Lastig, zo'n rebellerende pup!
Mijn zusje heeft een American Staffordshire Terriër reutje, nu ook 15 weken. Ook hij bijt erg graag en veel en is heel volhoudend in zijn eigen wil.
Ik kan je nog wel een aantal rangorde-bepalende tips geven, rond de 15e week bepalen pups namelijk hun rangorde.
Op momenten dat je hond je zomaar uit het niets hard bijt, zeg je een keer kort en krachtig NEE en negeer je hem; je kijkt niet naar m, draait je rug toe, komt ie naar je toe, duw je m van je af en kijkt weg. Negeren is voor je pup echt niet leuk. Bijt hij je direct weer, zeg je weer kort en krachtig NEE, pakt hem bij zn halsbandje en zonder verder iets te zeggen of hem aan te kijken, stop je hem in zn bench. De bench gaat even dicht en de pup komt tot zichzelf, terwijl hij weer genegeerd wordt. Na 5 of 10 minuten, wanneer de hond rustig is, doe je de bench weer open en laat je hond weer de kamer inlopen.
Voeren: eerst zelf hebben gegeten, daarna pas de hond zijn eten geven, ookal wordt het dan een keer 'savonds 21 uur dat ie zn avondmaaltje krijgt.
Uitlaten etc: je laat je pup zitten of iig wachten, en gaat zelf door de deur voordat je je hond erdoor laat gaan!
Als je thuiskomt of naar beneden komt 'sochtends en de pup stormt op je af om je te begroeten: negeren. Na een paar minuten laat de hond je dan met rust en een kwartiertje later kun JIJ de pup gaan begroeten, die dan helemaal blij is met alle aandacht!!
Verder legt mijn zusje, die de baas is van de Am. Staff Terriër, wanneer hij haar hard bijt, of blijft bijten ondanks bovenstaande regels, het reutje wel op zn rug, waarbij ze zijn koppie omhoog (achterover) duwt. Dit op de rug leggen kun jij ook door een ander gezinslid laten doen dat goed de baas is over de hond. Honden kunnen het beste de regels door 1 persoon aangeleerd krijgen, dus 1 persoon die streng aanpakt en dus ook wel op zn rug kan leggen in geval van ernstige ongehoorzaamheid van de pup. Als een heel gezin dat doet, doet iedereen het net iets anders, wat averechts en zeer onduidelijk kan werken voor de pup.
Verder ben ik het met iedereen eens die zegt dat pups in deze leeftijd nou eenmaal veel bijten (ook dat naar je benen uitvallen lijkt me speelsigheid?) en dat dat vanzelf een heel stuk beter gaat wanneer ze wat ouder worden!
Ik wens je heel veel succes en ondanks deze ongemakken ook een hoop plezier van je puppy! Probeer er van te genieten, als t straks een grote lieve sullige lobbes is, denk je met smart terug aan deze turbulente tijd

!