honden halsband met electrische shok? ervaring?? info??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: honden halsband met electrische shok? ervaring?? info??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:11

Ilindra schreef:
Hoezo kan de hond de stroom niet ontwijken, als hij weg blijft bij het electric fence krijgt hij geen schok.

ik heb het over een teletac niet over een eletric fence.

Oprtalj schreef:

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het is in mijn ogen niet de functie van een hondenschool om een hond te leren normaal aan een riem te lopen. Het is de functie van een hondenschool om de eigenaar van de hond te leren hoe hij of zij dat van zijn hond gedaan kan krijgen. Als dat dan vervolgens niet lukt, dan hoeft dat niet per definitie de schuld van de hondenschool te zijn. De fout kan m.i. ook bij de eigenaar liggen. Net als bij iedere vorm van opleiding of cursus is het succes niet alleen afhankelijk van degene die les geeft, maar ook van de aanleg en inzet van de leerling.

Ben ik het mee eens. Maar als je een pup hebt is het makkelijker om gelijk vanaf het begin de hond niet te mogen laten trekken. Als een hond volwassen is en die trekt, is het moeilijker om het af te leren. Daarom zou het miss handig zijn omdat dmv een honden school de hond aan te leren. Daar hebben ze meer tips om een hond bv niet tegen auto's op te laten springen.

Als je daar bent geweest kan je altijd nog onder begeleiding van iemand die de teletac weet te gebruiken dat gebruiken, maar dat is IMO het laatste wat je moet gebruiken...

Ik zeg overgens niet dat ik voorstander van een cirtoen correctie band of iets met electriciteit of zo ben. Ik ben meer voor het belonen van het goede gedrag, en in eerste instantie het negeren van het slechte, alleen als negeren niet kan dat je mag ingrijpen. maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:06

pubelia schreef:
ik heb het over een teletac niet over een eletric fence.

Er is al verschillende keren gezegd dat een electric fence in dit geval veel beter is dan een teletac, waarom blijf je dan over een teletac zeuren, dat ding is voor hele andere correctie's bedoelt.
Als je hond op je erf moet blijven werkt een teletac niet omdat je er dan constant bij moet blijven en het dus nooit consequent is.
Consequentie is nu eenmaal het sleutelwoord bij hondentraining.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:15

ik denk dat het nog niet helemaal duidelijk is of de ts het nu heeft over het gedrag op het erf, of gedrag tijdens een wandeling, tenminste, dat wordt mij niet duidelijk uit de eerste posts. Als het om wandelen gaat, dan blijf ik bij mijn eerste post, gaat het om het gedrag op het erf, dan ga ik met illindra mee. Een electric fence is dan een prima oplossing, echt hetzelfde als schrikdraad voor een paard Ja het is zieliger als hij aangereden wordt of een fietser bespringt..

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:28

nee, we moeten idd geen elctric fence hebben maar zo'n teletak Lachen

maar hij is zo dom,
hij luistert soms wel als we brokjes enzo hebben maar als een auto stopt (om bijv een praatje te maken met mijn moeder laatst, toen sprong sam op de net nieuwe bmw, rezeltaat allemaal krassen = schade van een paar 100 euro)
dan springt hij er gewoon tegenop. hij luistert dan ook niet naar roepen enzo..

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:32

mayday schreef:
Die riemen bestaan iid, ik heb er wel eens één geleend van een kennis, er zit een ontvanger aan en jij hebt dan en kastje in je hand waarmee je stroom kan geven.
Ik heb dat ding toen ook geleend voor mijn hond, en voordat ik hier iedereen over me heen krijg, ik heb cursussen gevolgd en al, mijn hond ging dus altijd achter mijn paard aan als ik haar in de wei zette, roepen hielp niet en meneer was nergens van onder de indruk, om verdere ongelukken te voorkomen heb ik toen dat ding geleend, dus die halsband om ik het kastje in mijn hand, paard in de wei en de hond er weer achteraan, volgens instructies moet ik hem twee keer roepen (om hem wel de kans te geven om te luisteren) en als hij bij de derde keer niet kwam op het knopje, nou toen stond hij zo bij me en daarna heeft hij het niet meer gedaan.
En liever zo dan dat er andere erge ongelukken gebeuren.

die bedoel ik mijn buurman heeft m ook maar geleend...
heet die halsband een teletac?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:19

So0p_ schreef:
nee, we moeten idd geen elctric fence hebben maar zo'n teletak Lachen

maar hij is zo dom,
hij luistert soms wel als we brokjes enzo hebben maar als een auto stopt (om bijv een praatje te maken met mijn moeder laatst, toen sprong sam op de net nieuwe bmw, rezeltaat allemaal krassen = schade van een paar 100 euro)
dan springt hij er gewoon tegenop. hij luistert dan ook niet naar roepen enzo..

dit is zo makkelijk op te lossen met een beetje training... als de auto stopt zien jullie hem dus aankomen, dus kan je de hond gewoon aan de riem nemen. het touwtrekken, dat spelletje maken JULLIE ervan, en is ook door jullie vrij eenvoudig op te lossen. Gewoon zijn gedrag negeren, vooral niet terug gaan trekken, je hand en arm slap naast je lijf, gewoon doorlopen en negeren, blijft hij aan de gang ,dan streng NEE zeggen, maar nogmaals, niet gaan terugtrekken! dit hebben ze meestal heel vlot door. De lol van het spelletje is er snel vanaf als het baasje niet meedoet en geen aandacht besteedt aan het gedrag van de hond. Wat ook kan helpen is hem dan een andere opdracht geven, dus zit, of af. Als hij dit braaf doet, belonen!

Dan is het een kwestie van trainen op gehoorzaamheid, je moet je hond ieder moment als hij losloopt naar je toe kunnen roepen. Roep hem tijdens het wandelen gewoon eens af en toe naar je toe en prijs hem dan alsof hij zojuist de olympische spelen heeft gewonnen, of geef hem een brokje (Niet iedere keer, maar gewoon steeds minder brokje en meer stembeloning). Oefen dus op zit, af, blijf en komen, kortom, zorg dat je hond gewoon netjes basis is opgevoed.

Ook opspringen kun je hem zelf afleren. Een slipkettinkje is in dat geval wel handig. Laat je goed adviseren in de dierenwinkel over hoe je hem om moet doen Ja . Het afleren is even rot, maar als je het goed doet hoef je maar 1 of 2 keer fel te corrigeren en zal hij het daarna niet meer doen. Op het moment dat hij opspringt (en dat kan je het beste in scene zetten even met iemand die je helpt) geef je een korte, felle ruk aan de riem en zegt streng en duidelijk NEE . Daarna gewoon doorlopen en negeren, looptie braaf voet mee dan belonen. Hij zal waarschijnlijk wel even schrikken. Dit vraagt niet veel kracht! het gaat om een snelle, felle ruk, daarna is de riem weer slap, je gaat dus niet lopen sleuren met je hond!! hij moet dus wel netjes aan de voet kunnen lopen. Doe dit een paar keer achter elkaar, draai dus weer om en loop weer langs de auto/mens die jouw helpt, wil hij weer springen dezelfde reactie. looptie braaf mee, dan vrolijk belonen. Timing is dus erg belangrijk, alleen een ruk geven als hij op dat moment springt, en op exact hetzelfde moment NEE zeggen. Als je dit op een goede manier aanpakt, en hem uitgebreid beloont als hij braaf met je meeloopt zal hij het waarschijnlijk heel snel begrijpen en het gedrag niet meer vertonen. Ik heb meerdere honden met dit probleem in handen gehad, de meesten hadden het met 3 pogingen door. als het aan de riem goed gaat kun je het langzaam ook gaan proberen zonder riem- maar eerst zorgen dat hij het aan de riem goed snapt! Het is niet de hond met een probleem meestal, ligt net als met paarden meestal bij het baasje Knipoog

kort samengevat dus: consequent trainen, slecht gedrag corrigeren en negeren, goed gedrag belonen en steeds een stapje verder gaan. En misschien moet je hem voor de zekerheid maar gewoon even aan de riem doen als er een auto aankomt, het blijven dieren, ik doe mijn hond ook altijd vast als er verkeer komt en die luistert gewoon prima. Daarna kan hij toch gewoon weer los? ik zie echt niet in wat daar nou zo'n probleem aan is.

Een teletac lijkt me in deze situatie een heel gemakzuchtige oplossing voor iets dat ook prima met een beetje training te leren is. De hond is niet dom of stom, het baasje is gewoon niet echt de baas Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:27

Zal het zeker niet doen met een electrische shok, dat vind ik wel erg ver gaan en toch wel dieronvriendelijk.

Zou gewoon goed trainen zoals eerder al gezegd is.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:36

Ik ben ook tegen die schokhalbanden, onze hondenschool ook trouwens. Er bestaan veel meer dierenvriendelijke methodes die ook resultaat geven, en waar de hond niet doodsbang van wordt zoals ik eens heb gehoord...Maar ja, dan moet je er wel tijd insteken he, en dat willen veel hondeneigenaars vandaag de de dag niet meer...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:49

Waar jij het nu over hebt is een anti blaf band, wij verkopen het gelukkig niet in ons filiaal, maar wel in een van onze andere winkels,

Wat me voor jou misschien een oplossing lijkt, is een " ontzichtbare" afrastering, als de hond dan van het terein afwil, dan pas krijgt hij een schok, verder kan de hond gaan en staan waar hij/ zij wil.
moet je even kijken op agradi.nl

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:00

Teletac vind ik ondingen, tenzij in handen van een heel kundig iemand en ik heb tot nu toe nog niemand er goed mee bezig gezien, ook niet zogenaamde "professionele" hondentrainers (ben nooit bij de politie wezen kijken trouwens). Mijn docent ethologie liet een filmpje zien van hoe hij de band gebruikte en zelfs hij corrigeerde vaak te laat of onterecht (en gaf dat ook ruiterlijk toe). Het is zo makkelijk om op dat knopje te drukken, maar je geeft je hond echt een klap van heb ik jou daar. Je hebt ook het gevaar dat de hond de schok niet met de auto gaat associeren,maar met heel iets anders dat toevallig in de buurt is. Komt er bijvoorbeeld ook net een fiets voorbij, dan kan hij net zo goed de schok gaan associeren met de fiets. En dan is heeft hond als je pech hebt daarna de schurft aan fietsers en gaat ie daar ook achteraan.
Een hond die "jaagt" op jack frutsels met teletac corrigeren is helemaal een dom idee. Het beest heeft al een gloeiende hekel aan jackies, dan krijgt hij ook nog een klap elke keer als hij zo'n beest ziet. De kans dat het probleem alleen maar erger wordt is dan heel groot. Jemoet dan juist zorgen dat hij ze met aangename dingen gaat associeren. En gewenst gedrag belonen!

Edit: met zo'n electric fence heb je precies hetzelfde probleem, heb al meerdere honden gezien die de stroomschok van de electric fence met iets heel anders dan het erf verlaten associeerden. Een hond die een klap kreeg en de baas die toevallig naast hem liep greep, gewoon uit angst en pijn. Dan ga je je doel toch helemaal voorbij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:41

Ik heb niet alles gelezen maar een teletac is helemaal niet zo zielig als iedereen denkt.
Gebruik hem zelf ook af en toe.
Bijvoorbeeld als een hond vreselijk trekt of niet wil komen. Je geeft het commando voet doet hij dat niet krijgt hij een schokje. Dat is altijd beter en wordt sneller begrepen als dat je constant loopt te rukken en te mopperen op de hond.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:43

ja maar wilawander, als je GOED corrigeert hoef je niet constant te rukken en te mopperen Knipoog Dat werkt überhaupt niet... mensen die zó hun hond "opvoeden" zouden al helemaal geen teletac mogen gebruiken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:26

Een stroomdraad, of een halsband die een schok geeft, ik zie het verschil niet.
Ik zou het gewoon proberen, beter een hond die een keer een schok krijgt dan een beest die altijd de weg oprent.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:57

Paula schreef:
Een stroomdraad, of een halsband die een schok geeft, ik zie het verschil niet.
Ik zou het gewoon proberen, beter een hond die een keer een schok krijgt dan een beest die altijd de weg oprent.

Precies. Daarom gebruiken wij af en toe een teletac bij de hond en een stroomdraad om de wei voor de paarden Clown

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:32

Xox schreef:
En een stroomdraad om de wei voor de paarden Clown

Hier wil ik even heel off topic inhaken... Meetsal wordt een stroomdraad gebruikt omdat dat geodkoper is dan een houten hekwerk... Bloos

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:24

Ik moest en zou toch even reageren

qt_shetties schreef:
Teletac vind ik ondingen, tenzij in handen van een heel kundig iemand en ik heb tot nu toe nog niemand er goed mee bezig gezien, ook niet zogenaamde "professionele" hondentrainers (ben nooit bij de politie wezen kijken trouwens).

Ik train toevallig bij een politiehonden vereniging en daar gebruiken ze die regelmatig. Ik zie dat de mensen die hem gebruiken bij ons op de club dat ze er het juiste mee doen. Dit betekent dat het dier wordt gestraft op het moment en niet achteraf. Bij ons gebruiken ze alleen teletac wanneer er geen andere oplossing voor is. Bij mijn hondje hoef ik het niet te proberen, maar we hebben ook honden in de club die echt keihard zijn.

Ik heb er ook verschrikkelijke dingen mee zien gebeuren en dat is gewoon omdat mensen niet genoeg kennis hebben om het ding te gebruiken.
Je zou er eerst een diploma voor moeten halen voordat je het ding uberhaupt mag kopen.

Ik heb voor mijn Rottweiler zo'n band gehad als omheining. Ze heeft hem in totaal een week omgehad en dat was voldoende. Mijn ervaring is dat na 2 keer een schokje te hebben gehad, de hond het hoge piepje hoort wat vooraf aankondigt dat ze te ver gaan, echt niet negeren.
Bij ons ligt er een redelijk drukke doorgaande weg
Mijn rottweiler was bij ons de weg al een keer overgestoken, Nog voor wij een hekwerk hadden, en is toen onder een auto gekomen. Dat kostte me toen ongeveer 5 Rottweilers en gelukkig heeft ze het gered. Met die band voorkom je dit soort dingen. Want als je nu vergelijkt 300,- voor die band of 2500,- voor een operatie tsja maakt de keuze iets makkelijker

Dus die ervaring is voor mij positief.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:36

Er bestaan inderdaad 'schokhalsbanden' mijn ervaring is dat ze werken. Wij hebben een beagle en deze liep zo bij ons van het terrein af over de veeroosters zo de drukke doorgaande weg op. En aangezien we onze hond liever nog wat langer levend wilden hebben hebben we toen zo'n halsband aangeschaft en hebben em maar twee keer gebruikt en nu blijft ze al ruim twee jaar gewoon binnen het hek.

Maar ik denk wel dat je goed moet opletten als je zo'n band gaat gebruiken in de buurt van rijdende voertuigen, je weet namelijk nooit hoe je hond erop reageert voor het zelfde geld loopt ze zo onder de auto van schrik omdat ze een schok krijgt.

Misschien is het toch beter om een gehoorzaamheids cursus te gaan volgen, of een cursus waar ze je kunnen helpen met dit specifieke probleem op te lossen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:41

Mijn mechelse herder loopt ook met een teletac, heb hem gekregen toen hij 14 maanden was en hij heeft van pup af aan in training gestaan ( manwerk met 6 maanden, ik vind het zelf kinderarbeid), dan verwacht je dat er een goede gehoorzaamheid inzit........niet dus. Aan de lijn een perfecte hond ( 12 meterlijn ) en ik zweer dat zodra hij los kwam hij zijn middelteen naar mij opstak en 'm smeerde. Voor de hond zelf levensgevaarlijk hier. Hij heeft nu de teletac om en gedraagt zich keurig, hoef het ding bijna niet te gebruiken en de hond kan heerlijk over mijn weiland rennen en met de paarden spelen.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:39

Als je ergens in de buurt komt bij auto's maak hem dan vast.en alsa hij te sterk is kan je hem ook aan een pennenband doen.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:39

Me oom en tante hebben ook een labrador,
en die liep altijd van het erf af, en ze wonen op een industrie terrein, ze hadden zelfs hekwerk, maar die moest overdag open blijven voor de auto's die komen en gaan.
En toen ontsnapte ze steeds..

Hun hebben toen ook zo'n band gekocht, alleen als ze weer voorbij het hek ging, kreeg ze een schokje.. na een paar keer had ze het in de gaten en sinds dien heeft ze hem nooit meer om gehad.. Het werkte dus bij haar perfect.. hek kan nu open blijven en ze blijft netjes op de dam..

Ikzelf heb ook een labrador, maar woon gewoon in een dorpje, maar hij ontsnapte nog wel eens, toen hadden we die band ook geleend, maar hij voelde er niks van en gaf er niks om.. Het leek wel alsof de band het niet deed, maar ging je zelf voelen, voelde je het natuurlijk wel. Bij onze hond heeft die band dus niet geholpen, maar naar goed trainen achter het huis en goed de grenzen stellen, is het ons zelf gelukt Knipoog hier kan de schutting zelfs open blijven staan, verder dan onze dam gaat hij niet..

Dus bij de een werkt training gewoon, en bij de andere is het misschien wel beter om zo'n band.. Zelf niet zo'n voorstander van maarja ligt aan de hond denk ik ook wel..

Groetjes

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:07

waarom wil jij je hond een schok geven teneerste (doe je ook neit met je kind hoop ik). Ga gewoon op curses en je kan het ook wel normaal oplossen zonder gelijk van die drastische maatregelen.
En als dat je lang duurt voor je KOOP EEN HEK VOOR HET ERF

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:30

malie schreef:
waarom wil jij je hond een schok geven teneerste (doe je ook neit met je kind hoop ik). Ga gewoon op curses en je kan het ook wel normaal oplossen zonder gelijk van die drastische maatregelen.
En als dat je lang duurt voor je KOOP EEN HEK VOOR HET ERF

ik heb geen kind omdat ik nog maar 13 ben Knipoog
ik plaats dit topic voor mijn ouders Knipoog

maar het gaat overhet wandelen..
we hebben al een hek om de tuin Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:31

Onze hond is bij vorige eigenaar getraint met zo'n teletac band, als je ziet wat de gevolgen hierbij bij onze hond zijn geweest.. Bah verschrikkelijk, ik vind het nou ik ga het niet eens zeggen. Als je je hond niet kan africhten neem dan gewoon geen hond, ga niet met zulke idiote dingen beginnen.

edit: Beetje kort door de bocht berichtje, er zijn natuurlijk wel mensen die wel weten wanneer ze zoiets moeten gebruiken en hoe. Maar de vorige eigenaar van onze hond heeft blijkbaar gewoon wat aangeprutst zonder erbij stil te staan wat de gevolgen van zijn prutswerk bij onze hond zijn geweest. Wij corrigeren met een slipketting, concequent zijn, goed afspreken wat wel en niet mag, dat is belangrijk.

Verder moet ik nog even kwijt dat ik het belachelijk vind dat jij je hond dom noemt...

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:42

Alleen om het wandelen?? als je daarom al zo'n band wilt kopen....GA OP CURSES. De mensen daar leren jouw ouders hoe ze met hun hond beter kunnen wandelen, de mensen op bokt niet! ookal zijn hier dan gedragsdeskundigen die kunnen jouw het niet uitleggen via een forum

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:50

Met zo'n band kan je idd verschrikkelijke gevolgen hebben als je niet weet hoe hem te gebruiken, als je hem al mag gebruiken...
Ik heb een hond gezien die ermee was 'getraind' en die loopt nu voortdurend angstig rond, te wachten op een schok. Hij is zijn vertrouwen voorgoed kwijt...