waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:26

Wuis schreef:

Omdat konijnen en knaagdieren zulke kleine dieren zijn, worden ze denk ik als minderwaardig beschouwd. Ook heeft het feit dat ze in dierenwinkels verkocht worden hier mee te maken. De meeste dierenwinkels geven verkeerd advies, en doordat de diertjes er zo schattig uitzien worden er vaak impulsaankopen gedaan.

ben ik het mee eens! man, je moet eens zien hoevaak er kindjes zijn die een konijntje leuk vinden er er persé 1tje willen hebben, en er op later leeftijd gewoon niet-meer naar omkijken! Tsjonge jonge. Ik kreeg mijn eerste konijn toen ik 8 was, die is 2 jaar later overleden, waar ik echt dagen van ontroostbaar was. Nu hebben we onze andere konijnen alweer 7 en 6 jaar. (ik ben nu 17). Ik ben dol op ze (wat sommige mensen niet kunnen begrijpen: want het is "maar" een konijn). Als ik bij vriendinnen ben ik weet niet zeker of hun eten en drinkbakje gevuld zijn, dan moet ik bellen naar huis, anders slaap ik voor geen meter. Ook is Lot dit jaar erg ziek geweest. 4 graden onderkoeling en opstopping in haar darmen (wat voor konijnen in de top 3 staat van doodsoorzaken). We hebben haar laxeermiddelen moeten geven van de dierenarts (3 stuks + pijnstillers omdat haar buikje zo zeer deed) en nu is ze weer helemaal toppiejoppie! De dierenart zei dat ze niet vaak mensen tegen komt die dit doen voor een konijn, maar kom op zeg, het is toch ook gewoon een dier wat pijn heeft? Dat laat je toch niet zomaar gaan? En al helemaal niet als je weet dat het diertje beter kan worden!)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:27

En niet alleen de konijnen. Ratten die in mini duna's gehouden worden. Bij ons in de stad is een welkoop en daar hadden ze 2 ratten die in een hokje van nog geen 30 bij 30 zaten en niet 1 dag nee een maand of 9, toen zat er nog maar één rat die zat alleen in het hokje (op zaagsel waar ratten gigantisch van gaan niezen) wij hebben die rat maar gekocht en nu zit ze op speciaal spul in een grote traliekooi. Ik vind dat teveel mensen hun dieren in een opwelling nemen. Een paar maanden later belanden die dieren dan weer op straat of in een asiel. Ik vind ook dat teveel dierenwinkels te weinig kennis hebben over de dieren die ze verkopen daarentegen zijn er ook weer supergoede dierenwinkels die wel rekening houden met de behoeften van het dier. Ik denk dus dat het niet alleen konijnen zijn maar veel knaagdieren. Het is toch veel leuker om je beesten in grote hokken rond te zien rennen dan in kooien waar ze zich net om kunnen keren. Ik krijg ook nog wel wat "commentaar" over dat ik 4 van mijn gerbils (2x2) in een mini duna houdt(2 gerbils per duna dus niet 4 in eentje) Dit is alleen omdat ze nog niet zo lang gekoppeld zijn en goed aan elkaar moeten wennen. Gelukkig heb ik een paar weken geleden een mega (120x40x50) aquarium op de kop kunnen tikken waar ze binnenkort in gaan. (off topic mijn 5 vissen zitten in een grote rechthoekige bak 2 daarvan worden 2 dit jaar al 3 en 2 zijn bijna 1 jaar, de laatste heb ik pas een paar weken.)

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:36

Mijn konijn is nu nog alleen, maar mag over 1,5 maand gecastreerd worden en dan komt er een voedstertje bij. En zijn hok is niet super groot (wel flink groter dan een standaard hok), maar hij loopt elke dag los en we gaan er nog een grote ren aanvast maken. Maar het is inderdaad erg makkelijk om een konijn aan te schaffen en hem in een klein hokje te doen en dan het vreemd vinden dat het beestje niet tam is. Trouwens mensen in mijn omgeving kijken echt raar op als ik vertel dat mijn konijn zindelijk is en nog naar mij luisterd ook (als ik zeg nee, dat weet hij dondersgoed dat iets niet mag). Ze denken dat dat alleen bij honden en katten kan. En de meeste konijnen kunnen ook niet laten zien hoe leuk ze zijn.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:41

ik heb niet het hele topic gelezen hoor...

maar ik weet uit ervaring dat je niet alle konijnen bij elkaar kan zetten..

2 voedsters (vrouwtjes) kunnen wel maar dan het liefst als ze samen zijn op gegroeid en nog beter twee zusjes..

twee rammen gaat totaal niet... die zijn zo dominant als de pest en verkrachten elkaar ( heel de dag op elkaar rijen) haha

en voedster en een ram krijgen lieve kleine baby konijntjes..

een voedster en een gecastereerde ram gaat wel

maar veel mensen willen hun konijn niet laten castereren omdat het best prijzig is...

het hangt er maar net van af hoe dominant jou konijn is.... als tie te dominant is kan je het wel vergeten en vechten ze elkaar letterlijk dood..

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:40

@Manzano: Ik ben het helemaal eens met je betreft paarden. Mensen nemen een paard, maar nemen niet de zorg op zich om het paard lekker in de wei te laten lopen.. Hoe vaak zie je wel niet paarden die dag en nacht op stal, omdat die mensen graag de 'profs' willen nadoen?
Ik weet het niet echt over de mening van jou over vogeltjes in een kooitje; ik heb zelf 2 grasparkietjes (mannejte/vrouwtje) die ook in een kooitje zitten.. Ik denk da dieren zich gewon snel aanpassen aan de omgeving waar ze in zitten en het er het beste van maken, want ze zijn ongelooflijk gelukkig, en krijzen heel wat af.. Ik zie ze natuurlijk ook liever in een voliere, maar wij hebben daar de mogelijkheid niet voor.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:45

Ik heb ook een konijn, hij zit alleen in een groot genoeg hok. We hebben hem binnen in de kamer staan, en geven hem meer dan genoeg aandacht. Ik knuffel hem elke dag, geven hem genoeg eten en drinken, borstelen hem, laten hem buiten in de tuin rennen of op het grote kleed. We hebben voor zijn hok ook een kleedje liggen waar hij altijd op ligt. We hebben hem geleerd dat hij daar niet af mag komen en dat doet hij ook niet. Als we weg zijn laten we hem gewoon zitten, behalve als we naar bed gaan. Dan moet hij ook in z'n hok. Heeft dit konijn een slecht leven? No way, dacht het niet!

Ik ben ook van mening dat konijnen niet in te kleine hokken thuishoren. Ik vind eigenlijk dat konijnen in een groot hok horen, en natuurlijk is het leuk als ze nog wat vriendjes erbij hebben. Ik zou het ook niet leuk vinden om in m'n eentje me te vermaken. Maar dit beestje krijgt zo veel aandacht van mij en mijn broertjes en hij heeft het enorm naar zijn zin. Het nadeel nu is alleen dat hij een tumor heeft en dus nie tlang meer te leven heeft. We geven hem al onze liefde tot zijn dood.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:54

Ik vind dat konijnen inderdaad in veelste kleine hokken zitten, maar ook cavia's hebben het vaak niet zo goed. Vaak in veelste kleine hokjes in hun eentje en zonder aandacht ofzo. Mijn cavia's hebben in vergelijking echt super! Ik zou ze het liefst in nog grotere ruimte's houden, maar dit gaat niet al te makkelijk. Ik heb op dit moment 9 en woon in een gewoon rijtjes huis, wel met tuin. Ik heb 5 vrouwtjes en 4 mannetjes, de mannetjes zitten samen in een hok van ong. 1,80 bij 0,70 cm. Ze krijgen ook een uitloop naar buiten op gras, deze is nog niet klaar, maar we gaan er zo snel mogelijk mee beginnen. Zodra de uitloop klaar is, kunnen ze dag en nacht naar buiten, er komt wel een dak op vanwege de katten . De vrouwtjes zitten met zijn 5-en in een hok van ong. 1,90 bij 0,60 cm. Ook zij krijgen zo snel mogelijk uitloop met dak, het dak wordt van gaas zodat het gras ook nog wat water en zonlicht enz. krijgt . Ik noem dit groot genoeg. Ze krijgen niet dagelijks aandacht omdat dit ons gewoon niet lukt, het is zo'n groot aantal . Wel krijgen ze elke dag een aai en uiteraart eten en drinken . Maar elke dag op schoot en aandacht enz. is niet nodig omdat ze met een groot aantal zitten, bovendien krijgen ze het in het wild ook niet .

Wat ik ook niet snap, is dat mensen zo vaak zeggen dat mannetjes cavia's niet samen kunnen . Dat is echt onzin, soms hebben ze wat extra tijd nodig omdat ze in het wild de baas zijn van de roedel/kudde , maar ze kunnen prima samen. Ik heb ook 2 dominante mannetjes, die een behoorlijke tijd nodig hadden voordat ze samen kunnen, maar nu zitten ze zonder problemen samen. Er kwamen veel gevechten enz. vooraf, nou nu kan je je niet meer indenken dat ze vroeger niet samen konden . De rangorde is nu duidelijk en ze leven vrolijk en vredig samen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:05

Wow dat zijn nog is echte hokken Otje_Merlot. Ik heb trouwens even een foto gemaakt van hoe de konijnen er bij de welkoop bij zitten. Ze zitten met zijn 6en(moeder + 5 kleintjes die ook al weer behoorlijk groot zijn) in een hok wat veel te klein is.
Afbeelding

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:26

Sappos schreef:
Wow dat zijn nog is echte hokken Otje_Merlot. Ik heb trouwens even een foto gemaakt van hoe de konijnen er bij de welkoop bij zitten. Ze zitten met zijn 6en(moeder + 5 kleintjes die ook al weer behoorlijk groot zijn) in een hok wat veel te klein is.
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... nijnen.jpg

Wow klein man Zo zitten ze bij ons in de dierenwinkels ook altijd als ik er kom ben ik niet weg te slaan van de hokken . Bij ons in de dierenwinkel zitten zelfs cavia's van max. 1 week oud! En dan zegt die man, ja lief he, schattig he. Ik zit daar schijnheilig ja tuurlijk, ja hoor te zeggen . Het is dat ik er niets tegen kan doen, want anders

Ik heb ook 1 mannetjescaaf uit een asiel. Deze was volgens degene die hem hadden gebracht op straat gevonden. Hij is heel dominant en bijt zodra hij de kans krijgt. Maar toch houd ik van hem, en zal ik hem nooit weg doen
Laatst bijgewerkt door Colorado op 19-06-06 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:35

Ja ik denk dat de meeste konijnen en knaagdieren niet op de juiste manier gehouden worden. En idd mensen snappen niet dat je van een konijn of knaagdier kunt houden. Dan word je gestoord genoemd. Nou ik vind het pas gestoord als je níét van zo'n dier houdt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:37

Wow dat is echt te ziek Ik ben ook eigenlijk helemaal geen dierenwinkel fan. Koop mijn diertjes lekker bij een (hobby)fokker. Weetje ten minste zeker dat je gezonde dieren hebt. En dan weet je of je een mannetje of een vrouwtje hebt (dierenwinkelmeneer: Ja die 2 gerbils zijn echt 2 mannetjes...de vraag die mij dwarszit: hoe kunnen 2 mannetjes 12 pups maken )

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:58

tja ik word ook niet goed van die dierenwinkels... Wij hebben toevallig ook een "vrouwtje" gerbil gekregen (not ) Beest is zo mannelijk als het maar kan En dat hebben we dus ook met onze eerste drie konijnen gehad. Zat plotseling ook een man tussen. Nou dan gaat snel met de nestjes hoor, terwijl ik zo anti fokken ben...

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:27

Ik vind ook dat je veel te vaak ziet/hoort dat mensen een konijntje hebben die dag en nacht in een piepklein hokje zitten zonder aandacht en beweging. Vinden ze het gek dat het gimiddlede Nederlandse konijn 2 word terwijl ze makkelijk 12 kunnen worden. Nee hoor mijn konijntjes zitten lekker in een grote ren bij mij achter in de tuin zijn er maar weinig die het zo hebben. Ik heb er ook niet voor gekozen mijn konijnen bij een dierenwinkel te halen maar bij een opvang. Er zijn genoeg lieve en leuke ouderre konijnen die ook op een goed huis zitten te wachten

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:33

Ja het is gewoon zo zielig voor de konijnen. Hier leven ze in een leuk groepje van 5 konijnen. Ik heb een zomerhok en een winterhok. In de zomer hebben ze 24 uur per dag gras en verder alleen een afdakje waar ze onder kunnen zitten, 's winters hebben ze een luxe hok met bodembedekking en daar zit ook een uitloopstuk bij.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:34

mijn zeven konijntjes zitten met z'n alle in een grote ren met hok erin. ze kunnen ook onder het hok en ze kunnen graven want een meter onder de grond zit een gaaskuip.
ons caafje (ja, maar 1tje zijn maatje is overleden, waar hij overigens niet onder lijd) loopt los door de tuin maar zijn hok staat altijd open. de honden zijn niet geiintereseerd in de caaf maar als we de konijntjes loslaten staan ze ineens te springen daarom hebben wer voor de konijntjes een ren.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:47

Ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die zo goed met konijnen omgaan. Ik heb 4 konijnen en 2 zitten er samen... De reden waarom de andere 2 niet :

Het zijn alle 4 rammetjes. Er zitten er dus 2 bij elkaar, maar begin dit jaar heb ik er 1 bij van de dierenwinkel die em niet kwijt kon. Maar die kon gewoon echt niet bij in het hok met die andere 2. Deze nieuwe was namelijk nog tamelijk jong (4 maandjes) en er zit er 1 van 3 jaar en 1 van 6 jaar. De ouwe vond het wel goed, maar die van 3 begon gewoon echt te vechten. Het ging gewoon niet. Nu heb ik voor 3 weken terug nog een rammetje erbij. Van iemand waar de dochter zich er te oud voor voelde en anders zou hij geslacht worden met kerst. Hij is nu dus een jaar oud..Dus ik proberen die en die van 4 maanden bij elkaar te zetten. Maar die van 4 maanden (inmiddels 7 maanden ) beet hem echt helemaal kapot. Echt, dat beessie heeft nu overal littekens..Het ging de eerste week heeel goed. Maar daarna ineenx nie meer...Nouja, dan heb ik ze toch liever alleen.

Als het kon zou ik ze ook bij elkaar zetten. Het is gewoon veel leuker als ze een maatje hebben, maar het kan niet altijd. Jammer genoeg niet ..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:47

Kijk zo hoort het nou maar waarom snappen veel mensen/dierenwinkels dat nou niet??!! Kost het nou zoveel moeite/geld om een rat op beukensnippers te zetten ipv zaagsel, is het nou zo moelijk om een dier gewoon de voeding te geven die hij/zij nodig heeft, is het zo moelijk om een hok met de juiste afmetingen te vinden... nee maar je moet er moeite voor doen en ik denk dat dat voor veel mensen/dierenwinkels te veel gevraagd is. De meeste dierenwinkels hebben ongeveer 0.0 verstand over de dieren die ze verkopen en vaak zitten die dieren maanden lang in zo een dierenwinkel.

NiN_ME

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:00

Ja, echt zielig!
Een buurmeisje van me wou een konijntje hebben en kreeg er eentje, maar ze vind hem niet leuk meer, wordt even snel eten gegeven, maar aandacht nee hoor.
Vaak is het gewoon zo; kindje wilt een diertje en krijgt een konijntje zonder dat ze iets van dit diertje afweten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:02

Ik heb een nestje dalmatische rexjes zitten. Zijn er hier geen liefhebbers voor mijn konijntjes? Jullie kunnen gratis zo'n mooi konijntje krijgen omdat je er goed voor bent.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:02

Ik moet zeggen dat ik een tijd geleden wel een ratje heb gehad, op zaagsel. Hij leek er geen problemen mee te hebben en is uiteindelijk 3 jaar geworden ong. Ik heb zo veel mogelijk opgezocht over ratjes maar heb niet kunnen vinden dat ze gaan niezen van zaagsel Hij heeft dit in mijn bijzijn iniedergeval nooit gedaan, en ik was zowat de hele dag bij hem, behalve als ik op school zat Arme Jip Het spijt me jochie
Laatst bijgewerkt door Colorado op 19-06-06 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:04

Desiree schreef:
Ik heb een nestje dalmatische rexjes zitten. Zijn er hier geen liefhebbers voor mijn konijntjes? Jullie kunnen gratis zo'n mooi konijntje krijgen omdat je er goed voor bent.

Ik mag geen diertjes meer, geen ruimte en mijn ouders vinden het zo wel genoeg, kan ik opzich wel begrijpen, maar anders had ik er graag 2 genomen maar helaas...

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:06

Ik heb 3 jaar geleden, bijna 4 jaar, mijn konijn gekocht. Helaas wist ik toen nog te weinig van konijnen, en heb ik er maar 1 gekocht. Nu wil ik er graag eentje bij zetten, maar het is een mannetje, en ik weet dat de kans groot is dat dit niet goed zal gaan. En ik weet ook dat mijn ouders absoluut geen konijn er meer bij willen hebben. Hun instelling is echt dat die beesten niet in gevangenschap gehouden horen te worden, niet in een hok en niet in een ren. (nou in een ren mag wel, maar daar is een vorig konijn van mij aan doodgegaan, vos had gaas losgescheurd: ja echt dwars overmidden, en het konijn eruit gepakt.)
Mijn konijn heeft wel lekker een groot hok, niet zo'n pruthokje van de dierenwinkel waar een vis nog te klein voor is. Toch zou ik mijn konijn nog graag een vriendje geven, en van de zomer ga ik nog een ren aan het hok maken, en dan hopen dat er niet weer een vos toeslaat. (misschien stroomdraad eromheen?) en dan maar hopen dat dan mijn ouders van mening veranderen en ik een vriendje voor m'n konijn er bij mag kopen.
Maar ik snap er ook geen hol van, zo'n konijn wil toch ook leven en dan ga je ze niet in zo'n prut hok stoppen en ook te bedenken dat sommige konijnen nog nooit gras hebben gegeten. Onbegrijpelijk gewoon....

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:11

Ik denk ook dat het idd te maken heeft met het voorbeeld vand ie foto hierboven. Het goede voorbeeld wordt ook in dierenwinkels niet gegeven...

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:14

Paula schreef:
Ik heb 3 jaar geleden, bijna 4 jaar, mijn konijn gekocht. Helaas wist ik toen nog te weinig van konijnen, en heb ik er maar 1 gekocht. Nu wil ik er graag eentje bij zetten, maar het is een mannetje, en ik weet dat de kans groot is dat dit niet goed zal gaan. En ik weet ook dat mijn ouders absoluut geen konijn er meer bij willen hebben. Hun instelling is echt dat die beesten niet in gevangenschap gehouden horen te worden, niet in een hok en niet in een ren. (nou in een ren mag wel, maar daar is een vorig konijn van mij aan doodgegaan, vos had gaas losgescheurd: ja echt dwars overmidden, en het konijn eruit gepakt.)
Mijn konijn heeft wel lekker een groot hok, niet zo'n pruthokje van de dierenwinkel waar een vis nog te klein voor is. Toch zou ik mijn konijn nog graag een vriendje geven, en van de zomer ga ik nog een ren aan het hok maken, en dan hopen dat er niet weer een vos toeslaat. (misschien stroomdraad eromheen?) en dan maar hopen dat dan mijn ouders van mening veranderen en ik een vriendje voor m'n konijn er bij mag kopen.
Maar ik snap er ook geen hol van, zo'n konijn wil toch ook leven en dan ga je ze niet in zo'n prut hok stoppen en ook te bedenken dat sommige konijnen nog nooit gras hebben gegeten. Onbegrijpelijk gewoon....

Misschien kan je extra dik staaldraadgaas(wat een woord) kopen. Zoals hiervoor ergens in het topic werd genoemd. Stroomdraad lijkt me niet zo'n goed idee, dadelijk staat het te hoog en dan heb je alsnog geen konijn meer Zowiezo als het gras nat wordt, gelijd het lijkt me niet zo'n goed plan.

idd dat snap ik ook niet nog nooit gras . Als ik mijn ouders niet had overgehaald hadden wij nu ook geen gras meer gehad

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:15

Ik zag een keer TWEE hollandse REUZEN, in een nog kleiner hokje zitten dan de foto hierboven. Ze lagen serieus klém in het hok.