Bedekking in een konijnenhok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneM_Ajax

Re: Bedekking in een konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:26

mijn nijntjes staan gewoon op zaagsel, dat van dat artikel heb ik aan mijn DA gevraagd en die zegt dat als je konijn een goede weerstand heeft en een goede conditie, dus niet te dik wat konijnen al snel zijn, dan is het niet zo heel schadelijk. Mijn dames zijn allebei (voor konijnen) super slanke dennen (niet verwarren met te dun), en ze hebben ook beide een goede weerstand. Ze doen het gewoon goed op zaagsel dus daar blijven ze ook op staan. Ik heb een hok met 2 verdiepingen en boven ligt het hooi en dat willen ze nog wel eens verspreiden en er bovenop gaan liggen. Verder uiteraard hardvoer en elke dag vers water, met warm weer 2x per dag.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:27

is houtvezel hetzelfde als zaagsel eigenlijk?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:34

Ik heb zaagsel, met daarboven op stro en hooi. Hij maakt er wel een zootje van, zaagsel en stro mengt ie door elkaar nadat ie stro in ministukjes heeft gebeten. ach, en hij word toch elke week verschoont, dus vind het niet erg dat ie alles door elkaar gooit, blijft een beestje.
hooi vul ik dagelijks aan. heb dat niet in een speciaal ruifje oid zitten.
in hoekje dat ie piest gooi ik altijd wat goed absorberende kattegrid onder het zaagsel. werkt perfect voor de stank.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:26

Mensen gebruiken al sinds jaar en dag zaagsel en houtkrullen als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. En nou is dat ineens slecht? Ik weet het niet hoor, tegenwoordig wil men overal wel zo'n plakkertje op drukken.

Vroeger zat mijn konijn op houtkrul, met een lekkere laag stro in de winter en altijd voldoende hooi.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:03

Mijn konijnen hebben allemaal aubiose, vooral s zomers, in de winter krijgen ze nog een hoeveelheid stro waar ze mee doen wat ze willen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:10

Eightlegged schreef:
Mensen gebruiken al sinds jaar en dag zaagsel en houtkrullen als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. En nou is dat ineens slecht? Ik weet het niet hoor, tegenwoordig wil men overal wel zo'n plakkertje op drukken.

Dit is niet alleen van nu. ik kan me nog herinneren dat dit jaren geleden al bekend was. een jaar of 10 geleden werd het al door dierenarts en dierenwinkels afgeraden om zaagsel te gebruiken. maar dit was vooral als je het echt als bodembedekker gebruikte en als de konijnen er dus intensief contact mee hadden.
de reden wist ik toen niet (m'n moeder was het afgeraden dit te gebruiken dus het werd gewoon niet gehaald). ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel gebruik voor de konijnen maar alleen in hun toilet bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:25

Nou als ik geen hennepvezel heb gebruik ik voor mijn knagers ook gewoon zaagsel hoor. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad (bij ratten moet je het alleen niet gebruiken want die zijn zeer gevoelig voor stof, weet niet of konijnen er ook zo extreem gevoelig voor zijn maar volgens mij niet zo erg als ratten).
De meeste zaagsel is bijna stofvrij wat je tegenwoordig kunt kopen.

En er is een tijdje geleden ook een artikel ergens geplaats waar in stond dat zaagsel zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer slecht was. Later bleek dat dit door de producenten van no-smell gemaakt was, met allerlei onzinnige redenen en dingen die gewoon helemaal niet klopten, gewoon omdat ze wilden dat mensen no-smell gingen kopen ipv zaagsel. Nou dat kunnen ze mooi vergeten, ik hoef dat no smell niet.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 17:39

Eightlegged schreef:

Vroeger zat mijn konijn op houtkrul, met een lekkere laag stro in de winter en altijd voldoende hooi.

Je hebt wel gelijk hoor, waar krijgen je tegenwoordig nou geen kanker van dat is ook zo iets, van teveel melk drinken teveel in de zon, aangebrand vlees eten, opgewarmd magnetron eten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:46

Meissie17 schreef:
Je hebt wel gelijk hoor, waar krijgen je tegenwoordig nou geen kanker van dat is ook zo iets, van teveel melk drinken teveel in de zon, aangebrand vlees eten, opgewarmd magnetron eten.

Dat zijn dingen die ze niet ter plekke verzinnen om ons te pesten. ze kunnen tegenwoordig gewoon meer onderzoeken en dan komen er zulke dingen uit.

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:49

ik doe in de plas hoe een laag kranten,,daarover in de hele kooi een laag zaagsel en die bedek ik met een lekker pak stro!

maar mijn konijn knaagde laatst aan de kranten toen hij aan het graven was... en dat lijkt me niet zo goed!
maar door het zaagsel gaat z'n plas heen en die bijt geel uit!
iemand een idee wat ik onder de zaagsel i.p.v. kranten kan leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:23

Houtkorrels van sivo green. Ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:34

zitake schreef:
Mijn konijnen hebben allemaal aubiose, vooral s zomers, in de winter krijgen ze nog een hoeveelheid stro waar ze mee doen wat ze willen.

Het is idd niet zo goed omdat (vooral als je bv zaagsel bij een houtzagerij gaat halen) het vaak behandelt is, ook bestaan er houtsoorten die giftig zijn. Ik weet wel dat ze die mss niet in pakken gaan verkopen maar knaagdieren zoals konijnen enzo, zijn gevoeliger aan hun ademhalingswegen voor zo'n dingen, bv de geur van zaagsel (kan soms sterk ruiken). Plus in zaagsel zit nog eens behoorlijk veel stof en ze kunnen ervan eten. Persoonlijk gebruik ik aubiose (weinig stof, geurloos en neemt veel meer vocht op dan bv gewoon zaagsel en je hebt heel weinig geurhinder in de hokken (dan bedeol ik de typische ammoniakgeur)) Nog een voordeeltje, bij ons gaat het op de mesthoop en aubiose is goed verteerbaar, dat heb je met zaagsel weeral niet.