wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:28

Ik weet niet in wat voor buurten jullie leven maar bij ons lopen geen kattenhaters, ze lopen niemand in de weg, komen zo goed als alleen maar op onze grond en anders komen andermans katten ook bij ons en zo kan IK nog wel even doorgaan...

Onze katten zijn nog nooit plat gereden!!!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:32

orionneke schreef:
Ik weet niet in wat voor buurten jullie leven maar bij ons lopen geen kattenhaters, ze lopen niemand in de weg, komen zo goed als alleen maar op onze grond en anders komen andermans katten ook bij ons en zo kan IK nog wel even doorgaan...

Onze katten zijn nog nooit plat gereden!!!

In de normale bewoonde wereld Knipoog

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:35

volgens mij gaat dit helemaal off topic.......

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:35

Hahaha, ja maar je snapt wat ik bedoelde.....

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:36

Mariekje22 schreef:
volgens mij gaat dit helemaal off topic.......

ik denk dat dit een logisch vervolg is op de gestelde vraag

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:38

huh? gaat toch geen ruzie maken om een vraag van iemand?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:41

Nee ze bedoelde dat het afwijkt vd vraag.....

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:54

Een kat moet niet naar buiten om gelukkig te zijn of om zich uit te leven! 50 jaar geleden liepen alle katten vrij rond ja, 50 jaar geleden waren de mensen ook anders, waren er minder ziektes, minder auto's, etc, etc. De wereld is veranderd en ook de katten. Katten moeten echt niet buiten om blij te zijn hoor, in tegendeel vaak zelfs. Want buitenkatten hebben vaak véél stress door anderen in hun territorium en stress is dé oorzaak dat het corona virus muteerd in FIP, wat meestal binnen 1 maand een dodelijke afloop heeft.

Tevens is er wél overlast door katten die buitenlopen. Ik kan je garanderen dat ik het echt haat als ik in mijn tuin wéér een drol kan opscheppen. Omdat ik zelf een kat heb die aan een tuigje buitenkomt, wil ik niet dat er ook maar iets van die drol achterblijft ivm ziektes, dus moet ik steeds een gat in de tuin graven! Ik vloek echt iedere keer op die rotkat die door zijn eigenaar niet gewoon verzorgd wordt en binnen gehouden wordt, terwijl ik echt van dieren hou.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:56

Laat het nou eens fijn zijn dat wij buren op verre afstand hebben. En ik heb nooit gezegd dat een kat alleen gelukkig kan zijn buiten maar ik geloof er ook niet in alleen maar binnen!!! Dus het gaat gewoon twee kanten op!!! Het is zoals het is maar veroordeel niet meten anderen ja!

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:13

ja dat vind ik dus ook, niet gelijk veroordelen op wat iemand zegt.........een wijze tip voor een aantal onder ons!!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:35

Vrije katten....
Vrij los lopende katten (katten die vrijelijk naar buiten kunnen) leven in de V.S. 3-5 jaar, binnenkatten 12 jaar, vaak zelfs meer dan 20 jaar. (Studie gedaan door Childs & Ross 1986, Comfort 1956, Kolata et al. 1974).
De meest voorkomende doodsoorzaak zijn auto ongelukken. Bovendien veroorzaken buitenkatten nogal wat overlast bij de buren, zoals het bevuilen van hun tuin, aanvallen van andere dieren en mensen, ongewenst huizen van buren binnengaan, vlooien verspreiden, graven in tuinen (Ablett 1981). De grootste klacht gaat echter over het gedrag van katten. Gedrag, en niet infectieziekten, is de belangrijkste doodsoorzaak van huisdieren.

bron: http://kattengedragstherapie.nl

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:48

Mijn kat is 14 jaar oud en loop al 14 jaar buiten, ziet er niet echt gestresst uit eigenlijk Clown . Is in die 14 jaar nog geen een keer ziek geweest, niet vergiftigt en aangezien die nog leeft blijkbaar ook niet dood gereden Haha! . Hij doet zijn behoefte netjes binnen op de kattenbak.... dus ik zie het probleem niet helemaal? Volgens mij maken jullie een beetje van een mug een olifant hoor Vork

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:25

Of misschien heb jij de uitzondering die de regel bevestigt, Superpluisje?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:35

Ik zeker dan ook?? Al mijn tweede kat.....1tje van 14 en nu eentje van 6... Ik denk dat veel mensen overdrijven of het zijn vaak de dorps/stadkattenmensen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:50

Hallo, d'r zijn studie's naar gedaan...... de referentie staat hierboven. Op één of andere manier ontgaan jullie al die topics waarin gehuild wordt over doodgereden katten? Mensen die aan hun 10e kat toe zijn omdat de vorige 9 platgereden zijn. Echt, we schrijven dit niet om jullie te pesten ofzo......

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:22

Als je aan een drukke weg woont dan loop je dat risico........er kan altijd iets gebeuren ook met ons, onze hond en paard.... Ik vind niet dat dat perse een reden is om hem definitief binnen te houden als ik de ruimte heb om hem lekker buiten te laten leven, muizen vangen, beetje in de tuin maffen onder een boom! Als het niet kan omdat je op een flat woont of dus aan drukke weg moet je zelf weten of je hem binnenhoudt. Maar iemand gaan veroordelen omdat hij/zij zijn kant buiten doet....en eigenlijk zeggen dat we moordenaars gaan, gaat mij ECHT TE VER!

Mijn kat is gelukkig jullie zeggen die van jullie ook! Nou dan is het toch goed geregeld! Ik zou niet weten waarom jullie kunnen beoordelen dat mijn kat gestresst is vanuit jullie computer......

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:24

Niet alleen als je aan een drukke weg woont. Rustige wegen zijn even gevaarlijk, soms zelfs gevaarlijker. Want in rustige buurten kennen katten vaak het gevaar van de auto niet en zij worden vaak sneller overreden dan katten die drukke wegen gewend zijn. De kat van mijn ex is hier echt een perfect voorbeeld van, hoe erg het ook is. Hij woonde toen nog thuis en zij wonen in een rustig dorpje. Hun straat, daar komen amper 3 auto's op een hele dag door, achter hun zijn velden en naast hun huis loopt een zandweg naar stallen. Toch is hun kat vlak voor hun deur overreden, gewoon omdat die enkel de rustige dingen kende en dus eigenlijk niet doorhad dat dat ding dat op haar afkwam gevaarljik was.

Plus nogmaals: vergeet de overlast aan derden niet. De stress die je kat bezorgt aan andere katten, gewoon door op hun territorium te komen (dit kan gewoon al zijn voorbij het raam wandelen waar een kat zit of door de tuin wandelen waardoor zjin geur er hangt), de drollen die NIET in de kattenbak terechtkomen en waar anderen dus énorme last met hebben, etc.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:28

Citaat:
Als je aan een drukke weg woont dan loop je dat risico........er kan altijd iets gebeuren ook met ons, onze hond en paard....

Joh, stuur jij je hond en je paard ook alleen de weg op? Of wil je jouw verkeersinzicht vergelijken met die van je kat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:30

een jonge kat moet je eigenlijk binnehouden totdat het vier maanden is..
en waarom? omdat het geheugen van een jonge kat voor die leeftijd namelijk nog niet goed ontwikkeld is en het vrij makkelijk kan gebeuren dat ze hun huis niet weer terugvinden..

is echt waar, Haha!
een katje van vier maand moet nog een hoop leren, probeer het daarom zo lang mogelijk binnen te houden, til het wel buiten op en laat hem vaak de omgeving zien,dan leert hij t snelste hoe zijn of haar tuin eruit ziet Knipoog

verder katten en verkeer blijft altijd een probleem, soms gaat het goed..soms niet..
ik heb al overal gewoond met de mijne en overal rijd wel verkeer rond..zaak voor de kat om goed uit te kijken voor hij oversteekt dacht ik zo Knipoog

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:43

Weet je wanneer je je kat pas naar buiten zou mogen sturen? Als je eerst en vooral leert dat hij of zij in geen enkele tuin mag komen en nergens een behoefte mag doen buiten zijn bak, wanneer je leert geen anderen uit te dagen of in de buurt van anderen te komen (ziektegevaar, stress voor andere katten, etc) en wanneer je hem of haar zoals de kleine kinderen op verkeersschool stuurt om ze te leren kijken naar het verkeer, links en rechts kijken, wachten aan het rode licht, etc.

Wees nu effe serieus, zoals iemand al gezegd heeft, laten jullie je honden en katten ook zomaar los lopen? Voor katten is het blijkbaar bij jullie normaal dat die voor zichzelf moeten zorgen en of ze nu onder een auto lopen of niet, tsja hebben ze zelf gedaan dan hè? Maar een hond, die hou je wel aan de leiband? Nee, dat kan er echt niet in bij mij.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:46

De mijne mag pas los buiten en gaan en staan waar hij wil wanneer z'n zaakje eraf is. Lachen

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:02

Mijn paard wordt ook gezien als huisdier (voor de wet) moet ik ze dan ook maar naar huis halen Haha! .

Mijn kat zou trouwens juist gestressed worden als ze niet buiten mocht komen.

Laten we nu niemand gaan zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Zij die hun kat naar buiten doen denken het juiste te doen voor hun dier en mensen die ze binnen laten ook.

Mijn kat loopt dus lekker buiten, iedereen hier in de straat weet dat die kat van mij is en niemand klaagt. Er lopen hier trouwens zat katten buiten.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:12

Hoe kan je je dier aan zoveel gevaren blootstellen en dan nog zeggen dat je gek bent met je dier?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:16

Jullie kunnen echt overdrijven, ben benieuwd als deze mensen kinderen krijgen of je die dan ook opsluit en overal achterna loopt!!!!

Nee in dit topic heb ik het echt compleet gehad....... Want mijn weder vraag is hoe kun je je kat de gezonde buitenlucht en zn instinct ontnemen!!!!!!!!!!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:17

ooit liepen alle honden ook los op straat. De maatschappij verandert nu eenmaal.