Wat is de beste manier om een hondje te straffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:49

Heb je ooit een hond zelfstandig opgevoed Freialover?

Nannes

Re: Wat is de beste manier om een hondje te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:01

ja, ik sla ook iedere avond een duif van de schutting om weer wat vers vlees voor me hondje te hebben

En ik heb pas eens op zitten letten op me stage (waarze pas een nestje hadden gefokt) hoe de teef daar haar puppy's straft. Ze pakt ze in hun nekvel met oor erbij en dan sleept ze ze een endje verder.
hihi, misschien een optie

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 02:07

Nannes schreef:

En ik heb pas eens op zitten letten op me stage (waarze pas een nestje hadden gefokt) hoe de teef daar haar puppy's straft. Ze pakt ze in hun nekvel met oor erbij en dan sleept ze ze een endje verder.
hihi, misschien een optie

Heb je dit gefilmd Nannes? Ik zou het graag zien. Mijn hondenmoeders happen in hun pups, 'bijten' over de snuit, drukken tegen de grond maar nemen nooit een nek en een oor en gaan slepen als 'straf'.

Hoe oud waren deze pups? Wilde de moeder niet het nest verhuizen? Of een pup meenemen uit een in haar ogen gevaarlijke situatie?

Interessante observatie heb je gedaan!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:06

Nannes schreef:
ja, ik sla ook iedere avond een duif van de schutting om weer wat vers vlees voor me hondje te hebben

Ach, vers vlees kun je gewoon bij de slager halen hoor (of bij supermarkt, dierenwinkel, slachterij en andere adresjes).
Zo vreemd is dat niet om je hond te laten BARFen (of KVV te laten eten), ik vind het iig gezonder en beter eten voor de honden dan die brokken.

Daarbij kun je volgens mij beter het nest pupjes nog eens een keer gaan observeren, het lijkt mij nl raar gedrag van een moederhond om zo haar pups te straffen...

Ik heb er geen problemen mee om een hond in zijn nekvel te pakken (zolang je dan maar niet schudt), een hand op zijn snuit te leggen, hem op de een of andere manier plat op de grond te krijgen en dat soort dingen itt slaan.
Het gaat er misschien hard aan toe in de natuur, maar slaan doen ze daar ook niet (daarbij kan dat lichamelijk en geestelijke schade opleveren die je er zeer moeilijk weer uit kan krijgen).

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:51

Billy schreef:
Heb je ooit een hond zelfstandig opgevoed Freialover?

Ik heb onze hond grotendeels opgevoed...en die luistert perfect!
Ook loop ik stage bij iemand die al 20 jaar fokt, erg veel ervaring en verstand van honden heeft en waar ik veel van geleerd heb.
Jij doet alsof ik een dierenbeul ben, maar dat ben ik niet.
Misschien moest je eens iets beter lezen...?
Ik heb gezegd: Alleen als je hond tever gaat!
Niet bij iedere keer dat hij ook maar ìèts fout doet!
Als je mij met onze hond ziet,...hij heeft respect voor me, maar wij spelen ook heel leuk samen hoor...
Als ik hem 1 keer in het jaar een draai om zijn oren geef is dat nog veel...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:43

Laverne schreef:

Ik maak zelf soms rare geluiden om haar af te leiden. Dit werkt ook. Als ik ineens een rare kreet geef stopt ze accuut met waar ze mee bezig is. Ze ziet dat het van mij afkomt, ik hoef dan maar stouterd of foei te zeggen en het is klaar.

Klein staaltje van hoe onbegrip ontstaat;-). Je maakt een raar geluidje om haar af te leiden. Hartstikke goed! Hond stopt. Nog beter! Alleen....... eh........ waarom ga je daarna nog stouterd of foei zeggen?? Ze is toch hartstikke braaf want ze is gestopt? Dát gedrag moet je dus belonen! Nu begrijpt die arme hond er nog niks van

Dus ongewenst gedrag > gek geluidje > hondje kijkt > Ja, Braááááf!!! Hondje bij je roepen, knuffel geven en/of wat lekkers. Meteen een ander speeltje aanbieden en het voorgaande is vergeten.

Gezellig toch, (van) hondjes houden

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:49

Elkaar niet bijten dames (of misschien ook heren)

Je kunt een hond inderdaad bestraffen door direkt na fout gedrag iets op de grond te laten vallen wat lawaai maakt.

Ook is het heel goed om positief gedrag positief te belonen, bijvoorbeeld door je hond de hemel in te prijzen.

Het zijn net kinderen.

Puppy/Hondencursus is altijd aan te bevelen. Ook goed voor de baas

Al deze punten zijn eigenlijk ook al eerder genoemd in dit topic

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:53

Als ze goed luistert, is het maar 1 van de 2..als ze dolenthousiast is en ik maak een gek geluid en ze stopt, begint ze vaak weer net op het moment dat ik wil belonen....dan kan ik niet anders dan haar weer even tot de orde roepen natuurlijk! Het blijft moeilijk en het is zowel voor ons als voor haar uitproberen.

Ik zal nog genoeg dingen fout doen, daar leer ik dan weer van. Tis nu eenmaal niet makkelijk!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:20

Ik denk dat ze toen een week of 6 a 7 waren. Ze waren eigenlijk gewoon een beetje aan het stoeien op stal, maar er zaten ook een paar brutalen bij die boven de moeder wilde. Er op springen en zo. Die pakte ze toen zo vast en sleepte ze een endje verder mee. Ik denk dat het gewoon 1 keertje mis pakken was en per ongeluk het oor erbij ofzo, want ik heb het haar maar 1 keer zien doen. Voor de rest steeds gewoon in hun nekvel. De puppy's zijn nu 4 maanden en allemaal al weg op 1 na. Als die wat doet wat niet mag krijgt hij gewoon een knauw.
Ik heb er geen filmpje van helaas.

Mijn puppy is niet opgevoed door de moeder. Die moeder liet alles toe. Toen hij 7 weken was, was het al een draak. Als je altijd snoepjes bij je hebt gaat het meestal wel, maar straffen snapt hij niet echt. Als je hem in zijn nekvel pakt, bijt hij in je handen.
Ik merk wel het verschil met mijn pup en de pup van me stage die dus wel opvoeding van de teef heeft gehad. Als je die in zijn nekvel pakt of een grommend geluid maakt is die onderdanig. Mijn hondje lacht me vierkant uit

EmDee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:45

Rosita schreef:
Laverne schreef:

Ik maak zelf soms rare geluiden om haar af te leiden. Dit werkt ook. Als ik ineens een rare kreet geef stopt ze accuut met waar ze mee bezig is. Ze ziet dat het van mij afkomt, ik hoef dan maar stouterd of foei te zeggen en het is klaar.

Klein staaltje van hoe onbegrip ontstaat;-). Je maakt een raar geluidje om haar af te leiden. Hartstikke goed! Hond stopt. Nog beter! Alleen....... eh........ waarom ga je daarna nog stouterd of foei zeggen?? Ze is toch hartstikke braaf want ze is gestopt? Dát gedrag moet je dus belonen! Nu begrijpt die arme hond er nog niks van

Dus ongewenst gedrag > gek geluidje > hondje kijkt > Ja, Braááááf!!! Hondje bij je roepen, knuffel geven en/of wat lekkers. Meteen een ander speeltje aanbieden en het voorgaande is vergeten.

Gezellig toch, (van) hondjes houden

Er is inmiddels ook wel genoeg bewezen dat "positieve training" altijd beter werkt om een goeie verstandhouding met je hond te krijgen en houden. Dus net wat je zegt, afleiden bij negatief gedrag en dan het goeie gedrag onmiddellijk belonen.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:52

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik pak het meestal zo aan:
Als de hond wat fouts doet, dan moet je gelijk op dat moment een zware stem opzetten en bijv. Foei! zeggen.
Ik spreek de hond ook altijd heel lang aan.. Ik laat haar zitten en ik pak haar bij het halsvel zeg maar( niet het nekvel dus ) En dan dwing ik haar naar me te kijken en dan leg ik op een boze toon uit dat ze dat niet mag doen en wat ze niet mag doen.. Sjaah, het klinkt stom.. Maar het helpt bij die hond wel.. Ze heeft enorm veel respect voor me gekregen ondanks dat ik haar geen tikken geef (alleen als het echt nodig is!)

Dan vraag ik haar of ze het niet meer zal doen en dan geef ik haar een aai over de bol en ik zeg Braaf! Dan mag ze gaan...
Als ze echt heel iets stouts heeft gedaan dan negeer ik haar gewoon en dan merkt ze wel dat zij fout is geweest Daarna doe ik weer hetzelfde als hierboven.. Even bij me halen en zeggen wat ze niet mocht doen etc.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:53

xxsweet schreef:
Als de hond wat fouts doet, dan moet je gelijk op dat moment een zware stem opzetten en bijv. Foei! zeggen.
Ik spreek de hond ook altijd heel lang aan.. Ik laat haar zitten en ik pak haar bij het halsvel zeg maar( niet het nekvel dus ) En dan dwing ik haar naar me te kijken en dan leg ik op een boze toon uit dat ze dat niet mag doen en wat ze niet mag doen.. Sjaah, het klinkt stom.. Maar het helpt bij die hond wel.. Ze heeft enorm veel respect voor me gekregen ondanks dat ik haar geen tikken geef (alleen als het echt nodig is!)

Dan vraag ik haar of ze het niet meer zal doen en dan geef ik haar een aai over de bol en ik zeg Braaf! Dan mag ze gaan...
Als ze echt heel iets stouts heeft gedaan dan negeer ik haar gewoon en dan merkt ze wel dat zij fout is geweest Daarna doe ik weer hetzelfde als hierboven.. Even bij me halen en zeggen wat ze niet mocht doen etc.

Alsjeblieft zeg... heb jij je ooit in het wezen hond verdiept?
In hoe op te voeden bijvoorbeeld?

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:21

xxsweet schreef:

Denk je dat je hond na een preek van 5 minuten nog weet wat hij verkeerd heeft gedaan? Het eerste wat hij zal bedenken is: shiiiit, ik zit hier al een tijdje braaf en nog steeds boos

Een aai over de bol als goedmakertje is ook niet alles. Dat is namelijk een dominante handeling en dus niet echt een belonertje.

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:59

xxsweet schreef:

Naar je laten kijken en dan je hond straffen is echt heeeeel tegenstrijdig. Een onderdanige hond wil je het liefst niet recht aankijken. Als jij hem dan ook nog een keer op zijn kop aan het geven bent zal hij zich alleen maar onderdaniger op willen stellen om verder conflict te voorkomen en dat belemmer jij door hem bij zijn hals vast te pakken
Bovendien vind ik het niet zo handig je hond eerste te laten zitten en dan een preek te gaan houden. Je hond voert een commando goed uit en daar krijgt hij dan, in zijn ogen, voor op zijn fl*kker.

EmDee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:43

De muren waar je soms tegen aanloopt bij hondeneigenaren maken soms dat je zou willen dat mensen eerst een examen moeten gaan afleggen om ook maar een hond te mogen nemen. Schrikbarend hoeveel mensen werkelijk niets van "de hond" begrepen hebben.

Wonderlijk, want er zijn zoveel goeie hondenboeken over hoe het wel moet, en ook zoveel goeie hondenscholen.

Een paar van die muren zijn bijvoorbeeld:

Het achteraf straffen-> als je thuiskomt en ontdekt dat de prullenbak overhoop is gehaald en je vindt dat de hond al schuldig kijkt.....
Als je hem dan gaat straffen weet die hond echt niet meer waarvoor dat is. Hij is blij dat je thuisbent en hij krijgt op zijn kop. De volgende keer dat je thuiskomt zal hij zeker weten al schuldig kijken terwijl hij misschien niets gedaan heeft: baasje komt thuis dus ik krijg op mijn kop..

Puppy zindelijk maken is ook zoiets, hoe vaak wordt er nog gezegd dat men pup maar met zijn neus er doorheen moet wrijven... Pup vindt dat niet fijn en baas later vast ook niet, pup gaat er niet lekkerder van ruiken en snapt nog steeds niet wat de bedoeling daar nu eigenlijk van was....

Ik kan wel uren daar over doorgaan, maar eindconclusie blijft voor mij gewoon:

negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen werkt nog steeds het snelst!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:02

dit heb ik even van de site van mijn hondensportschool geplukt. Kan je opzich wel helpen:
Hondenwetboek voor de bazen:

* U zult een goed roedelleider zijn.

* U zult eerlijk en rechtvaardig zijn.

* U zult eisen stellen, die ik begrijpen en aan kan.

* U zult dus zwart/wit denken en handelen t.o.v. mij.

* U zult altijd mijn goede wil belonen.

* En als U straft, dan zo, dat ik het begrijp.

* U zult nooit nabestraffen.[namopperen]

* U zult nooit dreigen, dat maakt mij onzeker, omdat ik
niet begrijp wat U eigenlijk bedoelt.

* En als ik dan al straf verdien, dan graag direct, want
anders begrijp ik niet waarvoor ik straf kreeg en word
ik onzeker en angstig.

* U zult mij steeds belonen wanneer ik iets goed doe,
ook al vindt U dat iets vanzelfsprekend.

* U zult altijd duidelijk zijn, want soms baas, moet ik maar
raden wat U nu eigenlijk wilt: Kom, Vooruit, Ga, Af !!!!!!!!!!!!

* U zult nimmer Af, Af, AAAAAAAAAAf, zeggen wanneer U
"AF'' bedoelt, want ik ben niet Do, Do, DOOOOOFF!!!!!!
En ook niet achterlijk, want als het pas bij de derde keer hoeft,
dan doe ik dat ook braaf.

* U zult mijn halsband en mijn riem niet als versiering
beschouwen. Die zijn er om mij te helpen gehoorzamen.

* U zult nimmer naar uw buurman kijken en diens hond,
want baas: ''U bent U, en ik ben ik!''

* U zult nimmer zeggen: ''Ja, maar thuis doet hij het wel,
want het trainingsveld is niet thuis, maar om te oefenen.

* U zult bij alles wat U van mij verlangt, rekening
houden met mijn leeftijd en met mijn aard.

er zitten natuurlijk ook dingen bij wat niet veel temaken heeft met dit topic maar het is toch even leuk om te lezen.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:08

aj01 schreef:
De muren waar je soms tegen aanloopt bij hondeneigenaren maken soms dat je zou willen dat mensen eerst een examen moeten gaan afleggen om ook maar een hond te mogen nemen. Schrikbarend hoeveel mensen werkelijk niets van "de hond" begrepen hebben.

Wonderlijk, want er zijn zoveel goeie hondenboeken over hoe het wel moet, en ook zoveel goeie hondenscholen.

Weet je wat ik het meest wonderlijk vind? Dat het nog zo vreselijk vaak goed gaat tussen baas en hond. Dat is echt de 'verdienste' van die honden.

EmDee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:50

Rosita schreef:
aj01 schreef:

Weet je wat ik het meest wonderlijk vind? Dat het nog zo vreselijk vaak goed gaat tussen baas en hond. Dat is echt de 'verdienste' van die honden.

Helemaal mee eens
Als we beter zouden leren communiceren met onze honden, dan zouden we nog veel van ze kunnen leren, zeker op het gebied van tolerantie en trouw

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 02:43

Zo te zien heb je alle mogelijke tips al gehad en weet je nog niks
Ik zou eens op http://www.gedragstherapie.info kijken. Daar staan de beste gedragstherapeuten van Nederland bij elkaar (de toelatingseisen zijn erg streng, dus de meeste GT's komen niet eens in aanmerking om vermeld te worden). Veel hebben ook een eigen hondenschool.
Volgens mij kun je je vragen beter stellen aan iemand die er echt verstand van heeft. Dan weet je tenminste hoe het zit en volgens mij hoef je normaal gezien niks te betalen als je alleen maar belt.
Ik zou echt gek worden van al die uiteenlopende antwoorden

Diablo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:01

xxsweet schreef:
En dan dwing ik haar naar me te kijken

Een hond recht aankijken (en dan ook nog dwingen terug te kijken) is een teken van agressie (pas op, ik ga aanvallen). Jij vertoont dus (in de ogen van de hond) agressie naar haar. Doe dit alsjeblieft niet meer. Je hond begrijpt er echt helemaal niets van en zal alleen maar banger worden.

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:54

tja, iedereen gaat anders om met een hond, toen wij een hond namen heeft mijn vader bijna alle boeken van martin gaus gekocht maar het werkte goed en we weten wat kan en wat niet!!

Bijvoorbeeld mensen gaan hun hond leren, dat als de hond eet, dat ze er een brok uit mogen pakken. Dit is echt onzin! je eeft je hond eten en pakt het dan weer, het is best gevaarlijk trouwens, je hond kan gemeen bijten!! Maar goed, het eten van je hond is van je hond en afblijven, jou eten is van jou en dusmoet hij daar afblijven!!
tja das mijn theorie....

weet je wat ik echt dom vind?!? dat mensen hun honden straffen als ze nibbelen, das knabbelen aan hunhuid om zich schoon te maken dat deden vrienden van mij, ik zei dat het schoonmaken was, dat meisje keek me echt aan!! haha was best grappig

oke sorry voor men verhaal