Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bakkie schreef:natvlees krijgt ze absoluut neit meer daar krijgt ze uitslag en jeuk van!!
Oprtalj schreef:Wat vreemd toch dat zoveel mensen beweren dat honden schone tanden krijgen van brokken. Het merendeel van de hondenpopulatie krijgt brokjes te eten en helaas is mijn ervaring dat het merendeel van de honden vieze tanden heeft.
Honden hebben een gebit dat oorspronkelijk bedoeld was om grote stukken vlees in kleinere stukken te 'knippen'. De stukken worden dan in z'n geheel doorgeslikt. Een hond heeft dan ook geen maalkiezen.
Brokken, die dus al standaard uit kleinere stukjes bestaan, worden door een hond dan ook nauwelijks gekauwd. Wel eens het braaksel van een hond bekeken die vlak na het eten over z'n nek is gegaan? Bestaat meestal uit nog vrijwel intacte brokken. Het effect van het kauwen op brokken kan dus nooit bijzonder groot zijn.
Myryana schreef:Oprtalj schreef:Wat vreemd toch dat zoveel mensen beweren dat honden schone tanden krijgen van brokken. Het merendeel van de hondenpopulatie krijgt brokjes te eten en helaas is mijn ervaring dat het merendeel van de honden vieze tanden heeft.
Honden hebben een gebit dat oorspronkelijk bedoeld was om grote stukken vlees in kleinere stukken te 'knippen'. De stukken worden dan in z'n geheel doorgeslikt. Een hond heeft dan ook geen maalkiezen.
Brokken, die dus al standaard uit kleinere stukjes bestaan, worden door een hond dan ook nauwelijks gekauwd. Wel eens het braaksel van een hond bekeken die vlak na het eten over z'n nek is gegaan? Bestaat meestal uit nog vrijwel intacte brokken. Het effect van het kauwen op brokken kan dus nooit bijzonder groot zijn.
Onze hond at altijd Frolic brokken (en meestal kreeg ze ook de restjes van het avond eten voorgeschoteld). Onze Dierenarts zei tegens ons dat hij echt verbaasd was over haar gebit, het was heel mooi en schoon en hij kon er niet aan zien dat ze toen 12,5 was.
Moet ik ook nog wel bij vertellen dat ze heel vaak van die Varkensoortjes, mergpijpjes en van die schoentjes die eetbaar zijn.. misschien dat dat er ook aan bij gedragen heeft.
Ik ga mijn kat wel op een Barf-dieet zetten aangezien ik dat veel beter voor hem vind.
IMJ schreef:Een hond is een vleeseter en heeft korte darmen. In korte darmen wordt groente niet of onvoldoende verteerd. Een hond heeft dus geen groente nodig bij zijn dagelijkse brokken. Honden hebben ook snel last van tandsteen daarom zijn harde brokken zo goed, de brokjes schuren de tanden bij het kauwen steeds een beetje schoon. Als je wil dat je hond afvalt kun je hem bijvoorbeeld wel spercibonen geven (en in pens zit ook groente hoor!).
Onze hond eet ook geen " menseneten". Is veel te zoet of zout, hij eet zijn eigen eten en weet niet beter, hij mist dus niets!
Oprtalj schreef:Als je denkt dat men hondenbrokken uit een soort idealisme heeft uitgevonden dan moet ik je toch even uit de droom helpen. De enige reden waarom men hondenbrokken heeft bedacht is namelijk vanuit een commercieel oogpunt. Brokken zijn gewoon ooit bedacht door iemand die nog graag iets wilde verdienen aan restanten grondstoffen die niet meer geschikt waren voor menselijke consumptie. Natuurlijk hebben ze er intussen wel wat wetenschappelijk onderzoek op losgelaten, want honden moeten er natuurlijk niet dood van neervallen. Maar de intentie van degene die de hondenbrok uitvond is nooit het verbeteren van de gezondheid van honden geweest.
Oprtalj schreef:
De ene hond heeft er natuurlijk ook meer aanleg voor dan de andere. Het lijkt me niet dat deze hond zulke schone tanden heeft gehouden door de Frolic. Frolic is namelijk helemaal niet zo'n harde brok.
Billy schreef:Ja, dat klopt. Omdat een hond sperziebonen niet kan verteren, is de helft van het voer vervangen door sperziebonen een goede manier om een hond te laten afvallen.
De sperziebonen zijn trouwens meer voor het baasje als voor de hond. Baasje heeft het idee dat de hond tocch een lekkere volle bak krijgt. Beter is om gewoon voer te minderen.. Dan heeft de hond in eerste instantie honger, maar de maag past zich aan aan de hoeveelheid voedsel, dus dat is van korte duur. Daarna blijft de hond veel makkelijker op gewicht zonder dat je allemaal vulling moet toevoegen.
Billy schreef:En hoeveel verstand denk je dat dierenartsen hebben van voeding?
Zolang de gemiddelde da nog brokken aanraadt ipv vers vlees of BARF, heb iker geen hoge pet van op
Desiree schreef:WAt is Barf nou precies?