politie aan de deur voor mijn hond!! grrrr

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

Re: politie aan de deur voor mijn hond!! grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:04

Citaat:
Dit ben ik niet met je eens.
Er is geen sprake van een hetze, eerder van een gedoogbeleid.
Deze wet is er al vanaf 1993. En als mensen zichzelf eens net zo voorbereiden bij het kopen van een pup als bij een koelkast zou iedereen op de hoogte zijn van deze wet.

De mensen die willens en wetens dit soort pups kopen willen er een hetze van maken, omdat zij denken boven de wet te kunnen staan en denken risico's te kunnen nemen met levende wezens.

Citaat:
Dat ben ik wel met je eens, maar ik vind het persoonlijk, moeilijk om te moeten beslissen over het leven van een levend wezen, met gevoel. Moet ik iemand, of eigenlijk de hond, gaan verlinken....... Ik vind dat erg ver gaan en kan me daar dus ook niet in vinden....... Misschien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt net.

nooi zal ik mee werken of helpen aan deze wet door honden te verlinken, ik zal hooguit eigenaren vragen of ze wel weten waar ze mee lopen ( en eerlijk erg vaak kun je dan alleen een grote smoel krijgen, mensen willen niet wijzer worden soms)

maar dat ik geen honden verlink, wil niet zeggen dat ik het prima vind dat mensen ze blijven kopen, je speelt met het leven van een dier, dat is in mijn ogen egoisme , geen honden liefde.

dat de wet k*t is, niet klopt enz, dat is zo, maar daarmee gaat hij niet weg. en dus zal men zich aan de wet moeten houden, en alleen een bepaald type hond met papier aan moeten schaffen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:22

Tja, dat is ook het enige wat wij doen. Het enige is dan dat je wel aan hun 'kindje'komt.
Maar goed, voor de rest ben ik het met je eens hoor. Mensen moeten deze honden niet aanschaffen.......... En misschien ook een betere voorlichting krijgen. Denk dat ook veel mensen, ach wat lief een puppie kopen en zich niet realiseren wat ze aanschaffen. Ook al kunnen ze deze informatie krijgen, het is schijnbaar toch moeilijk te vinden.

Ben benieuwd of ze de 'pit'ooit zullen wegkrijgen, ik denk dat dat een hele zware dobber wordt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:45

Over het algemeen is de kruising die jij hebt niet verboden want alleen honden gekruist MET Staffort zijn officieel verboden, Am.Buldoggen zijn NIET verboden en de Bullterrier ook niet. Er is maar 1 ras verboden in Nederland en dat is de Pitbull. Alle kruisingen hiervan zijn ook verboden, een Staffort zonder FCI papier wordt als een Pitbull gezien en dus de kruisingen daarmee ook.
Maar het minpunt van jouw hond is zijn uiterlijk, er zijn mensen die hem direct onder het RAD laten vallen en er is maar 1 manier waarop je dit voor eens en altijd zou kunnen regelen maar dat is wel een manier met risico en dat is een schouwing aanvragen; is alles goed dan krijgt hij een officieel en geldig document waarop vermeld staat dat de hond NIET onder het RAD valt en kunnen ze je niets meer maken.
Ik ben zelf persoonlijk tegen dit soort kruisingen omdat je gewoon ellende over je heen krijgt, maar ze zijn er nou eenmaal en dan heeft het maar wat weinig zin om nog even na te trappen zo van; had je maar na moeten denken, erg flauw en niet echt behulpzaam...
Plaats of stuur anders even, wat fotos van jouw hond vooral in stand, zodat ik hem eens goed kan bekijken, kop en lichaamstype.
Succes en muilkorven? daarmee bereik je alleen maar dat je nog meer opvalt met je hond, ik zou een beetje rustige tijden uitzoeken met uitlaten. En last but not least, vertel dat het een Amerikaanse Bulldog is, heb het zelf nou niet over kruising want de meeste mensen zien een Bullterrier als een Pitbull, stom ja maar het komt heel heel veel voor.
De Pitbull is overigens wel een ras alleen niet hier erkent net als de Amerikaanse Bulldog en nog veel meer rassen.
Het is hierboven al eens aangehaald; het gaat hier alleen om uiterlijke kenmerken het karakter en gedrag zijn absoluut niet belangrijk; idd de kruising Boxer x Pointer valt onder het RAD en de Staffort x Poedel niet als hij wat op de poedel lijkt....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:51

cloris schreef:
Over het algemeen is de kruising die jij hebt niet verboden want alleen honden gekruist MET Staffort zijn officieel verboden, Am.Buldoggen zijn NIET verboden en de Bullterrier ook niet. Er is maar 1 ras verboden in Nederland en dat is de Pitbull. Alle kruisingen hiervan zijn ook verboden, een Staffort zonder FCI papier wordt als een Pitbull gezien en dus de kruisingen daarmee ook.

----
Kruisingen welke uiterlijke kenmerken hebben van een Staffordshire Terriër, hoeven niet per definitie voor te komen uit een combinatie van twee verschillende honden waarvan er één een Staffordshire Terriër betreft.

Wanneer een kruising uiterlijke kenmerken heeft, welke gelijkende zijn aan een Pitbull Terriër, dan valt de hond onder de wetgeving.

Enige tijd geleden is er een hond in beslag genomen, welke de uiterlijke kenmerken had van een Pitbull Terriër (na expertise). Deze hond betrof een kruising tussen een Bordeauxdog en een Duitse Pincher, zoals u dus kunt zien zit daar geen Staffordshire Terriër in. Echter had de hond dermate gelijkende uiterlijke kenmerken dat deze toch als Pitbullachtige werd geclassificeerd.
Helaas is deze hond, Sky, op last van de Officier van Justitie ontrokken aan het maatschappelijk verkeer.
----

En zo kan ik alleen op het internet al veel meer voorbeelden vinden en ken ik er zelf ook een paar.
Het gaat er niet om wat voor kruising het is, het gaat erom of de hond voor wat betreft uiterlijkheden onder de pitbull wet valt.

Ik zal het risico maar niet nemen om deze hond te schouwen, dikke kans dat je hem gelijk in kan leveren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:53

En voor de volledigheid dan maar weer:

Categorie 1

Wat is dan die eerste categorie, welke honden vallen er onder 'de Pitjes'? In de bijlage van het uitvoeringsbesluit is een volledige beschrijving opgenomen van uiterlijke kenmerken waar een RAD-hond aan voldoet. Er bestaat een checklist met maar liefst 39 punten die het Pitbull-type beschrijven, onderverdeeld in categorieën als hoofd, snuit, oren etc. Scoort een hond op het merendeel van deze 39 punten positief -dit ter beoordeling van een officiële schouwer-, dan is het een hond behorend tot het Pitbull-type. Maar let op: Als gezegd vallen een American Staffordshire Terrier of een Staffordshire Bullterrier zonder FCI-stamboom óók onder deze regeling! Logisch eigenlijk, want zij voldoen immers aan de meeste punten. Een kleine kanttekening bij de checklist, een kruising Whippet-Boxer scoort ook zeer hoog! Als u de bijlage van het Uitvoeringsbesluit of de checklist (inclusief de originele foto's) wilt lezen, verwijzen wij u naar de volledige tekst van het Uitvoeringsbesluit.

Over FCI-stambomen en ID-pasjes

Waarom is die FCI-stamboom -in Nederland uitgegeven door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied- zo belangrijk? De Pitbull is geen erkend ras, dus kan de hond ook géén stamboom hebben! Wat kan er gebeuren als u inderdaad met een Pitbull-achtige hond op straat staande wordt gehouden door de politie? Als uw hond een FCI-stamboom heeft, is er weinig aan de hand... Een kopie van de stamboom bij u dragen, is echter niet altijd voldoende voor de agent die u staande houdt!

De Raad van Beheer heeft voor de Pitbull-achtige honden mét stamboom -als bijvoorbeeld de American Staffordshire Terrier- een speciaal pasje dat u als legitimatie en als bewijs kunt gebruiken dat uw viervoeter geen RAD-hond is. Indien u zo'n identificatiepas voor uw hond zou willen ontvangen, zijn er een aantal voorwaarden. Uw hond dient een FCI-stamboom én NHSB-nummer (Nederlands Hondenstamboeknummer) te hebben. Verder een identificatienummer verstrekt door de Raad van Beheer of een soortgelijke bij de FCI aangesloten organisatie én een dierenartsenverklaring dat de hond inderdaad dit nummer heeft. Informeert u bij de Raad van Beheer naar de voorwaarden voor het verkrijgen van dit pasje.

Ja, maar... Mijn hond heeft geen FCI-stamboom

Maar wat nu als u een RAD-hond heeft zonder stamboom? Dan kan de agent overgaan tot inbeslagname van de hond en wordt het dier overgebracht naar een door Justitie aangewezen opslaghouder. De eigenaar wordt de locatie niet verteld en kan geen contact hebben met zijn hond. De hond dient geschouwd te worden door één van de aangewezen schouwers -waarvan er een aantal zijn in Nederland-. Wordt bepaald dat de hond tot de Pitbull-achtigen behoort, dan zal de Officier van Justitie in voorkomende gevallen bepalen dat de hond 'aan het verkeer onttrokken dient te worden'. Met andere woorden, de hond wordt afgemaakt. Beslist de schouwer dat de hond geen Pitbull-achtige is, dan zal er een 'vrijwaringsbewijs' verstrekt worden en mag de hond blijven leven.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:08

je hoeft het voor mij niet te typen hoor en weet ook dat er heel veel onduidelijkheid is.
Het gaat om uiterlijk wat ik net al schreef en jij nog eens aanhaalde.
Ik schreef dat het zeker niet ZONDER risico is, maar je kan het proberen een kennis van mij heeft dat gedaan en die is gevrijwaard nu.
In beslag nemen is zowiezo aan de orde gezien de politie al aan de deur geweest is, ze moet heel erg uitkijken want je verrader slaapt nooit.

wil je echt voor de safe gaan? hond in Belgie herplaatsen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:38

en toch blijf ik erbij... het is allemaal opvoeding!!

een goed opgevoede pitbull vind ik een veiliger idee dan een golden retriever die het golden syndroom heeft... maar die mogen los lopen zonder muilkorf etc etc... en de pitbull mag niet eens bestaan...

tja je hebt een rare wereld...

als ik nog 1 opmerking mag plaatsen (let wel ik wil niemand persoonlijk aanvallen hoor) maar waarom moeten er altijd gelijk van die overheftige discussies gevoerd worden over wel of niet.... ik denk dat de ts daar toch niet echt de bedoeling voor had...
nogmaals het is maar een opmerking hoor ik wil niemand persoonlijk aanvallen...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:56

Maar karakter doet er niet toe bij de heren AID.. punish the deed, not the breed... m.i.? stel de eigenaar verandwoordelijk voor zijn/haar hond en laat het hem/haar voelen waar het het meeste pijn doet, in zijn/haar knip.
Maar goed, off-topic de TS heeft gewoon een hele leuke mooie hond die door zijn uiterlijk veroordeeld wordt, als mensen dit hardop zeggen mbt mensen heb je een hele andere discussie Clown

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:08

cloris schreef:
Maar karakter doet er niet toe bij de heren AID.. punish the deed, not the breed... m.i.? stel de eigenaar verandwoordelijk voor zijn/haar hond en laat het hem/haar voelen waar het het meeste pijn doet, in zijn/haar knip.
Maar goed, off-topic de TS heeft gewoon een hele leuke mooie hond die door zijn uiterlijk veroordeeld wordt, als mensen dit hardop zeggen mbt mensen heb je een hele andere discussie Clown

Maar als je dat doet, dan heeft die hond dus al bv een kind (dood)gebeten (om maar eens iets heel ergs te noemen..). Dan blijf je dus achter de feiten aanlopen. Natuurlijk is het sneu voor alle lieve 'pittbuls', maar ik denk dat er genoeg incidenten zijn geweest.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:27

Wat ik me als leek dan weer afvraag he, zonder iemand te veroordelen. Waarom begin je aan een dergelijke hond? Een hond zonder die papieren maar met de risico's?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:58

sexy_back schreef:
als ik nog 1 opmerking mag plaatsen (let wel ik wil niemand persoonlijk aanvallen hoor) maar waarom moeten er altijd gelijk van die overheftige discussies gevoerd worden over wel of niet.... ik denk dat de ts daar toch niet echt de bedoeling voor had...
nogmaals het is maar een opmerking hoor ik wil niemand persoonlijk aanvallen...

Dat zijn geen heftige discussies maar waarschuwingen.
Hoe meer van dit soort honden gekocht worden hoe meer er gefokt worden en hoe meer er het risico lopen om zinloos afgemaakt te worden.

Ik vind het elke keer weer schokkend om te lezen hoe weinig mensen er goed op de hoogte zijn van de inhoude van de pitbull wet en mede daardoor blijft dit dierenleed in stand.
Er kan wat mij betreft niet vaak genoeg gewaarschuwd worden.

Bovendien heeft de post van TS wel degelijk te maken met de pitbullwet Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:07

nou ik doelde meer op welles nietes over wle of niet een pitbull hond bla bla zeg maar... kijk dat er discussies komen ok maar 10 keer achter elkaar wel een pitbullachtige niet een pitbullachtige is een beetje lastig om te lezen

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:42

*reactie verwijderd*

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:43

Wij hebben ook een Pitbull kruising..
Bij zijn vorige eigenaar is hij in beslag genomen en gekeurd, goedgekeurd gelukkig!
Later is zijn eigenaar in de gevangenis beland en hebben wij hem via stichting herplaatsing gekregen.

Hoewel Shanny de liefste knuffelhond is die ik ken (tegen ons), maar toch houden wij hem weg van andere honden, kinderen en hebben we hem buiten ons veld altijd aangelijnd.
Shanny is in alles wat hij doet overdreven, dus overdreven knuffelen maar ook overdreven doorgaan in een 'stoei-spel' met een andere hond. En dan heb je natuurlijk nog de beruchte 'kaakklem'!

Afbeelding
Afbeelding

NehnaDagmar was ik, nog onder mn zus dr account..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:58

ah ja, de niet-bestaande kaakklem, zelfs bij een te dik bastaard herdertje Knipoog

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:46

Rosita schreef:
ah ja, de niet-bestaande kaakklem, zelfs bij een te dik bastaard herdertje Knipoog

Niet bestaand? Volgens ons heeft Shanny wel degelijk een soort klem. Misschien niet in zn kaken, maar dan wel in zn hoofd. Soms staat hij urenlang met zn bal bij de deur omdat hij hem niet los kan laten.. Dan kan je proberen wat je wilt, hij laat hem niet los. Het is niet dat hij het niet wil, hij staat zielig met zn staart naar beneden of gaat op zn rug liggen, maar loslaten doet hij niet..!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:26

zo kom je nog eens oude bekende tegen in een topic Clown

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:33

Heb je nog iets gehoord van de politie ???

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:40

ach sommige mensen weten niet eens waar ze t over hebben.
en ja waarom neem je zo een hond?
ik denk dat dat puur met smaak te maken heeft en voor sommige mensen misschien stoer.
maar we hebben ook lelijke kreupele paarden die nog bij mensen terecht komen en daar vraagt ook niemand zich vanaf waarom neem je zo een paard?
ik heb zelf een bullterrier zo eindje met zo een lekkere lange neus,en als je eens wist hoe vaak ik aangesproken wored dat t een lelijke gevaarlijke k.u.t. hond is.
en t is echt een schat zou nog geen vlieg kwaad doen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:24

Citaat:
Maar als je dat doet, dan heeft die hond dus al bv een kind (dood)gebeten (om maar eens iets heel ergs te noemen..). Dan blijf je dus achter de feiten aanlopen. Natuurlijk is het sneu voor alle lieve 'pittbuls', maar ik denk dat er genoeg incidenten zijn geweest.

Het gaat erom dat je niet een heel ras of hele rassen kunt laten bloeden voor iets wat 1 hond gedaan heeft plus dat het een vorm van verantwoording creeert bij de eigenaren want normaal wordt alleen de hond afgemaakt en krijgt de rest van het ras een stigma... meer niet...
Dan moet de eigenaar zich ineens verantwoorden, die gaan dus iets meer nadenken. (vandaar ook een registratiesysteem dan)
Het gaat hier niet alleen om Pitjes enz want mensen gaan teveel daar achter schuil, er zijn vele rassen die een "Kill" op hun konto hebben staan, of dacht je werkelijk dat alleen een Pitbullachtige in staat is iemand te doden? als teckels het al kunnen dan kan elke hond dat, zeker als het om kinderen gaat.
Vergeet niet dat de typjes die dit soort honden voor het stoere hebben en voor intimidatie niet te vergeten, zich zeker niet willen verantwoorden en deze mensen stoppen niet hiermee als de pitjes enz er niet meer zijn... de hybride wolven zijn er al.. kunnen ze straks niet meer bij bepaalde rassen gaan ze ze creeeren en waar gaat het dan stoppen???

Ps een Kaakklem is een fabel, wat wel kan is een soort van verzuring van de spieren Knipoog

Het hele wijzen naar 1 ras is gewoon zo fout en de lijst met incidenten is niet minder en de Pitjes stonden al niet hoog daar... iemand het geval met de Mechelaar vergeten in Hoofdorp? enz enz dat zijn berichten die niet echt in de media komen en dat is wat deze rassen ook tegen hebben.. de media en de onwetendheid van veel mensen.
Ik denk (gezien de meeste leeftijden) dat veel mensen hier nog nooit een echte pitbull hebben ontmoet of gezien, dus niet een Staffie zonder papieren maar een heuse pit? deze hondjes zijn idd gefokt om te vechten met soortgenoten maar agressie t.o.v. de mens is uitgesloten omdat men de ring in moet kunnen zonder aangevallen te worden.. dat de Pitbull dood gaat voor zijn baas en daardoor dus ook bij foute eigenaren alle commando's op zal volgen tja dat hebben meerdere rassen.
Mijn ras is een jachtras, everzwijnen en vroeger poema's en zijn dus agressief genoeg om een zwijn neer te leggen met een roedel maar moet sociaal naar mensen zijn zodat de jagers bij de buit kunnen komen.
Er is zoveel dat veel mensen niet weten.

Natuurlijk moet je in deze tijd geen risico meer nemen met bepaalde honden zonder papiere

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:12

Je verwacht toch geen problemen met hybride wolven? De Saarlooswolfhond en Tjechische Wolfhond bestaan toch al heel lang en als er iets níet bijt......... Knipoog

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:00

er zijn alweer heel wat reaktie en geloof me ook begrijp ik reakties van waarom begin je aan zo'n hond en je wist waar je aan begon en weet ik veel meer maar ik heb hem nu en tja doe hem niet zomaar van de hand en probeer er toch alles aan te doen! het is mijn hond en ik begeleid hem naar hetgeen wat zijn lot zou moeten zijn of dat nu is dat hij bij ons tot zijn laatste dag blijft en mocht het wezen dat hij toch als snapdog wordt gezien dan begeleid ik m naar zijn dood! wij bellen ons suf met politie en zijn eigenlijk in zoverre verder dat het van de politie zo goed is mits kort aangelijnt (hij was altijd al aangelijnt omdat hij veelste lomp is en te enthousiast) en een muilkorf draagt (daar ben ik nog op tegen want dan ga ik mijn buurt laten zien kijk diezel is gevaarlijk en dat wil ik niet!! zit te denken aan een gentle leader of halti.. dat lijkt erop en de meeste mensen hier kennen mijn hond.. ik weet voordta er weer hele discussies uitbreken dat een gentle leader en halti niet een muilkorf zijn!! maar ook dat is mijn beslissing! hoe ik aan mijn hond ben gekomen en waarom deze hond? nou mijn hond komt bij mijn vriendin weg en zij heeft dus beide ouders vandaar!! en ik vind het gewoon prachtige dieren! en ach zoals sommige zeggen om de stoerigheid? nee gewoon het karakter! ik vind een chihuahua ook super dus de grote zegt me niks hoor! als er verder nog vragen zijn hoor ik ze vanzelf! en zal nog proberen een stand foto te maken maar meneer is zo vrolijk dat hij wil spelen haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:02

Noem me gek Haha! maar aanlijnen, en muilkorven doen je niet voor de hond maar voor de buurt.

Waarom nodig je eens niet de antihond mensen uit om eens te kijken hoe je hond is.

Blijft wel dat hij aangelijnd en gemuilkorfd moet BLIJVEN, maar dan hebben je buurtgenoten misschien wat meer begrip voor jouw hond.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:19

Rosita schreef:
Je verwacht toch geen problemen met hybride wolven? De Saarlooswolfhond en Tjechische Wolfhond bestaan toch al heel lang en als er iets níet bijt......... Knipoog

Ik doel op wolven gekruist met ander soort hondjes.. maar anyway ook bovenstaande jongens zijn niet leuk als ze worden opgefokt net als elke herder/bouvier/molosser/terrier enz
Een hond in verkeerde handen van enig formaat is nooit leuk Knipoog en met de Saarloos zijn al genoeg probs met die PRA

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:28

ja maar waarom al die heisa om bepaalde rassen... kijk eens naar de labrador en golden retriever en meer van die "gezins" honden... ik heb menig gevaarlijke "gezins" hond zien langs komen hoor!!!
en dan ga ik liever bij een pitbull in de kennel zitten dan bij zo eentje...

vind dat ze niet alleen mar naar uitelrijk moeten kijken maar gewoon elke pupkoper moeten verplichten tot puppycursus en daarna met een bepaalde tijd een test af moeten leggen of ie gevaarlijk is ja of nee, doorstaat ie de test? prima!! zo niet jammer maar helaas dan is het beestje gewoon een gevaar voor anderen en zichzelf...

denk dat dat de allerbeste oplossing is!!!