Honden rennen steeds van het erf ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Honden rennen steeds van het erf ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:09

Opvoeden is hier inderdaad het sleutelwoord. Jullie hebben het jezelf heel moeilijk gemaakt met 2 nestgenootjes.

Het eerste wat je moet doen is voorkomen dat ze nog een keer de fout ingaan en dat is dus niet meer loslaten. Of aan de riem of op een omheind stuk maar voorkomen dat ze de fout ingaan.
Doe je dat niet dan heeft al het andere wat je probeert geen enkele zin en kun je dan net zo goed achterwege laten.

Dus eerst zorgen dat ze niet meer los komen en dan 1 hond helemaal apart nemen en daarmee gaan trainen. Eerst aan een lange lijn zodat hij/zij niet de fout in kan gaan.

Begrijp ik goed dat het alleen gaat om het stuk van huis naar hun kennel? Dan lijkt het me helemaal eenvoudig: gewoon honden aan de riem.

Wil je ze los op het erf laten lopen? Dan zal er heel wat training in gaan zitten en dan nog heb je de kans dat ze zonder jouw toezicht er vandoor gaan. En elke keer dat ze er weer vandoor gaan belonen ze zichzelf enorm en is al je training daarvoor teniet gedaan.

Voorkomen, voorkomen, voorkomen.
En wat je van een oudere hond niet wilt moet je van een pup ook niet toestaan, dat is niet consequent en daar begrijpen ze geen snars van. In feite hebben jullie ze het zelf aangeleerd, afleren zal heel wat meer tijd kosten.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:09

Oprtalj schreef:
Ik heb dus 3 honden waarvan ik hier beweer dat ze perfect luisteren en daarnaast nog 1 die dat niet doet. Het zijn dus in totaal 4 honden. Knipoog
Ik gebruik het woord perfect voor deze 3 honden eigenlijk vooral om het contrast aan te geven met die ene die niet luistert. Wel luisteren deze 3 honden gewoon erg goed. Maar nee, het zijn geen robotjes. Het is echter wel zo dat ik hun zwakke punten ken en door daar op in te spelen de situaties waarin het mis zou kunnen gaan weet te voorkomen. Ik kan me dan ook de tijd niet heugen waarin er iets mis is gegaan.

Gelukkig. Ik ben gewoon nog wat minder ervaren in het voorkomen denk ik Haha!.
Vanmorgen wel keurig de heren op tijd opdrachten gegeven om hun aandacht af te leiden van een kudde ganzen. Succesvol, maar ik ben lang niet altijd zo wakker nog.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 21:10

Kijk aan bovenstaande reacties heb ik iets!

niet van; Oh je moet ze opvoeden. of breng ze anders naar het asiel
maar; goh weetje, dit en dat kun je eens proberen.
Heel erg bedankt allemaal en ik doe er zeker iets mee Ja

ze hebben niet op puppycursus gezeten omdat op die avonden dat het hier in de buurt was wij allemaal les hadden (paardrijden) en dus konden er dan geen 2 personen mee. Lachen

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:19

voor opnze hod hebben wij een speciaal kastje dat rond zijn nek hangt
mijn hond is een lhasa apso ( 35 cm )
je hebt dit in 3 maten dacht ik
dit kaste is ongeveer 4 cm breed en 2 cm lang / diep
dit is via een les rond de nek gebonden hiervan heeft hij geen last
dit kleine kastje readgeert op een bepaalde draad die wij rond het huis hebben gelegd
als de hond in de buurt van de draad komt begint het kastje te piepen (waarschuwing ) hierbij weet hij dat hij niet verder mag
als hij dit toch doet en over de draad gaat die wij in de grond rond et huis hebben gestopt krijgt hij een shock
wees gerust deze shock is niet hard maar hard genoeg om te voelen en weten dat het een straf is
hierbij om een shok te voorkomen blijft hij braaf op het erf

dit is NIET sadistish hij heeft geen pijn hij is heel normaal
loopt een heele dag buiten gaat niet op straat

dit help heeeeel goed
ik ben er heel blij mee
en mijn hond pff die merkt er niet veel van want zijn terrijn is groot genoeg om te spelen

dit vind je in bijna alle dierenspeciaalzaken

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:41

Flippieh; jij bedoelt de teletac? Een kennis van ons had die ook. Heeft bij haar priema gewerkt, de muts probereerde het eerst op zichzelf, want ze wouw zeker weten dat het geen zeer deed.

Nogmaals aan de TS; Is een hek niet gewoon een oplossing?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:47

HardcoreLady schreef:
Flippieh; jij bedoelt de teletac? Een kennis van ons had die ook. Heeft bij haar priema gewerkt, de muts probereerde het eerst op zichzelf, want ze wouw zeker weten dat het geen zeer deed.

nee ze bedoeld denk ik de petsafe ( http://www.petsafe.nl/)

of iig een of ander merk electric fence Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:49

ja precies,teletac is dat je een afstandbediening in je zak hebt....dan moet je zelf stroom geven...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:09

Mijn mechelse herder luisterde keurig totdat hij de hond van mijn buren in de gaten kreeg......en ja hoor 4 x per dag daar de tuin in, volgende stap was de weg opschieten, ze rijden hier vaak 80 ( 50 km weg ). Heb langdurig getraind aan de lange lijn maar zodra hij loskwam was het weer loos. Heb hem nu op een teletac en hoef het ding bijna niet te gebruiken. Het gaat er niet altijd om of het een gemakkelijke oplossing is, bij hem was het het enige wat hielp en hij is nu een blije hond die heerlijk los meekan mijn weiland op en zich heerlijk kan uitrennen zonder dat dat hij gevaar loopt.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:53

Poohbeer schreef:
Oprtalj schreef:
Ik heb dus 3 honden waarvan ik hier beweer dat ze perfect luisteren en daarnaast nog 1 die dat niet doet. Het zijn dus in totaal 4 honden. Knipoog
Ik gebruik het woord perfect voor deze 3 honden eigenlijk vooral om het contrast aan te geven met die ene die niet luistert. Wel luisteren deze 3 honden gewoon erg goed. Maar nee, het zijn geen robotjes. Het is echter wel zo dat ik hun zwakke punten ken en door daar op in te spelen de situaties waarin het mis zou kunnen gaan weet te voorkomen. Ik kan me dan ook de tijd niet heugen waarin er iets mis is gegaan.

Gelukkig. Ik ben gewoon nog wat minder ervaren in het voorkomen denk ik Haha!.
Vanmorgen wel keurig de heren op tijd opdrachten gegeven om hun aandacht af te leiden van een kudde ganzen. Succesvol, maar ik ben lang niet altijd zo wakker nog.

Het valt ook niet mee om op tijd te zijn, zeker niet op bijvoorbeeld zondagochtend na een avondje stappen. Probeer dan maar eens helder je hond uit te laten, mij lukt het niet haha! Maar goed, ook ik zorg ervoor dat ik goed om me heen kijk, maar heb jammer genoeg geen rontgenogen hihi.

Poohbeer : Mag ik je hond niet lenen af en toe, wij hebben last van ganzen op het land (en niet 5 maar echt 1000) die alles kaal vreten, maar............mijn hond vind ze niet interessant en wil ze niet opjagen Knipoog

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:45

somokkele schreef:
Poohbeer : Mag ik je hond niet lenen af en toe, wij hebben last van ganzen op het land (en niet 5 maar echt 1000) die alles kaal vreten, maar............mijn hond vind ze niet interessant en wil ze niet opjagen Knipoog

Haha, de herder hier vind het geweldig en de rott-mix (beauceron) gaat mee voor de lol. Die dingen vliegen toch wel weg en zodra ik dan fluit komen ze beide terug crossen.
De ganzen zijn hier idd een flink aantal weken weggeweest, nu ik daar een aantal weken niet heb gelopen zijn ze weer terug en kwamen we gister dus weer 3 groepen ganzen tegen....de eerste 2 groepen weten nu dat we nog steeds in de buurt zijn nu Haha!

RobinCera, laat je ook weten wat je probeert en hoe het werkt? Ben erg benieuwd en succes natuurlijk.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:17

Poohbeer schreef:
somokkele schreef:

Haha, de herder hier vind het geweldig en de rott-mix (beauceron) gaat mee voor de lol. Die dingen vliegen toch wel weg en zodra ik dan fluit komen ze beide terug crossen.
De ganzen zijn hier idd een flink aantal weken weggeweest, nu ik daar een aantal weken niet heb gelopen zijn ze weer terug en kwamen we gister dus weer 3 groepen ganzen tegen....de eerste 2 groepen weten nu dat we nog steeds in de buurt zijn nu Haha!

De ganzen blijven bij ons het hele jaar rond zitten. Zelf hebben wij een jachthond (Drentse Patrijs). Tja, en ze vind haar bal toch echt leuker als ganzen wegjagen. En dat voor een jachthond haha. Ze is gemaakt voor ander wild denk ik!

RobinCera : Ook ik ben nieuwsgierig naar de keuze die je maakt!! Suc6 met de donderstenen Tong uitsteken

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:09

baroen schreef:
HardcoreLady schreef:

nee ze bedoeld denk ik de petsafe ( http://www.petsafe.nl/)

of iig een of ander merk electric fence Knipoog

jaaa dat was het het helpt supper

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:15

hek is geen optie, dan moeten we alles dichtbouwen en kunnen we zelf nergens meer heen.. en er zijn dan nog zoveel stukjes waar ze door heen kunnen piepen..

voorlopig gaan we ze proberen te 'her'opvoeden, met gewoon duidelijke commando's, goed straffen en belonen. Lachen

en binnen zijn het van die scheetjes ... maar buiten Stoom uit je oren

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:17

Is misschien anders werken met de klikker wat?

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:19

Haha ja die hebben we ook! moeten we ook maar even in werking zetten Lachen

heb jij m ook? helpt dat?

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:21

want dat is tog dat als ze dat klikje horen, ze weten dat ze een koekje krijgen..?

want als je nu zegt: 'Kodi en Milo KOEKJE?' gaan ze ook door het dollen heen Tong uitsteken

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:45

Het voordeel van de clicker is dat je ze op afstand direkt een beloning kunt geven op het goede moment. Het is idd klik voer klik voer. De klik betekent dus beloning. Het is niet de bedoeling dat de honden op de klikker naar je toe komen!! Dan wordt de clicker het commando waardoor je de 'beloning' alweer kwijt bent.
Met het aanleren van oefeningen moet je de hond ook na laten denken en het hem niet voor kauwen. Stel je wil de oefening zit aanleren....... In het begin zonder commando's. Hond zakt door zijn achterpoten heen (al is het 1cm), hond krijgt beloning, volgende x verwacht je van hem dat hij 2cm door zijn achterpoten zakt (en dan pas klik). Totdat de hond helemaal met zijn gat op de grond zit. Laat hij uit zichzelf een geweldige oefening zien dan krijgt ie ook de Jackpot.
Al met al valt het niet mee om de hond (zonder de juiste begeleiding) op de clicker te zetten. Als je dit wil doen, zou ik het bij een hondenschool doen zodat je weet hoe een clicker werkt.
Heel vaak wordt nl de clicker als commando gebruikt en niet als beloning.

Daarnaast betekent een klik, altijd voer...... Zodra hij de oefening beheerst en helemaal geshapet is, dan bouw je de klikken af, maar niet het voer afbouwen en de klikken hetzelfde laten.

Overigens kan je ze met een klikker alles leren, je kan het zo gek niet verzinnen. Hebben ze eenmaal door hoe het werkt is het een geweldige bekrachtiger!!