Uitzending editie NL vechthonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Uitzending editie NL vechthonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:48

griebels schreef:
Voor de 100e keer weet ik dat dat in 1993 bepaald is. Probleem is echter dat ik toen 17 was en helemaal nog niet met dat soort dingen bezig was. Blijf er aub niet over doordrammen, nogmaals: ik ben het met je eens ik vind alleen dat ze eerlijker moeten zijn tov de honden en de mens maar meer moeten straffen!

Ik wil er niet over doordrammen maar feit was wel dat in 1993 er maar heel weinig hondenmensen zichzelf druk maakte over deze wet.
Het enige wat ik probeer te zeggen is dat je die wet helaas niet meer terug kan draaien maar wel kan voorkomen dat er meer honden de dupe van worden.
Dat laatste vind ik persoonlijk op het moment het allerbelangrijkste.

Iedereen probeert hier op alles en iedereen de schuld af te schuiven terwijl de enige schuldigen zijn degene die dit soort honden fokken en kopen.
Als jij door het rode licht rijdt en een bekeuring krijgt kun je de wet wel de schuld gaan geven maar dat is niet erg logisch lijkt me? Heeft ook weinig zin om dan hele discussies te gaan voeren over het feit dat het zo gemeen is dat je niet door het rode licht mag rijden.

En als iemand je kwaad wilt doen je hond valt aan moet dat ook binnen proporties blijven.
Zorgt de hond voor teveel schade dan loop je ook nog eens risico's, ook dat is de wet en niet iets wat ik zelf verzonnen heb voordat jullie de boodschapper weer aan gaan vallen Haha!
Je mag je hond niet als wapen gebruiken.

Wat voor honden je ook hebt, je komt altijd mensen tegen die belachelijke opmerkingen maken:
Mijn Australian Cattle Dog wordt vaak voor een oude grijze bastaard uitgemaakt en mijn Chihuahua's heel vaak voor lelijke schoothondjes of ratjes. Ze doen maar, ik heb die honden niet voor hun gekocht dus vind het volstrekt onbelangrijk wat een ander over mijn honden zegt.

Toen ik in de jaren 70 met de Duitse Herders liep moest ik ook altijd aanhoren hoe gevaarlijk dit soort honden waren en dat ze allemaal ooit hun eigen baas een keer zouden grijpen.
Tegen de tijd dat ik me druk ga maken over dit soort mensen mogen ze me laten opnemen Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:48

Let op.. de ridgeback komt ook nog wel op de lijst... Die zijn nu heel erg in trek omdat ze nog niet op de lijst staan...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:49

orion1996 schreef:
Helaas waren dit stamboom honden Cool aangezien een van de 4 wel-chihuahua pups bij ons in de familie woont, inclusief zijn stamboom Haha!

Nu maak je me wel heeeel benieuwd naar de voorouders van deze pup. Zou je dat eens aan je familie willen vragen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:51

Waarom kan eigenlijk een wet niet teruggedraaid worden? Volgens mij is dat wel eens meer dan eens gebeurd hoor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:51

@ThePast03: nogmaals ik ben het volkomen met je eens, ook over wie de schuldige is. Maar de onschuldige wordt hier afgemaakt, en ja als ik in 1993 wist waar het over ging (maar net als de meeste 16-jarige was ik met andere dingen bezig als dingen op het nieuws volgen en internet was er toen nog niet!) had ik zeker geprotesteerd. Maar dan nog ThePast03 jij weet net zo goed als ik dat dat voor deze wetgeving niets had uitgemaakt.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:52

Als ze dan persee willen gaan afmaken, moeten ze beginnen bij het tuig in de steden die ermee vechten en die gasten opsluiten of hun afmaken (evil), niet met het afmaken van gezinshonden die er misschien wel op zouden kunnen lijken.

Mensen maken de hond, dat dier kiest er niet voor om zo gemaakt te worden. Beter dat ze dus de stamboomloze-fok stopzetten bij de pitbullachtgen, tenslotte moeten ze wettelijk een FCI stamboom hebben. Daar ben ik ook voorstander van.
Maar dan, hoeveel herders, retrievers en andere rassen MET stamboom bijten niet flink van zich af? Moeten die dan niet ook een verplichte FCI stamboom hebben? Is een stamboom soms een garantie dat ze niet bijten?

(heelijke discussie)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:53

griebels schreef:
Let op.. de ridgeback komt ook nog wel op de lijst... Die zijn nu heel erg in trek omdat ze nog niet op de lijst staan...

Inderdaad. En waarom komen ze op de lijst? Omdat er teveel mensen zo'n hond willen omdat ze er stoer uitzien en nu inderdaad ook een soort rage lijken te worden.
Dan komen er een heleboel eigenaren bij die dit ras niet begrijpen of op de verkeerde adressen (lees broodfok) kopen en dan kun je wachten op ongelukken.

Er zijn wel meer rassen die dit gevaar lopen helaas. Daarom zeg ik ook dat er meer kans is dat de wet wordt aangescherpt dan wordt teruggedraaid.
De echte liefhebbers zorgen ervoor dat hun ras alleen goede indrukken achterlaat en brengen ze niet in omstandigheden waarin het fout kan gaan. Alleen al om te voorkomen dat hun ras straks ook verboden gaat worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:53

Desiree schreef:
Waarom kan eigenlijk een wet niet teruggedraaid worden? Volgens mij is dat wel eens meer dan eens gebeurd hoor.

Dat kan ook, alleen moet iemand dan de eerste stap zetten.
WAarom denk je dat ze de pitbullachtigen zo negatief in het nieuws zetten!?
Zodat de mensen zonder verstand ook echt denken dat deze honden gevaarlijk zijn.

Zelfs mijn collega met 2 briars denkt zo... Hoezo naïef?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:54

Desiree schreef:

Kijk om je heen naar wat er gebeurd in andere Europeese landen en kijk een paar jaar terug toen er nog 5 rassen op een lijst stonden. Alleen daarom begrijp je al waarom deze wet nooit terug gedraaid zal worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:56

Dat doet de regering zelf hoor!

Als ze niet zo scherp en streng waren met hun wetgeving hieromtrent, had niemand uitgewijkt naar de RR... Maar gewoon een hond naar keuze genomen.
Ik blijf erbij dat ik een AmStaff wil, juist omdat ze zo vriendelijk en kindlievend zijn (ik overigens niet Knipoog )
Dat is dus de juiste kant die je van zo'n hond zou moeten kennen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:56

orion1996 schreef:
Maar dan, hoeveel herders, retrievers en andere rassen MET stamboom bijten niet flink van zich af? Moeten die dan niet ook een verplichte FCI stamboom hebben? Is een stamboom soms een garantie dat ze niet bijten?

(heelijke discussie)

Herders en retrievers hebben niet van die brede sterke kaken en zullen dus niet zulke verwondingen toebrengen als de pitbull achtigen.
Alle honden met die brede en sterke kaken moeten dus wel een FCI stamboom hebben en bij de fok van dit soort dieren wordt enorm op het karakter geselecteerd zodat het risico zo klein mogelijk worden gehouden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:58

Dan nog bijt een hond (of dat nu de bijtgrage Jack russel is of een pitbull) niet zomaar. Of ze worden erop getraint (vechthonden), of ze hebben een kronkel in de kop (kan bij elk ras), of ze doen het uit zelfbescherming!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:59

griebels schreef:
Dat kan ook, alleen moet iemand dan de eerste stap zetten.
WAarom denk je dat ze de pitbullachtigen zo negatief in het nieuws zetten!?
Zodat de mensen zonder verstand ook echt denken dat deze honden gevaarlijk zijn.

Zelfs mijn collega met 2 briars denkt zo... Hoezo naïef?

Het punt is dat het meestal niet de meest ervaren hondenbezitters zijn die pitbulls of pitbull achtigen nemen en dan kunnen ze inderdaad behoorlijk gevaarlijk zijn.
Misschien niet eens zozeer voor mensen maar wel voor andere honden, ze zijn gefokt voor hondengevechten en gaan door todat een andere hond dood is.
De bijtrem is er uitgefokt, dus ook al geeft de andere hond zich over ze blijven doorgaan.

Dan krijg je dus dit soort toestanden en dat wil je toch niet dat dat je eigen hond (of iemand anders zijn hond) overkomt:
http://www.metacafe.com/watch/171312/pittbul_attack/

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:00

Als de wet aangescherpt wordt, kunnen we onderhand alle honden wel om zeep gaan helpen....

OF een verplichte cursus ter verantwoordelijkheid nemen en des te harder gestrafd worden als blijkt dat je het niet aan kunt hoewel je wist waar je aan begon. Dat zou een goede manier van aanscherpen zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:01

ThePast03 schreef:
Dan krijg je dus dit soort toestanden en dat wil je toch niet dat dat je eigen hond (of iemand anders zijn hond) overkomt:

Als mijn hond dat door een andere hond aangedaan werd, dan pakte ik mijn mes en stak ik hem dood! Boos! HIJ GING ER AAN BIJ MIJ!!!!!! ook nu ben ik helemaal door het lint en ik heb de beelden maar niet afgekeken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:03

ThePast03 schreef:
[

Het punt is dat het meestal niet de meest ervaren hondenbezitters zijn die pitbulls of pitbull achtigen nemen en dan kunnen ze inderdaad behoorlijk gevaarlijk zijn.
Misschien niet eens zozeer voor mensen maar wel voor andere honden, ze zijn gefokt voor hondengevechten en gaan door todat een andere hond dood is.
De bijtrem is er uitgefokt, dus ook al geeft de andere hond zich over ze blijven doorgaan.

[/quote]

Zit hier echt met hartkloppingen, weet je dat?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:03

griebels schreef:
Dan nog bijt een hond (of dat nu de bijtgrage Jack russel is of een pitbull) niet zomaar. Of ze worden erop getraint (vechthonden), of ze hebben een kronkel in de kop (kan bij elk ras), of ze doen het uit zelfbescherming!

Ze worden er niet alleen op getraind maar ook op gefokt. Net zoals jachthonden een jachtinstinct hebben, border collies een drijfinstinct en knpv hondjes op scherpheid worden geselecteerd.

Dit soort honden zou dus alleen bij zeer ervaren hondenbezitters terecht moeten komen, maar helaas is het in de praktijk anders.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:05

Desiree schreef:
Zit hier echt met hartkloppingen, weet je dat?

Geloof ik graag, ik dacht al veel te hebben gezien maar heb slecht geslapen na het zien van dit filmpje.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:06

De wetten zijn er, daar is nieteens zo heel erg veel mis mee. Veel van de honden die op de pitbulllijst staan mag je houden, mee fokken, mits je een FCI hebt erbij. Daar ben ik groot voorstander van. Het probleem zit hem in de honden die niet onder die wet vallen, maar er wel voor worden aangezien door misvattingen.

Ik ken mensen die een bullterrier hebben en die dachten er een goede stamboom bij te hebben. Die hebben ze ook, maar dat blijkt weer een niet erkende te zijn omdat het buitenlands gefokt is. Tja, dan sta je daar met je mooie papiertje te zwaaien Tong uitsteken

@ ThePast03: En rottweilers dan? Die bijten met gemak ook een koe dood, hebben ook een brede grote kop en sterke kaak. En of ze nu hard bijten of iets minder hard, een herder maakt je ook dood als die het op zijn heupen krijgt, net als een pitbullachtige. Misschien moet hij dan 20 keer kauwen in plaats van 15 keer, maar dat zal voor hem niet uitmaken.

Ik heb niks tegen herders hoor, maar als ik een betrouwbare hond moet kopen...nee sorry, geen herder. Zullen hele lieve bijzijn, zonder twijfel, maar ik ga 100 keer liever met mijn rug naar een stamboomloze gezinsstafford staan dan naar een herder met papieren.

Geeneen hondenras (klein, groot, dik, dun, brede kop, smal, stamboom, of zonder) is speelgoed. Ze zijn er niet op gemaakt om elkaar en andere kapot te maken, dat doet de mens, die maken ze zo (of ze hebben een kronkel, net als mensen kunnen hebben).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:07

Ik heb het filmpje nog niet gezien maar ik kan je nu al wel vertellen dat die hond die het doet niet van nature zo is, die is zo gemaakt!
En dat kun je er niet infokken alleen inslaan!
Ga nu kijken Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:10

Rottweilers zijn van orgine heelers net als mijn Australian Cattle Dog. Ze zijn dus oa gefokt om vee te drijven door middel van heelen (bijten in de achterpoot van de koe) en niet om koeien dood te bijten. Verder moesten ze ook de kudde en de boerderij bewaken.

Maar ook de Rottweiler heeft op de lijst gestaan. De rasvereniging doet er nu alles aan om pups te fokken met een zelfverzekerd en stabiel karakter. De Rottweiler hoort een hoog incasseringsvermogen te hebben en dus zeker niet snel te bijten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:12

griebels schreef:
Ik heb het filmpje nog niet gezien maar ik kan je nu al wel vertellen dat die hond die het doet niet van nature zo is, die is zo gemaakt!
En dat kun je er niet infokken alleen inslaan!
Ga nu kijken Knipoog

Dus jij gelooft wel dat jachtpassie, drijversinstinct enzo ingefokt kan worden maar niet de vechtlust?
Als ik jouw theorie moet zou moeten volgen dan zou ieder ras een even goede jachthond kunnen worden als de bestaande jachthond en iedere ras even goed schapen kunnen drijven als de border collie?
Natuurlijk kun je door selectie wel een vechtras creeren, het bewijs is er.

Ze hebben het gepresteerd om de bijtrem bij dit ras weg te fokken, anders hadden ze natuurlijk ook weinig spectaculaire gevechten. Als de ene hond zich overgeeft zou het gevecht afgelopen zijn.

Bovendien ken ik honden zat die je kunt slaan todat je een ons weegt maar nog geen agressie zouden vertonen.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:14

Zouden mensen zo'n film ook op internet zetten het als het een golden retriever was geweest in plaats van een pitbull.

Ik weet het antwoord al: NEE

Mijn "vechthond" de bullterrier is oorspronkelijk ook gefokt als RATTENVANGER!!! Maar helaas weten de meeste mensen dat niet. Ja er zijn er genoeg die zijn gebruikt om mee te vechten, maar betekend dat dat het een vechthond is?

De sharpei is oorspronkelijk ook als chinese vechthond gebruikt en dus ook met dat doel gefokt. Als kanaries nu vandaag de dag ineens geweldige vechtvogels zouden zijn, wordt er over 50 jaar ook gezegd dat het vechtvogels zijn en dat ze daarvoor zijn gefokt. Je paard kan wel springen gefokt zijn, maar niet kunnen en/of willen springen. Is het dan een springpaard?

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:16

ThePast03 schreef:
De rasvereniging doet er nu alles aan om pups te fokken met een zelfverzekerd en stabiel karakter. De Rottweiler hoort een hoog incasseringsvermogen te hebben en dus zeker niet snel te bijten.

En al die mensen dan die zomaar even met een rotweiler gaan fokken buiten de rasvereniging om net als de mensen met staffords doen buiten de FCI stamboom om?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:17

orion1996 schreef:
Zouden mensen zo'n film ook op internet zetten het als het een golden retriever was geweest in plaats van een pitbull.

Een Golden Retriever heeft gewoon een bijtrem en stopt als de andere hond zich overgeeft en zijn "keel laat zien".

Dat is nu mijn probleem. Dit soort honden zijn alleen verantwoord als ze bij mensen komen die weten wat ze in huis hebben en voorkomen dat dit soort honden in vechtpartijen terecht komen.
Dat betekend over het algemeen weghouden bij vreemde honden omdat ook die andere hond de vechtpartij kan uitlokken maar altijd de mindere zal zijn.
Helaas willen de meeste bezitters van dit soort rassen maar bewijzen hoe lief en aardig dit soort honden zijn met alle risico's van dien.