Benthe trekt zo, iets anders als een alsband?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Benthe trekt zo, iets anders als een halsband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:41

Rosita schreef:
pubelia schreef:

zijn zelf in mijn omgeving honden voor ingeslapen omdat de nekwervels gewoon kapot waren getrokken.....

wow, hier wil ik graag de dierenartsverklaringen van lezen.

of moet die verklaring van dezelfde DA komen die ooit die 30 nietjes in het oor van een ingeslapen lab/golden/rottweiler vond
ik begrijp dat laatste niet waar dat op slaat, verklaar nader?

Lysette

Re: Benthe trekt zo, iets anders als een alsband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:50

Rosita schreef:
Lysette schreef:

Die zijn er genoeg OK dan! Ik heb er zelf die helemaal gevoerd zijn met fleece, vindt ze echt ideaal!

Vast bij Kebo gekocht Knipoog Keus genoeg Pam http://www.kebo-ned.nl/

Nee Furka. Heb ook Kebo gehad maar vind furka fijner omdat die ook bij de kop te verstellen zijn. www.furkaworkingdog.nl Allemaal leuke kleurtjes Haha!

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:10

sorry niet goed gelezen....

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:53

hondenschool hoeft niet zowiezo, maar je moet wel een gezond verstand hebben [ en gebruiken!! ]

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:00

maakt niet uit ikke24 Lachen

ik heb het, ik gebruik et, én we trainen bij martin gaus..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:08

Ik vond een slipketing ook altijd zielig, totdat je de straat over gesleurd wordt door een 40 kg zware hond Boos! . Als een hond aangelijnd naast iemand loopt en die hond heeft een piepende ademhaling (doordat de riem zo strak staat) dan is mijn eerste gedachte idd dat hij/zij de hond niet goed onder controle heeft. Tijdens onze eerste cursus zou je hier dan ook idd niet mee slagen.
Ik heb hem nu allang niet meer nodig Haha! , maar die paar keer dat ik een korte correctie (soort ophouding) gaf waren precies genoeg, nu kan hij los mee en weet ie precies dat hij moet volgen. Honden corrigeren elkaar tenslotte ook door elkaar in de nek te grijpen!
Daarbij vindt een hond het prettig om te weten dat jij de leider bent en niet hij, dan hoeft hij ook zijn plekje niet te zoeken en een krachtmeting te houden (ook al is het bij jouw hond gewoon van enthousiastme). Als jij dus links wil, dan moet hij dat ook willen want jij bent zijn "alfa-leider" en die volgt hij graag Knipoog !

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:13

precies!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:16

Als mijn hond in een 'face'is dat hij snel trekt corrigeer ik hem met de slipketting. Een slipketting wordt helaas door sommige mensen gezien als zielig. helaas weten deze mensen dan echter niet hoe een slipketting gebruikt moet worden of hebben een slecht voorbeeld gezien van het gebruik van een slipketting.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:41

annepaardoes schreef:
Als mijn hond in een 'face'is dat hij snel trekt corrigeer ik hem met de slipketting. Een slipketting wordt helaas door sommige mensen gezien als zielig. helaas weten deze mensen dan echter niet hoe een slipketting gebruikt moet worden of hebben een slecht voorbeeld gezien van het gebruik van een slipketting.

Helaas pleuren veel mensen gewoon een slipketting om hun hond en lopen aan. Net of de hond kan ruiken dat hij niet aan de lijn mag trekken. Hij wordt ineens gecorrigeert en heeft geen idee waarvoor. Veel stress en correcties terwijl het ook op een leuke manier kan. Kost alleen iets meer tijd Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:17

Vroeger gebruikten we een slipketting, tegenwoordig alleen als een quick-fix of omdat we niet beter weten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:10

Of ze slepenhun "baasje" een half uur aan de slipketting mee de straat over....tja... Dan vind ik het gebruik opeens ook zielig maar bij goed gebruik vind ik 't een perfect hulpmiddel.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 02:10

Rosita schreef:
Citaat:

halti en gentle leader, is slecht voor de nek wervels als je die verkeerd gebruik of lang gebruikt.

Heb je hier documentatie van?

Feit is dat je moet weten hoe je een halti of een GL moet gebruiken. Bij verkeerd gebruik kan je inderdaad de nek beschadigen. Je moet er b.v. geen ruk aan geven omdat je dan een knal in de nek geeft. Het is gemaakt om te zorgen dat je met zachte hand de hond zijn kop op jou kan richten.

Wat betreft de tuigen, daar zijn diverse soorten van. Inderdaad het antitrektuig dat inderdaad schuurplekken kan geven. Maar als je een borsttuig hebt gaat er dus niets onder de oksels langs en zal je die ook niet open schuren.

Toch denk ik dat de TS op de manier waarop ze aan de gang is verder moet gaan. Het is een kwestie van geduld en mogelijk kan ze dus i.p.v. te wachten ook plots de andere kant op lopen als ze het idee heeft dat haar hond de aandacht op iets focust en dus gaat trekken. Door het verrassingseffect zal de hond scherper op de baas blijven letten. Uiteraard goed gedrag (dus direct reageren op een richtings verandering) direct belonen. Dan blijft het het leukste om de baas te volgen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:25

maar ik zat te denken dat als de TS bij martin gaus traint, ze de clicker training krijgt, en dmv de clikcer training kan je een hond ook zo afleren om te trekken, maar als dat goed is het je dat al bij de training geleerd....

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:54

Wij hebben met onze hond een cursus gedaan, en hierbij was een slipketting zelfs verplicht. Je leerde er wel goed mee omgaan en juist mee corrigeren, en ik vind het een heel fijn hulpmiddel. Er is niets aan de hand als de hond netjes naast je loopt, en zodra hij gaat trekken kun je hem gemakkelijk corrigeren. En een slipketting is totaal niet zielig als je er juist mee omgaat, als dat wel zo was hoefde je hem niet te gebruiken op zo'n cursus(al vanaf 4 maanden trouwens, dus het is voor een puppy/jonge hond ook niet schadelijk).

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:30

Ik zou niet opteren voor een slipketting bij pups, altijd wachten tot ze zeker 1 jaar oud zijn. Zo creër je een hondje dat bang gaat worden als hij andere honden ziet, hij verwacht immers de correctie. Zo'n hondjes leren uit angst en niet uit plezier. Leer hem aan dat gewenst gedrag hem meer oplevert dan het uitvallen naar de andere honden. Als training zou ik vooral op aandachtsoefeningen trainen. Eerst in een prikkelarme omgeving, zoals in huis, in tuin. Als dit goed gaat, kan je langzaam de straat op. Zorg ervoor dat je via de lijn zelf zo weinig mogelijk inwerkt op de hond als je een andere hond ziet naderen. Ook niets zeggen, geen rukjes aan de riem of de andere hond gaan ontwijken. Passeer je de hond, geef dan dan het signaal 'let op' die je geoefend hebt en geef een een opdrachtje zodat zijn aandacht bij jou blijft, zoals 'zit'. (iets dat hij zeker onder de knie heeft, altijd en overal). Dit kan je allemaal met de clicker gaan doen of je kan ook kiezen om hem met wat lekkers gewoon te belonen, of een aai (wat de hond het meest motiveerd) voor goed gedrag. Succes!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:06

Valt me op dat Rosita het in dit soort topics altijd beter schijnt te weten Haha!

@ TS: Ik heb al eerder een reactie geplaatst in je topic, maar wat adviseert je hondenschool? Lachen Sorry als ik er overheen lees hoor.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:24

halti's Gentle leaders anti trek tuigjes zou ik je niet aanraden bij je pup...
Ik heb zelf bij mijn retriever die precies zo reageerde als benthe er ook aan gedacht om een tuigje om te doen heb ik makkelijke situaties veel getraind met een gewone halsband omdat ik `m daar uiteindelijk aan wilde laten lopen... Tijdens "moeilijke" situaties heb ik Timber in zijn auto gordel gehesen... welke ik gewoon bij de dierenwinkel gekocht heb voor €20,- met 1 riem aan zijn halsband en 1 riem aan het tuigje... als hij trok en ik kreeg zijn aandacht even niet meer kon ik het overnemen op zijn autogordel/tuigje
Maar uiteindelijk heeft mijn instructrice op cursus gemeld ga maar zo gek doen als je kan en vooral veel hoge geluidjes maken zodat je zelfs nog een beagle op je gericht kan krijgen...
en dat heeft geholpen... over nemen op tuig ipv halsband en werkelijk waar idioot gaan staan doen... opeens was die gekke bazin van `m veel interessanter dan die aangelijnde hond die 300 meter verder op liep....
Ben raar aangekeken door de mensen in de buurt hoor maar op 11 maand oude leeftijd had ik wel een hond die meteen aan spelen met zijn baas dacht als hij een andere hond zag...
dus het kopje gaat nu meteen richting mij als hij een andere hond ziet en tuurlijk krijg hij soms zijn ok dat hij mag spelen en weg mag stormen maar niet voordat hij zijn beloning heeft gekregen van mij omdat hij naar mij keek ipv hond ...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:29

FuRyoMaRLoeS schreef:

Valt me op dat Rosita het in dit soort topics altijd beter schijnt te weten Haha!

Goed opgemerkt FuRyoMaRLoeS. Ga je dan nu mijn teksten ook lezen en er wat van leren?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:40

Uhh Nee Lachen Ben er namelijk ook van overtuigd, dat hulptuigjes zoals Halti's wel degelijk schade aan kunnen richten aan nekwervels.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:51

FuRyoMaRLoeS schreef:
Uhh Nee Lachen Ben er namelijk ook van overtuigd, dat hulptuigjes zoals Halti's wel degelijk schade aan kunnen richten aan nekwervels.

Afgod amen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:41

Je kunt hele normale, niet corrigerende en niet schurende tuigen kopen in bijna elke dierenzaak.
Snap niet waarom iedereen hier ineens met allerlei hulpmiddelen komt?
Zo te horen is TS prima bezig, alleen heeft het altijd tijd nodig om iets te perfectioneren.

Zelf heb ik ook gewone tuigen liggen hier, een hond is ook behoorlijk gevoelig in zijn keel en hoeft niet eens te trekken om al last te krijgen van een halsband en verder vind ik de tuigen bij het fietsen met de hond ook ideaal.
En een gewoon tuig is heel wat anders als een "easy walker" bijvoorbeeld.

Overigens ga ik niet stil staan als een pup trekt maar loop ik gewoon de andere kant op.
Vreselijk vervelende methode voor de baas (je kan er aardig duizelig van worden) maar ze leren wel snel dat ze mij in de gaten moeten houden en ik niet hun. Clown

Wat je ook doet, het moeilijkste is en blijft consequent zijn. Je moet altijd halthouden als de pup trekt, doe je het een keer niet dan leert de pup dat hij soms toch succes heeft en ben je al bijna weer terug bij af.
Wat je vaak ziet is dat mensen haast hebben of niet zoveel zin om elke keer te stoppen en dan toch de fout ingaan.
Je moet heel wat geduld en doorzettingsvermogen hebben om het vol te houden maar na een jaar heb je er dan wel heeeel veel plezier van.

Pam: Succes met je pup, zo te lezen ben je goed bezig en een normaal tuig is een prima oplossing voor honden die gevoelig zijn op de keel.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:18

Ik heb zelf een boxer en bij het trainen ook een halti gebruikt.
Dit wel nadat ze ongeveer een jaar was en onder goede begeleiding. Het heeft bij mij heel erg geholpen, we hadden verschillende dingen geprobeerd. Eerst geprobeerd het eruit te trainen, dit lukte echter niet. ze was echt super hyper en heel sterk dus opgegeven moment een half chain halsband.(Op aanraden van de trainer) Dit werkte wel redelijk maar als ze bijvoorbeeld een kat zag dan schoot ze weg en dan kon je haar niet op tijd corrigeren. en je traint op deze manier eigenlijk ook de nekspieren
Toen werd ons aangeraden om een Halti te proberen, dit werkte echt heel erg goed.. Ik vond het zelf heel handig omdat ze zichzelf eigenlijk corrigeerd en door je stem erbij te gebruiken werd het er goed duidelijk dat ze niet moest trekken.
Na een periode van een jaar ofzo. (toen was ze ook redelijk uitgepuberd) Deden we weer de normale halsband om en tot nu toe (5 jaar later) gaat het nog altijd goed.
Ik zou zelf ook eerst alle andere dingen proberen voor je een hulpmiddel aangrijpt maar met goeie begeleiding en advies moet dat allemaal wel lukken
Succes in ieder geval