Waarom wel of geen stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

Re: Waarom wel of geen stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:00

kimmie261 schreef:
PUPS ZONDER STAMBOOM
De ongecontroleerde hondenfokkerij...
Omdat een zichzelf respecterende fokker nooit stamboomloze nestjes fokt, komt een stamboomloze pup altijd uit de ongecontroleerde hondenfokkerij. Dat kan een hondenhandelaar zijn (een broodfokker) of een particulier met een gelegenheidsnestje. In beide gevallen koopt u een hondje waar niks over bekend is qua afstamming en gezondheid van de voorouders. U heeft geen enkele zekerheid dat u een mooie, gezonde pup koopt.

deze zin heb ik als eerste even gequote,maar hier staat toch dat als je een hondje zonder stamboom koopt dat je niets weet van de gezondheid van de voorouders??

maar dat is toch niet algemeen??tenminste mijn kruising kwam bij iemand vandaan die beide ouders had rondlopen.

ja maar voorouder gaan verder dan de direct ouderdieren Knipoog

en die laatste zin vind ik een beetje erop wijzen dat men vind dat als je een hondje koopt met stamboom dat je dan wel zekerheid hebt op een gezonde pup(en mooie.. Gestoord alsof dat van een stamboom afhangt)

tja, daar heb ik al een aantal keer "antwoord"op gegeven Haha!

maar ik zal niet meer topfokker zeggen Tong uitsteken vind het wel een leuke discussie hoor,omdat ik morgen zo weer een hond zou halen uit het asiel of over zou nemen van iemand,zonder daarbij enige kennis van voorouders te hebben...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:02

kimmie261 schreef:
dat is netjes baroen...

stel jij jezelf open voor problemen met pups ,als mensen die hebben??

ook na jaren???

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:02

kimmie261 schreef:
dat is netjes baroen...

ook na jaren???

ik probeer het ja, tuurlijk ligt het eraan wat het is, of ikook iets kan betekenen, ik bedoel als iemand zijn hond verziekt, of de hond word doodgereden, dan ben ik natuurlijk niet verantwoordelijk en dan zoals het laatste vb, het enige wat ik dan kan is een schouder bieden.

ik heb met erg veel van mijn pupkopers contact, niet met alle, maar goed dat gaat zo gewoon soms, ook hun keus natuurlijk, en ja dit is dus ook na jaren Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:06

kimmie261 schreef:
deze zin heb ik als eerste even gequote,maar hier staat toch dat als je een hondje zonder stamboom koopt dat je niets weet van de gezondheid van de voorouders??

maar dat is toch niet algemeen??tenminste mijn kruising kwam bij iemand vandaan die beide ouders had rondlopen.

en die laatste zin vind ik een beetje erop wijzen dat men vind dat als je een hondje koopt met stamboom dat je dan wel zekerheid hebt op een gezonde pup(en mooie.. Gestoord alsof dat van een stamboom afhangt).

Omdat alleen gezonde ouders niets zegt over het wel of niet doorgeven van erfelijke gebreken. Daarvoor moet je ook kennis hebben van de voorouders.

De gezondheid van een pup hangt niet af van een stamboom, maar een serieuze fokker die zijn lijnen goed kent neemt per definitie al minder risico als iemand die alleen maar weet dat de twee ouderdieren tot nu toe gezond zijn maar niets weet over het erfelijk materiaal waarmee hij fokt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:07

Ja ,leuk is dat als je weet waar je puppies zijn en dat mensen er blij mee zijn.
alhoewel ik iemand ken die dus een aangereden herder teefje mee had genomen uit spanje,en deze bleek bij thuiskomst natuurlijk zwanger te zijn,en die kreeg 10 pups...

de pups zijn allemaal verkocht,maar na een jaar zat dat vrouwtje met 6 honden...honden werden verwaarloost,waren ziek,en werden niet behandeld,ze heeft ze allemaal weer mee naar huis genomen...

dat zou mij dus ook overkomen als ik puppies zou hebben Nagelbijten / Gniffelen ,zou alles willen houden Tong uitsteken

daarom is vanalles hier een "hetje" gemaakt... Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:08

kimmie261 schreef:
dat is netjes baroen...

ook na jaren???

De fokker van mijn honden met stamboom kan ik altijd "lastigvallen" en zullen me altijd helpen.
Zelfs de fokker van de grootouders van twee van mijn honden kan ik altijd bellen of bezoeken en zij zal me ook overal mee helpen, terwijl ze mijn honden dus niet eens heeft gefokt Knipoog

Denk dat jij het ook heel slecht getroffen hebt met je "topfokker". Iemand die zich topfokker noemt zou ik trouwens ook ver van weg blijven.
Misschien dat je nu ook wel achteraf van anderen hoort dat hij eigenlijk helemaal niet zo goed bekend stond?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:09

kimmie261 schreef:
Ja ,leuk is dat als je weet waar je puppies zijn en dat mensen er blij mee zijn.
alhoewel ik iemand ken die dus een aangereden herder teefje mee had genomen uit spanje,en deze bleek bij thuiskomst natuurlijk zwanger te zijn,en die kreeg 10 pups...

de pups zijn allemaal verkocht,maar na een jaar zat dat vrouwtje met 6 honden...honden werden verwaarloost,waren ziek,en werden niet behandeld,ze heeft ze allemaal weer mee naar huis genomen...

dat zou mij dus ook overkomen als ik puppies zou hebben Nagelbijten / Gniffelen ,zou alles willen houden Tong uitsteken

daarom is vanalles hier een "hetje" gemaakt... Haha!

nou heel verstandig Haha!

ik ben ook wel vrij kritisch ten aanzien van kopers hoor, maar dan nog, niets is zo veranderlijk als de mens Knipoog maar goed ik doe mijn best

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:11

tevens ook omdat mijn 2 stamboomhonden ,ik niet echt dieren vind om mee te fokken,de een zo gek als een deur,de ander HD...

uhm ,hij noemde zich geen topfokker,alleen toen we er waren(was in belgie,mensen wat hebben die mensen een hoop beeldjes,daar stond een beker tussen dat ie topfokker van een bepaald jaar was geworden,dus ik vroeg er min of meer zelf om)

die man heeft super mooie honden,echt,type mijn oude reu.

en ik heb geloof ik al eens verteld waarom ik daar een pupje had gekocht...???

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:14

kimmie261 schreef:
tevens ook omdat mijn 2 stamboomhonden ,ik niet echt dieren vind om mee te fokken,de een zo gek als een deur,de ander HD...

uhm ,hij noemde zich geen topfokker,alleen toen we er waren(was in belgie,mensen wat hebben die mensen een hoop beeldjes,daar stond een beker tussen dat ie topfokker van een bepaald jaar was geworden,dus ik vroeg er min of meer zelf om)

die man heeft super mooie honden,echt,type mijn oude reu.

en ik heb geloof ik al eens verteld waarom ik daar een pupje had gekocht...???

ja.. ik geloof het wel, ik weet alleen niet of mijn geheugen dat nog correct herinnert.. overlijden van een andere hond, maatje voor andere hond, moeilijke periode?
of zit ik nou helemaal scheef? zoja excuses Bloos

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:19

jaaa,net die ene hond verloren,en zo'n vreselijk verdriet ervan...

en dan met iemand meegaan die vraagt of je meegaat puppies kijken,omdat die ook een argentijn wilde...

en daar zat gewoon mijn oude hond...zelfde kop zo'n mooie reu..maar ik had zelf al een reu,en die teven die hij had waren ook mooi,zo koop je dus een hond...

haha,mooie waarschuwing,ga nooit hondjes kijken als je zo labiel bent als een deur,nu zit ik hier met een smaegol hond Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:30

Ik heb vier boeken over hondenrassen, ze zijn van Royal Canin en je kreeg ze gratis bij aankoop van een zak hondenvoer. Erg leuk om in te lezen.
Wat me daar heel vaak opvalt is dat veel hondenrassen ontstaan zijn door het bewust kruisen van bepaalde rassen. Ik vraag me dan ook af, als je uitsluitend op de goeie manier gaat fokken (waar ik overigens totaal niks op tegen heb) of er dan ooit nog nieuwe rassen gaan ontstaan.
Gewoon een filosofische denkpiste eigenlijk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:36

Teigetje schreef:
Ik heb vier boeken over hondenrassen, ze zijn van Royal Canin en je kreeg ze gratis bij aankoop van een zak hondenvoer. Erg leuk om in te lezen.
Wat me daar heel vaak opvalt is dat veel hondenrassen ontstaan zijn door het bewust kruisen van bepaalde rassen. Ik vraag me dan ook af, als je uitsluitend op de goeie manier gaat fokken (waar ik overigens totaal niks op tegen heb) of er dan ooit nog nieuwe rassen gaan ontstaan.
Gewoon een filosofische denkpiste eigenlijk.

Ik heb een ras wat nog niet zo oud is en bijna alle erfelijke problemen mee heeft gekregen van de rassen waaruit hij ontstaan is. Haha!

Er zullen best nog wel nieuwe rassen ontstaan, het is een hele lange weg voordat je een ras FCI goedgekeurd krijgt, ze worden eerst voorlopig goedgekeurd.
Tegen de tijd dat ze goedgekeurd zijn is er een schat van informatie bekend over de voorouders en hun erfelijke gebreken en staat alles ook op papier.

De vraag is: waarom zouden er nu nog nieuwe rassen bij moeten komen? Er zijn er meer dan genoeg, voor elk wat wils lijkt me.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:31

ThePast03 schreef:

De vraag is: waarom zouden er nu nog nieuwe rassen bij moeten komen? Er zijn er meer dan genoeg, voor elk wat wils lijkt me.

Er kunnen beter wat rassen verdwijnen of in ieder geval de rasstandaard een beetje aangepast worden.
Wanneer ik een hond koop zal ik toch eerst heel de afstamming uitpluizen, dus moet de hond ook een stamboom hebben. Maar ik ben principieel tegen het fokken van bepaalde rassen. Wil niemand kwetsen daarom zal ik geen rassen noemen maar ik begrijp niet hoe mensen zich soms liefhebberfokker kunnen noemen en dan een soort gedrocht fokken dat poten heeft om mee te lachen maar niet om op te lopen of een neus waarmee hij leuk kan snurken maar ademen?, een lichaam dat vier keer zo lang is dan hoog en ga zo maar door. Dit alles met stamboom onder het goedkeurende oog van het FCI. Ik denk dat er nog heel wat meer moet veranderen dan het broodfokken te wereld uithelpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 22:33

Austria schreef:
[*olduser*] schreef:
Er kunnen beter wat rassen verdwijnen of in ieder geval de rasstandaard een beetje aangepast worden.
Wanneer ik een hond koop zal ik toch eerst heel de afstamming uitpluizen, dus moet de hond ook een stamboom hebben. Maar ik ben principieel tegen het fokken van bepaalde rassen. Wil niemand kwetsen daarom zal ik geen rassen noemen maar ik begrijp niet hoe mensen zich soms liefhebberfokker kunnen noemen en dan een soort gedrocht fokken dat poten heeft om mee te lachen maar niet om op te lopen of een neus waarmee hij leuk kan snurken maar ademen?, een lichaam dat vier keer zo lang is dan hoog en ga zo maar door. Dit alles met stamboom onder het goedkeurende oog van het FCI. Ik denk dat er nog heel wat meer moet veranderen dan het broodfokken te wereld uithelpen.

Gedeeltelijk eens en ik weet welke rassen je bedoelt, je omschrijving was niet zo moeilijk. Haha!

Maar absoluut geen excuus om de broodfok niet aan te pakken natuurlijk!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:41

Citaat:

Citaat:
Gedeeltelijk eens en ik weet welke rassen je bedoelt, je omschrijving was niet zo moeilijk. Haha!

Maar absoluut geen excuus om de broodfok niet aan te pakken natuurlijk!

zeker austria, helemaal mee eens, de rashonden wereld is ook geen perfecte of zaligmakende wereld, maar het is een andere discussie, niet omdat er rashonden zijn die niet zo gefokt mogen of moeten worden dat dan maar de brood of fun fok "oke"is Knipoog

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:52

Dat de broodfok oke is hoor je mij niet zeggen.
Ik vind het gewoon hoognodig dat de rasstandaard van bepaalde rassen veranderd word en mensen niet gewoon mogen doorgaan met het fokken van dergelijke honden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 22:54

Austria schreef:
Dat de broodfok oke is hoor je mij niet zeggen.
Ik vind het gewoon hoognodig dat de rasstandaard van bepaalde rassen veranderd word en mensen niet gewoon mogen doorgaan met het fokken van dergelijke honden.

Dat is een hele andere discussies, niet de discussie die hier gevoerd wordt. Knipoog

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:15

Hier ben ik het niet mee eens. Wanner je de broodfok wilt aanpakken hoort er iets voor tegenover te staan. Wel, wat ervoor tegenover staat lijkt mee al te vaak niet veel beter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:27

Bobbes komt niet uit de georganiseerde kynologie. Ze is het gevolg van een ongelukje tussen een loopse friese stabij en de bastaardhond van de buurman een paar boerderijen verder op. Wel het 2e ongelukje overigens, want het is eerder gebeurd en dat geeft te denken. De moeder van Bobbes is later gedekt door een friese stabijhond.

Alles is niet georganiseerd via de kynologie. In die zin zijn die mensen broodfokkers en ik kan het neit nalaten ze er inderdaad ervan te verdenken dat ze het wel een fijne cent extra op vinden brengen.

Maar als ik weer zo'n prachtige hond als Bobbes kan vinden, kruising gladharige met flaporen x friese stabij, dan ga ik er zo weer voor. WAnt ik ben helemaal verliefd op die hond.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:19

Als advocaat van de duivel:

Heterosis - bastaardkracht
Heterosis is de wetenschappelijke naam voor bastaardkracht en duidt op de toename van levensvatbaarheid, vruchtbaarheid, weerstand, etc. en in de meest gunstige vorm leidend tot een gemiddeld beter kwaliteit van de nakomelingen vergeleken met de ouderdieren.
Dit effect treedt op bij kruising van nietverwante dieren, waarbij er van uitgegaan wordt dat de gunstige genen dominant zijn over de minder gunstig, kortom wanneer heterozygotie gerelateerd wordt aan kwaliteitsverbetering.
Heterosis kan slechts dan zich duidelijk manifesteren wanneer de beide ouderdieren geen enkele directe verwantschap hebben bijvoorbeeld twee dieren van verschillend ras.
Binnen een ras is al veel minder effect te verwachten.

Gejat van http://home.wanadoo.nl/hildernisse/Gezo ... kkerij.htm (wel een goede site verder ook).

Bovenstaande gaat dus over die niet-herleidbare bastaarden maar ook over kruisingen van rassen. Wat je alleen niet moet doen is verder fokken met die dieren. Denk ook aan de legkippen, die komen voort uit kruisingen van 2 inteeltlijnen. Die inteeltlijnen bestaan alleen om deze kruisingsproducten te fokken.... De inteeltlijnen zijn niks, nakomelingen van de gefokte kippen zijn niks maar de kruisingsproducten zijn helemaal top voor waarvoor ze bedoeld zijn.
Misschien moeten we onze hondenfokkerij ook wel in die richting omgooien?

Dan doen we niks meer aan cultuurbehoud en rasdieren, gewoon gebruiksdieren fokken. (wel ff bedenken waar en door wie we die inteeltlijnen laten houden en fokken die we nodig hebben..)

Oh, mijn nestje rashonden met op schoonheid en gezondheid gekwalificeerde ouders doen het helemaal geweldig!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:25

Rosita schreef:
Als advocaat van de duivel:

Heterosis - bastaardkracht
Heterosis is de wetenschappelijke naam voor bastaardkracht en duidt op de toename van levensvatbaarheid, vruchtbaarheid, weerstand, etc. en in de meest gunstige vorm leidend tot een gemiddeld beter kwaliteit van de nakomelingen vergeleken met de ouderdieren.
Dit effect treedt op bij kruising van nietverwante dieren, waarbij er van uitgegaan wordt dat de gunstige genen dominant zijn over de minder gunstig, kortom wanneer heterozygotie gerelateerd wordt aan kwaliteitsverbetering.
Heterosis kan slechts dan zich duidelijk manifesteren wanneer de beide ouderdieren geen enkele directe verwantschap hebben bijvoorbeeld twee dieren van verschillend ras.
Binnen een ras is al veel minder effect te verwachten.

Gejat van http://home.wanadoo.nl/hildernisse/Gezo ... kkerij.htm (wel een goede site verder ook).

Bovenstaande gaat dus over die niet-herleidbare bastaarden maar ook over kruisingen van rassen. Wat je alleen niet moet doen is verder fokken met die dieren. Denk ook aan de legkippen, die komen voort uit kruisingen van 2 inteeltlijnen. Die inteeltlijnen bestaan alleen om deze kruisingsproducten te fokken.... De inteeltlijnen zijn niks, nakomelingen van de gefokte kippen zijn niks maar de kruisingsproducten zijn helemaal top voor waarvoor ze bedoeld zijn.
Misschien moeten we onze hondenfokkerij ook wel in die richting omgooien?

Dan doen we niks meer aan cultuurbehoud en rasdieren, gewoon gebruiksdieren fokken. (wel ff bedenken waar en door wie we die inteeltlijnen laten houden en fokken die we nodig hebben..)

Oh, mijn nestje rashonden met op schoonheid en gezondheid gekwalificeerde ouders doen het helemaal geweldig!

en het niet verder fokken? tja dat gebeurt dus niet, dat zie je terug in diverse topics.

en inteelt? nee sa ik niet achter,lijnteelt is heel wat anders.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:39

Citaat:

Pas op;-) 'Lijnteelt' is níet bekend in het woordenboek en doodgewoon en niks anders dan een verzachtend woord voor inteelt.

Of je nu broer en zus kruist of neef en nicht, inteelt blijft het (Mensen mogen het niet eens van de wet...). Maar wat ik met mijn bovenstaande stukje aan wilde tonen is dat bastaarden wel degelijk gezonder zijn dan de gemiddelde rashond met zijn klinkende stamboom.......

Al was het maar omdat wij de stamboeken gesloten hebben en iedere rashond dús het gevolg is van inteelt. Die inteelt gaat alleen maar verder omdat we met zijn allen in hetzelfde emmertje met genen zitten te roeren. Met name dáárom wordt geadviseerd om zoveel mogelijk dieren binnen een ras in te zetten voor de fok en je te hoeden voor veelvuldig gebruik van bepaalde dieren (denk aan die schoonheidskampioen die bij iedere teef past).

De stamboom, die zegt je dus heel veel. je kunt eruit afleiden hoeveel kans jouw dier maakt op bepaalde afwijkingen. Dat is best prettig, je komt in ieder geval niet voor verrassingen te staan dan. Bij de gemiddelde bastaard is de kans dát je wat krijgt kleiner maar je weet nooit wat je kunt verwachten.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:55

Rosita schreef:
Citaat:

Pas op;-) 'Lijnteelt' is níet bekend in het woordenboek en doodgewoon en niks anders dan een verzachtend woord voor inteelt.

niet mee eens, wat de van dale ook zegt, maar goed, dat weet je wel

Of je nu broer en zus kruist of neef en nicht, inteelt blijft het (Mensen mogen het niet eens van de wet...). Maar wat ik met mijn bovenstaande stukje aan wilde tonen is dat bastaarden wel degelijk gezonder zijn dan de gemiddelde rashond met zijn klinkende stamboom.......

misschien de wet eens beter doornemen?

Al was het maar omdat wij de stamboeken gesloten hebben en iedere rashond dús het gevolg is van inteelt. Die inteelt gaat alleen maar verder omdat we met zijn allen in hetzelfde emmertje met genen zitten te roeren. Met name dáárom wordt geadviseerd om zoveel mogelijk dieren binnen een ras in te zetten voor de fok en je te hoeden voor veelvuldig gebruik van bepaalde dieren (denk aan die schoonheidskampioen die bij iedere teef past).

rosita, er word bij meerdere rassen, veel geimporteerd, rassen met een brede basis? geen probleem, en rassen met weinig basis? die zijn in opbouw

De stamboom, die zegt je dus heel veel. je kunt eruit afleiden hoeveel kans jouw dier maakt op bepaalde afwijkingen. Dat is best prettig, je komt in ieder geval niet voor verrassingen te staan dan. Bij de gemiddelde bastaard is de kans dát je wat krijgt kleiner maar je weet nooit wat je kunt verwachten

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:26

kimmie261 schreef:
hihihi,leuke discussie dit....

tja,moet zeggen,de theorie is natuurlijk wel heel duidelijk,alleen de praktijk werkt nu eenmaal anders...

ik ken genoeg mensen die een mooie teef hebben met stamboom,en deze laten dekken door een reu met stamboom,dit zijn gelegenheids nestjes,of dit dan meteen slechte hondjes zijn??

Vogens mij noem je dit geen gelegenheidsnestjes of wel? Als vader en moeder een goede stamboom hebben en vader goed op karakter enz wordt uitgezocht voor juist op DIE teef te zetten, dannoem ik dat een goed overwogen nestje...of niet?

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:39

Austria schreef:
ThePast03 schreef:

Je kwetst hier toch niemand mee? Dat is dan toch jouw mening? Ik ben er wel benieuwd naar....