Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:47

Als ik mijn paard, kuil, mais en brok voer, gaat hij niet aan de schijt Lachen

En dat is toch het dagelijkse eten van een koe in de winter Lachen

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:59

Dikbillen hebben een genetische afwijking, waardoor die spieren zich zo raar vormen.
Maar niet alle vleeskoeien hebben dat.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:09

runningkawa schreef:
Als ik mijn paard, kuil, mais en brok voer, gaat hij niet aan de schijt Lachen

En dat is toch het dagelijkse eten van een koe in de winter Lachen

er zit bij ons een heel duidelijk verschil in paardenkuil, en de kuil die de koeien krijgen. Bloos als ik dat aan de paarden voer, zijn ze gegarandeerd aan de vlaai Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:25

Laat ik het nog sterker vertellen

Heel lang gelden, toen ik nog piep was Lachen
Reed ik paard bij een handelaar, die ook koeien had.
In die tijd bestond kuil nog niet.
En ook toen hadden ze vlaaien

Verder voert ook niet elke koeienboer dat hele natte spul

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:29

Maar toch denk ik, er is heel wat mis in koeienland. Kijk maar om je heen, hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer de goedverzorgde koeien opvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:32

Ik denk dat er zo een paar boeren zijn, maar de meeste niet.

Wij hadden hier vorig jaar ook koeien van een boer in de buurt.
Kwamen ook zo mager aan, gingen fatsoelijk weg.

Maar ondertussen een paar mensen gesproken, ook zelf met koeien, maar die hebben ook geen goed woord over voor die man.
Ze vinden het een schande. En zo iemand maakt wel een verkeerde naam voor boeren die het wel goed voor hebben met hun beesten.
En ik denk dat dat wel het meerendeel van de boeren is.

Tenminste waar ik vroeger kwam, kon elke koe aaien, zat er veel bij als er 1 ziek was enz.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:08

je hebt gelijk RK, wij voeren die natte zooi nog, maar onze koeien zien er prima uit Ja
wel aan de vlaai, maar goed glimmend en lekker dik....
wat wel eens vervelens is, zijn de koeien die gewoon teveel in de melk stoppen, die kun je voeren wat je wilt, die worden echt niet dik
en dat zijn juist de koeien die Men ziet.....de goedverzorgde dikkerds staan dan ineens achteraan

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:36

Wij hebben ook topkoeien met een groot uier Haha! Die lopen gewoon rond en hebben nergens last van, maar als ze langgerekt liggen kan ik natuurlijk ook een foto maken en erbij vermelden: koe is topzwaar, komt niet meer overeind Bloos

Maar net welke gek dat geloofd. Haha!

Sommige koeien zijn nu eenmaal wat schraler of hebben een niet volledig gevulde hongergroef Bloos Dan zijn ze per definitie nog niet zielig. Onze koeien lopen overdag 12uren in de wei, water en schaduw bij de hand en mooi schoon gras. Komen snachts binnen, ruime boxen, verschillende voer ranstoenen waaruit ze kunnen kiezen notabenen. Lopen ze niet goed, komt de klauwbekapper, zijn ze niet fit, komt de dierenarts...

Hoeveel mensen in nederland hebben de luxe van een dak boven het hoofd? Onbeperkt eten en keuze uit eten? Een warm bed en de mogelijkheid om naar een dokter of tandarts te gaan...geloof me, er leven best veel nederlanders onder de armoede grens en het meeste vee in nederland heeft het luxer dan zij Bloos

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:49

nikkigioa schreef:
Ik weet wel dat het "mooi" is om magere koeien te fokken. Waarbij de heupen heel erg uitsteken zeg maar. Dan lijken ze heel erg mager maar dat is gewoon hun bouw.
Ik heb mij er trouwens ook ontzettend over verbaasd hoe het er op sommige boerenbedrijven aan toe gaat. Tijdens mijn studie diergeneeskunde verschrikkelijke dingen meegemaakt. Koeien die geen antibiotica toegediend mogen krijgen (ook al is het nodig) wegens kans op pencilinemelk (minder inkomsten voor de boer). Maar vergeet dan ook de varkens- en pluimveeboerderijen niet. Onverdoorfde castraties, kippen zonder snavel omdat ze zo dicht op elkaar leven dat ze elkaar van ellende kunnen gaan pikken, enzovoort. Voor mij dan ook alleen nog maar biologische produkten!

Wow. Bioboeren hebben een maximum aan geneesmiddelen die ze mogen gebruiken, waardoor de dieren juíst die medische zorg nauwelijks of niet op tijd krijgen. Plus dat ze persee naar buiten moeten, waar wilde dieren ziektes over kunnen brengen waar ze genetisch niet meer tegen bestand zijn...
Dus biologische producten zijn bijna net zo erg als bioindustrie producten. Geweldig dat je zo tegen de één, en vóór de ander bent.

AstraGirlie schreef:
Zou dat niets iets te maken hebben met hun maagstelstel?
Het paard heeft er maar 1, die overigens ook is ingesteld op vezels en stengels. Het lijkt alsof paarden beter tegen die enorme grashoeveelheden kunnen die ze normaal gezien ook niet binnen krijgen in het wild. (maar dan komt eczeem en bevangenheid om de deur kijken)

Paarden hebben die vier "magen" ook, maar dan verderop, in de dikke darm en 't cecum (bij ons de blinde darm). Zelfde functie, zelfde omstandigheden, ander plekkie.

runningkawa schreef:
Ik wil natuurlijk niemand tegen het hoofd stoten, maar mongooltjes zijn ook vaak wat ronder in de vormen.
Dat zou volgens die persoon ook zijn met die dikbil koeien.
En daarmee fok je dan uiteraard met de zwaarste, mooiste.

Maar nogmaals, ik weet dus niet of die persoon me wat wijs zat te maken Lachen

Mongooltjes hebben wat probleempjes in het aantal chromosomen, vleeskoeien niet hoor. De vergelijking met bodybuilders was een stuk treffender.

Pauline schreef:
Astragirlie, dat denk ik dan ook. Ik vind het verschil tussen jonge koeitjes die nog geen melk geven, en die dan een jaar ouder zijn (vaarzen??) wel erg groot. Kan ik mijn eigen koe als ik die later koop (dat wil ik heel graag) dan wel dikker en vrolijker hebben?

Dubbeldoelkoeien zijn alles wat je in 'n koe zoekt: lief, geen uitstekende botten, geen overmatige spieren. Maas, Rijn en IJsselvee (MRY dus), lakenvelders, blaarkoppen... Met de laatste twee help je dan ook nog eens het ras te behouden, met de komst van de holstein-frisian (het skelet-ras) en de dikbillen zijn er nog maar weinig boeren geinteresseerd in dat ras (logisch, boerlief moet toch ook winst maken om te leven).

Overigens verdienen, stom genoeg, de centenboeren 't minst, omdat de veestapel slechter produceert, en de kosten heel zo veel niet verschillen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:40

Waarom is het paard dan geen herkauwer geworden in de evolutie?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:54

Het verteringsstelsel bestaat, van begin tot eind, uit de mond, slokdarm, maag, twaalfvingerige darm, dunne darm, blinde darm/cecum, dikke darm, endeldarm, anus.

Waar een koe heel snel zo veel mogelijk de maag ingooit, vervolgens een veilig plekje opzoekt, en rustig de boel eens gaat zitten kauwen (ook om de pH omhoog te houden), zou het paard het voer dus terug moeten halen uit 't een-na-laatste deel. En dat zijn nogal een aantal meters die dan gemaakt moeten worden.

Dus in plaats van het risico bij fourageren zo laag mogelijk te houden (zo kort mogelijk op de grasvlakte waar je geen dekking hebt tegen roofdieren), heeft het paard in de evolutie zijn locomotie gemaximaliseerd, zodat hij, op die open vlaktes, bij gevaar heel snel kan vluchten.

Ook logisch omdat het paard een steppedier is, dus sowieso weinig beschutting.

Kijk, die vier koeienmagen en de dikke paardendarm zitten allebei bordevol microben, die ruwe celstof (celwanden) kunnen afbreken. Dat kunnen zowel de koe als het paard zelf niet (alleen dus met symbiose, samenwerken met bacteriën). De koe houdt die microben in de maag, het paard in de dikke darm.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:11

Wordt altijd een beetje kriegel als alle boeren weer eens over één kam worden geschoren, zoals in dit topic regelmatig gebeurt. Nu zouden de koeien dus weer mager zijn, omdat de boeren ze te weinig eten geven of willen dat ze zoveel melk geven, zodat de koeien te mager worden! Ik kan je verzekeren dat de meeste boeren hun vee goed verzorgen en ja, inderdaad ze verdienen er hun geld mee. Maar inmiddels zijn er ook veel mensen die aan de paarden hun geld verdienen. Ken veel mensen die een paard voor de hobby hebben, maar als ik ze zie rijden bij ons in de lessen dan draait mijn hart om, dan zie ik liever een professional, hoewel daar ook weer verkeerde tussen zitten. Koeien zien er heel anders uit dan duizend jaar geleden, hun gebruiksdoel is veranderd en daar is hun exterieur op aangepast: grotere uiers, meer romp enz. Maar het paard is ook anders dan duizend jaar geleden, toen liepen er nog voornamelijk werkpaarden voor op het land, voor de wagen of om de ridders met hun zware wapenuitrusting te dragen. Geen moderne spring- of dressuurruiter zou met zo'n dier de wedstrijdring indurven, dus is net als bij de koeien het exterieur van de paarden aangepast aan het gebruiksdoel Pling

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:15

Dat van die bacteriele fermentatie wist ik wel, maar als ze gelijkaardig zijn, waarom hebben paarden dan geen voortdurende diarree als ze in de wei staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:17

En koeien wel, ook als ze naast hooi, mais en brok krijgen?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:36

leonara het gaat me er niet om om boeren zwart te maken.
Ik denk wel dat het door allerlei regelgevingen enz heel moeilijk is om nog goed en vriendelijk veel vee te houden, maar echt genoeg weet ik daar niet van.

Maar het valt me wel op dat er in mijn regio flink wat koeien staan die er echt slecht uitzien, vies, mager, kreupelend. Niet elke wei, niet elke boer. Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:26

die "regels" komen indirect van de "consument" dus de burger af Bloos

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:30

AstraGirlie schreef:
Dat van die bacteriele fermentatie wist ik wel, maar als ze gelijkaardig zijn, waarom hebben paarden dan geen voortdurende diarree als ze in de wei staan?

omdat koeien bijgevoerd worden met kuil........
wij hebben een paar droge koeien die geen ruwvoer krijgen, die poepen gewone keutels hoor Ja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:34

koeien worden al jaren bewust aan de vlaai gehouden omdat de mest makkelijker te verwerken is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:26

Waar ik vroeger gereden hebben kregen ze ook geen kuil, bestond toen nog niet. En toch vlaaien. Krijgen ze dat ook al van mais en brok dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:43

Tja koeien, heb ik geen verstand van Haha!

mijn buurman heeft koeien...... sommige kruisingen tussen vlees en melk en sommige gewoon melkkoeien Haha! Maar ook al steken de botten uit, ik heb ze er nooit slecht uit zien vinden.

Ze komen altijd vrolijk even buurten als ze na het melken weer naar buiten gaan en ik zit buiten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:48

runningkawa schreef:
Waar ik vroeger gereden hebben kregen ze ook geen kuil, bestond toen nog niet. En toch vlaaien. Krijgen ze dat ook al van mais en brok dan?

Mais zorgt er juist voor dat de mest steviger wordt. Bij een boer waar ik stage gelopen heb bestond 90% van het rantsoen uit mais en dat waren dikke keutels Haha! Niet door de roosters te krijgen laat staan dat hij het fatsoenlijk op het land kon brengen.

Vergeet niet dat gras ook veel doet, als ik mijn paarden de hele dag in zo`n vette wei laat lopen mesten ze ook vlaaien Haha!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:51

Je moet ook niet vergeten dat je koeienboeren met koeien hebt en machine-boeren met koeien.
Mijn vader is bijvoorbeeld een echte koeienboer, hij houd van goeie koeien, die er goed bij staan en gezond zijn + veel melk geven.
Mijn vriend is meer een machine boer, hij kan niet zo goed met de koeien omgaan maar wel met het land en de eventuele gewassen.
Een goeie combi dus Knipoog

Het kan natuurlijk dat een koe er slecht uit ziet, die kan ook ongelukkig zijn en als ik bij een bekende van mij zie dan geef ik de koeien geen ongelijk...
En de vlaaien.. sja kijk naar wat ze eten, gras, kuil, mais en een beetje biks. voer dit je paard maar eens (in dezelfde hoeveelheden) dan krijg je ook vlaaien Nagelbijten / Gniffelen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:59

runningkawa schreef:

Ze staan in heel rijk land, word goed bemest en als het land een beetje kaal begint te worden gaan ze naar het volgende stuk. Als ze er niet in staan krijgen ze het wel in de stal.

Pauline, heb jij dan niet toevallig een paar stukken gezien waar de droge koeien staan of zieke?

Je ziet (of ik tenminste hier in mijn omgeving) wel vaker dat de gewone zwart-witten gekruist worden met belgisch blauwen. Wat eruit komt brengt als kalf al veel meer op en de meeste koeien geven nog wel goed melk ook, bovendien kan deze kruising in de meeste gevallen ook nog wel via de normale weg geboren worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:39

Weet ik Anna

Maar in de winter stonden ze daar binnen, kregen geen kuil en hadden toch vlaaien.
Ik denk daarom dat het verhaal van de vlaaien en dat dat eigenlijk zielig is nogal sterk overdreven is. Dit omdat een koe blijkbaar meteen vlaaien heeft, ook zonder gras en kuil

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:27

Dus die koeien kregen alleen hooi ? Waren dat geen droge koeien?

edit: sorry las net mais en brok Bloos

Onze koeien lopen overdag in de wei en staan juist snachts binnen om meer structuur binnen te krijgen (brok, kuil, mais, bierborstel etc).

Alleen mais en brok voeren is voor koeien echt te eenzijdig...geloof niet dat die boer ze alleen daar op had staan voor de productie van melk Bloos Want ik weet zeker (als ik op mijn eerder genoemde verhaal terug kom) dat waar koeien 80-90% mais krijgen en maar een beetje gras of kuil, de mest echt dik moet zijn.