Puppy 15 weken....Bijt erg veel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiedepessie

Re: Puppy 15 weken....Bijt erg veel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:24

tjonge jonge, wat ik hier toch allemaal lees! word er misselijk van.

Onthoud even dat je hier te maken hebt met een baby. straffen op de manieren die jullie hier schrijven gaat niets werken.

De reden dat pups bijten is voor het ontwikkelen van een bijtrem, als je ze niet laat begaan en er gebeurd later iets waar ze door schrikken en ze klappen in een keer de kaak dicht dan weet je waar het door komt.

Wat je doet als je pup bijt is laten begaan en als het pijn doet, dan geef je een harde piep/schreeuw AUW. dan weer verder spelen, doet ze het nog 2 keer dan sta je op en negeer je haar. niet aanhalen niet aankijken. Na zon tien minuten kun je haar dan weer aanhalen, de pup snapt dan dat als ze te hard bijt dat er niemand meer met haar wil spelen.

verders gewoon iedere keer als zij in je hand bijt een speeltje geven.

Vanaf dat ze een maand of vier zijn kun je het een beetje beginnen af te leren, een duidelijk nee is voldoende en vervolgens geef je haar een eigen speeltje en als ze daar mee gaat spelen zeg je dat ze braaf is.

Ik zou naar puppencursus gaan als ik jou was! Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:30

Citaat:
Maar als al dat niet helpt, dan weet je het op een gegeven moment ook niet meer.

Ga er nu eens niet vanuit dat het aan die hond ligt....... Da's toch ongeveer les 1 op de pedagogiekschool ook? Wat je erin stopt komt er gewoon weer uit, niks meer, niks minder.

Negeren is negeren. Negeren is helemaal NIETS doen. Weglopen of voor boom spelen. Zolang die hond van jou reactie krijgt zal ze bezig blijven en dat is toch logisch???

Dit heeft trouwens niks met haar Berner Sennenzijn te maken hoor, dit heeft wat met jou te maken. yep, niet fijn om te horen maar wanneer je deze drempel over bent is het allemaal een stuk eenvoudiger.
Laatst bijgewerkt door Rosita op 02-08-06 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:33

Jeetje je hebt echt al veel geprobeerd zo te lezen! Wat zeggen ze op je cursus? Ik vrees dat ik ook geen oplossing weet die nog niet genoemd is. Bij mijn hond kneep ik even in zijn wang wanneer hij mij beet (met spelen) en riep ik "Neeee...zachtjes doen". Als hij nu nog wel eens te ruw is met spelen en ik zeg dat hij zachtjes moet doen gaat hij gelijk likken. Ik denk dat in jouw geval Volhouden het codewoord is. Welke techniek je ook probeert, stug volhouden! De aanhouder wint. Als ze ouder is en je hebt echt het gevoel dat het de spuigaten uit loopt zou ik een gedragstherapeut inschakelen. Zij kan je persoonlijkere tips geven dan op cursus. Succes ermee!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:53

Dit heeft inderdaad niets met een Berner Sennen te maken.
Iedere pup van 15 weken doet dit, de een wat meer dan de ander. Zelfs mijn Chihuahua's deden dat op die leeftijd Haha!

Inderdaad gewoon negeren, iedere reactie (boos of niet) is leuk en zal je pup alleen nog maar meer aanmoedigen. Het gaat vanzelf over.
Het is nog maar een pup en daar hoort dit gedrag gewoon bij.

Carli84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:54

Lastig, zo'n rebellerende pup!
Mijn zusje heeft een American Staffordshire Terriër reutje, nu ook 15 weken. Ook hij bijt erg graag en veel en is heel volhoudend in zijn eigen wil.

Ik kan je nog wel een aantal rangorde-bepalende tips geven, rond de 15e week bepalen pups namelijk hun rangorde.
Op momenten dat je hond je zomaar uit het niets hard bijt, zeg je een keer kort en krachtig NEE en negeer je hem; je kijkt niet naar m, draait je rug toe, komt ie naar je toe, duw je m van je af en kijkt weg. Negeren is voor je pup echt niet leuk. Bijt hij je direct weer, zeg je weer kort en krachtig NEE, pakt hem bij zn halsbandje en zonder verder iets te zeggen of hem aan te kijken, stop je hem in zn bench. De bench gaat even dicht en de pup komt tot zichzelf, terwijl hij weer genegeerd wordt. Na 5 of 10 minuten, wanneer de hond rustig is, doe je de bench weer open en laat je hond weer de kamer inlopen.
Voeren: eerst zelf hebben gegeten, daarna pas de hond zijn eten geven, ookal wordt het dan een keer 'savonds 21 uur dat ie zn avondmaaltje krijgt.
Uitlaten etc: je laat je pup zitten of iig wachten, en gaat zelf door de deur voordat je je hond erdoor laat gaan!
Als je thuiskomt of naar beneden komt 'sochtends en de pup stormt op je af om je te begroeten: negeren. Na een paar minuten laat de hond je dan met rust en een kwartiertje later kun JIJ de pup gaan begroeten, die dan helemaal blij is met alle aandacht!!
Verder legt mijn zusje, die de baas is van de Am. Staff Terriër, wanneer hij haar hard bijt, of blijft bijten ondanks bovenstaande regels, het reutje wel op zn rug, waarbij ze zijn koppie omhoog (achterover) duwt. Dit op de rug leggen kun jij ook door een ander gezinslid laten doen dat goed de baas is over de hond. Honden kunnen het beste de regels door 1 persoon aangeleerd krijgen, dus 1 persoon die streng aanpakt en dus ook wel op zn rug kan leggen in geval van ernstige ongehoorzaamheid van de pup. Als een heel gezin dat doet, doet iedereen het net iets anders, wat averechts en zeer onduidelijk kan werken voor de pup.

Verder ben ik het met iedereen eens die zegt dat pups in deze leeftijd nou eenmaal veel bijten (ook dat naar je benen uitvallen lijkt me speelsigheid?) en dat dat vanzelf een heel stuk beter gaat wanneer ze wat ouder worden!

Ik wens je heel veel succes en ondanks deze ongemakken ook een hoop plezier van je puppy! Probeer er van te genieten, als t straks een grote lieve sullige lobbes is, denk je met smart terug aan deze turbulente tijd Knipoog !

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:22

als je de bench tot strafplek gaat maken wil hij daarin ieder geval niet meer in, niet zon strak plan dus. zet hem dan in de hal of iets als je het toch al zo wilt doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:26

Mijn hond deed t ook (nu nog steeds maar nu springt ie eerst) maar als ik een boze stem op zette en me hand ophief ( heb m overigens nog nooit geslagen) dan wist ie al dat ie fout zat succes

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:27

Carli84 schreef:
Lastig, zo'n rebellerende pup!
Mijn zusje heeft een American Staffordshire Terriër reutje, nu ook 15 weken. Ook hij bijt erg graag en veel en is heel volhoudend in zijn eigen wil.

Ik kan je nog wel een aantal rangorde-bepalende tips geven, rond de 15e week bepalen pups namelijk hun rangorde.
Op momenten dat je hond je zomaar uit het niets hard bijt, zeg je een keer kort en krachtig NEE en negeer je hem; je kijkt niet naar m, draait je rug toe, komt ie naar je toe, duw je m van je af en kijkt weg. Negeren is voor je pup echt niet leuk. Bijt hij je direct weer, zeg je weer kort en krachtig NEE, pakt hem bij zn halsbandje en zonder verder iets te zeggen of hem aan te kijken, stop je hem in zn bench. De bench gaat even dicht en de pup komt tot zichzelf, terwijl hij weer genegeerd wordt. Na 5 of 10 minuten, wanneer de hond rustig is, doe je de bench weer open en laat je hond weer de kamer inlopen.
Voeren: eerst zelf hebben gegeten, daarna pas de hond zijn eten geven, ookal wordt het dan een keer 'savonds 21 uur dat ie zn avondmaaltje krijgt.
Uitlaten etc: je laat je pup zitten of iig wachten, en gaat zelf door de deur voordat je je hond erdoor laat gaan!
Als je thuiskomt of naar beneden komt 'sochtends en de pup stormt op je af om je te begroeten: negeren. Na een paar minuten laat de hond je dan met rust en een kwartiertje later kun JIJ de pup gaan begroeten, die dan helemaal blij is met alle aandacht!!
Verder legt mijn zusje, die de baas is van de Am. Staff Terriër, wanneer hij haar hard bijt, of blijft bijten ondanks bovenstaande regels, het reutje wel op zn rug, waarbij ze zijn koppie omhoog (achterover) duwt. Dit op de rug leggen kun jij ook door een ander gezinslid laten doen dat goed de baas is over de hond. Honden kunnen het beste de regels door 1 persoon aangeleerd krijgen, dus 1 persoon die streng aanpakt en dus ook wel op zn rug kan leggen in geval van ernstige ongehoorzaamheid van de pup. Als een heel gezin dat doet, doet iedereen het net iets anders, wat averechts en zeer onduidelijk kan werken voor de pup.

Verder ben ik het met iedereen eens die zegt dat pups in deze leeftijd nou eenmaal veel bijten (ook dat naar je benen uitvallen lijkt me speelsigheid?) en dat dat vanzelf een heel stuk beter gaat wanneer ze wat ouder worden!

Ik wens je heel veel succes en ondanks deze ongemakken ook een hoop plezier van je puppy! Probeer er van te genieten, als t straks een grote lieve sullige lobbes is, denk je met smart terug aan deze turbulente tijd Knipoog !

Alles wat jij hierboven noemt heeft niets met negeren te maken. Nee zeggen en wegduwen is geen negeren maar aandacht geven.
Een pup voor straf in zijn bench zetten is zelfs aandacht geven en maakt de bench tot een strafhok.

Waar heb je vandaan dat pups met 15 weken de rangorde gaan bepalen??

Op zijn rug leggen en zijn kop achterover duwen? Waar heb je dat geleerd en wat denk je daarmee te bereiken?

Ongemakken? Volstrekt normaal gedrag voor een pup ongemak noemen of rebelerend gedrag?
Hoe ga je het aanpakken als de hond straks 8 maanden is en een beetje gaat puberen?

Ik word heel triest van je post, kan het niet anders zeggen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:03

dank je ThePast03 dat vind ik nou ook! het is maar een kleine baby nog!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:13

ja, plunch heeft gelijk. Lachen vond hier trouwens nog een afbeeldingetje van hoe de moederhond nou de pup corrigeert. Wij mensen kunnen dit natuurlijk niet perfect nadoen, maar in zijn nekvel grijpen en op de rug dwingen gaat mij toch te ver.
http://users.skynet.be/fa101087/hondenp ... affing.jpg
Als een van de pups na een van de vele vechtspelletjes met broertje of zusje iets te onstuimig en te hard in moeders tepels bijt zal ze - niet onbegrijpelijk - bliksemsnel reageren: ze ontbloot "booskijkend" grommend haar tanden, waarmee ze de onverlaat bij de snuit neemt en ( het lijkt eigenlijk allemaal perfect ingestudeerd) in één beweging en ononderbroken grommend tegen de grond drukt. Dat de pup zo erg schrikt dat hij verstijft van angst is te merken; In één tel verandert hij van een té onstuimige in een roerloze, zich zéér onzeker voelende pup. Deze heeft zijn lesje wel geleerd. Dat de instinctief genetisch bepaalde reactie van moeder op het bijten van haar pup zéér doeltreffend én (op termijn) de minst energieverkwistende was blijkt later: de kans dat de pup of zijn broertjes en zusjes ( die ook behoorlijk geschrokken van het nooit geziene moederlijke geweld) tijdens het drinken aan de tepel of waar ze ook mee bezig zijn - niet onmiddellijk zullen ophouden als moeder hen aanstaart, gromt, of de tanden laat zien, is héél erg klein geworden.

= stond erbij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:37

Mij heeft het altijd goed geholpen om op hoge en harde toon "au" te gillen als een pup te hard bijt Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:37

ThePast03 schreef:
Mij heeft het altijd goed geholpen om op hoge en harde toon "au" te gillen als een pup te hard bijt Knipoog

Binnen 3 weken mag ik dit gaan oefenen..... onder mijn buro wonen nu nog schattige 3 weken oude puppies..... Straks zijn ze 6 weken en studeren voor piranha........

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:38

Rosita schreef:
Binnen 3 weken mag ik dit gaan oefenen..... onder mijn buro wonen nu nog schattige 3 weken oude puppies..... Straks zijn ze 6 weken en studeren voor piranha........

Wel graag filmpje met geluid hiervan op je website zetten Haha!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:35

zeg ikke 24, ik dacht dat jij niet op bokt zat?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:01

Op het hondenforum is men wat minder hardhandig dan op Bokt.... Op Bokt loopt 'men' een beetje achter qua trainingsmethoden, zowel voor paard als hond (alle lange tenen even op het woordje 'men' letten? Daar bedoel ik jou dus niet mee).

Ah ja, ik snap het wel....... de hand in eigen boezem steken was/is voor niemand gemakkelijk en ik mag ook nog graag mijn paard of hond 'vervloeken' maar als het puntje bij het paaltje komt weet ik best dat ik het resultaat zie van wat ik zelf aangeleerd (niet afgeleerd cq omgebogen) heb. Maar dat is best een stap geweest.

Kom op Ikke24 rug recht en aan de slag.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:12

Rosita schreef:
Op het hondenforum is men wat minder hardhandig dan op Bokt.... Op Bokt loopt 'men' een beetje achter qua trainingsmethoden, zowel voor paard als hond (alle lange tenen even op het woordje 'men' letten? Daar bedoel ik jou dus niet mee).

Ah ja, ik snap het wel....... de hand in eigen boezem steken was/is voor niemand gemakkelijk en ik mag ook nog graag mijn paard of hond 'vervloeken' maar als het puntje bij het paaltje komt weet ik best dat ik het resultaat zie van wat ik zelf aangeleerd (niet afgeleerd cq omgebogen) heb. Maar dat is best een stap geweest.

Kom op Ikke24 rug recht en aan de slag.

Inderdaad ja.. zo is dat met alles! kinderen paarden honden etc.. alles wat opvoeding nodig heeft is een weerspiegeling van je eigen fouten..

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:52

Heb niet alles doorlezen, dus bij deze mijn excusesals ik iets dubbel post. Ik las je verhaal over negeren. Maar dat is toch echt de beste optie. Vergeet niet dat je al reactie's heb gegeven, dus ze weet als ze maar lang genoeg doorgaat die reactie er niet komt. Ik zou als ik jouw was hier toch even de tijd voor uittrekken en toch gaan negeren en vergeet niet dat je dan echt even met haar bezig bent en dus niet ff snel kan gaan uitlaten enzo. Wat ook nog weleens wil helpen is een heel hogg piep geluid gegeven. Dat doen honden onder elkaar ook als ze te ver gaan bij de ander met spelen. Weet niet hoe je dat geluid moet beschrijven, maar hoop dat je me bergijpt. Dan geef je aan dat ze jouw pijn doet...

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:16

Misschien is het een schrale troost, maar mijn hond is nu 2.5 jaar en heeft het een hele tijd geleden afgeleerd. Op een gegeven moment gaat het gewoon over.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:25

Sja, dat zeg ik ook steeds maar toch bljven mensen er moeilijk over doen. Misschien zijn ze dan wel niet geschikt voor een hond omdat ze niets van een hond begrijpen.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:03

Dus als het opvoeden van je kind je niet zo geweldig afgaat zeg je: tja dan ben ik niet geschikt voor een kind??? Beetje zwart/witte reactie....

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:15

Ik heb niet alle pagina's nog helemaal gelezen van dit topic, maar wil het volgende even kwijt:
Martin Gaus mag een commercieel mannetje zijn, maar zijn trainingsmethode werkt goed. Ook hij heeft een aantal jaar geleden toe moeten geven dat de positieve trainingsmethode sneller en zeker leuker verloopt dan opvoeden met straf. De boeken van Gwen Bailey zijn ook een aanrader!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:07

Desiree schreef:
Sja, dat zeg ik ook steeds maar toch bljven mensen er moeilijk over doen. Misschien zijn ze dan wel niet geschikt voor een hond omdat ze niets van een hond begrijpen.

hahahaha, even off-topic
Toen Finn pup was en mensen dachten dat ik een kat had omdat ik zo onder de schrammen zat, de plinten waren aangvreten, de antenne kabel doorgeknaagd en er regelmatig reclame-folders in duizenden stukjes door het huis lagen en mijn stoere jachthond weigerde om ook maar 1 stap aan een riempje te zetten dacht ik wel eens: "wat moet dat in godsnaam worden als ik later kinderen heb, ik zie het nu al niet meer zitten."

En nu, nu lach ik een hartelijk om deze gedachte en geef mijn lieve lobbes een aai over zijn bol en bedank hem voor alle leuke momenten.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:22

jou hond bijt veel...ik zal hier goed mee oppassen...de hond van de buren beet als pup ook heel veel maar uit speelsheid. het was verder een schat van een hond. naarmate hij ouder werd beet hij natuurlijk steeds harder en moest hem dit afgeleerd worden maar dat lukte dus niet. ze hebben zoveel gedaan...allemaal cursussen en van alles en nog wat meer. nu had hij dus kinderen gebeten 3x ( uit speelsheid en narrigheid ( hij had HD dus liep elke dag rond met pijn )) en ze hebben hem vrijdag inlaten slapen. deze hond was 2 jaar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:23

Oud topic, maar ik heb dus hetzelfde probleem met onze pup van 10 week Clown
Als ik recht ga staan en ga negeren als bijt, dan gaat ze aan me broekspijp oid. zitten sjorren, wat moet ik dan doen?
Ik probeer dan dr te negeren zolang mogelijk, maar wil natuurlijk ook niet al mn broeken straks kapot hebben Clown

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:43

Als je de rest van het topic hebt gelezen, staan er volgens mij genoeg oplossingen in. Bijvoorbeeld contact opnemen met een hondenschool.