De echte gezinshond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sharrie

Re: De echte gezinshond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:56

Een schapendoes misschien iets?
Wij hebben er ook 1.
Maar die bijt wel eens als die stress heeft.
Maar dat komt door zijn verleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:28

Jamayka schreef:
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn. Maar ik zie dat golden retriever en labrador veel worden genoemt. Wat veel mensen niet weten is dat deze honden in de top 2 staan samen als het om bijters gaat. Ik zou hier dus voorzichtig mee zijn als het om kleine kinderen gaat.

Klopt, en waarom? Omdat veel mensen die juist als gezinshond zien, en die honden nemen met ' oh leuk een hondje' idee. Ze worden niet opgevoed, jonge kinderen worden er op los gelaten, en vaak leren ze geen manieren. Hoe kinderen met ze om gaan zorgt dat ze vaak dominant worden en niet meer op hun plaats staan waar ze horen. Onder aan. Daarom zie je vaak dat ze snel bijten.

Ook zijn ze vaak erg door gefokt.

Maar doe je het goed, zijn het leuke gezinshonden. Maar laat je niet door het uiterlijk misleiden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:40

Dat geld natuurlijk voor vrijwel ieder ras, dat mits je ze goed opvoed het leuke honden zijn.
Verder irriteer ik me een beetje aan de vooroordelen over asielhonden van de TS. Vaak weten ze juist er veel van de honden die er zitten. Hebben ze er testen mee gedaan etc. en er zitten echt heel veel keurig opgevoede honden in het asiel. Onze vorige hond was er ook bijna heengegaan wegens ziekte eigenaar. Nog nooit gebeten of gegromd, luisterde goed, altijd vrolijk en lief. Op www.dierenasiels.com vind je superveel honden die aan jou omschrijving voldoen. Nu hebben we overigens een echte rashond (afdankertje maar toch) leuke hond, maar is behoorlijk vaak ziek, huidproblemen, met 3 jaar al staar etc. En voor ons superlief maar met kleine kinderen durven we haar echt (nog) niet alleen te laten.
Een beagle zou ik ook afraden stronteigenwijs en vaak gewoon desinteresse in mensen. En houd er rekening mee dat een aantal genoemde rassen hier (stabij, border collie) uren beweging nodig hebben.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:07

Zoals de meeste zeggen; 1 uit het asiel! In het asiel zitten niet alleen bastaardjes hoor! Ik help zelf in een asiel en er komen regelmatig rashonden (met stamboom soms!) of puppy's binnen. Verder zoals ze al zeggen golden retrievers zijn niet altijd zo lief, meer als de helft van de golden retrievers dat waren binnengebracht vertrouwde ik echt niet! Omdat ze een tijd rage waren zijn ze dan ook overkweekt. Ik zeg: ga naar het asiel (best niet met het hele gezin want iedereen word wel verliefd oop een andere hond Haha! ) met je ouders kijk wat rond, ga wat wandelen met honden, bespreek thuis alles eens en als er je zin niet tussen zit kijk je gewoon verder Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:08

sammie_44 schreef:
We hebben ons og laten va,llen op kruizingpuppies; australian cattledog X labrador. Onwijs leuke lieve ouders en opgegroeit in een groot gezin met katten.

Natuurluijkzitten er bij asielhonden genoeg leuke, lieve honden. Maar wij willen die kans niet nemen om weer een asbakkie te krijgen die schuw is enz. en die beschadigingen heeft opgelopen in zijn verleden!

Heb je heel veel ervaring met honden en dan het liefst ook nog met veedrijvers? Heb je heeel veel tijd te besteden aan je a.s. pup om hem zijn energie kwijt te laten raken en ook om hem vooral geestelijk bezig te houden?
Anders zou ik alles waar Australian Cattle Dog inzit lekker links laten liggen en overlaten aan ervaren hondenbezitters.

Persoonlijk vind ik het ook nog eens een hele vreemde kruising een veedrijver met een jachthond.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:37

Ik denk dat zowel een lieve pitbull of kruising als een lieve Teckel allebei evengoede huisdieren kunnen zijn. Het ligt aan het karakter van zo'n hond, niet aan het ras want daar kan je niet van uit gaan. Je hebt lieve 'ik-vind-alles-goed' golden retrievers maar je hebt ook golden retrievers die een minder lief en tolerant karakter hebben. Net zoals mensen verschilt het karakter natuurlijk ook per hond. En je moet er een zien te vinden die een match is aan jouw levensstijl en karakter.

Wij hebben een Parson Jack Russel (een hogere en eigenlijk de originele Jack Russel) en iedereen zegt altijd van: 'oh maar die zijn altijd zo druk'. Nou niets is minder waar als je naar die van ons kijkt. En ik ken nog veel meer mensen met een kalme Jack in huis. Hij is bij ons sinds dat hij 8 maanden was. Hij is nu 12 jaar en gaat ook al sinds dat hij 8 maanden is iedere dag mee naar mijn moeders werk in Amsterdam omdat wij hem niet alleen thuis willen laten zitten. Hij kan het wel hoor, alleen thuis zijn maar wij vinden het niet leuk voor hem dat hij dan 3 dagen in de week van 8 tot 5 alleen zou zijn. Hij vind het allemaal prima, 's ochtends wandelen in het park en dan met de trein. Na aankomst op kantoor lekker slapen onder mijn moeders bureau, bij de lunch kijken of er nog wat te halen valt en even buiten lopen om vervolgens weer verder te slapen. Tot het 17u is want dan gaan we weer met de trein naar huis en dan weer wandelen in het park, zo gaat het dag in dag uit Haha! En in de weekeinden wandelen we lekker veel met hem in het bos etc om hem lekker alert te houden.

Voor ons is hij dus de ideale hond, hij vind alles best en kwa karakter past hij ook helemaal bij ons. Hij is lekker eigenwijs en heeft een sterke eigen willetje, dat vinden wij ook wel goed in een hond. Zo'n gedrilde hond die allerlei kunstjes moet doen voor een koekje vinden wij 3x niks. Het enige wat hij dan ook kan (of eigenlijk doet) is zit of lig. En die commando's gebruiken wij alleen wanneer nodig, zelden dus. Voor een hond moet je dus wel veel tijd en energie nodig hebben. Je neemt een hond voor het leven en niet voor wanneer het jou uitkomt. Het is maar hoe je het zelf bekijkt maar hoe ver wil je daarin gaan in het aanpassen? Kijk bijv naar avondjes uit, het op vakantie gaan etc. Maar het asiel is een goede optie. Daar kan men ook wel kijken naar een goede match.

Suc6 met het vinden van een hondje!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:49

Ik ken een aantal hele lieve, vriendelijke honden:
Friese Stabij, Duitse Herder x Witte herder ( hond is átijd vrolijk, tegen iédereen, soms té vrolijk ), cocker spaniel ( er is een tijd geweest dat ze een slecht karakter hadden, tegenwoordig is dat er weer uitgefokt),

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:24

Sheltie. Voldoet alleen niet aan je eis/wens van kort tot halflang haar, maar verder wel erg lief voor kinderen, vrolijk en gehoorzaam. Heeft wel de nodige beweging nodig.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:29

Het ligt meer aan het karakter van de hond dan aan het ras vind ik..
Ik heb hier een hele lieve rottweiler, die gek is op kinderen, vrolijk( beetje te vrolijk Haha! ), zal nooit iemand of iets kwaad doen. Konijnen en katten die lebbert hij helemaal af en zit hij lekker mee te spelen.
En dan heb ik nog een kleine westie, nou die kan je niet met kleine kinderen alleen laten, hij kan heel fel zijn, oke het is wel een terrier maar mensen zouden sneller neigen naar die hond voor een gezin dan een rottweiler.
Maar veel mensen zouden rottweilers niet echt als de gezinshond noemen. Ik de mijne wel. En dat zegt niet dat iedere rottweiler een geschikte gezinshond is, maar dat ligt toch echt aan het karakter en opvoeding en niet aan het ras. Maarja dat is mijn mening Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:34

Jamayka schreef:
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn. Maar ik zie dat golden retriever en labrador veel worden genoemt. Wat veel mensen niet weten is dat deze honden in de top 2 staan samen als het om bijters gaat. Ik zou hier dus voorzichtig mee zijn als het om kleine kinderen gaat.

misschien omdat dit ook de meest voorkomende honden in nl zijn? Ach met alle honden moet je oppassen met kinderen, maakt niet uit welk ras.. daarom is het makkelijker om een oudere hond te nemen, dan weet je wat je hebt ipv een puppy, dat kan altijd nog veranderen...

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:43

Daarom is een asielhond een goede optie. Dan weet je wat je binnenhaald, een pup kan nog zoo veranderen..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:24

Pups zijn allemaal schattig in het begin, maar je hebt zelf een grote hand in zijn opvoeding gehad en het hondje ook een deel kunnen vormen en ik heb dat persoonlijk liever voor een gezin met kinderen dan een asielhond waarvan je gewoon simpelweg niet van weet wat hij in zijn verleden heeft meegemaakt.

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:28

Wij hebben thuis een labrador en het is een echte schat van een hond, in het begin wel erg druk, maar nu is hij 2 en merk je er niks meer van. Ze bijten niet oid t zijn echte schatten!!! (als je ze tenminste opvoed=p)

_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:30

Goldenretriever! Mijn oude buren hadden ook een goldenretriever maar wel een kruising tussen een goldenretrieverxlabrador.
En die kan goed opschieten met kinderen dus een echte gezinshond!

Een border collie zou ik niet doen! zijn te gestrest en moeten vaak uitgelaten worden!
het zijn wel super honden Lachen

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 14:09

@MightyMike: dat bedoel ik.. Knipoog

@Plunk: Nee, we hebben geen ervaring met honden.
We gaan wel cursussen volgen met de hond en beweging krijgt de hond bij ons meer dan genoeg.

Vader en moeder zijn schatten van dieren, zijn van de eigenaren zelf, en voeden de pups samen op. Wij weten ook dat veedrijvers ontzettend veel aandacht nodig hebben en beweging, maar zoals ik al zei: bij ons krijgen ze genoeg, misschien wel meer dan genoeg beweging.
Ook is er bij ons thuis in ieder geval altijd wel 1 iemand aanwezig, zodat als de hond veel behoefte heeft om naar buiten te gaan, dat ook kan.
Ook zijn we van plan een sport met de hond te gaan beoefenen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:01

ThePast03 bedoelt denk ik dat je ze geestelijk goed moet bezig houden. ze moeten dus iets de denken hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:23

sammie_44 schreef:
@MightyMike: dat bedoel ik.. Knipoog

@Plunk: Nee, we hebben geen ervaring met honden.

Als je helemaal geen ervaring met honden hebt kan ik het je echt niet aanraden om een kruising Australian Cattle Dog te nemen.
Het gaat niet alleen om de aandacht en beweging, een Cattle Dog (of kruising hiervan) heeft gewoon een ervaren eigenaar nodig anders kun je wachten op problemen.

Je kunt jezelf ook afvragen waarom deze mensen zo'n kruising hebben gefokt. Waarschijnlijk omdat ze het gewoon leuk vonden, in ieder geval niet om een makkelijke gezinshond te fokken.

Wees verstandig en zoek een makkelijker soort hond uit als eerste hond.
Die mensen die die pups verkopen vertellen je alles wat je graag wilt horen, daar zul je in ieder geval geen goed informatie van krijgen. Zowiezo niet van mensen die dit soort kruisingen fokken.

Verdiep je op zijn minst eerst eens goed in beide rassen en leer wat je eventueel in huis gaat halen.
En ga dan niet alleen uit van wat er op het internet geschreven is maar bel ook eens een paar fokkers en eigenaren van beide rassen.

Een hondenclub zal je niet helpen in het dagelijkse opvoeden thuis dus verwacht daar geen wonderen van.

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:53

een Boomer hondje
rustig
lief en gezellig
en ze laten egt alles doen (onze tenminste) en de rest die ze hebben hoor ik het zelfde van
kijk maar in mijn profiel als je wilt

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 22:01

We hebben d'r Haha!! Ze is echt zo onwijs lief. Toen we naar huis reden met d'r lag ze al te slapen op schoot.
Zindelijk is ze ook al bijna, luisteren doet ze ook al goed (voor een pup Knipoog). Wat ze niet mag, doet ze niet!
Ze is heel speels, maar als ze moe is gaat ze lekker liggen en ligt ze in no-time in diepe slaap. Van aandacht houdt ze ook heel veel.
Ze kan zo lief kijken! Ik maak binnenkort wel een foto van haar Haha!.

@ThePast03: Vader is een gezinshond, en luistert goed en doet verder geen vlieg kwaad. Heb hem zelf ook gezien Lachen.

Hij heeft ook gezegd dat je consequent met zo'n hond om moet gaan, maar dat moet je sowieso met iedere hond om hem goed braaf te maken.
Bedankt voor het waarschuwen Lachen, maar we hebben haar in ieder geval en niets of niemand kan haar nog van ons afnemen of haar van ons wegjagen Haha!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:07

sammie_44 schreef:
Bedankt voor het waarschuwen Lachen, maar we hebben haar in ieder geval en niets of niemand kan haar nog van ons afnemen of haar van ons wegjagen Haha!!

Klinkt niet alsof jullie jezelf erg verdiept hebben voor aanschaf maar gefeliciteerd en veel plezier gewenst met de pup. Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:08

LABRADOR Haha!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:44

Ha leuk!! Krijgen we nog foto's te zien??
Van een cursus leer je weldegelijk veel hoor! Wij hebben thuis altijd honden gehad, ik kan me niet heugen er nooit één gehad te hebben. Toen mijn vriend en ik ruim 3 jr geleden gingen samen wonen hebben we ook gelijk een pup gekocht. (holl. hederx bouvier met een snufje labrador). Op de cursus hebben we zoveel tips gekregen waar we wel degelijk thuis ook wat aan hadden! En idd consequent zijn. Niets van tafel geven bijv. Hij is lager in rang en eet niet met de leider mee, dit geld ook voor op de bank liggen!! (ook al is ie schattig, hij staat onderaan in rang). Voor een hond is het ook prettig zijn plaats te kennen, dan hoeft hij niet meer te zoeken naar en te strijden om een hogere rang, hij weet dat ie onderaan staat punt.
Wat ik ook eens heb gezien (en dat vond ik zo leuk!) was dat een hond nooit een koekje oid uit de rechterhand van iemand aan mocht nemen. Als de kinderen (die rechtshandig waren) van de eigenaar dan met een krentenbolletje in hun rechterhand door de kamer wandelde, haalde de hond het absoluut niet in zijn hoofd deze af te pakken! Wie weet is het een tip voor jou (ik weet niet hoe oud jouw kleintjes zijn)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:59

Leuk dat je er een hebt. Ik wil graag foto's zien!

Onze hond ligt altijd op de bank, niets mis mee hoor Lachen Onze vorige hond deed dit ook (labrador x herder), nooit problemen mee gehad. En 'strijden' om de rangorde vind ik best ver gaan. Je moet het wel erg ver laten komen wil de hond de 'macht' overnemen, zo zijn honden van nature niet. Mensen houden nou eenmaal van de woorden ondergeschikt en onderdanig. Twee heel lelijke woorden naar mijn mening. Het is maar hoe je zelf tegen dit soort dingen aankijkt, onze hond mag bijvoorbeeld heel veel vergeleken met andere honden, maar hij weet zijn plaats binnen het gezin. Niet dat andere honden het slechter hebben dan hem maar ze worden op een andere manier benaderd. Het is net als met kinderen, de een heeft een vrijere opvoeding dan de ander. Zo heb ik dus ook een vrijere opvoeding gehad dan andere mensen in mijn omgeving.

Heel veel trainers van allerlei soorten dieren laten je denken dat 'de baas' zijn een soort van machtsstrijd is daarom moet je ze dingen verbieden etc. Maar ik ken werkelijk waar geen hond die slecht is geworden van het feit dat hij op de bank mocht liggen. Je hoort zoveel van anderen en krijgt tips van allerlei kenners en africhters. Maar het gaat er vooral om dat je luistert naar jezelf, je grenzen zelf stelt en aangeeft. Ik denk dat dat de beste manier is om je hond op te voeden. Dat is ook duidelijk voor de hond, als je de ene keer iets toelaat en de andere keer niet is dat heel verwarrend. Tuurlijk is het handig om een cursus te doen, het helpt om te weten hoe een hond denkt. Maar bedenk wel: niemand weet precies hoe een hond denkt en dat zal nooit lukken ook.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:24

Leuk dat je een geschikte hond gevonden hebt! Pling