[X] * Het Gerbils Topic * [X]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piet_Ethel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:11

uhhh ff meten

edit: Lengte: 42
Breedte: 21

piet_Ethel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:12

Ow sorry me gerbils staan hier dus deze stond nog aan

Meliaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 15:17

Jha ik was even op die want die is van iemand anders maar die stond nog aangemeld maar je ziet het hoe groot die is. En ze zitten met zijn 3en der in (ze zijn heel klein nog! Maar we zijn op zoek naar een grotere!

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:30

Mijn hamstertje zit in een Mini duna en dat vind ik al bijna te klein voor haar. Laat staan voor twee gerbils.

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:36

Zo'n Mini Duna lijkt mij wat aan de kleine kant...
Maargoed, ik zal eens foto's maken van mijn aquarium.

Veirl

Re: [X] * Het Gerbils Topic * [X]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:50

Afbeelding
Dit is de grotere versie van de mini Duna en is 71,5 x 46 x 31 cm.
Zou zo'n verdieping er in kunnen blijven met gerbils?

Meliaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 15:54

wwet je hoe vet dat eruit ziet!

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:17

En zo'n looprad, hoe groot moet die zijn?
Het gebruikelijke of een slag groter (18 cm doorsnede() of nog groter?

Meliaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 17:58

Kan je gerbils gewoon in zo'n konijnenkooi doen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:37

Ik heb ook zulke kooien maar heb de verdiepingen eruit gehaald is wat makkelijker pakken. Ja je kunt ze er in laten maar er is een grote kans dat ze hier aan gaan knagen.

Meliaforever jou kooi is dus te klein (42x21=882 dit is dus groot genoeg voor 1 gerbil) Met koppelen of jonge gerbils maakt de grootte van de kooi opzich niet heel veel uit. Mijn 2 gerbils hebben 1 dag in een plastic bakje van 15 bij 10 gezeten....kom nou niet aan met dingen als "sieluhg" want dit was met koppelen. Ze zitten nu in een mini duna.

Een looprad moet voor een volwassen beetje grote gerbil een diameter van 17 cm hebben. Mijn gerbils zijn vrij klein dus ik heb radjes van 13,5 cm. Zo'n hamsterrad als op de foto is in ieder geval te klein.

Ja gerbils kunnen in een konijnenkooi mits het een duna kooi is of de spijlen niet meer dan 1 cm uit elkaar staan wat met de meeste grote konijnenhokken niet het geval is.
Afbeelding
Deze kan dus maar dan moet je ook iets van gaas over de bovenkant doen
Afbeelding
Deze dus absoluut niet (kans op tocht, ontsnappen en een hoop rotzooi, stro of zaagsel dus)

Ik heb trouwens een dwerghamster in een mini duna gehad dat is opzich wel goed maar voor mijn goudhamster vond ik hem te klein (ook omdat die de grootte van een kleine cavia had ) dus heb toen een gabber criteco rex gekocht, hele fijne kooi.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:10

Oh VeirL zie nu pas dat je in dit topic meebept, zal even mezelf quoten uit jouw topic

- In wat voor kooien kunnen ze?
Groot aquarium met tralies oid erover is beste. En kooi van tralies gooien ze alles uit, want het zijn inderdaad gravers.

- Wat moet er in de kooi aanwezig zijn?
een slaapplaats, een molentje uit ijzer (geen plastiek geval, ze kunnen echt ontzettend hard rennen, mijne gingen vaak overkop ). Wel gevaarlijk voor de staart dus even een stuk karton op het molentje plakken (ad buitenkant) dat de staart niet tussen de spijlen raakt. Verder ook nog een zandbak, woelen ze heel graag in. Onze bodembedekking was iets als zaagsel maar grotere stukken... En geef ze ook hooi, daar bouwen ze een nestje mee. Verder een drinkfles en etensbak natuurlijk. En wat speelgoed onder de vorm van een tak, bijvoorbeeld.

- Wat eten ze?
Er bestaat gerbilvoer, maar niet overal. Mijne hebben prima overleefd met rattenvoer.

- Wat mogen ze als extraatje?
Wat fruit of een stukje wortel. Zonnebloempitten zijn ze gek op maar dat is vrij vettig dus niet teveel van geven.

- Kunnen ze echt helemaal handtam worden?
Mijne zijn het nooit geworden (stuk of vijf keer in hun leven gebeten geloof ik) maar dat was ook niet echt mijn bedoeling.

- Kun je ze laten los lopen?
Katten kunnen ze niet pakken, ze zijn dus ontzettend snel... Ik heb het nooit geprobeerd. Doolhof is geen optie, ze springen meer dan 30 cm hoog.

- Kun je beter 2 vrouwtjes of 2 mannetjes doen?
Imo beter 2 vrouwtjes ja

Verder nog tips?
Het zijn hele lieve leuke dieren. Enorm actief en speels!
Controleer vaak het water, want ze drinken zéér weinig en dus valt het niet op of het werkt of niet!
De kooi verversen hoeft niet zo vaak, gerbils zijn erg netjes en stinken niet. Natuurlijk wel wanneer het nodig is
Ik heb bij een gerbil gehad dat haar oogje af en toe dichtzat. Dit is te verhelpen met en druppeltje water erop doen en opentrekken. Weet niet of het veel voorkomt...

Ohja, NOOIT oppakken aan de staart, ook niet aan de basis! Het is niet zoals bij muisjes dat je ze zo kan oppakken

Mocht je nog vragen hebben, doe gerust, hoop dat ik je hierbij een beetje help

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:13

ohja en wc-rolletjes om te verknagen en door te kruipen waren de mijne gek op, doe je ze groot plezier mee!

Sappos, leuke gerbils heb je!!!

Ik kreeg mijn eerste 8 jaar geleden, toen waren er geloof ik nog niet zoveel?

Meliaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 17:25

ponyzotje schreef:
Oh VeirL zie nu pas dat je in dit topic meebept, zal even mezelf quoten uit jouw topic

- In wat voor kooien kunnen ze?
Groot aquarium met tralies oid erover is beste. En kooi van tralies gooien ze alles uit, want het zijn inderdaad gravers.

- Wat moet er in de kooi aanwezig zijn?
een slaapplaats, een molentje uit ijzer (geen plastiek geval, ze kunnen echt ontzettend hard rennen, mijne gingen vaak overkop ). Wel gevaarlijk voor de staart dus even een stuk karton op het molentje plakken (ad buitenkant) dat de staart niet tussen de spijlen raakt. Verder ook nog een zandbak, woelen ze heel graag in. Onze bodembedekking was iets als zaagsel maar grotere stukken... En geef ze ook hooi, daar bouwen ze een nestje mee. Verder een drinkfles en etensbak natuurlijk. En wat speelgoed onder de vorm van een tak, bijvoorbeeld.

- Wat eten ze?
Er bestaat gerbilvoer, maar niet overal. Mijne hebben prima overleefd met rattenvoer.

- Wat mogen ze als extraatje?
Wat fruit of een stukje wortel. Zonnebloempitten zijn ze gek op maar dat is vrij vettig dus niet teveel van geven.

- Kunnen ze echt helemaal handtam worden?
Mijne zijn het nooit geworden (stuk of vijf keer in hun leven gebeten geloof ik) maar dat was ook niet echt mijn bedoeling.

- Kun je ze laten los lopen?
Katten kunnen ze niet pakken, ze zijn dus ontzettend snel... Ik heb het nooit geprobeerd. Doolhof is geen optie, ze springen meer dan 30 cm hoog.
Mijn poes heeft er al 5 opgevreten

- Kun je beter 2 vrouwtjes of 2 mannetjes doen?
Imo beter 2 vrouwtjes ja

Verder nog tips?
Het zijn hele lieve leuke dieren. Enorm actief en speels!
Controleer vaak het water, want ze drinken zéér weinig en dus valt het niet op of het werkt of niet!
De kooi verversen hoeft niet zo vaak, gerbils zijn erg netjes en stinken niet. Natuurlijk wel wanneer het nodig is
Ik heb bij een gerbil gehad dat haar oogje af en toe dichtzat. Dit is te verhelpen met en druppeltje water erop doen en opentrekken. Weet niet of het veel voorkomt...

Ohja, NOOIT oppakken aan de staart, ook niet aan de basis! Het is niet zoals bij muisjes dat je ze zo kan oppakken
Je kan ze toch wel oppakken?! ik dee dat altijd ..

Mocht je nog vragen hebben, doe gerust, hoop dat ik je hierbij een beetje help

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:25

Er staat niet dat je ze helemaal niet kunt oppakken, alleen niet bij de staart. Volgens mij kan ie dan afbreken?

Meliaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:06

Ow.. nou ik bedoel ook bij de staart.. Oeps

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:10

Aaah, ik hou van dikstaart gerbrils..
Wij hebben er dus ondzettend veel, op school..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:15

Je mag een gerbil nooit bij de staart oppakken. Dan kan hij afbreken en groeit nooit meer aan. Ik ben er wel eens per ongeluk op gaan zitten en toen had ik een gerbil met een kort staartje. Je kunt beter niks van plastic in de kooi zetten. Ik heb een hard plastic huisje en een buis en zelfs die hebben ze al voor de helft opgegeten........
Dus ik denk dat een verdieping het niet lang zal overleven.
Je kunt het beste mannetjes bij elkaar zetten. Bij gerbils zijn de vrouwtjes het dominanst.
En ze zijn heel goed handtam te maken! De mijne iig wel. Ik heb heb ze gekocht toen ze net van het nest af mochten, iedere ochtend eten uit me hand gegeven. En nu komen ze met z'n vieren tegelijk zo gauw als ik de kooi open maak eruit. Er heeft er nog nooit een gebeten.
Ik hoop dat je zo genoeg antwoord hebt.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:19

Ik heb nu nog maar 1 gerbil, Herr Flick. Zijn maatje (Von Smallmausen) is helaas dood. Maar Heer Flick is echt een ouwe taaie!! Heb geen foto's, helaas. Herr Flick is wit met grijs, Von Smallmausen was wit met "oranjebruin".

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:51

Ik wil even reageren op ponyzotje. Je kan een gerbil bij de staartbasis (dus waar de staart vast zit aan het lichaam) pakken maar NIET bij het puntje. Een gerbil zonder staart kasn gewoon normaal doorleven maar heeft mogelijk wat evenwichtsproblemen.

Een molentje met ijzeren spijlen kan prima de staart kan hier niet blijven hangen, want er zit genoeg ruimte tussen dat ding waar die op hangt en de diameter van het molentje.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:06

ja weet je Sappos, het is gewoon het handigste als je zegt dat je ze gewoon niet aan de staart kan oppakken. Het blijft riskant en is voor het diertje ook niet zo prettig. Het is fijner als ze gewoon op je hand kruipen wanneer je die in de kooi legt.

Over katterap zijn: wel, oorspronkelijk zijn ze niet te pakken kan natuurlijk wel gebeuren

Over het molentje: deze informatie kregen we van meer mensen (en sites) en hebben het altijd uit voorzorg met een kartonnetje errond gedaan.

Ik geef geen dingen die moeten, gewoon tips uit ervaring heb ze vele jaartjes gehad

Meliaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:01

ik heb ze ook pas .. en heb der nog niet zo super veel verstand van.. Dus kan je ze gewoon laten eten in je hand!? Eten ze dan ook echt!?

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:10

als je wat voer in je hand legt en ze vergissen zich niet tussen het voer en je vingertop, kruipen ze op je hand, nemen een brokje en afh van hun schichtigheid kunnen ze idd in je hand eten.
Gerbils eten heel grappig, moet je maar eens observeren! ze draaien hun eten rond

hangt er een beetje van af hoe tam ze zijn, je moet ze er vroeg aan wennen.

Ik heb dat bij mijn eerste gerbil niet vroeg genoeg gedaan en die heeft enkele keren flink gebeten. Ze blijven dan echt in je vinger hangen en dat is niet zo prettig... maar als ze handtam zijn is dat geen probleem. Dus vroeg aan wennen
edit: die gerbil had ook een beetje een dubieuze vorige thuis en was misschien niet zo heel jong meer... kan ook daaraan gelegen hebben, ik wist er toen ook niet zoveel van...

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:15

klein leuk begin-boekje:

Zorg zelf voor je gerbil - Tina Hearne ISBN 90.252.7149.9

Meliaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:09

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:11

Ja, mijne aten ook uit m'n hand.