Verdient een ander dier wel pijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zens_

Re: Verdient een ander dier wel pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:28

ik vind dat iedereen het zelf moet weten maar dat het wel goed is als je vegetarisch bent ik ben het wel. ik heb ook nooit konijn paard noem maar op gegeten(gewoon om dat ik dat zielig vond) maar wel kip want daar ben ik bang voor(nu niet meer.
nu ik ik ook geen vlees,kip enz enz meer genoeg over mij (sorry ik banketstaaf ook zooooooooooveel over me zelf!!) Bloos Pling

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:49

Ik eet weinig tot geen paardenvlees. Niet zozeer omdat ik dat niet wil, maar omdat ik het niet echt lekker vind. Varkensvlees eet ik ook met mate, eigenlijk vooral in vleeswaar voor op brood, omdat ik het ook minder lekker vind dan bijvoorbeeld rundvlees of kip. Niet om het dier, maar om de smaak.

Ik ben het overigens helemaal met je eens, Paula, ik heb veel bedrijven gezien waar de dieren echt geen slecht leven hebben.
Beeldmateriaal van bijvoorbeeld Wakker dier (ook ik krijg zenuwtrekjes bij het lezen/typen van die naam) is vaak ontzettend verouderd en geeft een slecht beeld van hoe het er werkelijk aan toe gaat in de Nederlandse veehouderij. Ok, natuurlijk is nog niet elke veehouder even bewust bezig, maar het overgrote deel wel!

Overigens respecteer ik iedereen die vergetariër is of wil worden. Dat is een keus die je helemaal zelf moet maken. Maar maak hem alsjeblieft niet alléén omdat je op Wakker dier een filmpje hebt gezien, want de kans is erg groot dat die informatie heel erg achterhaald is.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:00

nd423 schreef:
Er zijn zoveel filmpjes met dierenleed, slachthuizen, transporten, stallen waarin niet dierwaardig met dieren wordt omgegaan, dat ik mij erover verbaas dat er mensen zijn die beweren dat dieren niets merken wanneer ze geslacht worden, dat ze in een keer dood zijn, dat ze zo'n slecht leven nog niet hebben gehad.......ben ik de enige die die filmpjes ziet en ze onthoudt?

Dit is éénzijdige informatie: er zijn boeren die hun vee slecht behandelen. Maar dat zijn uitzonderingen. Alleen zijn dat wèl de voorbeelden die dier-welzijns-organisaties gebruiken om hun punt te maken. Dus denk jij dat 't overal zo slecht is.
Maar ik heb voor mijn studie meerdere veebedrijven bezocht, en nog nooit dierenleed, inhumane transporten, of dieronwaardig gedrag gezien.

Paula schreef:
Als er meerdere mensen zijn die wakker dier op hun nummer willen zetten, ik meld me aan.
Ik meld me ook Haha!

Over de biggetjescastratie: het is "zielig" omdat ze zo gillen "van de pijn". Ooit de uitdrukking "gillen als een speenvarken" gehoord? Biggetjes gillen constant als je ze optilt. Als je ze wil knuffelen schreeuwen ze letterlijk al moord en brand. En is knuffelen zielig? Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe zo'n beertje gecastreerd werd, en ik zal 't nooit zelf doen. Maar niets aan dat beertje leek een reactie op 't sneetje in z'n kont.
En het wordt gedaan omdat de testosteron ervoor zorgt dat het vlees gaat stinken. Het smaakt nog prima, maar als je 't in je pannetje gooit wordt je misselijk van de geur. En dat wil niemand. Ook niet als 't eten van berenvlees ervoor zorgt dat ze niet meer gecastreerd worden.

En er wordt volop onderzoek gedaan naar mogelijkheden als chemische castratie of verdoving. Maar zolang wij consumentjes niet extra betalen voor ons stukje ham, is dat nog niet haalbaar. Een boer moet ook zijn winst maken.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:02

tsjaa je heb natuurlijk gelijk , maar ik denk dat het komt omdat je zelf paarden hebt! Ik eet niet veel vlees maarja je hebt gelijk! Lachen

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:11

IK heb er geen problemen mee om vlees te eten. Wat ik wel erg vind is, als een dier wordt geslacht en het erna niet gebruikt word. Dat is één van de redenen waarom ik wel vlees eet. Ook vind ik dat de mens het nodig heeft, natuurlijk zijn er vleesvervangers, maar het beste vind ik toch om gewoon vlees te eten.
Waar ik wel over twijfel is dat dieren in de gaten hebben dat ze worden geslacht, zouden ze wel of niet in de gaten hebben dat ze worden 'vermoord'??
Als ik een stuk vlees zie, zie ik geen dier. Dus als het nou paardenvlees is of een stuk kip het maakt me allemaal niets uit.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 19:14

Paula schreef:
Weetje waarom ik nog elke dag een heerlijk stukje vlees etc eet? Omdat ik élke dag meemaak hoe onze beesten; koeien en varkens, het hebben. Ik vind dat ze het hartstikke goed hebben; koeien mogen elke dag heerlijk naar buiten, kunnen overdag heerlijk doen wat ze willen, en s'avonds staan ze te dringen om gemolken gemogen te worden. Ze staan nooit vast of wat dan ook, komen naar je toe voor een knuffel etc.
De varkens ook, hebben vloerverwarming, een heerlijk groot hok, dikke laag zaagsel, genoeg ruimte om te spelen en springen en rennen of wat dan ook. De wat oudere biggen hebben zelfs wat speeltjes; een soort jolliebal en rammelketting bijv; wat ze helemaal geweldig vinden. Onverdoofd castreren ja dat gebeurt, maar ik weet niet hoeveel zo'n biggetje er nou eigenlijk van merkt; in max. 2 sec. liggen in een handbeweging z'n balletjes er al uit. Spraytje erop, vitamine spuitje en weer het hok in. Waarom zorgt wakker dier (kan die naam niet uitspreken zonder m'n tanden te knarsen of iets agressief te worden) niet voor betaalbare verdovinkjes? Nee ze dramatiseren alleen alles, aargh. Vreselijke organisatie.
Nog zoiets, het is door die enorm belachelijke mestwet goedkoper om koeien binnen te houden dan buiten op het land, en dan zeuren dat de koeien steeds meer binnen worden gehouden (roll) Erg raar.
Net zoals die rare dramaverhalen over het slachten, de slachterijen die ik ken, en waar onze dieren uiteindelijk ook wel heen gaan; is het bijv. zo dat de kalfjes nieuwschierig snuffelent binnen komen lopen, een poef en ze zijn dood. Ze merken het niet eens.
Kan nog wel uren doortypen over dit onderwerp, maar ik denk niet dat het indruk maakt op vega's of aanhangers van bijv. wakker dier of wat dan ook.
De reden dat je geen vlees eet omdat mensen ook zonder kunnen; accepteer ik. Vind het dan knap dat je geen vlees eet of wat dan ook. Dat het zielig is, en al dat gebazel is niet waar; en kan ik dus niet tegen. Als er meerdere mensen zijn die wakker dier op hun nummer willen zetten, ik meld me aan.

Pfft.

Kijk! Niks mis mee! Prima zoals de dieren het bij jullie hebben! Echt waar niks op tegen!
Helaas gaat het niet overal zo, wat ik jammer vind. Ik ken zelf ook mensen die koeien houden voor de slacht, en die zijn zo hard he.. die koeien krijgen stompen, slaag met stokken als ze naar binnen moeten en soms nog een trap na! Hebben niks in stal, glijden uit over eigen poep etc!
Dat zie ik minder graag! Heb trouwens nog nooit gezien dat varkens op zaagsel staan op tv ofzo Lachen Top!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:01

Ik ben het helemaal met je eens..
Ik eet dus ook geen vlees (en vis dan natuurlijk ook niet, is imo ook vlees) en drink geen melk..
Mensen zijn zo hypocriet, ik weet zeker dat als ik honden zou gaan fokken voor de slacht en ze op dezelfde manier zou houden als de meeste dieren in de intensieve veehouderij, heel Nederland op z'n kop zou staan...
Maar ik moet toegeven dat ik zelf ook wel enigzins hypocriet ben, want muggen, spinnen, dazen etc maak ik allemaal dood. Die vind ik toch weer minderwaardig aan zoogdieren ofzo Clown

En ik als vegetarier vind wakkerdier ook maar niks hoor, ze laten alleen maar de ergste plaatjes zien, of verouderde dingen. Maar ik weet heel goed hoe het er echt aan toe gaat, en ik weet ook dat ik dat wel zielig vind. Het is alleen vaak niet zo extreem als veel van die sites als wakkerdier enzo laten zien.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:58

Ik denk dat sommige mensen geen paardenvlees eten maar wel koeienvlees (kippen of varkensvlees) omdat ze met paarden in contact komen. Het zijn dieren waar je bijna elke dag mee te maken hebt; je verzorgt ze je knuffelt ze je maakt plezier met ze.
Als ik een koe als huisdier had en haar knuffelde en haar verzorgde zou ik geen koeienvlees eten. Waarom? omdat ik dan bijna elke dag in contact kom met dit dier en liever geen soortgenoot op m,n bord wil.

Ik eet gewoon vlees maar wel biologisch.
Bio industrie is onmenselijk en je maakt mij niet wijs dat iedere bio industrie speeltjes heeft en verwarmde vloer.

Dier en mens zijn gelijk. Zeggen de mensen maar toch kijken ze niet uit waar ze lopen als ze een pad met een mierenhoop zien en er vervolgens toch op gaan staan waardoor 40 mieren om het leven komen..
Toch anders dan een moordenaar die 4 mensen vermoord waardoor er meteen paniek is.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:07

Het ene dier word er voor gefokt en de ander komt er na een goed leven..
Ik eet geen paardenvlees, heb er geen problemen mee maar ik lust het gewoon niet, ben niet zo'n vleeseter. Al lus ik wel een lekker biefstukje hoor!
Mijn vriend woont op een boerderij en die fokken de stierkalfjes ook op voor de slacht.
Voor mijn zwangerschap kreeg ik nog wel eens een biefstukje van een stier die ik een week ervoor misschien nog eten heb gegeven. Sja... Daar ga ik niet bij nadenken hoor.

En nouja.. wat Annelies zegt.. ik geef de kippen eten, geef de schapen eten, geef de koeien eten, geef de geiten eten en weet ik het wat nog meer, maar om nou geen enkel vleesproduct meer te eten.. Dat is voor iedereen zijn eigen keuze!
En een paard of koe kijkt ook niet uit of ie niet per ongeluk op een mierenhoop staat Nagelbijten / Gniffelen
Als een koe of paard moordlustig is en zijn eigen soortgenoot de dood in jaagd word er toch ook wat aangedaan (om maar even niet over de natuur te praten, dat is weer anders)?

Lisa voor jou had ik anders ook nog wel wat vragen maar je geeft het zelf wel aan.. Lekker he een dropje Tong uitsteken

Vegetarier vind ik eigenlijks maar een beetje slap.. Word dan veganist dan doe je het tenminste in 1x goed...

Lees nu ook Paula haar berichtje.. Ja bij de meeste boeren hebben de dieren het goed maar ken er helaas genoeg waar het van mij wel anders mag. Ook bij mijn vriend thuis ben ik het er niet mee eens hoor.. Daarom roep ik ook meestal als er weer iets gebeurt dat ik maar geen boerin meot worden maarja Knipoog

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:28

Het is maar net de vraag wat je wil: goedkoop dierenleed eten óf meer betalen voor vlees een een karbonaadje van een varkentje dat verdóófd gecastreerd is. Dat vlees eten altijd betekend dat een dier moet worden gedood zal blijven, en een dood dier is voor dierenvrienden helaas nooit leuk.

Dat het antwoord van mensen op de consumptiemaatschappij vegetarisch worden is, is maar één.

Ik hoop uiteindelijk op duurder vlees, minder vlees en gezondere mensen, maar daarvoor zal eerst een hele lading kistkalveren en obesitas moeten passeren. De mens doet het zichzelf uiteindelijk zelf aan...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:18

Ik eet geen paardenvlees omdat wij het thuis nooit eten, net als vis.. ik heb er ook geen behoefte naar.
Ik eet zoiezo niet veel vlees.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:23

Ik eet zowel geen paardenvlees als koeien, schapen, kippen vlees etc.. Ook eet ik geen vis.. Ik vind het gewoon ernorm zielig... Ik kan me er ook enorm aan irriteren, dat mensen ( en daan veelal paardlievenden) geen paardenvlees eten.. paarden hebben meestal een aangenamer en beter leven dan welk ander vee dan ook.. Conclusie; eet al het vlees ( of je moet het niet lussen) of een GEEN vlees, maar laat niet iets er tussen uit omdat het "zielig" is voor dat bepaalde dier.. Al het vlees eten is zielig

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:32

Jen33 schreef:
even een allerbastend dom voorbeeldje: mensen die gek op groenten zijn die protesteren er toch ook niet tegen? in een plant zit net zo goed leven.

Alleen groenten en fruit groeien er om gegeten te worden, en een koe zou in de natuur nooit uit zichzelf naar de slager lopen om te denken: Hmmm, zou ik best weleens opgegeten willen worden! Planten/bomen/struiken etc. laten daar in tegen hun vruchten vallen zodat ze gegeten kunnen worden.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:36

Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om een dier op te eten. Ook geen vis. Helemaal niets waar voor een dier doodgemaakt hoeft te worden. Ik moet van mijn ouders alleen wel leren schoenen dragen (ik heb nogal last van zweetvoeten). Hiervoor ben ik ook in hongerstaking gegaan etc. maar daar heb ik me maar bij neergelegd. Ik ben al sinds mijn zevende vegetarier. Ik vind idd ook hypocriet om bijv. geen paard te eten want dat is zó zielig. Maar wel een onschuldig varken op kippie eten. Wat in een veewagen is getransporteerd zonder water. Nee. daar kan ik echt geen respect voor hebben.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:06

Faux schreef:
Mijn mening:

Als ik vegetariër zou worden, en daarmee zou de héle slachterij van dieren stoppen en zou ik alles redden. Of ook maar één dier eigenlijk. Dan zou ik metéén vega worden. Serieus. Maargoed, ik weet nu eenmaal dat ik wel vega kan worden, maar die biefstukjes liggen toch al in de winkel, en de slachterij stopt heus niet als ik stop met vleeseten. Komt hard over, maar het is de waarheid. En laat ik nu net verslaafd zijn aan biefstukjes. Schijnheilig En ja, ik vind koetjes héél erg lief, en ben ook tegen die beesten die een kort rotleven hebben en vervolgens geslacht worden.. maarja, wat doe je eraan ? Als iemand zin heeft om actie te gaan voeren bij zo'n bedrijf, kom maar op ! Dan doe ik mee. Maar ik blijf wel vlees eten, zolang het slachten ook nog doorgaat. Die beesten zijn dan tóch al dood, en eigenlijk 'verlost uit het lijden dat ze niet zouden moeten hebben'
Kan je ze net zo goed eten.

Ik heb nog niet het hele topic door gelezen maar ik wilde even reageren op deze post, ik vind dit namelijk een heel zwak excuus om geen vlees te eten. Dieren worden geslacht omdat wij ze opeten, het is niet zo dat een boer op een dag dacht: hé laat ik een varken slachten, kijken of de mensen dat kopen, en als ze het niet kopen, pech, dan ga ik gewoon lekker door...
Als vlees niet meer verkocht wordt stopt de productie vanzelf. en ja, dan ligt er een paar weken lang vlees te verotten in de winkels maar daarna stopt de productie wel (weet het extreem voorbeeld, maar het is even ter verduidelijking)
Als iedereen zo denkt zal het nooit beter worden, en dat geld niet alleen voor het slahcten van dieren.

Clitia schreef:
Gelukkig eet de rest van de mensen vrolijk verder, laten we even vanuit de boer kijken: 1 iemand besluit geen vlees meer te eten op basis van vaak éénzijdige informatie (www.stichtingwakkerdier.nl is een leuk voorbeeld) en hun volledige bestaan valt weg. Geen eten meer, geen schoolgeld meer, niets...

Ook dit vind ik geen excuus om vlees te eten. Tuurlijk is het ontzettend banketstaaf voor de boeren als ze alles op zo'n manier kwijt raken en dat is ook absoluut niet iets wat ik graag wil of de boeren gun, maar om noe te zeggen "ik eet vlees want anders raken die boeren werkloos vind ik geen goede reden, zeg dan gewoon: Ik vind vlees lekker en ik wil er niet mee stoppen..

Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt Paula, want dat was absoluut mijn bedoeling niet, ik schets het allemaal wat zwart wit om dat ik vind dat het dan duidelijker is, het gaat mij echt om de zwakke excusen in deze discussie en niet om tegen de bio industrie of vlees consumptie te preken...

Ik eet zelf geen vlees of vis, als jaren niet, maar dat is meer omdat ik walg van het idee dat ik iets aanraak en eet wat dood is.