discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:06

En zo heeft iedeeen zn eigen mening

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:06

trouwens, toen ik nog thuis woonde hebben we ook altijd katten gehad, en de laatste jaren zijn er daarvan 10 verdwenen of vergiftigt.
zat een grote duivenmelker in de straat achter ons,
katten hadden wel een heel kort leven zo.
helaas konden wij ze niet binnenhouden aangezien we twee grote honden hadden, waarvoor de deur de hele dag openstond.
ik heb hiervan geleerd, en mijn schatjes gaan nooit naar buiten
en de kopers van mijn kittens raad ik ook ten strengste af de kat naar buiten te doen.
ik heb een contract bij mijn kittens, wat betrefd gezondheid, maar die komt te vervallen zodra de kat buiten word gelaten

Raveltje

Re:

kimmie261 schreef:
sorry,maar ik lees hier met volle verbazing dat katten eigenaren liever hun huisdier laten doodrijden,als ze binnen te houden...

echt ik heb 3 katten van de straat geschraapt om ze naar een dierenarts te brengen die ze in liet slapen 1 redde de dierenarts niets,bloed is uit die kat zijn bek gespoten,wat had dat beestje het benauwd!!!

de anderen waren "slechts" half plat,en konden daarna door de dierenarts uit hun lijden verlost worden,echt zou het mijn dieren niet aan willen doen!!

nu heb ik geen katten,maar moet er niet aan denken ,dat iedereen zo ook over hun honden gaan denken,tenslotte lopen die ook liever vrij rond als opgesloten te zitten in een huis(of modeverschijnsel,de bench....)

Zo rol ik om van verbazing als ik jouw stukje lees..
Honden met katten vergelijken?? Zit nogal veel verschil van on/afhankelijkheid in..

Hoe vaak worden er geen kinderen van de grond geschraapt die het misschien ternauwernood hebben overleeft, zetten we die ook in een glazen huisje en mogen dus nooooit meer naar buiten..

Liedje

Re:

_Nikki_ schreef:
Ach, laat ieder doen wat hij of zij denkt goed te vinden. Ik vind dat bepaalde mensen in dit topic hun mening erg opdringen.

Die van ons gaat overdag naar buiten, ondanks dat onze vorige kat achter ons huis doodgereden is. Govert komt van de boerderij en vindt het heerlijk buiten. Riempie om en rennen maar. Van kattenmeppers hebben wij hier in de buurt nog nooit gehoord (afkloppen!).

Ik neem aan dat je het over mij hebt? Ik ben idd heel fel ja.. maar dat is gewoon omdat ik discussieren leuk vind als een ow mij aanspreekt. Kom ik opdringerig over Sorry dan.. dat heb ik niet in de gaten.. dat is gewoon mijn enthousiastme

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:07

Maar TS is absoluut tegen het buiten laten lopen van katten, dus als er geen kattenmeppers zijn ook....

_Rijkie_

Re:

crossmonster schreef:
en de kopers van mijn kittens raad ik ook ten strengste af de kat naar buiten te doen.
ik heb een contract bij mijn kittens, wat betrefd gezondheid, maar die komt te vervallen zodra de kat buiten word gelaten

Dat is bij de fokker van mijn katten ook zo.

_Rijkie_

Re:

faye schreef:
Maar TS is absoluut tegen het buiten laten lopen van katten, dus als er geen kattenmeppers zijn ook....

Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen HTK katten en ras katten die kun je echt niet met elkaar vergelijken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:08

Dat vind ik dus belachelijk! Laat je de koper dus niet zoveel keus om te beslissen hun kat wel naar buiten te laten.

Marijke, het zijn beide katten, ik heb hiervoor een maine coon gehad en die is ook gewoon naar buiten gegaan, nooit iets raars of afwijkends aan gezien, behalve de prijs

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:08

crossmonster schreef:
trouwens, toen ik nog thuis woonde hebben we ook altijd katten gehad, en de laatste jaren zijn er daarvan 10 verdwenen of vergiftigt.
zat een grote duivenmelker in de straat achter ons,
katten hadden wel een heel kort leven zo.
helaas konden wij ze niet binnenhouden aangezien we twee grote honden hadden, waarvoor de deur de hele dag openstond.
ik heb hiervan geleerd, en mijn schatjes gaan nooit naar buiten

kijk, ik vind dat bij jou de zaak veranderd.
Niet raar bedoeld ofzo, maar als je dat al een paar keer hebt meegemaakt is het heel anders dan bij ons.
Wij wonen in een rustig dorpje, af en toe een auto, en wij hebben verschillende katten gehad maar nog geen een doodgereden of wat dan ook.
Allemaal aan ouderdom

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:09

faye schreef:

jazeker, aangezien er ook nog zoiets bestaat als niesziekte, kattenaids, kattenleukemie en noem maar op.
hier zijn helaas niet voldoende entstoffen voor.

de entingen die onze katten krijgen zijn tegen een paar vormen van niesziekte en tegen kattenziekte
maar er bestaan nog veel meer vormen van niesziekte
en aids en leukemie is een onaangename dood voor het beestje

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:09

faye schreef:
Dat vind ik dus belachelijk! Laat je de koper dus niet zoveel keus om te beslissen hun kat wel naar buiten te laten.

Marijke, het zijn beide katten, ik heb hiervoor een maine coon gehad en die is ook gewoon naar buiten gegaan, nooit iets raars of afwijkends aan gezien, behalve de prijs

Ik heb bengalen en abessijnen, ken je dat ras?
Die moet je dus echt niet buiten laten want die komen nooit meer terug....

Quarterh0rse

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:10

Mijn kat gaat gewoon naar buiten. Hij is op straat geboren, wij hebben hem in huis genomen dus hij is niet anders gewend dan buiten te lopen:

voordelen:

* Kat kan gewoon kat zijn, klimmen, rennen, jagen, in de zon liggen etc.
* Mijn kat is enorm schuw naar vreemde en ik weet 100% zeker dat niemand anders hem kan optillen/meenemen etc. Van het kleinste geluid duikt ie al weg (startende auto etc)
* rustige buurt hier

nadelen:

* kat zou helemaal weg kwijnen hier in huis, dit heeft absoluut niks met speeltjes of aandacht te maken maar met de gewoonte dat ie altijd gewend is om naar buiten te gaan wanneer ie wil
* Alle deuren en ramen waar een mogelijkheid is om naar buiten te komen zouden compleet gesloopt en afgekrabt worden
* Zowel wij als de buren zouden compleet gek worden van het gemauw (en geloof me deze kat stopt niet na 2x mauwen )

Kortom hij mag lekker naar buiten als ie wil. Na aanleiding van het vorige topic over de vogelgriep, als het echt heel erg zou worden en het ook in nederland begint te komen dan zou ik hem inderdaad zoveel mogelijk binnen proberen te houden.
Hij heeft zoiezo een bandje met een belletje om wat ook al wat scheelt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:10

Je kunt niet alles onder controle houden, zoals ik al zei, als je van je dier houd moet je het ook los kunnen laten....

@Marijke, dat weet je niet omdat je het nooit hebt durven proberen!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:11

de 3 die ik bij de dierenarts bracht die snaptte die verkeersregels dan niet...

nr 1 was vanaf zijn middel totaal ontveld,ws voor dood in de berm gelegd,maar leefde nog....

nr 2 zat onder een auto en vergat weg te lopen toen deze ging rijden...dus die auto reed zo over hem heen,heb nog nooit een kat zoveel salto's zien maken...

nr 3 lag op een dijkje,helemaal alleen,deze heb ik in mijn auto gelegd,hij had het echt stik en stik benauwd,kan me niet voorstellen dat je wil dat je dier zo doodgaat...maar goed dierenarts 1 had wat aan zijn voet dus wilde hem niet laten inslapen,ik moest helemaal naar rotterdam rijden..dus ik naar de boerderij gereden waar mijn paard stond en gevraagd of de eigenaar hem durfde dood te maken,maar deze zat hem te aaien,de kat begon vreselijk te roggelen,bloed spoot uit zijn neusje ,en toenw as ie dood...

dat maakt dus een kat mee die aangereden wordt,nou mij heeft het geleerd dat als ik een kat zou hebben,dat ik die dus echt niet zomaar op straat zou laten lopen...

ben er echt een poosje ziek van geweest...

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:11

Vind de rest ook dat ik me opdring Ik vind deze discussie gewoon leuk

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:11

faye geloof mij maar, ze heeft twee fokdieren en dus twee goed in het ras staande katten, op marktplaats levert een dergelijke kat nog minimaal 200 euro op, en voor een dief dus een mooi en makkelijk te verdienen bedragje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:12

Ja en? Dan gaat dat dus wel ten koste van het beestje!

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:12

@ Faye: Dit stukje komt van de site van de fokker.

MoonChloe schreef:
De tuin:
Doe de Abessijn zeker niet zoals de meeste huiskattenbezitters naar buiten, bedenk dat de Abessijn een ondernemend karakter heeft. U bent hem echt kwijt en ziet hem waarschijnlijk nooit meer terug. Hij zal wel terug naar zijn gezin willen maar anderen zullen hem dit waarschijnlijk beletten. Beschouw uw Abessijn als huisdier, ze zijn te lief en te kostbaar voor een dergelijke behandeling.
Als u in het bezit bent van een tuin, wees er dan van overtuigd dat hij niet kan ontsnappen, u bent hem ook dan gegarandeerd kwijt. Hij berekent zijn kansen en is daarin erg ondernemend. Zorg voor katvriendelijke beplanting als hij in uw tuin in een tuigje of los mag rondlopen. Bedenk dat de Abessijn alles eet en alles wat beweegt probeert te vangen, gevaar zien zij zeker niet als zij los rondlopen (rennen).
Beter is nog om een buiten ren in de tuin te plaatsen met daarin voldoende klimmogelijkheden. De voordelen hiervan zijn dat hij niet in contact kan komen met loslopende katten die voor ongewenste ziekten of voor ongewenste zwangerschap bij uw Abessijnenpoes kunnen zorgen.

Miiessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:13

Wij hielden de kat binnen en buiten... Als die naar buiten wou dan deden we hem aan een lijntje(in de tuin) van dik 5 meter dus hij kon zn gang gaan... Hij heeft dat gedaan al vanaf dat hij klein was dus is het aangeleeerd... Ik hoor heel vaak mensen zeggen van jaa het is zielig enzo maar dat is het dus niet want hij kan gewoon zn gang gaan en is het al zn hele leven gewend
Helaas is hij Vorig jaar November ingeslapen wegens long en hart problemen (ouderdom hij was 19)

Ik vind het trouwens niet zielig dat sommige mensen hun katten binnen houden want die katten zullen het vast wel gewent zijn en zo niet dan hadden ze dat echt wel laten weten... En katten buiten... tja ik weet niet echt wat ik daar van vind...
Maar goed dit is iig mijn mening...
Kusjes Miiessy

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:14

faye schreef:
Ja en? Dan gaat dat dus wel ten koste van het beestje!

Mijn beestjes komen niks te kort

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:14

waarom vind je dat ?

heb jij ooit bij iemand gezien hoe raskatten in huis leven?
die zijn van moeder op dochter op dochter etc etc binnenshuis opgegroeid en dat zit ondertussen ook in de genen, zo'n kat is echt wel gelukkig,
en ookal zit het niet in de genen.
ik heb voornamelijk boskatten, maar die zijn hier helemaal gedomesticeerd .

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:15

Ik denk dat binnenkatten net zo gelukkig kunnen zijn als buitenkatten, zolang ze maar gewoon goed verzorgd worden...

Overigens ligt mijn kat heerlijk bij me nu

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:15

denk jij!

D
In dat stukje staat dat ze ondernemend zijn (zoals alle katten) en dat anderen hem zullen beletten naar huis te komen. Heeft niks met ras te maken maar met angst van de eigenaar (al dan niet terecht)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:16

Ik heb een Oosters Korthaar en die houd ik binnen. Ik heb een huurhuisje en mag dus al geen kattenluikje in de deur maken. Zou ik haar nu buiten laten kan ze niet naar binnen wanneer ze wil en wordt ze gedwongen om buiten te blijven tot ik weer thuis ben van mijn werk. Dat wil ik niet. Er is ook een redelijk drukke weg vlakbij mijn huis dus de kans dat zij overreden wordt is best aardig. Ik houd zielsveel van mijn meisje en ik wil niet dat haar iets overkomt. Zoals die ziektes enzo. En nu met die vogelgriep die steeds dichterbij komt vind ik het al helemaal niet lekker. Daar komt bij dat ik echt geen oog dichtdoe als ze 's nachts niet thuis zou zijn en/of dagen weg zou blijven. Ik zou helemaal gek worden! Alexis betekend de wereld voor mij en ik kan merken dat ze ook van mij houdt. Ik hou haar speels en actief, ze glanst, eet en drinkt goed en is helemaal gezond...

Als ik dan egoistisch ben....jammer dan...mijn keuze...

(voor foto van mijn meisje check mijn profiel... )

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:17

faye , jij moet echt eens een keer bij een goede fokker op bezoek, dan zul je zien dat het de katten aan niets ontbreekt