Gebeten door hond...ervaringen gevraagd..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 01:49

baroen schreef:
ja dat is een broodje aap verhaal...

Net zoiets als die hond die de baby van de trap had afgesleurd omdat er een rat in de babywieg zat zeker?

polbo

Re: Gebeten door hond...ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 02:11

Dat van die rat in de wieg ken ik nog niet
Maar wat ik er eigenlijk mee probeer te zeggen is dat een hond meestal niet zomaar bijt. Er gaat meestal iets aan voor af. Alleen echte valse honden zullen zomaar in eens bijten.

Ik vind gewoon dat sommige mensen er te makkelijk over denken om een hond af te maken. Het is wel een leven van iets.

Hier in het dorp woon ook een Newfoundlander hij doet niet en niemand kwaad. Ik heb hem nog nooit van dicht bij gezien, maar elke keer als ik hem toevallig tegen kom begint hij te blaffen en wil die achter me aan. (Het is maar goed dat die vast zit). Ik moet er ook niet aan denken als die een keer los loopt. Ik dacht eerst ook dat die mensen die hond niet goed hadden opgevoed maar laats liep er wel gewoon een kind voorbij zonder dat die wat deed ik dacht eerst dat het een andere hond was tot dat ik langs fietste en dat beest weer flipte. Ik weet hier de oorzaak ook niet van maar waarschijnlijk stink ik te veel naar andere dieren .

En wat je vooral niet moet doen is de hond juist gaan aien als die weg loop de kans dat die je dan bijt is wel heel erg groot. Als de hond naar je toe komt je hand uitsteken en vragen (aan de hond zelf) of je hem mag aaien is een van de eerst dingen die kinderen wordt geleerd op honden cusus.
En denk er vooral om dat je hoger blijft als de hond dus niet je hoofd naar beneden doen geen eten geven en vooral niet over hem heen gaan hangen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:29

Oprtalj schreef:
KiWiKo schreef:
je moet de hond negeren.......... kompleet negeren. Komt hij naar je toe dan loop je weg...... dan ga jij naar hem toe en aait hem over zijn hoofd.......... om gelijk weer weg te lopen en te negeren

En die snap ik dan eigenlijk weer niet?
Waarom eerst negeren en dan op de hond aflopen en over het hoofd aaien? Dat laatste is dan weer een dominant gedrag t.o.v. deze hond terwijl het bijtincident waarschijnlijk is ontstaan doordat de hond zich hoger achtte dan TS. Dan ga je toch niet weer een bijtincident riskeren door je te gedragen op een manier die de hond mogelijk kan interpreteren als provocerend?

Omdat als een hond naar jou toekomt voor aandacht HIJ bepaald dus hij boven jou staat.

Kijk maar eens naar spelende honden. Dehogere in rang zal steeds een even weg lopen naar bijvoorbeeld de waterbak. Die bepaald namelijk wanneer er gespeeld wordt.

Het beste is gewoon de hond negeren, zeker als hij komt vragen om aandacht

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:31

polbo schreef:
KiWiKo schreef:
Heel belangrijk.......... even een tetanusprik halen..... echt doe het nou is een prikkie van niks en kan je een hoop ellende besparen.

Mijn hond heeft ook iemand zo uit het niks gebeten, en ik heb hem gelijk af laten maken toen

Gelijk af laten maken?
Meestal is het gewoon de schul van de mensen hoor!
Het was het huis van de hond en honden moet je gewoon niet in de ogen kijken of op gelijke hoogte van hem gaan zitten. Het is en blijft een dier .

Ik heb wel is vaker van mensen gehoord dat ze hun hond hadden laten afmaken en achter af hadden ze ontzettende spijt.
De hond had namelijk een kind gebeten en pas toen ze de hond in hadden laten slapen bleek dat die 15 nietjes in zijn lip had. De hond was dus eigenlijk nog super lief dat die niet meteen de eerst keer beet. Het dier had dus eerst al 15 een nietjes door zijn lip gehad en toen pas uitgehaald. terecht! Als dank word die natuurlijk flink gestraft en daarna afgemaakt.

Een valse hond word niet geboren maar gemaakt !

enuh wat had ik dan moeten doen????

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 08:40

Dus als ik jullie allemaal goed begrijp moet ik nu heel anders met die hond omgaan dan ik eerst deed Eigenlijk niet aaien en hem negeren...maar dat vind ik ook weer zoiets...ik vind hem hardstikke lief en knuffel vaak met hem. Moet ik dat nu ook niet meer doen dan?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:49

Als jij dat wil wel maar niet als de hond naar je toekomt van IK WIL NU AANDACHT van jou

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:59

Idd, niet echt een strakke actie van die hond, maar hij kan zich ook wel bedreigd hebben gevoelt of het is een gedragsprobleem waar je wel wat aan kan doen maar waar je eerst achter zou moeten komen. toevallig heb ik zoiets vorige week in de les meegekregen (op school, over gedragstoornissen->tijdelijke) en mensen kijken vaak niet eens naar de hond, of hij misschien ergens last van heeft en ze laten hem vaak meteen al inslapen als er zoiets gebeurt.

ikzelf ben jaren geleden gebeten door een van de honden van een toen hele goede vriendin van me. ik kende die hond ook al jaren maar dit is natuurlijk een iets andere situatie als die van jou. ik ben gegrepen toen ik met hem aan het wandelen was en er kwamen nog wat andere honden aanlopen, toen vlogen ze elkaar aan en stond ik ertussen, dus ben ik ook gegrepen.

maar goed, ik leef nog haha! dus en was nog 'klein'. en ik zag het meer als een fout, maar zoals ik al zei, is jouw situ heel anders als de mijne. deze hond is nog jaren meegegaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:00

@ KiWiKo: Oh...ok...ik snap hem geloof ik....

Moest je zin ff 20x lezen voor ik hem begreep... Het is nog vroeg...daar zal het wel aan liggen...oogjes nog niet open...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:01

hihi kop koffie en de honden uitlaten doettutum wel voor mij

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:09

Ik kan geen koffie door me keel krijgen 's ochtends (ik ben raar ja ) en ik heb geen honden om uit te laten...
Alleen een kat...maar die hoeft de deur niet uit...

kylantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:36

ik ben zelf 2x gebeten door een duitste herden in mun hoofd zag je mun schedel all1 die mensen hebben zelf bsloten hem in te slapen en door een golden retriever in mun hond en die mensen hebben ook besloten om hem in te slapen.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:53

het is maar hoe je er tegen aan kijkt...als een hond een keer bijt, met welke reden dan ook, had ik hem zeker laten onderzoeken ipv hem meteen dood te laten maken.

Ik heb ook wel eens ruzie met mijn zus, die kan mij ergere verwondingen aanbrengen als een hond, en zij word toch ook niet dood gemaakt

En mijn paard: trapt nooit!!! tot ik gister om haar achterbeen een strijklap eraf haalde en ze ook vol achteruit sloeg, en nee, laat haar ook niet afmaken hoor

Mijn merrie was hengstig dus zat vol met hormonen waardoor ze achteruit sloeg, kan ook bij een hond het geval zijn, misschien dat ze net loops moet worden ofzo.

En dieren blijven dieren, altijd onvoorspelbaar vertrouw daarom ook nooit 100% een dier.

En vind het nogal hard en zwak dat ze maar meteen dood moeten zonder dat het bevestigd is dat je hond gevaarlijk is.

Als je hond gericht kinderen gaat aanvallen, dan kun je hem wat mij betreft wegbrengen...

kylantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:06

die honden die mij gebeten hadden die hebben wel is vaker mensen gebeten

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:43

KiWiKo schreef:

Omdat als een hond naar jou toekomt voor aandacht HIJ bepaald dus hij boven jou staat.

Kijk maar eens naar spelende honden. Dehogere in rang zal steeds een even weg lopen naar bijvoorbeeld de waterbak. Die bepaald namelijk wanneer er gespeeld wordt.

Het beste is gewoon de hond negeren, zeker als hij komt vragen om aandacht

Ja, ik snap jouw negeerverhaal wel, maar ik begrijp niet waarom je zelf op een hond af zou moeten lopen om hem over het hoofd te gaan aaien op een moment dat de hond niet zelf aangeeft dat hij geaaid zou willen worden. Zeker als je je hand boven op de kop van een hond gaat leggen, verricht je een hele dominante handeling, waar niet iedere hond van gediend is. Bij een dominante hond loop je het risico dat hij het niet accepteert en ook een angstbijter kan op zo'n moment van zich af happen. En aangezien er hier al eerder iets mis is gegaan in de de communicatie tussen TS en de betreffende hond, vind ik dit niet helemaal veilig. Ik zou er niet voor kiezen. Wanneer je vindt dat TS zich boven de hond zou moeten plaatsen, dan zijn er wel andere, veiliger manieren om dat te doen dan deze. Bovendien vraag ik me af of dat wel nodig is. Het lijkt me meer een taak van de eigenaar van de hond (die tenslotte de echte ranghogere is) om de hond duidelijk te maken dat bepaald gedrag onacceptabel is.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:49

colleen3 schreef:
idd helemaal mee eens
zorg dat je altijd 'hoger' dan de hond blijft.

Dat hoef ik niet met mijn honden. En dat is ook niet nodig voor onbekenden. Mijn honden zouden zoiets gewoon nooit doen. Zo maar uit het niets bijten en dan ook nog eens in het gezicht. Ik vind het gestoord.

pubelia schreef:
wie zegt dat dit gestoor gedrag is?
Mischien heeft dit met de roedel gedrag te maken. en heeft de hond willen corrigeren, of en hogere rang in de roedel willen inpikken. Een hond bijt nooit zomaar. En komt altijd voort uit zijn roedel gedrag. Er zijn maar echt zelde honden die echt gestoord gedrag vertonen. En werkelijk ook afgemaakt moeten worden.

Nee, dit is geen roedelverhaal meer. Dit is gestoord. Net als bij mensen kun je ook onder dieren gestoorden hebben.

KiWiKo schreef:
Een hond staat altijd onder aan de roedel............. snap je post niet echt. Een hond hoort niet te bijten. punt

Niet helemaal. Een hond zal een kind nooit kunnen beschouwen als ranghogere. Een kind staat nu eenmaal niet boven een hond. Daar is een kind te zwak en te jong voor. En ouders kunnen dat niet veranderen. Je kunt namelijk altijd alleen je eigen positie bepalen naar je hond toe en dat kun je nooit voor een ander doen. Ook niet voor je kind. MAar dat wil niet zeggen dat je hond je kind zomaar mag bijten.
Ik vind het trouwens niet altijd fout als een hond een keer bijt. Sommige kinderen gaan te ver. En dan is er weer een verschil tussen bijten en bijten. De waarschuwingsbeet en de doorgeslagen beet.

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:56

Desiree schreef:
pubelia schreef:
wie zegt dat dit gestoor gedrag is?
Mischien heeft dit met de roedel gedrag te maken. en heeft de hond willen corrigeren, of en hogere rang in de roedel willen inpikken. Een hond bijt nooit zomaar. En komt altijd voort uit zijn roedel gedrag. Er zijn maar echt zelde honden die echt gestoord gedrag vertonen. En werkelijk ook afgemaakt moeten worden.

Nee, dit is geen roedelverhaal meer. Dit is gestoord. Net als bij mensen kun je ook onder dieren gestoorden hebben.

hoe kan jij dan vanuit je pc zien dat dit gestoord gedrag is? Je weet nog steeds niet waarom de hond gebeten heeft. en als dit werkelijk gestoord gedrag is waarom hefet die hond dan vanaf pups af aan nooit iemand gebeten?? nee dit is zover ik het hier kan kijken geen gestoord gedrag maar gewoon een roedel probleem.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:44

Ik vind 'gestoord' een rotwoord, net als 'vals'. Er zijn niet zoveel gestoorde of valse honden. Honden hebben van nature een andere manier van communiceren dan mensen en het is dan ook niet verwonderlijk dat er wel eens een communicatiestoornis tussen hond en mens plaatsvindt. En soms kan zo'n communicatiestoornis tot een bijtincident leiden. De ene hond heeft zich beter aangepast aan de menselijke communicatievormen dan de ander, maar een hond die zich wat minder heeft aangepast en daardoor maatschappelijk minder wenselijk gedrag vertoont, hoeft naar hondenmaatstaven echter nog niet gestoord te zijn. Soms kun je zo'n hond nog wat beter laten wennen aan bepaalde situaties, maar soms betekent het gewoon dat je als eigenaar van zo'n hond bepaalde voorzorgsmaatregelen moet nemen.

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:54

mijn hond heeft ook 2 x iemand gebeten een keer een opa, die werd over iets boos op mijn en toen wou jody me beschermen en toen greep ze um in zijn arm.

1 maand later greep ze een vrouw die verlamd was aan het benen in haar been dus die voelde het niet, die in naar de poltie geweest. nu moet eigelijk jody gemuilkorft lopen maar naar een hele goede en lange training is jody nu betrouwbaar genoeg!!!!

vaak zijn weimaraner angsbijters!!! daarom is het exstra belangrijk bij een weimaraner dat ze goed worden gesocailiseert! en goed worden getraint!

vaak wat ook bij andere honden is, is dat een hond zich bedreigt voelt of dat ze in een situatie komen waar ze zich ongemakkelijk voelen en dan uit angstbijten!

vaak kan een goede training helpen ik kan zeker de martin gaus training adviseren omdat ze daar ook het baasje heel veel leren over het karakter van honden en de houding dus dat mensen het in de gaten hebben als een hond zich bedreigt voelt, en dan hun hond dus weg kunnen halen!!!

groetjes anouk

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:10

pubelia schreef:

hoe kan jij dan vanuit je pc zien dat dit gestoord gedrag is? Je weet nog steeds niet waarom de hond gebeten heeft. en als dit werkelijk gestoord gedrag is waarom hefet die hond dan vanaf pups af aan nooit iemand gebeten?? nee dit is zover ik het hier kan kijken
geen
gestoord gedrag maar gewoon een roedel probleem.

Dit was iemand waarmee de hond zeer bekend was en die eigenlijk buiten de roedel stond. Zoals zoveel mensen die buiten de roedel staan. Dit mag gewoon geen problemen opleveren. Ik zie niet wat de mensen hier fout hebben gedaan. De hond zat fout. En er is niet altijd een "waarom" in het bijten. NIet alles kun je afschuiven als "roedelproblemen". Er zijn honden die ernstige fouten maken. En ik denk dat deze er een van is.

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:34

Desiree schreef:
pubelia schreef:

hoe kan jij dan vanuit je pc zien dat dit gestoord gedrag is? Je weet nog steeds niet waarom de hond gebeten heeft. en als dit werkelijk gestoord gedrag is waarom hefet die hond dan vanaf pups af aan nooit iemand gebeten?? nee dit is zover ik het hier kan kijken
geen
gestoord gedrag maar gewoon een roedel probleem.

Dit was iemand waarmee de hond zeer bekend was en die eigenlijk buiten de roedel stond. Zoals zoveel mensen die buiten de roedel staan. Dit mag gewoon geen problemen opleveren. Ik zie niet wat de mensen hier fout hebben gedaan. De hond zat fout. En er is niet altijd een "waarom" in het bijten. NIet alles kun je afschuiven als "roedelproblemen". Er zijn honden die ernstige fouten maken. En ik denk dat deze er een van is.

nou dan verschillen we dus duidelijk van mening

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:37

Dat lijkt mij ook duidelijk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:22

Shalimar schreef:
...gelukkig heeft hij die niet gegrepen...mijn wang is wat dik en met een korst erop maar verder gaat het prima..wel nog gevoelig.

Maar ik wil helemaal niet dat hij wordt afgemaakt omdat hij een keer iemand gebeten heeft.

Je zegt het zelf hij heeft niet gebeten maar gesnapt of een waarschuwingssnauw gegeven (dat kan ook zonder geluid) en je daarbij (al dan niet per ongeluk) geraakt dus ik snap ook helemaal niet dat je zegt "ik wil helemaal niet dat hij wordt afgemaakt" ????

Geen idee of je alleen maar bij de hond zat of bijvoorbeeld een arm om de hond sloeg? Hoe dan ook heeft deze hond zich niet gelukkig gevoeld in de situatie waarin hij zich bevondt en heeft hij dat proberen duidelijk te maken.

Het is ook niet verstandig om bij een hond die niet van jezelf is op de grond te gaan zitten omdat een groot deel van het hondenbestand daar behoorlijk onzeker van wordt.
En onzekerheid en angst is nog altijd de grootste aanleiding tot bijten bij honden

Vergeet dan ook nog eens niet de aanleg van de border collie (drijven waarbij sommige ook nog weleens willen heelen (snelle beet in de achterpoot van het vee en gelijk wegduiken om niet getrapt te worden) en een heleboel kan verklaard worden.

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:39

Desiree schreef:
colleen3 schreef:
idd helemaal mee eens
zorg dat je altijd 'hoger' dan de hond blijft.

Dat hoef ik niet met mijn honden. En dat is ook niet nodig voor onbekenden. Mijn honden zouden zoiets gewoon nooit doen. Zo maar uit het niets bijten en dan ook nog eens in het gezicht. Ik vind het gestoord.

Wie zegt dat het zomaar uit het niets is? Heel veel signalen worden door mensen niet opgemerkt. Soms volgen de signalen elkaar ook heel erg snel op.
Citaat:

KiWiKo schreef:
Een hond staat altijd onder aan de roedel............. snap je post niet echt. Een hond hoort niet te bijten. punt

Niet helemaal. Een hond zal een kind nooit kunnen beschouwen als ranghogere. Een kind staat nu eenmaal niet boven een hond. Daar is een kind te zwak en te jong voor. En ouders kunnen dat niet veranderen. Je kunt namelijk altijd alleen je eigen positie bepalen naar je hond toe en dat kun je nooit voor een ander doen. Ook niet voor je kind. MAar dat wil niet zeggen dat je hond je kind zomaar mag bijten.
Ik vind het trouwens niet altijd fout als een hond een keer bijt. Sommige kinderen gaan te ver. En dan is er weer een verschil tussen bijten en bijten. De waarschuwingsbeet en de doorgeslagen beet.

Ouders kunnen de positie van een kind wel degelijk veranderen. Door een afhankelijke rang te creeëren.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:51

Nee. Onmogelijk. Bij paarden gaat dat ook niet. als de een iets kan met een paard, (en dat hoeft dus niet iets rijtechnisch te zijn, maar iets wat het paard gewoon voor die persoon moet doen), dan hoeft een ander dat niet ook te kunnen. Het paard probeert ieder afzonderlijk uit en weet precies wat hij bij wie kan doen of moet laten. Als je een probleem hebt met je paard, kan iemand anders dat niet voor je oplossen. Dat moet je echt zelf doen (desnoods op aanwijzingen van iemand die er meer verstand van heeft).

Dit geldt ook bij honden. En kinderen zijn jong, en moeten alles nog leren. IN de natuur staan de jongeren onder aan de ladder. De mens kan de natuurlijk niet veranderen. Dat probeert hij wel, ten koste van het dier. Maar dan nog lukt het hem niet altijd. Zo ook in dit geval.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:42

@desiree: letterlijk uit mn cursus boek overgenomen...

'Gezinnen met jonge kinderen (tot ongeveer 12jaar)verdienen in dit kader speciale aamdacht. de hond ziet een kind namelijk niet zoals hij een volwassenen ziet: van een volwassene accepteert hij dat die zich als rang hogere gedraagt, van een kind niet. Kleine kinderen zijn lager in rang dan de hond ( uiteraard is dit medeafhankelijk van de aard van zowel de hond als het kind). Kinderen kunnen slechts hoger in rang staan dankzij de aanwezigheid van de roedel leiders en alleen daardoor en in die situatie(de ouders moeten wel dominant zijn aan de hond). Dit noemen we afhankelijke rang: de hond merkt dat zijn eigenaren de kinderen hoger plaatsen dan de hond en in de aanwezigheid van die dominante eigenaren legt hij zich hierbij neer, terwijl de dominatie relatie ongewijzigd blijft (ook bij honden onderling kennen we het verschijnsel afhankelijke rang).
Dit houd nogal wat beperkingen in. Je kunt jonge kinderen nooit alleen bij een hond laten. In de omgang tussen honden en kinderen moet de dominante volwassene er daarnaast op lette dat het kind zich niet als een rang hogere tegen over de hond opstelt. Daarnaast zal de eigenaar erin moeten investeren dat de hond leert de aanwezigheid van kleine kinderen te accepteren

Een afhankelijke rang kan na verloop van tijd onafhankelijk worden, het individu heeft dan voldoende overwicht gekregen om zijn hogere positie op eigen kracht te handhaven.'

(uit cursus boek o&o algemene vorming)