wel aan.
Wie heeft er een goed advies?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:12

Jarco ken ik niet, maar het zal geen premiummerk zijn ga ik zo even vanuit.

KVV is ingevroren en meestal al in porties verpakt. Het schijnt dat tussen brokjes en KVV minimaal 8 uur moet zitten, ivm de darmen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:44

Onze kat krijgt blikvoer en brokjes. Denk dat dat toch het beste is om te geven. En dan wel van een merk, want die goedkope merken is ook niet alles.

Ena ls het zo blijft dan moet je echt naar de dierenarts gaan.

Succes ermee!

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:26

blikvoer bestaat voor t grootste deel uit water, daar heeft ze niet genoeg aan, geef haar complete brokken, waar alles inzit,dat is t beste mijn katten hebben nog nooit blik voer gehad, en die zijn nog nooit ziek geweest,en doen t perfect op de complete brokken van royal canin