En dat is toch het dagelijkse eten van een koe in de winter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runningkawa schreef:Als ik mijn paard, kuil, mais en brok voer, gaat hij niet aan de schijt
En dat is toch het dagelijkse eten van een koe in de winter
nikkigioa schreef:Ik weet wel dat het "mooi" is om magere koeien te fokken. Waarbij de heupen heel erg uitsteken zeg maar. Dan lijken ze heel erg mager maar dat is gewoon hun bouw.
Ik heb mij er trouwens ook ontzettend over verbaasd hoe het er op sommige boerenbedrijven aan toe gaat. Tijdens mijn studie diergeneeskunde verschrikkelijke dingen meegemaakt. Koeien die geen antibiotica toegediend mogen krijgen (ook al is het nodig) wegens kans op pencilinemelk (minder inkomsten voor de boer). Maar vergeet dan ook de varkens- en pluimveeboerderijen niet. Onverdoorfde castraties, kippen zonder snavel omdat ze zo dicht op elkaar leven dat ze elkaar van ellende kunnen gaan pikken, enzovoort. Voor mij dan ook alleen nog maar biologische produkten!
AstraGirlie schreef:Zou dat niets iets te maken hebben met hun maagstelstel?
Het paard heeft er maar 1, die overigens ook is ingesteld op vezels en stengels. Het lijkt alsof paarden beter tegen die enorme grashoeveelheden kunnen die ze normaal gezien ook niet binnen krijgen in het wild. (maar dan komt eczeem en bevangenheid om de deur kijken)
runningkawa schreef:Ik wil natuurlijk niemand tegen het hoofd stoten, maar mongooltjes zijn ook vaak wat ronder in de vormen.
Dat zou volgens die persoon ook zijn met die dikbil koeien.
En daarmee fok je dan uiteraard met de zwaarste, mooiste.
Maar nogmaals, ik weet dus niet of die persoon me wat wijs zat te maken
Pauline schreef:Astragirlie, dat denk ik dan ook. Ik vind het verschil tussen jonge koeitjes die nog geen melk geven, en die dan een jaar ouder zijn (vaarzen??) wel erg groot. Kan ik mijn eigen koe als ik die later koop (dat wil ik heel graag) dan wel dikker en vrolijker hebben?
AstraGirlie schreef:Dat van die bacteriele fermentatie wist ik wel, maar als ze gelijkaardig zijn, waarom hebben paarden dan geen voortdurende diarree als ze in de wei staan?
runningkawa schreef:Waar ik vroeger gereden hebben kregen ze ook geen kuil, bestond toen nog niet. En toch vlaaien. Krijgen ze dat ook al van mais en brok dan?
runningkawa schreef:Waar ik vroeger gereden hebben kregen ze ook geen kuil, bestond toen nog niet. En toch vlaaien. Krijgen ze dat ook al van mais en brok dan?