Waarom lopen er toch zoveel ongecastreerde katten op straat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Waarom lopen er toch zoveel ongecastreerde katten op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:36

Ja, bij ons asiel moet je ook verplicht castreren als je er één adopteert. Maar het grote probleem zijn die gratis aanbiedingen van kittens bij honderden, die zijn de rotte appels. Je hoeft er immers niets voor te betalen...

Rianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:40

Je kan volgens beter een kater laten castreren dan een poes laten seriliseren want bij sterilisatie komen meer risicoos.
Het is namelijk wel een grote buikoperatie...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:34

Interessante discussie. Ik ben zelf van mening dat als je niet op kleintjes zit te wachten dat je daar ZELF verantwoordelijk voor bent. Tevens voor katers. Lekker makkelijk om te zeggen "ja die kan toch niet zwanger worden dus dat is niet mijn probleem" Ik vind dat je als eigenaar van een beest ten alle tijden verantwoordelijk bent voor je beest. Wij hebben onze kat ook laten helpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:56

Ook wij zitten hier in de buurt met een hoop ongecastreerde katers, word tijd dat die eens gevangen worden, en gecastreerd. Mijn kattinnetje is nu een week of 10 maar ze gaat niet alleen buiten voor ze gesteriliseerd is. Dus voorlopig blijft ze binnen en gaat alleen buiten als wij buiten zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:25

LaDii_RiAnnE schreef:
Je kan volgens beter een kater laten castreren dan een poes laten seriliseren want bij sterilisatie komen meer risicoos.
Het is namelijk wel een grote buikoperatie...

Je moet gewoon allebei doen ! wij laten trouwens zowat aan de lopende band poezen steriliseren maar ik kan me niet herinneren dat dat ooit fout is gegaan (toch wel zo'n 3-4 per week)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:27

zitake schreef:
Ook wij zitten hier in de buurt met een hoop ongecastreerde katers, word tijd dat die eens gevangen worden, en gecastreerd. Mijn kattinnetje is nu een week of 10 maar ze gaat niet alleen buiten voor ze gesteriliseerd is. Dus voorlopig blijft ze binnen en gaat alleen buiten als wij buiten zijn.

Neem eens met http://users.pandora.be/coordinatie.die ... ntwerpen1/ contact op (mits je in Antwerpen woont he Knipoog ander kunnen ze je wel een ander adres geven) ze vangen en castreren/steriliseren wilde katten.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:32

wij castreren/steriliseren onze poezen/katers altijd gelijk
we hebben in het verleden met onze oude kat wel nestjes gehad, maar na 2 nestjes is Micky gesteriliseerd, en hebben we 2 katten uit t nest gehouden en die gelijk geholpen
Er zijn genoeg katten zonder baasjes!

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:59

Ergens, volgens mij op pag. 1 hier, las ik dat ze het op het plattenland niet doen, heel toevallig woon ik op het plattenland en onze poes is gestereliseert hoor Knipoog
En bijna alle poezen hier in de buurt, behalve de "wilde" poezen/katers, die zie ik heel vaak lopen als ik naar de paarden ga. Wij hebben ook 1 steen vaste "huis"poes, die geven we eten. Maar ze mag niet in huis, dan wordt ze trouwens weggejaagt door de honden en de poes Knipoog
Tuurlijk ken ik ook iemand die zijn poezen & katers niet gecastreerd heeft en tóch buiten laat lopen, maar dat doet hij zelf toch? Hij vindt kleine poesjes heel lief en meestal raakt hij ze wel kwijt (Aan vrienden etc. Knipoog Hij heeft ook een poes weggegeven aan een leraar van mij omdat een andere kater niet naar binnen meer durfde.)
En ik vindt het ook onverantwoordelijk van jou als je je ongestereliseerde poes buiten laat lopen, dan vraag je al om problemen Knipoog Dus als jij er nou gewoon voor zorgt dat jou poes/kater geholpen is zit jij er toch niet mee? Het is je eigen verantwoordelijkheid als je ze niet laat helpen, tja dan heb je kans dat je poes met kleintjes thuis komt of mensen aan je deur klopen want jou kater zou hun poes zwanger hebben gemaakt. Dan zit je met de gebakken peren!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:28

poezensterilisaties vallen qua operatie best mee hoor. Na een weekje stage bij de dierenarts heb ik er al heel wat gezien en het sneetje is iets meer dan 5 cm en het is een kwartiertje werk. Poes is ook zo weer bij. Bij ons op stal hoor ik ook allemaal verhalen over boeren die gewoon niks doen met de katten (niet enten of castreren/steriliseren) en die hebben gewoon overal het sch##t aan.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:40

Ja, die boeren doen helemaal niets, "die katten komen toch gewoon aanlopen"...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:56

Er is een hardnekkig bijgeloof, dat een poes 1x een nest moet hebben gehad, dat is "beter" voor haar. Waar de onzin vandaan komt.. Boos! Dat ene nestje, daarvoor heeft poes zich misschien wel door 4 verschillende katers laten dekken, dus als die katers een besmettelijke ziekte hadden, is de moederpoes ook besmet. Verdrietig En er zijn hele nare ongeneeslijke ziektes die zo opgelopen worden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:30

Ja, dat is echt bijgeloof, onze buren deden dit ook, met een nestje als gevolg ....