Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee93

Re: Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:39

Mij maakt het ras op zich niet zo veel uit, maar bij een fokker zou ik hem sowieso wel halen. En qua ras vind ik de engelse cocker spaniel wel het leukst, maar een hond is een hond

wij krijgen(kopen) over een tijdje een puppy (cocker) van een fokker, de vader is de nederlandse kampioen van een paar jaar terug geloof ik (of zelf van nu; weet niet precies) en zijn moeder is het zusje van de belgische kampioen.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:41

Citaat:

de vader is de nederlandse kampioen van een paar jaar terug geloof ik (of zelf van nu; weet niet precies) en zijn moeder is het zusje van de belgische kampioen.

Kampioenschapstitels zijn voor het leven bij honden (en katten ook). Daar zit dus geen jaartal aan vast

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:53

Ik wil hier ook wel even op reageren!
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wel veel!

Onze hond Hosley is een bouvier teef van 9 jaar. Ze komt bij een erkende fokker vandaan. Pups worden in de schuur geboren en opgegroeid. Uiteraard wel met warmte en licht enzo.
Ouders zijn kampioenshonden en super lijnen. Allemaal getest op ziektes, dus wel over wogen keuze's!

Hosley hebben wij gekregen met 9 weken.
Toen zij 3,5 jaar was hebben wij haar laten dekken. De reu kwam ook bij de fokker vandaan waar wij Hosley hadden gekocht. Zij hebben voor ons dus een gepaste reu opgezocht.
Wij zijn zelf dus geen fokker, maar wilden een eenmalig nestje met haar fokken, waarvan de pups dus wel een stamboom voor kregen, maar voor de rest zijn wij geen lid bij een rasvereniging.

Er kwamen 10 pups uit, waarvan wij er 1tje zelf hebben gehouden. Al deze 10 pups, geboren bij een niet fokker, zijn nu allemaal in blakende gezondheid al 6 jaar!
Dit zijn werkelijk de liefste honden die de mensen tot nu toe hebben gehad!

Ik wil hier dus mee zeggen, dat je echt geen erkende fokker hoeft te zijn om gezonde en lieve honden te fokken!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:11

Ja maar, ja maar........ Een 'erkende fokker' heeft meestal zijn honden níet in de schuur en fokken ongeveer zoals jullie dat gedaan hebben, in de huiskamer.
Hebben jullie Hosley trouwens wel op HD laten röntgenen voor jullie haar lieten dekken? Leuk, dat jullie nog contact hebben met alle pupkopers! Da's ook iets waar je bij een goede fokker op kunt rekenen.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:11

En wat is erkend? Lid van de rasvereniging? Die komt en kan NIET controleren wat een fokker doet, hoe de honden worden gehouden enz., die weet alleen of aan bep. voorwaarden is voldaan. Als koper heb je zelf de verantwoording om een goede fokker te kiezen, de rasver. kan wel voorlichten.
Er zijn heus wel fokkers die goede honden fokken maar wiens honden misschien een saaier leven leiden dan menig huishondje.

Maar ik zou altijd bij een fokker kopen omdat ik een rasechte hond wil met al zijn bij het ras horende eigenschappen. Daarnaast wil ik heel graag dat de ouderhonden ook een fijn leven hebben.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:15

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:32

Esther schreef:
Rosita schreef:
Het gaat te ver om hier over recessiviteit te beginnen denk ik

Terwijl het heel goed kan dat er uit twee ogenschijnlijk gezonde ouders wel pups met erfelijke afwijkingen geboren worden omdat toevallig beide ouders drager (dus recessief gen) waren. Bij rashonden komt dit eerder voor dan bij kruisingen. Dit omdat kruisingen vaak niet dezelfde erfelijke afwijkingen hebben, als ze dus drager zijn van een afwijking dan is de kans klein dat ze een andere kruising treffen met precies dezelfde afwijking. De kruisingspups hebben dus minder kans dat een erfelijke ziekte zich openbaart. Bij rashonden kan dat zelfs na zeer lange tijd nog optreden terwijl ouders, grootouders, betovergrootouders enz. ogenschijnlijk gezond waren en vrij van die bepaalde erfelijke ziekte.

Ik zal zelf nooit een rashond kopen, geef mij maar kruisingshondjes.
Er is ook nog nooit iemand geweest die aan kan geven wat rasverbetering is. Kijk naar bijvoorbeeld de rassen met een korte neus, is het een verbetering dat ze zo'n korte neus hebben dat ze amper fatsoenlijk kunnen ademhalen? Wie verzint zoiets, wie zet die standaard? Waar houdt het op, wanneer is een ras goed? Wat is belangrijker, honden worden op uiterlijk gefokt en karakter wordt vergeten, is dat rasverbetering? Dit komt niet alleen voor bij broodfokkers, heb het van dichtbij gezien.

Oké, we gaan het dus toch over recessiviteit hebben?
Dan heb ik toch een kleine correctie: Kruisingpups hebben minder kans dat een recessief verervende aandoening zich openbaart. Niet alle aandoeningen vererven immers recessief. En op een niet recessief verervende aandoening heeft een kruising net zo veel kans als een zuivere rashond. Sterker nog, door verschillende rassen, met elk hun eigen erfelijke aandoeningen te gaan vermengen, vermeng je ook het aantal aandoeningen waarop een hond kans heeft. En dat maakt het screenen van mogelijk voor de fok geschikte honden dan weer moeilijker.
Sommige, wat minder zeldzame recessief verervende aandoeningen kunnen bovendien, als je met die kruisingen volgende generaties gaat fokken, op een gegeven moment toch ook weer de kop opsteken.
Er is dus genetisch gezien geen bewijs dat kruisingen gezonder zouden zijn dan rashonden. Dat er bepaalde rassen worden geselecteerd op uiterlijke kenmerken die de gezondheid van de hond kunnen aantasten is absoluut waar, maar dit probleem geldt ook niet voor elk ras.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:13

Rosita schreef:
Ja maar, ja maar........ Een 'erkende fokker' heeft meestal zijn honden níet in de schuur en fokken ongeveer zoals jullie dat gedaan hebben, in de huiskamer.
Hebben jullie Hosley trouwens wel op HD laten röntgenen voor jullie haar lieten dekken? Leuk, dat jullie nog contact hebben met alle pupkopers! Da's ook iets waar je bij een goede fokker op kunt rekenen.

Dafzicht is een zeer hoog aangeschreven fokker en dus zeker wel erkend fokker! Bouviers worden nu eenmaal eerder in een schuur gehouden dan in een huiskamer. Ik ben verder ook zeer tevreden over deze fokker.
Hosley is inderdaad getest.

Ik wil dus alleen bewijzen dat je geen erkende fokker hoef te zijn om lieve en gezonde pups te fokken.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:28

trudydejong schreef:

.
Ik wil dus alleen bewijzen dat je geen erkende fokker hoef te zijn om lieve en gezonde pups te fokken.

Ja;-) En ik bewijs alleen dat er nogal verwarring bestaat over wat nu eigenlijk een 'erkende fokker' is. Iedereen heeft daar een eigen beeld van en denkt dat een ander datzelfde beeld heeft. Jij, Trudy, ziet een erkende fokker anders als ik, da's wel duidelijk.

Bij de familie Krah ben ik vroegah <..> ook nog wel geweest. Zeker mensen met veel verstand van bouviers fokken. (Heet jullie hond geen Hoscy dan??)

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:30

Nee, onze boef heet geen Hoscy.
Hoscy komt inderdaad bij hun vandaan en is volgens mij wereldkampioen geweest ofzo?
Maar daar komt wel de naam Hosley vandaan.
Ik wilde Hoscy, en mijn vader Wesly (wist nog niet dat het een teef werd)
Dus werd het Hosley!

Maar in jou ogen is Dafzicht dus geen erkende fokker?

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:19

trudydejong schreef:

Voor mij zijn ze reuze 'erkend' maar níet omdat ze hun honden in de schuur hebben liggen. Wél omdat ze op een doordachte manier bezig zijn met honden en hun pupkopers een goede service geven.

Dat woordje erkend zou helemaal wegmoeten . Iedereen hangt er een eigen definitie aan. Het is ook allemaal niet zo erg meetbaar.....

Geen idee wie Hoscy ook alweer was maar er is een hele hoos geweest; Hoscy's , Oscy's, nog net geen Goscy's geloof ik, en verdere varianten. Hosley lijkt daar inderdaad erg op dus vandaar mijn vraag.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:02

De manier van houden, ja daar heb je misschien wel een punt hoor. Maar ik moet zeggen dat onze bouviers ook s'nachts in de schuur slapen...
Overdag lopen ze lekker vrij over de boerderij en komen gezellig ook wel bij ons binnen.

Ik wil graag met Esprit deze zomer een nestje fokken en vraag hun dan ook om advies over de reu keuze. Met Hosley hebben ze dat ook super gedaan. Ze zijn zelfs nog komen kijken bij de 10 pups. En jawel, mevrouw Krah vond Esprit toen het mooiste teefje, hihi.

Anoniem

Re: Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:14

Het blijft natuurlijk een feit dat niet iedere erkende fokker ook een goede fokker is.Ik denk dat je vooral zelf goed moet rond kijken en van te voren een lijstje maken wat je verwacht van een fokker.

Voor mezelf is het belangrijk dat ze niet te veel rassen fokken het liefst maar één.Dat ze aangesloten zijn bij een rasvereniging.Dat de honden in huishoudelijke kring worden grootgebracht.Dat de honden getest zijn op erfelijke afwijkingen.Ik kies het liefst voor een Hobbyfokker,dus iemand die zo nu en dan een nestje fokt en verder shows loopt of met de honden werkt.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:47

Rosita schreef:
trudydejong schreef:

Geen idee wie Hoscy ook alweer was maar er is een hele hoos geweest; Hoscy's , Oscy's, nog net geen Goscy's geloof ik, en verdere varianten. Hosley lijkt daar inderdaad erg op dus vandaar mijn vraag.

Hoscy is ook al wel weer een tijdje geleden. Behaalde ergens in de jaren '70 zijn nationale kampioenschapstitel. Internationaal kampioen is hij volgens mij nooit geweest.
Weet wel dat hij aardig wat nakomelingen heeft gehad en dat de naam Hoscy nadien nog vaker is opgedoken.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:07

Hoscy Kata van Dafzicht toch?

Hier kunnen we hem vast nog wel vinden;-)

http://home.planet.nl/~krahs000/historynl.htm

Vraag ik me nu wel af hoe oud Esprit van Trudy nu is en of haar Hosley een rechtstreekse dochter van 'de' Hoscy is? Maar dan raken we wat of topic

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:13

Rosita schreef:
Hoscy Kata van Dafzicht toch?

Hier kunnen we hem vast nog wel vinden;-)

http://home.planet.nl/~krahs000/historynl.htm

Vraag ik me nu wel af hoe oud Esprit van Trudy nu is en of haar Hosley een rechtstreekse dochter van 'de' Hoscy is? Maar dan raken we wat of topic

Ja, inderdaad Hoscy Kata is dat!
Daar hebben wij onze hond naar vernoemd.

Esprit is nu 6 jaar en komt dus uit Hosley en haar vader heet Amron Diamond Rio. Helaas heb ik hier nooit een foto van kunnen bemachtigen.

Hosley is geboren op 16 december 1996 en is een dochter van Gucci Tifany van Dafzicht.
Afbeelding
Vader van Hosley heet Xaroch Malou van de Lage Banken.
Afbeelding

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:29

Leuk he, zo even terugkijken;-) Dat heb je nu voor op alle hondjes zonder stamboom.

Wij hebben een Bouvier gehad van de Ouden Dijk en een Dafzicht gefokte reu (vader en moeder van Dafzicht) die Wido van het Kruydenbastion heette.
Eind jaren '70, begin '80 heb ik het dan over.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:31

HEt is zeker leuk om zo te zien waar je hond uit komt!
Moeders hebben wij natuurlijk wel bij Dafzicht gezien, maar paps kwam bij de Lage Banken vandaan.
Esprit dr vader hebben we uiteraard ook gezien, dat was zo'n fantastisch beest!

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:32

even off-topic, zijn hier meerdere bokkers met witte herders?
zie ze niet zoveel.

van kajanus weet ik het want zag dat op een foto

cloris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:56

Oprtalj schreef:

Oké, we gaan het dus toch over recessiviteit hebben?
Dan heb ik toch een kleine correctie: Kruisingpups hebben minder kans dat een
recessief verervende
aandoening zich openbaart. Niet alle aandoeningen vererven immers recessief. En op een niet recessief verervende aandoening heeft een kruising net zo veel kans als een zuivere rashond. Sterker nog, door verschillende rassen, met elk hun eigen erfelijke aandoeningen te gaan vermengen, vermeng je ook het aantal aandoeningen waarop een hond kans heeft. En dat maakt het screenen van mogelijk voor de fok geschikte honden dan weer moeilijker.
Sommige, wat minder zeldzame recessief verervende aandoeningen kunnen bovendien, als je met die kruisingen volgende generaties gaat fokken, op een gegeven moment toch ook weer de kop opsteken.
Er is dus genetisch gezien geen bewijs dat kruisingen gezonder zouden zijn dan rashonden. Dat er bepaalde rassen worden geselecteerd op uiterlijke kenmerken die de gezondheid van de hond kunnen aantasten is absoluut waar, maar dit probleem geldt ook niet voor elk ras.

Moll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:45

outcross fokken dus niet verwant fokken is de meest makelijke manier van fokken.
het is indirect potenciele eigenaren opzadelen met een erfelijk probleem waneer deze overwegen te fokken met hun nieuwe aanwinst.

lijnteelt/inteelt, is net de veroorzaker van erfelijke problemen, maar de uiter hier van, ja kan alleen door middel van lijn en inteelt, je gene pole zuiveren

mol

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:08

Citaat:

lijnteelt/inteelt, is net de veroorzaker van erfelijke problemen, maar de uiter hier van, ja kan alleen door middel van lijn en inteelt, je gene pole zuiveren

mol

en wanneer gaan die lijnen precies zuiver zijn dan? Voorlopig is mijn káns op een hond met HD te kopen nog altijd groter bij het ras labrador (als voorbeeld omdat het daar mee begon) dan bij een onherleidbaar bastaardhondje. We proberen al heel lang om van allerlei recessieve afwijkingen af te komen in onze gesloten genenpools maar de diversiteit lijkt slechts toe te nemen? Denk je het één 'onder controle' te hebben steekt het ander de kop op?

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:18

Je kunt pas outcross doen als er genoeg honden zijn elders. De JRT is er bijvoorbeeld nog te jong voor, nog te veel verwantschap ook in det buitenland.

Moll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:20

er zijn hele HD vrije labs hoor zonder problemen, echter komt HD in die maten voor in elk willekeurig ras op 1 na, en het komt zelf voor bij wolven, vergeet niet dat HD pas te spraken is gekomen na dat fokkers puur op extreur gingen fokken en de werk eigenschappen van de hond in verval kwamen.
HD komt dus ook voor in kruising honden en daar is het in verhouding net zo aanwezig als in de ras honden populatie, je begingt over de Lab dit is maar een klein onderdeel van de totale ras populatie

mol

Moll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:22

Biepmiep schreef:
Je kunt pas outcross doen als er genoeg honden zijn elders. De JRT is er bijvoorbeeld nog te jong voor, nog te veel verwantschap ook in det buitenland.

elk ras ongeacht hou oud zijn indirect verwnat aan elkaar, mijn opini zeg ik juist dat lijnteelt zowiezo beter is als outcross

mol