eet je hond mee met de pot? of gewoon brokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkie

Re: eet je hond mee met de pot? of gewoon brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:48

smorgens en smiddags krijgt ze brok..
en savonds rijst met vis of met kip....en dan met worteltjes erdoor of sla of sperziebonen....

natvlees krijgt ze absoluut neit meer daar krijgt ze uitslag en jeuk van!!

sinds wij rijst met wat groente en vis of kip geven gaat het veel beter met haar!
en dan honden koejes krijg ze wel, of eens een varkensoor, denta stiks of botten

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:54

bakkie schreef:
natvlees krijgt ze absoluut neit meer daar krijgt ze uitslag en jeuk van!!

Wat bedoel je precies met natvlees?

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:56

nou natvoer uit blik haha sorry.....had ik er idd bij moeten vermelden.....
hier had ze uitslag en jeuk van van het merk pedigree in ieder geval.

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:29

Oprtalj schreef:
Wat vreemd toch dat zoveel mensen beweren dat honden schone tanden krijgen van brokken. Het merendeel van de hondenpopulatie krijgt brokjes te eten en helaas is mijn ervaring dat het merendeel van de honden vieze tanden heeft.
Honden hebben een gebit dat oorspronkelijk bedoeld was om grote stukken vlees in kleinere stukken te 'knippen'. De stukken worden dan in z'n geheel doorgeslikt. Een hond heeft dan ook geen maalkiezen.
Brokken, die dus al standaard uit kleinere stukjes bestaan, worden door een hond dan ook nauwelijks gekauwd. Wel eens het braaksel van een hond bekeken die vlak na het eten over z'n nek is gegaan? Bestaat meestal uit nog vrijwel intacte brokken. Het effect van het kauwen op brokken kan dus nooit bijzonder groot zijn.

Onze hond at altijd Frolic brokken (en meestal kreeg ze ook de restjes van het avond eten voorgeschoteld). Onze Dierenarts zei tegens ons dat hij echt verbaasd was over haar gebit, het was heel mooi en schoon en hij kon er niet aan zien dat ze toen 12,5 was.

Moet ik ook nog wel bij vertellen dat ze heel vaak van die Varkensoortjes, mergpijpjes en van die schoentjes die eetbaar zijn.. misschien dat dat er ook aan bij gedragen heeft.

Ik ga mijn kat wel op een Barf-dieet zetten aangezien ik dat veel beter voor hem vind.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:33

Myryana schreef:
Oprtalj schreef:
Wat vreemd toch dat zoveel mensen beweren dat honden schone tanden krijgen van brokken. Het merendeel van de hondenpopulatie krijgt brokjes te eten en helaas is mijn ervaring dat het merendeel van de honden vieze tanden heeft.
Honden hebben een gebit dat oorspronkelijk bedoeld was om grote stukken vlees in kleinere stukken te 'knippen'. De stukken worden dan in z'n geheel doorgeslikt. Een hond heeft dan ook geen maalkiezen.
Brokken, die dus al standaard uit kleinere stukjes bestaan, worden door een hond dan ook nauwelijks gekauwd. Wel eens het braaksel van een hond bekeken die vlak na het eten over z'n nek is gegaan? Bestaat meestal uit nog vrijwel intacte brokken. Het effect van het kauwen op brokken kan dus nooit bijzonder groot zijn.

Onze hond at altijd Frolic brokken (en meestal kreeg ze ook de restjes van het avond eten voorgeschoteld). Onze Dierenarts zei tegens ons dat hij echt verbaasd was over haar gebit, het was heel mooi en schoon en hij kon er niet aan zien dat ze toen 12,5 was.

Moet ik ook nog wel bij vertellen dat ze heel vaak van die Varkensoortjes, mergpijpjes en van die schoentjes die eetbaar zijn.. misschien dat dat er ook aan bij gedragen heeft.

Ik ga mijn kat wel op een Barf-dieet zetten aangezien ik dat veel beter voor hem vind.

De ene hond heeft er natuurlijk ook meer aanleg voor dan de andere. Het lijkt me niet dat deze hond zulke schone tanden heeft gehouden door de Frolic. Frolic is namelijk helemaal niet zo'n harde brok.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:38

Krijgt af en toe wat restjes. Dat vind ik prima wat betreft broccoli en dergelijke dingen maar ik vind het zo irritant als mijn ouders haar pasta of rijst gaan geven. Die hebben niet helemaal door waar ze vet van wordt met als gevolg dat het beest nu zeker vijf kilo teveel weegt.

Als zij op vakantie gaan gaat ze op rantsoen, en dan krijgt ze alleen nog maar groene dingen uit de pot Lachen

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:39

IMJ schreef:
Een hond is een vleeseter en heeft korte darmen. In korte darmen wordt groente niet of onvoldoende verteerd. Een hond heeft dus geen groente nodig bij zijn dagelijkse brokken. Honden hebben ook snel last van tandsteen daarom zijn harde brokken zo goed, de brokjes schuren de tanden bij het kauwen steeds een beetje schoon. Als je wil dat je hond afvalt kun je hem bijvoorbeeld wel spercibonen geven (en in pens zit ook groente hoor!).
Onze hond eet ook geen " menseneten". Is veel te zoet of zout, hij eet zijn eigen eten en weet niet beter, hij mist dus niets!

Mijn dierenarts raadde anders wel sperziebonen aan [helft brokken vervangen door sperziebonen]

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:08

Ja, dat klopt. Omdat een hond sperziebonen niet kan verteren, is de helft van het voer vervangen door sperziebonen een goede manier om een hond te laten afvallen.
De sperziebonen zijn trouwens meer voor het baasje als voor de hond. Baasje heeft het idee dat de hond tocch een lekkere volle bak krijgt. Beter is om gewoon voer te minderen.. Dan heeft de hond in eerste instantie honger, maar de maag past zich aan aan de hoeveelheid voedsel, dus dat is van korte duur. Daarna blijft de hond veel makkelijker op gewicht zonder dat je allemaal vulling moet toevoegen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:42

Bij ons is het 's ochtend brok en 's avond of blikvoer of met de pot mee. Onze vorige hond is ongeveer 17-18 jaar geworden door altijd met de pot mee te eten. Ze had op het laatst wel een erg slecht gebit.(maar dat kan ook door ouderdom komen) De andere hond eet ook vaak met de pot mee, maar we letten nu beter op dr tanden. Krijgt dus geregeld van die kauwgevallen tegen tandsteen.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:45

Mijn hond krijgt brokken. Als we pasta, rijst, spaghetti, bami ofzo eten krijgt hij dat droog over zijn voer. Hij lust ook druiven en wortel Vork

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:19

Mijn honden krijgen nooit mee met de pot
Ik zie mijn honden nou niet lasagna ofzo eten Vork
Hier krijgen ze geperste brok met pens

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:27

Oh die van mij wel Haha! Pasta is tie helemaal gek op. Zelfde met eieren en kaas. Lasagna gaat er dus prima in *LOL*

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:28

Oh ja nu ik er aan denk, had ze laatst ovegebleven sperciebonen gegeven, maar verder krijgen ze nooit wat mee Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:09

Oprtalj schreef:
Als je denkt dat men hondenbrokken uit een soort idealisme heeft uitgevonden dan moet ik je toch even uit de droom helpen. De enige reden waarom men hondenbrokken heeft bedacht is namelijk vanuit een commercieel oogpunt. Brokken zijn gewoon ooit bedacht door iemand die nog graag iets wilde verdienen aan restanten grondstoffen die niet meer geschikt waren voor menselijke consumptie. Natuurlijk hebben ze er intussen wel wat wetenschappelijk onderzoek op losgelaten, want honden moeten er natuurlijk niet dood van neervallen. Maar de intentie van degene die de hondenbrok uitvond is nooit het verbeteren van de gezondheid van honden geweest.

DAt klopt helemaal. MAar er zijn wel voedselfabrikanten die hun voer aanmerkelijk verbeterd hebben. Hun voer is dan ook niet zo goedkoop.

Oprtalj schreef:

De ene hond heeft er natuurlijk ook meer aanleg voor dan de andere. Het lijkt me niet dat deze hond zulke schone tanden heeft gehouden door de Frolic. Frolic is namelijk helemaal niet zo'n harde brok.

Dat niet alleen. Frolic schijnen de slechtste brokken te zijn voor honden om op te leven. Maar als snack zijn ze heel goed want honden zijn er in het algemeen gek op. Dus om ze als lekkers of beloning te geven vind ik Frolic weer nuttig.

Billy schreef:
Ja, dat klopt. Omdat een hond sperziebonen niet kan verteren, is de helft van het voer vervangen door sperziebonen een goede manier om een hond te laten afvallen.
De sperziebonen zijn trouwens meer voor het baasje als voor de hond. Baasje heeft het idee dat de hond tocch een lekkere volle bak krijgt. Beter is om gewoon voer te minderen.. Dan heeft de hond in eerste instantie honger, maar de maag past zich aan aan de hoeveelheid voedsel, dus dat is van korte duur. Daarna blijft de hond veel makkelijker op gewicht zonder dat je allemaal vulling moet toevoegen.

Dus die dierenartsen raden haar speciaal sperziebonen aan voor haar zelf en niet voor de hond? Ik wist niet dat je ook zulke dierenarten had.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:25

Wat voor nut hebben die sperziebonen dan anders als maagvulling volgens jou?
En hoeveel verstand denk je dat dierenartsen hebben van voeding?
Zolang de gemiddelde da nog brokken aanraadt ipv vers vlees of BARF, heb iker geen hoge pet van op Haha!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:31

Sperzie's zijn echt niet meer dan maagvulling hoor! Maar het is wel een mooie manier om je hond te laten wennen aan minder eten. Sinds onze reu gecastreerd was had hij ook meer honger dan voorheen. Hij bleef om eten zeuren. Op den duur ben ik hem sperziebonen door zijn eten heen gaan geven en hij stopte met zeuren, dit heb ik langzaam afgebouwd en nu is hij gewent aan minder.
Waar heb jij je info/onderzoek vandaan dat brokken slecht zijn dan Billy?

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:33

Mijn hond eet alleen mensen-eten,
hondenvoer lust hij niet...
We hebben al vanalles geprobeerd,
maar na een paar dagen wilt hij het gewoon niet meer hebben...

En frolic,
daar eet hij 1 brokje per dag van Haha!
Hij speelt er een hele dag mee en dan eet hij het op Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door _Katinka op 25-06-06 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:33

Waar staat dat?
Ik voer zelf gedeeltelijk brokken. Ik zeg alleen dat er betere voedingsmiddelen voor honden zijn.
Als mijn honden moeten afvallen, krijgen ze geen sperziebonen, dan krijg en ze gewoon wat minder voer.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:35

Billy schreef:
En hoeveel verstand denk je dat dierenartsen hebben van voeding?
Zolang de gemiddelde da nog brokken aanraadt ipv vers vlees of BARF, heb iker geen hoge pet van op Haha!

Hier uit maakte ik eigenlijk op dat jij één of ander onderzoek naar hondenbrokken had gelezen ofzo omdat jij hier eigenlijk zegt dat brokken niet goed zijn en dierenartsen er geen verstand van hebben. Knipoog

JackieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:39

Mijn beste vriendin doet het ook nou die hond vind het echt heerlijk hij krijgt ook wel brokken, maar ook wel is een broodje en gewoon het overgebleven avondeten als het niet te veel is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:39

Nee, ik zeg dat dierenartsen in de opleiding nauwelijks voedingsleer krijgen en de meesten zich er verder ook niet in verdiepen.
Als een hond een allergie heeft bijv, zullen de meeste dierenartsen niet zeggen zet hem op vers vlees, maar proberen een of ander duur dieetvoer te slijten wat zij verkopen.
Kan commercieel zijn, kan onkunde zijn, kan desinteresse zijn, zeg het maar.
Toen Pepper van mij allergisch reageerde op de brokken die ze toen kreeg, zei ik tegen de da dat ik haar over zou zetten op Duck. De da had hier nog nooit van gehoord, die wou Eukanuba aan me verkopen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:59

Ik snap best dat een DA niet alle soorten voeding kent, huisartsen kennen ook niet alle diëten. Het belangrijkst is denk ik dat je ziet dat je hond gelukkig en energiek is dat hij glimt en gezonde tanden heeft.
En sommige mensen moeten ook op een speciaal dieet omdat hun nieren falen. Je kunt niet alles met voeding oplossen. Maar ik ben zeker met je eens dat niets tegen rauw vlees op kan, dat is wat een wolf ook eet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:31

WAt is Barf nou precies?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:34

bob krijgt prins vvoer, maar hij likt ook wel es ons bord af, of krijgt rijst met kip, of aardappel Ja

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:35