Help?! Hond bijt alles kapot bij onze afwezigheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:38

Pam schreef:
Ketaki, over het algemeen wordt die methode (al dan niet) juist gebruikt. Het zijn gewoon simpele basis dingen. Als ik animal planet kijk zie ik bijv. ook dat de leeuw eerst zijn eten krijgt en daarna pas de leeuwinnen simpel omdat de leeuw de baas is.

Dit boek onderstreept en beschrijft die methode met duidelijke zinnen en voorbeelden

Daarom kan je nog eens wat van anderen leren
vraagje, hoe moet je met honden omgaan van ongeveer 16 maanden die jouw omver trekken.
kan de onze soms gewoon niet meer vasthouden omdat ik dan uitgelaten word
(heb tegen me ouders al verteld dat zij de hond mogen uitlaten als ik die niet meer kan houden )
ben in ieder geval GEEN papiertje wat meegetrokken hoeft te worden door een hond

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:39

Zie die andere uit t asiel had ik ook al geantwoord

QueenD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:42

stefke1012 schreef:
wij strafte haar door het voorwerp te laten zien en haar met haar neusje er tege te duwen en eens flink zwaar te praten van en dat mag niet he he he ! en het heeft gewerkt

Hier wordt je toch droevig van, Dit heeft dus totaal geen nut. Ik ben het met Ikke24 eens. schakel een goede gedragstherapeut in en kijk ook eens op Doggynet.nl en leg je verhaal daar eens voor. Suc6

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:44

HappyAppy schreef:
stefke1012 schreef:
wij strafte haar door het voorwerp te laten zien en haar met haar neusje er tege te duwen en eens flink zwaar te praten van en dat mag niet he he he ! en het heeft gewerkt

Hier wordt je toch droevig van, Dit heeft dus totaal geen nut. Ik ben het met Ikke24 eens. schakel een goede gedragstherapeut in en kijk ook eens op Doggynet.nl en leg je verhaal daar eens voor. Suc6

ik snap niet dat mensen zo kunnen straffen.
ga dan op een HONDENCURSUS
en daar leer je een hele hoop van

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:48

Ketaki schreef:
Pam schreef:
Wat staat er achter? Je negeert je hond omdat
jij bepaald wanneer er aandacht wordt gegeven

Oftewel.. Als je hond naar joe toekomt negeer je hem, als hij rustig zit zonder om aandacht te vragen kun je hem aanhalen want dan bepaal JIJ wanneer de aandacht wordt gegeven. Dit is volgens de methode van Jan Fennel genaamd amichien bonding..

nog nooit van gehoord eerlijk gezegd(die methode)
wij hebben altijd cursussen gedaan en we halen ook veel info van de martin gaus boeken.
(me ouders dan ten minste) ik ben niet zo'n boekenwurm

maar stel je voor: je hond vraagt aandacht omdat ie naar buiten moet(uitgelaten moet worden) en jij negeert het.
en hij/zij doet de behoefte in huis.
straf je hem daar dan ook voor of is het je eigen schuld?

Mijn idee is dat je zeker WEL naar je hond moet luisteren daarna, want hoe herken jij dat??

Als je je in de methode verdiept, kun je ook weten wanneer je een hond negeert. Als jij een hond aanleert bij de deur te gaan staan voor een plasje, dan kun je dat idd niet negeren nee Duh......

Het boek is zo logisch........Het laat het sraffen geheel achterwegen en zorgt steeds dat negatieve dingen vervangen worden door positieve dingen. Wie wil nou zijn hond slaan? En dat voorbeld met tegen de neus duwen sorry hoor...maar jullie zijn geen hond waard, duwt iemand jou ook iets tegen de neus en zegt nee he he he? vind dat nogal dreigend overkomen.Ik denk als je echt hart hebt voor je hond en super veel van hem houdt, je hem een tekort doet als je het boek NIET leest.
Als je van je beessie houdt, is het het proberen waard toch? ik durf voor 100 € te wedden, dat je hond heel ander gedrag gaat vertonen.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:52

Door GOED gedrag te belonen kun je VEEL EN VEEL meer bereiken dan alleen maar te straffen

QueenD

Re: Help?! Hond bijt alles kapot bij onze afwezigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:03

Ketaki en Ikke24 jullie denken tenminste na en jullie verdiepen je in de gedachtengang van honden, daar zouden er veel meer van moeten zijn dan was er ook niet zoveel narigheid met honden in div. gezinnen.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:12

mistral schreef:
Bench!! mijn rottweiler van 8 mnd vreet ook alles kapot.
Als ie straks uit de bench gaat spuit ik mijn meubels in met vloeibare (doorzichtige) Kribbox.

De herder van mijn schoonouders vrat zelfs de lambrisering van de muur. Zij waren ook ten einde raad, maar omdat ie als waak hond door het huis moest lopen, was een bench geen optie.
We hebben toen alles met kribbox gespoten en hij heeft het nog 1x geprobeerd, maar gelijk weer alles met kribbox ingespoten en hij heeft het nooit meer gedaan. Al 7 jaar niet meer.

Kribbox kan je bij een ruiterzaak halen of bij divoza bestellen.

Als jij verlangt van je hond dat ie je huis bewaakt, ziet hij zich dus als hoogste in de rang en als zijn taak dit ook te doen, denk dat het dan heel moeilijk wordt je hond iets aan/af te leren....

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:15

kim_spetje schreef:
hey..
iedereen zegt nu wel bench enzo maar hoe zou jij het vinden als je in een kooi word opgesloten als je ouders ff weg zijn? ze zijn bang dat je dingen kapot gooit en dan stoppen ze je maar in een kooi?
dacht het niet
onze hond vrat vroeger altijd onze post op, om haar dat af te leren hebben we een stoffen muilkorfje omgedaan zodat ze dingne niet kapot kan bijten
dit hebben wij toen ongeveer 3 maanden gedaan en het was over..
na die tijd ook nooit meer gedaan
dus ik raad je aan een stoffen muilkorfje te kopen tis goedkoper als een bench(veel goedkoper ) en ik vind het ook wel wat vriendelijker voor de hond zelf omdat zij/hij dan niet word opgesloten als jullie niet thuis zijn..en je kan zo'n ding altijd bewaren voor het geval je ooit nog eens een hond koopt die veel blaft of dingen verscheurt
wij hebben zelf wel een bench gekregen voor onze pup maar die staat eigenlijk dag en nacht open want die bench is echt haar plekje als we die weg halen jankt ze erover nou succes verder
hopelijk kom je eruit

En dit is oo precies wat er bedoeld wordt: als de hond de bench als iets prettigs ervaart zal je ook niet zo snel problemen ermee krijgen, ook al zit ie snachts in de bench. Een hond is er sowieso niet op gemaakt om lang alleen te blijven, dus misschien dat daar iets anders moet?

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:16

mistral schreef:
Onzin....een hond moet als een hond behandeld worden. Nog effe en ze moet met dr hond naar de psychiater

Gewoon een bench. Hij kan dan niks slopen...opgelost

En als jij de univeristeit niet haalt, moet je als een dom blondje behandeld worden

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:19

Sorry dat ik zo fel reageer hier, maar kan me gewoon kwaad maken over onwetendheid van anderen. Jullie maken de dieren er niet beter op alleen maar slechter, en als dat is wat je wil...vooral doorgaan zou ik zeggen.
Ik ga hier niet meer reageren, wil niet dat het ruzie wordt en het topic door mijn schuld op slot gezet wordt.
Ik zou alleen nog wille zeggen: DENK NA

Amandavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:23

Ahem, je zit hier nou wel het boek van een of andere wildvreemde aan te prijzen, maar hoe weet jij zo zeker dat het de TS gaat helpen? Aha, dat weet je NIET. En waarom niet? Want je kent de hond niet, dus hou alsjeblieft op met dat boek ja. Het zal vast en zeer wel een goed boek zijn als zoveel mensen het goed vinden, maar als je der op blijft hameren gooi ik dadelijk dat boek naar jou. We weten allemaal niet waarom de hond dit doet, en pas als je dat weet, kun je een oplossing bedenken. Dus, niks boek, niks bench, niks muilkorf, komt er eerst maar eens achter WAAROM deze hond dit doet.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:17

Ik ga me zeker in die methode verdiepen.

HEt heeft me vroeger ook al geholpen ( toen wist ik alleen niet dat een bepaalde naam had). Iemand had me de raad gegeven om een super hysterische hond ( telkens ik thuis kwam) te negeren en het roedelschap op te nemen....

Ik ga die boek eens lezen.

Allemaal al vast bedankt voor de tips.

HEt waarom dat ze het doet. Ik denk inderdaad dat ze scheidingsangst heeft. Ze was heel klein dat we haar gevonden hebben en hangt enorm aan mij. Ze is zoizo al heel onderdaning dus geweld enzo gebruiken we eigenlijk nooit. Soms verheffen we onze stem maar dan is ze nog zo groot als een schotelvod dus we weten ook wel dat dit niet werkt.
Een bench, ja dat is een oplossing, maar volgens mij lost dat de oorzaak niet op. En ik heb liever dat we de oorzaak eerst zoeken en dan beginnen kijken wat we eraan kunnen doen. Ik heb haar niet gered van de hongersdood en de mishandellingen om haar nu op te sluiten....en het gemakkelijkste te kiezen.

Nog eens allemaal bedankt

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:18

xx_Horsiex schreef:
Ahem, je zit hier nou wel het boek van een of andere wildvreemde aan te prijzen, maar hoe weet jij zo zeker dat het de TS gaat helpen? Aha, dat weet je NIET. En waarom niet? Want je kent de hond niet, dus hou alsjeblieft op met dat boek ja. Het zal vast en zeer wel een goed boek zijn als zoveel mensen het goed vinden, maar als je der op blijft hameren gooi ik dadelijk dat boek naar jou. We weten allemaal niet waarom de hond dit doet, en pas als je dat weet, kun je een oplossing bedenken. Dus, niks boek, niks bench, niks muilkorf, komt er eerst maar eens achter WAAROM deze hond dit doet.

In dat boek staan mogelijke oorzaken. Ik ben het met je eens máár het ka geen kwaad op boeken te lezen om zo op die manier achter de oorzaak te komen. Overigens geven wij advies en het is aan de ts om dat aan te nemen of niet

Amandavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:21

Daar heb je helemaal gelijk in Pam.

Nou, veel succes met je hond Schattebol.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:38

Ik heb hetzelfde probleem. We hebben onze hond uit Spanje gehaald. Hij is nu ong. 10 maanden oud en we kregen hem met 7 maanden. Hij sloopt ook alles wat los en vast zit.

We zitten met hem op hondencursus. We hebben al veel dingen gedaan. Als we hem op heterdaad betrapten, straften we hem. (Gewoon met stemverheffing, werkt goed genoeg) Hij weet dus al dat het niet mag, maar als we er niet zijn doet hij het nog.

Als we voordat we weg zijn een uur flink hebben gefietst in het bos gaat het bijna altijd goed. Als we weg gaan leggen we meestal een bot oid neer. Hier doet hij echter maar 10 minuutjes over en de hardere botten vind hij niet lekker.

Op cursus raadde ze een Kong aan. Daar kan je eten in stoppen en evt in diepvries, oven of magnetron doen. Hier zijn de honden wel een tijdje mee zoet en zou kunnen helpen.
Helaas bij onze hond hielp het niet voldoende.

We zijn echt ten einde raad. Iedere keer dan gaat het een paar weken goed en dan ineens is het weer mis. En zonder duidelijke oorzaak. Het lijkt op verveling. Hij laat zijn kop op een plint vallen en denkt, heej een plint en begint te kauwen.

Bench is voor ons de laatste optie. We beginnen nu met een benchtraining omdat we met de honden op vakantie gaan in een huisje, en dan wil ik toch niet riskeren dat hij daar gaat slopen. Maar thuis wil ik hem liever niet opsluiten, mits hij de bench echt als zijn veilige plekje gaat beschouwen. Wat waarschijnlijk met een goede training wel gebeurd.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:49

xx_Horsiex schreef:

doe jij eens even rustig!!

ik heb ook zo'n hond... alleen wij hadden ook nog behoorlijk wat dominantie probleempjes erbij.. Heb 3 cursussen gevolgt met hem op de kynologenclub. Mijn instructrice daar heeft me dat boek aangeraden om eens te lezen. En het werkt echt.. Tuurlijk moet je niet alles daar uit gebruiken want er staan ook wel een paar dingen in die gewoon echt niet kunnen in het gemiddelde gezin... maar dankzij dat boek én de cursussen heb ik nu een fijne hond die niet iedere hond naar zijn strot vliegt als hij los loopt of zo enthousiast doet bij het ontvangen van het bezoek dat hij mijn oom (à 100 kg) omver sprong... die nu eindelijk als wij weg zijn in de woonkamer kan verblijven zonder iets te slopen...
etc etc

het kan een handig steuntje in de rug zijn om je te helpen begeleiden van je hond en erachter te komen wat er met je hondje is en waarom hij zoiets doet.
Het is geen wondermiddel en je moet er niet al je hoop op vestigen maar sommige rituelen kom je achter dat dat niet in het voordeel van je hond is wat je doet...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:59

ikke24 schreef:
mistral schreef:
Bench!! mijn rottweiler van 8 mnd vreet ook alles kapot.
Als ie straks uit de bench gaat spuit ik mijn meubels in met vloeibare (doorzichtige) Kribbox.

De herder van mijn schoonouders vrat zelfs de lambrisering van de muur. Zij waren ook ten einde raad, maar omdat ie als waak hond door het huis moest lopen, was een bench geen optie.
We hebben toen alles met kribbox gespoten en hij heeft het nog 1x geprobeerd, maar gelijk weer alles met kribbox ingespoten en hij heeft het nooit meer gedaan. Al 7 jaar niet meer.

Kribbox kan je bij een ruiterzaak halen of bij divoza bestellen.

Als jij verlangt van je hond dat ie je huis bewaakt, ziet hij zich dus als hoogste in de rang en als zijn taak dit ook te doen, denk dat het dan heel moeilijk wordt je hond iets aan/af te leren....[/quote]

onzin. Onze hond bewaakt ook ons huid als wij er niet zijn of 's nachts liggen te slapen maar hij heeft hier in huis de laagste rang en hij gedraagt zich hier ook na tegen de gezins leden (roedel)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 05:35

Begin eens met de hond niet zolang alleen te laten.

En zoveel moeite is het toch niet om de tafel en het aanrecht leeg te maken? Voorkomen is beter dan genezen.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 07:54

Ik laat mijn hond bijna nooit langer dan 2 u alleen. En alleen , sorry ze heeft een jack russel die constant bij haar is.
Ze bijt soms ook als ik even weg ben...

En ja het is waar dat het een kleine moeite is. dat zei ik eerst ook, beter voorkomen dan genezen. Maar ik wil liever ineens de oorzaak oplossen dan een lapmiddel. En het aanrecht en tafel zijn nu leeg. maar toch moet ze het ook weten als er iets op ligt dat ze het niet mag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:59

Uit je beginpost kreeg ik het idee dat je honden een hele dag alleen zaten:
schattebol schreef:
Nu vandaag na een leuke dag op stap met ons gezin kwamen we thuis en heeft ze dus een manier gevonden om op het aanrecht te geraken of toch omhoog te springen en dingen eraf te grijpen en kapot te bijten....(

En voorkomen kan wel degelijk ook de oplossing zijn. Grote kans dat als hij het een tijd niet meer heeft kunnen doen en er wat aan zijn verveling wordt gedaan dat hij uit de sloopcirkel wordt gehaald.
Voorkomen voorkomt ook een hoop frustatie bij jou en je man en dus ook een hoop spanning bij de hond.

Je hebt zelf al toegegeven dat het waarschijnlijk verveling is, dus als je de oorzaak wilt bestrijden zul je die verveling weg moeten halen.

Maar goed, als ik hier dingen laat slingeren als ik weg ga kan ik er ook op wachten dat twee van mijn honden het als leuk speelgoed zien. Ik zie daar het probleem niet van in en geef daar zeker niet mijn honden de schuld van, moet ik zelf maar niet zo dom zijn om het te laten slingeren.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:06

Ja, die dag waren we effectief eens langer weg. Maar ik zal toch niet de enige zijn die haar honden eens alleen laat...

Ja, langs een kant heb ik het ook altijd zo gezien. Ik weet ook wel dat ik niets mag laten rond slingeren. Het is een gewoonte. Ik bijna altijd is dat zo. Omdat ik weet dat ze alles kapot bijt. Mijn aanrecht is 9 van de 10 altijd leeg enzo maar probeer dat maar eens aan mijn man en dochter uit te leggen. Dan krijg je er nog bij da thij het dan echt wel op de hond steekt : " die moet dat maar niet doen, moeten wij opruimen omdat zij het kapot bijt?" Je begrijpt dat ik soms ten einde raad ben.

Ik wil ook gewoon weten waarom ze het doet en wat de achtergrond hiervan is. Zoals hier al eerder werd vernoemd die bepaalde manieren enzo...Ik vind het super leuk om die raad te lezen en te volgen.

En mijn aanrecht is nu sinsdien altijd al leeg geweest
en als het goed weer is kan ze nu ook vrij in de tuin rondlopen ( heb ik ook direct voor gezorgd dat de tuin 100 % afgesloten is zodat ze niet meer kan gaan lopen....)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:15

schattebol schreef:
Ja, die dag waren we effectief eens langer weg. Maar ik zal toch niet de enige zijn die haar honden eens alleen laat...

Ja, langs een kant heb ik het ook altijd zo gezien. Ik weet ook wel dat ik niets mag laten rond slingeren. Het is een gewoonte. Ik bijna altijd is dat zo. Omdat ik weet dat ze alles kapot bijt. Mijn aanrecht is 9 van de 10 altijd leeg enzo maar probeer dat maar eens aan mijn man en dochter uit te leggen. Dan krijg je er nog bij da thij het dan echt wel op de hond steekt : " die moet dat maar niet doen, moeten wij opruimen omdat zij het kapot bijt?" Je begrijpt dat ik soms ten einde raad ben.

Ik wil ook gewoon weten waarom ze het doet en wat de achtergrond hiervan is. Zoals hier al eerder werd vernoemd die bepaalde manieren enzo...Ik vind het super leuk om die raad te lezen en te volgen.

En mijn aanrecht is nu sinsdien altijd al leeg geweest
en als het goed weer is kan ze nu ook vrij in de tuin rondlopen ( heb ik ook direct voor gezorgd dat de tuin 100 % afgesloten is zodat ze niet meer kan gaan lopen....)

Zelf laat ik mijn honden zeker geen hele dag alleen maar je bent zeker niet de enige. Bij sommige honden gaat het goed en bij anderen nu eenmaal niet.

Zo te lezen heb je meer een probleem met je echtgenoot en kinderen dan met de hond

Wat jij een hondenprobleem noemt vind ik eigenlijk vrij normaal hondengedrag. Vier van de honden die hier rondhobbelen komen gewoon nergens aan en hebben dat nooit gedaan maar de twee anderen zullen zeker gaan "spelen" als ik dingen laat rondslingeren.

Als ze de gelegenheid niet krijgen en wat ouder zijn houdt dat vanzelf op weet ik uit ervaring maar dan nog laat ik niets slingeren omdat ik het ook nog eens gevaarlijk vind voor de honden zelf.
Teveel honden belanden op de operatietafel omdat ze vreemde dingen inslikken.

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:10

Heb je niet een tuin waar je de hond eventueel kan laten als je weg bent?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:25

ThePast03 schreef:
Begin eens met de hond niet zolang alleen te laten.

En zoveel moeite is het toch niet om de tafel en het aanrecht leeg te maken? Voorkomen is beter dan genezen.

begin gewoon eerst eens met een paar seconden achter de deur te staan zonder dat ie jouw kan zien en dat opbouwen,
zo hebben wij dat ook gedaan en dat werkt stukken beter dan in het begin al 10minuten weg zijn.ben het met je eens plunk