Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nannes schreef:
En ik heb pas eens op zitten letten op me stage (waarze pas een nestje hadden gefokt) hoe de teef daar haar puppy's straft. Ze pakt ze in hun nekvel met oor erbij en dan sleept ze ze een endje verder.
hihi, misschien een optie
Nannes schreef:ja, ik sla ook iedere avond een duif van de schutting om weer wat vers vlees voor me hondje te hebben![]()
Billy schreef:Heb je ooit een hond zelfstandig opgevoed Freialover?
Laverne schreef:
Ik maak zelf soms rare geluiden om haar af te leiden. Dit werkt ook. Als ik ineens een rare kreet geef stopt ze accuut met waar ze mee bezig is. Ze ziet dat het van mij afkomt, ik hoef dan maar stouterd of foei te zeggen en het is klaar.
Rosita schreef:Laverne schreef:
Ik maak zelf soms rare geluiden om haar af te leiden. Dit werkt ook. Als ik ineens een rare kreet geef stopt ze accuut met waar ze mee bezig is. Ze ziet dat het van mij afkomt, ik hoef dan maar stouterd of foei te zeggen en het is klaar.
Klein staaltje van hoe onbegrip ontstaat;-). Je maakt een raar geluidje om haar af te leiden. Hartstikke goed! Hond stopt. Nog beter! Alleen....... eh........ waarom ga je daarna nog stouterd of foei zeggen?? Ze is toch hartstikke braaf want ze is gestopt? Dát gedrag moet je dus belonen! Nu begrijpt die arme hond er nog niks van![]()
Dus ongewenst gedrag > gek geluidje > hondje kijkt > Ja, Braááááf!!! Hondje bij je roepen, knuffel geven en/of wat lekkers. Meteen een ander speeltje aanbieden en het voorgaande is vergeten.
Gezellig toch, (van) hondjes houden
xxsweet schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik pak het meestal zo aan:
Als de hond wat fouts doet, dan moet je gelijk op dat moment een zware stem opzetten en bijv. Foei! zeggen.
Ik spreek de hond ook altijd heel lang aan.. Ik laat haar zitten en ik pak haar bij het halsvel zeg maar( niet het nekvel dus) En dan dwing ik haar naar me te kijken en dan leg ik op een boze toon uit dat ze dat niet mag doen en wat ze niet mag doen.. Sjaah, het klinkt stom.. Maar het helpt bij die hond wel.. Ze heeft enorm veel respect voor me gekregen ondanks dat ik haar geen tikken geef (alleen als het echt nodig is!)
Dan vraag ik haar of ze het niet meer zal doen en dan geef ik haar een aai over de bol en ik zeg Braaf! Dan mag ze gaan...
Als ze echt heel iets stouts heeft gedaan dan negeer ik haar gewoon en dan merkt ze wel dat zij fout is geweestDaarna doe ik weer hetzelfde als hierboven.. Even bij me halen en zeggen wat ze niet mocht doen etc.
xxsweet schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik pak het meestal zo aan:
Als de hond wat fouts doet, dan moet je gelijk op dat moment een zware stem opzetten en bijv. Foei! zeggen.
Ik spreek de hond ook altijd heel lang aan.. Ik laat haar zitten en ik pak haar bij het halsvel zeg maar( niet het nekvel dus) En dan dwing ik haar naar me te kijken en dan leg ik op een boze toon uit dat ze dat niet mag doen en wat ze niet mag doen.. Sjaah, het klinkt stom.. Maar het helpt bij die hond wel.. Ze heeft enorm veel respect voor me gekregen ondanks dat ik haar geen tikken geef (alleen als het echt nodig is!)
Dan vraag ik haar of ze het niet meer zal doen en dan geef ik haar een aai over de bol en ik zeg Braaf! Dan mag ze gaan...
Als ze echt heel iets stouts heeft gedaan dan negeer ik haar gewoon en dan merkt ze wel dat zij fout is geweestDaarna doe ik weer hetzelfde als hierboven.. Even bij me halen en zeggen wat ze niet mocht doen etc.
aj01 schreef:De muren waar je soms tegen aanloopt bij hondeneigenaren maken soms dat je zou willen dat mensen eerst een examen moeten gaan afleggen om ook maar een hond te mogen nemen. Schrikbarend hoeveel mensen werkelijk niets van "de hond" begrepen hebben.
Wonderlijk, want er zijn zoveel goeie hondenboeken over hoe het wel moet, en ook zoveel goeie hondenscholen.
Rosita schreef:aj01 schreef:De muren waar je soms tegen aanloopt bij hondeneigenaren maken soms dat je zou willen dat mensen eerst een examen moeten gaan afleggen om ook maar een hond te mogen nemen. Schrikbarend hoeveel mensen werkelijk niets van "de hond" begrepen hebben.
Wonderlijk, want er zijn zoveel goeie hondenboeken over hoe het wel moet, en ook zoveel goeie hondenscholen.
Weet je wat ik het meest wonderlijk vind? Dat het nog zo vreselijk vaak goed gaat tussen baas en hond. Dat is echt de 'verdienste' van die honden.
xxsweet schreef:En dan dwing ik haar naar me te kijken