wij krijgen(kopen) over een tijdje een puppy (cocker) van een fokker, de vader is de nederlandse kampioen van een paar jaar terug geloof ik (of zelf van nu; weet niet precies) en zijn moeder is het zusje van de belgische kampioen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:
de vader is de nederlandse kampioen van een paar jaar terug geloof ik (of zelf van nu; weet niet precies) en zijn moeder is het zusje van de belgische kampioen.
Esther schreef:Rosita schreef:Het gaat te ver om hier over recessiviteit te beginnen denk ik
Terwijl het heel goed kan dat er uit twee ogenschijnlijk gezonde ouders wel pups met erfelijke afwijkingen geboren worden omdat toevallig beide ouders drager (dus recessief gen) waren. Bij rashonden komt dit eerder voor dan bij kruisingen. Dit omdat kruisingen vaak niet dezelfde erfelijke afwijkingen hebben, als ze dus drager zijn van een afwijking dan is de kans klein dat ze een andere kruising treffen met precies dezelfde afwijking. De kruisingspups hebben dus minder kans dat een erfelijke ziekte zich openbaart. Bij rashonden kan dat zelfs na zeer lange tijd nog optreden terwijl ouders, grootouders, betovergrootouders enz. ogenschijnlijk gezond waren en vrij van die bepaalde erfelijke ziekte.
Ik zal zelf nooit een rashond kopen, geef mij maar kruisingshondjes.
Er is ook nog nooit iemand geweest die aan kan geven wat rasverbetering is. Kijk naar bijvoorbeeld de rassen met een korte neus, is het een verbetering dat ze zo'n korte neus hebben dat ze amper fatsoenlijk kunnen ademhalen? Wie verzint zoiets, wie zet die standaard? Waar houdt het op, wanneer is een ras goed? Wat is belangrijker, honden worden op uiterlijk gefokt en karakter wordt vergeten, is dat rasverbetering? Dit komt niet alleen voor bij broodfokkers, heb het van dichtbij gezien.
Rosita schreef:Ja maar, ja maar........Een 'erkende fokker' heeft meestal zijn honden níet in de schuur en fokken ongeveer zoals jullie dat gedaan hebben, in de huiskamer.
Hebben jullie Hosley trouwens wel op HD laten röntgenen voor jullie haar lieten dekken? Leuk, dat jullie nog contact hebben met alle pupkopers! Da's ook iets waar je bij een goede fokker op kunt rekenen.
trudydejong schreef:
.
Ik wil dus alleen bewijzen dat je geen erkende fokker hoef te zijn om lieve en gezonde pups te fokken.
trudydejong schreef:Maar in jou ogen is Dafzicht dus geen erkende fokker?
Rosita schreef:trudydejong schreef:Maar in jou ogen is Dafzicht dus geen erkende fokker?
Geen idee wie Hoscy ook alweer was maar er is een hele hoos geweest; Hoscy's , Oscy's, nog net geen Goscy's geloof ik, en verdere varianten. Hosley lijkt daar inderdaad erg op dus vandaar mijn vraag.
Rosita schreef:Hoscy Kata van Dafzicht toch?
Hier kunnen we hem vast nog wel vinden;-)
http://home.planet.nl/~krahs000/historynl.htm
Vraag ik me nu wel af hoe oud Esprit van Trudy nu is en of haar Hosley een rechtstreekse dochter van 'de' Hoscy is? Maar dan raken we wat of topic
Oprtalj schreef:
Oké, we gaan het dus toch over recessiviteit hebben?![]()
Dan heb ik toch een kleine correctie: Kruisingpups hebben minder kans dat een
recessief verervende aandoening zich openbaart. Niet alle aandoeningen vererven immers recessief. En op een niet recessief verervende aandoening heeft een kruising net zo veel kans als een zuivere rashond. Sterker nog, door verschillende rassen, met elk hun eigen erfelijke aandoeningen te gaan vermengen, vermeng je ook het aantal aandoeningen waarop een hond kans heeft. En dat maakt het screenen van mogelijk voor de fok geschikte honden dan weer moeilijker.
Sommige, wat minder zeldzame recessief verervende aandoeningen kunnen bovendien, als je met die kruisingen volgende generaties gaat fokken, op een gegeven moment toch ook weer de kop opsteken.
Er is dus genetisch gezien geen bewijs dat kruisingen gezonder zouden zijn dan rashonden. Dat er bepaalde rassen worden geselecteerd op uiterlijke kenmerken die de gezondheid van de hond kunnen aantasten is absoluut waar, maar dit probleem geldt ook niet voor elk ras.
Citaat:
lijnteelt/inteelt, is net de veroorzaker van erfelijke problemen, maar de uiter hier van, ja kan alleen door middel van lijn en inteelt, je gene pole zuiveren
mol
Biepmiep schreef:Je kunt pas outcross doen als er genoeg honden zijn elders. De JRT is er bijvoorbeeld nog te jong voor, nog te veel verwantschap ook in det buitenland.