Hond aanschaffen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:30

Wat vinden jullie zelf belangrijk in het karakter van een hond? Wat zoek je in een hond? En wat heb je een hond te bieden? Ga jullie alleen standaard wandelingen maken, of wandelen jullie graag uren met de hond, wil je trainen met de hond en wat voor training vinden jullie leuk? Is jullie gezin druk met jonge kinderen? Wie wordt baas nr 1 voor de hond? Het is goed om eisen te stellen bij het uitzoeken van een ras, maar de verschillende rassen stellen ook eisen aan hun bazen. Vandaar mijn vragen.

Sirius_

Re: Hond aanschaffen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:44

Die vriendin van mijn moeder had een vizsla en die heeft ons het een en ander verteld, ook heb ik wat nagezocht op internet.

Eveline wat wij verwachten staat vooral in de eerste post.

Verder:

Mijn ouders reizen in t weekend graag heel nederland door om te wandelen. Ik houd ervan om na t werk een lekkere lange wandeling te maken van toch wel 1 a 2 uur. En verder sochtends en tussen de middag het graspad volgen, is een wandeling van een kwartiertje. Echte trainingen zijn niet belangrijk, de basis moet erin zitten (zitten, wachten, blijf, poot etc.) al lijkt het me wel leuk om een apporteercursus te volgen, maar meer uit nieuwschierigheid en interesse.
Ehm.. Door de week is mijn oma thuis, op boodschapjes na. In het weekend ben ik thuis, en mijn zusje, mijn ouders zijn op wandeltocht maar dan gaat de hond mee. We hebben geen jonge kinderen, alleen de visite, mijn jongste nichtje is 10 en erg druk, maar die zien we zelden tot nooit. Ik heb altijd het meest gedaan met honden en dat zal nu ook zo zijn, maar aangezien ik verhuisplannen heb word ik niet baas nummer 1.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:51

Even voor het overzicht:
Pam schreef:
[knip]
De eisen,

Geen langharige hond
Geen volle staart
Een hond die tussen de middag kan voldoen met een klein wandelingetje (Tussen de middag is mijn oma thuis, en die is geen lange loper, na 4en wordt er uiteraard een lekkere lange wandeling gemaakt)
Gehoorzaam, volgzaam
Een hond die goed tegen alleen zijn kan (Geen hele dag maar we willen nog wel eens een half dagje weg zijn)
Mijn moeder wil graag een 'kleine' hond, iig niet veel groter dan de standaard retriever

We zitten te denken aan een Vizsla, op aanraden van die vriendin maar dit is een heel onbekend ras, vooral voor ons. En de standaard rassen als een retriever of een labrador. Maar misschien hebben jullie nog tips, ervaringen?

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:55

Als ik lees wat jullie te bieden hebben en wat jullie eisen zijn dan blijven er nog heel veel rassen over om uit te kiezen. Uit je posts maak ik op dat jullie voornamelijk geïnteresseerd zijn in de jachthondengroep. Klopt dat?
Gehoorzaamheid en volgzaamheid is iets wat je veel tegenkomt bij honden uit de Herders- en veedrijvers groep. Maar die hebben vaak behalve veel lichaamsbeweging ook hersengymnastiek nodig.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:01

De jachthondengroep is wel iets waar we naar kijken ja.

Momenteel kijken we naar de labrador, de golden retriever, de drentsche patrijshond en de vizsla.
De labrador is een hond waar we allemaal over te spreken zijn, de andere hondenrassen worden nog 'nader onderzocht'

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:21

Ik ben het erg eens met eveline_B.
Bovendien zou ik me niet blindstaren op 'het hondje van de buren'. (Iets wat je nu lijkt te doen). Dat is één vertegenwoordiger van zijn groep, die je ziet. En dat is dan misschien nét de perfecte, of juist de meest slechte vertegenwoordiger van het ras. Net als dat je in een schoolklas degene hebt die overal een 10 haalt en degene die overal op zakt .
Ik snap best dat je daar een beetje op af gaat hoor. Dat is wel logisch. Maar vóór je een definitieve keuze maakt, ik neem nu even als voorbeeld de Vizla, duik even snel het internet op, (bijv deze site), zoek de datum en plek op van de dichtsbijzijnde Vizla-show en ga kijken. Of bel een fokker op en vraag of je langs kunt komen. Pas dan, als je meerdere vertegenwoordigers van het ras hebt gezien kun je zeggen of het ras bij je past.

En dan nog, dan ben je erachter dat je echt het perfecte ras hebt gevonden... Krijg je bij de verkeerde fokker, de meest foute pup in je handen geschoven. Dus blijf steeds opletten en eraan denken dat je met een individu te maken hebt. Eentje met een eigen wil en eigen karaktertje. En dat dat misschien af en toe zal gaan botsen.
Zoals je het nu namelijk vertelt lijkt het alsof je moeder er eigenlijk niet helemaal achterstaat en vrij snel zal zeggen: 'dag hond, je bent niet goed, ga maar naar het asiel.' (Dat zal vast niet hoor, maar dat proef ik toch een beetje uit je berichten, vandaar dit lange verhaal ).

Ook een optie natuurlijk is naar het asiel gaan en daar een leuke hond uitzoeken. Bij een goed asiel weten ze over alle honden wel wat voor hond het is. En ook of dat bij jullie past (als jullie eerlijk zijn over eisen, situatie enz). Voordeel van die honden is vaak dat ze al volwassen zijn en al gevormd. Je weet voor een groot deel wat je in huis haalt.
Dat is bij een puppie een stuk anders, al kun je die natuurlijk ook wel weer vormen.
Nog een voordeel van een volwassen hond: is meestal al zindelijk (en daar ben ik zelf wat huiverig voor, een hond zindelijk maken, ik denk dat ik dat niet zou kunnen, dus ik kies bewust voor een volwassen hond, mocht Tip ooit (over 100 jaar) doodgaan).

Wat je ook doet; ik wens je heel erg veel plezier met je keuze en wil je ook nog adviseren om heel vroeg op zoek te gaan naar een goede hondenschool en ook op wat hondenfora te gaan lezen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:08

Ik ben om deze reden bezig om (als ik de goedkeuring krijg) een sticky te maken, voor mensen die een hond aan willen schaffen maar niet precies weten wat ze moeten doen, waar ze naar moeten kijken. Welk honden ras het beste bij je past, karakter van een hond, gedrag van een hond enzv....

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:46

Mijn vader heeft de hele middag gespendeerd met fokkers afzoeken. Mijn zusje is door t dolle heen, en zelfs mijn vriend maakt al plannen voor mooie avondwandelingen. En ik? Ik begin te twijfelen.

Het weekend, avonden en ochtenden zijn mijn ouders, ik of mijn zusje thuis. Mijn oma kan de hond overdag uitlaten als wij werken of mijn zusje op school zit. Maar hoe zit het met opvoeden? Mijn oma heeft binnenshuis ook andere dingen te doen, opruimen, koken, echte oma dingetjes. Daarbij heeft ze alleen goudvissen en een parkiet gehad.
Hoe werkt de opvoeding in die zin? Voldoet een lijstje met do's en donts, commando's, wat te doen als? Of regelmatig puppycursus? Of moet ik vrij regelen van mijn werk, voor een aantal weken?

Ik wil een herplaatser, een jonge hond die 't al kent, zindelijk is, commando's al kent, maar jong genoeg om ongestoord verder te puberen. Maar mijn vader ziet dat niet zitten, die is helemaal weg van het idee van een pup in huis. En momenteel werkt hij thuis maar het kan zo zijn dat hij voor een vergadering naar de andere kant van het land moet.

Begrijp me niet verkeerd, na de roes van een wens die ik had als klein meisje kijk ik nu even realistisch. Kan merken dat ik mentaal een stuk volwassener ben geworden

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:49

basset hound? rustige honden, kortharig,...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:54

Mag ik vragen waarom jullie persé geen hond met langer haar willen?

Ik denk ook dat je rekening moet houden met het feit dat je geen garantie hebt op een hond die zijn leven lang gehoorzaam blijft wanneer je 'm als klein puppy maar wat opvoeding geeft.
Ik weet niet hoe de fysieke conditie van oma is, maar puppies groeien snel groot en sterk en worden dan soms onstuimige pubers van meer dan 20 kilo die nog niet zo goed luisteren als dat jij zou willen. Is jouw oma in staat om daar mee om te gaan?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:57

Alsjeblieft koop geen hond. Als je oma er moet oppassen als jullie weg zijn. En begin dan als je het niet kan laten, alsjeblieft niet aan een basset.... Alsjeblieft zet het uit je hoofd, je mag me pm en voor meer uitleg....

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:00

op www.hondenras.com staan heel veel rassen en kan je ook een soort testje doen wat voor hond het beste bij je past.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 22:09

Geen langharige is een eis van mijn moeder. Verharingen, regen, en vooral de modder blijft erin zitten. T zijn dweilen Maar goed.. t is haar eis.

Pubelia, mijn oma gaat niet 'oppassen'. Mijn oma is een deel van het gezin, ze woont al 8 jaar bij ons in huis. En een Basset valt sowieso af omdat alleen mijn moeder daar een klik mee heeft.

Nannes bedankt voor de link

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:13

Bij ons kwam geen overeenstemming met alle honden rasssen....

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:15

nee, bij mij toen ook niet, ik was zeker te kieskeurig
Als ik een dingetje eraan veranderde kwamen er wel wat rassen uit, maar niet het ras wat ik nu heb

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:16

Pam schreef:
Geen langharige is een eis van mijn moeder. Verharingen, regen, en vooral de modder blijft erin zitten. T zijn dweilen Maar goed.. t is haar eis.

Pubelia, mijn oma gaat niet 'oppassen'. Mijn oma is een deel van het gezin, ze woont al 8 jaar bij ons in huis. En een Basset valt sowieso af omdat alleen mijn moeder daar een klik mee heeft.

Een hond opvoeden gaat veel in zitten.

Hou daar rekening mee, en zorg ervoor dat de hond bij het hele gezin past...

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:32

Het idee van een herplaatser vind ik niet zo gek. Een pup opvoeden is lang zo leuk niet als het lijkt. Je moet maar afwachten hoe de hond uiteindelijk wordt en er kan heel veel bij mis gaan.
En bij een herplaatser weet je al veel beter hoe de hond is. Je kan ook kijken of je aan een herplaatser kan komen via een rasvereniging bijvoorbeeld. Dan weet je al meer van de achtergrond van de hond af.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:32

Ga naar de bartsmit daar vind je de geschikte hond

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:41

Pam schreef:

Met verharen zijn kortharige honden het ergste Die haartjes blijven overal inprikken. Langere haren als van een golden retriever pluk je er zo vanaf. En trimvachten (veel terrier vachten maar ook bijv. een maltezer) verharen helemaal niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:43

xxxvagoxxx schreef:

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:48

Lysette schreef:
Met verharen zijn kortharige honden het ergste Die haartjes blijven overal inprikken. Langere haren als van een golden retriever pluk je er zo vanaf. En trimvachten (veel terrier vachten maar ook bijv. een maltezer) verharen helemaal niet.

Dat was precies wat ik ook wilde zeggen.
Veel mensen schijnen te denken dat langharige honden meer haar in huis verliezen dan kortharige, maar het tegendeel is waar.
Wel kunnen langharige honden inderdaad meer vuil mee naar binnen nemen en heb je er meer onderhoud aan in de vorm van kammen/borstelen en/of wassen. En sommige rassen moeten regelmatig naar de trimsalon en dat brengt natuurlijk kosten met zich mee.
Lang- of kortharig heeft allebei zo z'n voor- en nadelen.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:24

Een volwassen hond die je evt. op proef kunt nemen lijkt me ideaal. In de winter is het wel moeilijk 's avonds lange wandelingen maken, maar als de hond wat ouder is en het gewend is kan je best hem er aan wennen dat 'avonds de tijd is om lang te lopen.

Vraag is of het jullie wel lukt om het vol te houden. Ook kan de hond evt. met de uitlaatdienst mee in de winter toch?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:40

pubelia schreef:
xxxvagoxxx schreef:

Tis wel zo hoor ..
Al die eisen aan een hond ..

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:54

Ik vind het wel meevallen met die eisen. Het is belangrijk om er van tevoren goed over na te denken welke hond bij je gezin zal passen. Mijn eigen lijstje was nog een stuk uitgebreider en ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze.
Beter zo dan de eerste de beste (broodfok)pup van marktplaats af halen.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:52

@biepmiep, dat wil ik ook wel maar hoe kom je aan een hond op proef? Maar we houden het uitlaten wel vol hoor. Ik loop graag, deed dat als klein meisje al met de hond van mn oma of de buren, en nu zonder hond.

xxxvagoxxx je hebt helemaal gelijk! laat ik maar het eerste het beste hondje nemen dat ik tegen kom he? Als mijn moeder het niet zitten, het hondje te druk is voor mijn zusje, ach wat maakt het uit?

Ik heb dan wel veel eisen maar zorg er wel voor dat het een doordachte keuze is!

*edit: Kortharig is echt een keus van mijn moeder. Wellicht dat ze na het lezen van kort/langharig verschillen een andere mening heeft, maar buiten haar idee van verharen (wat dus blijkbaar wel meevalt?) heb je inderdaad de troep die een langharige hond met zich meebrengt. Dat was een tweede punt.