dieren in het wild en geen huisdier ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:14

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:45

kimmie261 schreef:
ach ,mijn paarden staan heel veel op stal,waarvan er geen 1 een stalondeugd heeft....

Waarschijnlijk omdat het op de juiste manier gehouden wordt. Ik bedoel er ook mee te zeggen dat stalondeugden op stal en niet in de wei ontstaan. Dat heb jij misschien geinterpreteerd als "alle paarden die op stal staan krijgen stalondeugden". Maar dat wilde ik dus niet zeggen.

kimmie261 schreef:
en nee,het is algemeen bekend dat dierentuinen dat doen!!!

Zoals ik al zei: ik heb het nog niet gehoord -maar dan scheelt er dus waarschijnlijk iets aan mijn algemene kennis. Maar ik ben bereid om te leren en zal je volgende link eens doorlezen.

kimmie261 schreef:
en nee ,mijn dieren hebben allemaal grote kooien,en ik had geen spijt,snap deze vraag ook niet!!ik heb nergens gezet dat ik er spijt van had!

snap heel jou aanvallende reactie eigelijk niet...

Ik had het ook zo begrepen, dat jouw eekhoorns bij jou een grotere (grote) kooi hadden dan waar ze daarvoor in zaten. En daar ik net pleit voor grote kooien, val ik jou helemaal niet aan, waar haal je dat vandaan? Ik argumenteer enkel tegen jouw uitspraak dat ze in die kleine kooi ook al nestjes hadden gehad dus dat dat ook OK zou zijn geweest. En ik vraag me af waarom je in eenzelfde stukje schrijft dat een kleine kooi blijkbaar niet uitmaakt en dat ze bij jou in een grote kooi zaten. Waarom dan?

kimmie261 schreef:
overigens hebben wij jaren ene papagaai gehad,vroeger,deze zat in een gewone papagaaien kooi,die heeft nooit gegild geplukt ,geschreeuw,wat dan ook.

ik ken iemand die had een grijze roodstaart,een plukker,deze zat in de zomer de hele dag los in een boom,en plukte zich helemaal kaal...

dus niet altijd ligt een stalondeugd aan een stal,of plukken aan een kleine kooi

Het is niet omdat jouw papegaai geen opvallend gedrag vertoonde, dat je hem in de juiste omstandigheden hebt gehouden. En andersom geldt voor die grijze roodstaart: het is niet omdat die in een boom leefde, dat zijn levensomstandigheden in orde waren; ik lees bijvoorbeeld niets over een tweede papegaai?

Nog eens een duidelijkere uitleg wat ik wil zeggen:
Elke diersoort heeft specifieke behoeften: wel/geen gezelschap van soortgenoten, warmte of juist koude, waterbad of zandbad of modderbad,... Wie dieren houdt, is, vind ik, verplicht zich te informeren waar zijn dier behoefte aan heeft en is ook verplicht zo goed mogelijk aan deze behoeften te voldoen. Als deze voorwaarden vervuld zijn zie ik geen reden om dat dier niet te houden.
Wat de stalondeugden en ander vreemd gedrag betreft: het zijn uitingen van ontevredenheid; tekenen dat het dier zich niet goed voelt. En dat ligt bijna altijd -ik zeg dus niet altijd- aan zijn levensomstandigheden. Andersom hoeft niet elk dier dat '"slecht" gehouden wordt gedragsproblemen te vertonen. Maar het is ook niet zo dat elk dier dat géén gedragsproblemen vertoont wél "goed" wordt gehouden. Dieren zijn soms ongeloofelijk sterk en kunnen veel aan, helaas.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest en dat je je niet meer aangevallen voelt...

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:52

kimmie261 schreef:
http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... uinen.html

aub,

een stukje wat ik bedoel over dierentuinen....

Bedankt voor de link! Ik heb het stuk doorgelezen en ben het helemaal met je eens dat dat niet door de beugel kan!
Wij hebben ons chinchillamannetje na enkele jaren bewust gecasteerd, omdat er een oververzadiging op de markt kwam en het moeilijker werd om de jongen in goede handen een thuis te geven. Dat is volgens mij wat dierentuinen ook kunnen doen. Kweken indien nodig, opereren indien nodig. En dan is het niet meer zielig.

AlexandraM

Re: dieren in het wild en geen huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:03

zover ik weet is het dat eekhoontjes zich ongelukkig voelen in een kooi.
(was ook ooit eens op tv) de dieren hebben eigenlijk een te grote ruimte nodig en worden gestrest in een klein hok..vandaar dat ik er tegen ben zorg je dat het dier gezeldschap heeft met een maatje waar ze het ook mee kunnen vinden ze een zoon natuurlijk mogelijk ingericht hok hebben en een GROOT hok en ze goed behandelt dan vind ik het nog niet zoon probleem...al onze huisdieren zijn al zo lang onder mensen..als je een kavia buiten zet zal hij het echt niet redden...
honden en katten redden zich wel maar ook hun zijn al lang geen wolven meer en betwijfel of ze ook dieren zullen vangen om te overleven denk eerder dat ze gaan scharrelen bij mensen en in de vuilnisbakken.

de meeste dieren zijn al zo ver van de pure natuur af dat hun hele instict wat ze nodig hebben buiten weg is of ver weg.
ze weten niet hoe aan eten te komen enc... misschien een enkele wel ja..

paarden zijn de dieren die het dichst bij de natuur liggen (na zoveel jaar) het is niet voor niks dat tegenwoordig de naturals zo toenemen. met een zoon natuurlijk mogelijke huisvestiging (ikzelf ben er ook voor maar snap dat dat niet altijd mogelijk is.. zowiezo heeft niet iedereen weide en in een stad vind je ook niet zo snel iets dus ben je gebonden aan stallingen...(somige hebben hier ook de voorkeur aan) en snap ook als je een fokkerij hebt dat het heel moeilijk word ze allemaal 24/7 buiten te houden maar zolang de stal inrichting eenigsins acceptabel is is het ja geen probleem.

en dat vind ik dus ook met eekhoontjes

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:12

soesita schreef:
kimmie261 schreef:
ach ,mijn paarden staan heel veel op stal,waarvan er geen 1 een stalondeugd heeft....

Waarschijnlijk omdat het op de juiste manier gehouden wordt. Ik bedoel er ook mee te zeggen dat stalondeugden op stal en niet in de wei ontstaan. Dat heb jij misschien geinterpreteerd als "alle paarden die op stal staan krijgen stalondeugden". Maar dat wilde ik dus niet zeggen.

kimmie261 schreef:
en nee,het is algemeen bekend dat dierentuinen dat doen!!!

Zoals ik al zei: ik heb het nog niet gehoord -maar dan scheelt er dus waarschijnlijk iets aan mijn algemene kennis. Maar ik ben bereid om te leren en zal je volgende link eens doorlezen.

kimmie261 schreef:
en nee ,mijn dieren hebben allemaal grote kooien,en ik had geen spijt,snap deze vraag ook niet!!ik heb nergens gezet dat ik er spijt van had!

snap heel jou aanvallende reactie eigelijk niet...

Ik had het ook zo begrepen, dat jouw eekhoorns bij jou een grotere (grote) kooi hadden dan waar ze daarvoor in zaten. En daar ik net pleit voor grote kooien, val ik jou helemaal niet aan, waar haal je dat vandaan? Ik argumenteer enkel tegen jouw uitspraak dat ze in die kleine kooi ook al nestjes hadden gehad dus dat dat ook OK zou zijn geweest. En ik vraag me af waarom je in eenzelfde stukje schrijft dat een kleine kooi blijkbaar niet uitmaakt en dat ze bij jou in een grote kooi zaten. Waarom dan?

kimmie261 schreef:
overigens hebben wij jaren ene papagaai gehad,vroeger,deze zat in een gewone papagaaien kooi,die heeft nooit gegild geplukt ,geschreeuw,wat dan ook.

ik ken iemand die had een grijze roodstaart,een plukker,deze zat in de zomer de hele dag los in een boom,en plukte zich helemaal kaal...

dus niet altijd ligt een stalondeugd aan een stal,of plukken aan een kleine kooi

Het is niet omdat jouw papegaai geen opvallend gedrag vertoonde, dat je hem in de juiste omstandigheden hebt gehouden. En andersom geldt voor die grijze roodstaart: het is niet omdat die in een boom leefde, dat zijn levensomstandigheden in orde waren; ik lees bijvoorbeeld niets over een tweede papegaai?

Nog eens een duidelijkere uitleg wat ik wil zeggen:
Elke diersoort heeft specifieke behoeften: wel/geen gezelschap van soortgenoten, warmte of juist koude, waterbad of zandbad of modderbad,... Wie dieren houdt, is, vind ik, verplicht zich te informeren waar zijn dier behoefte aan heeft en is ook verplicht
zo goed mogelijk
aan deze behoeften te voldoen. Als deze voorwaarden vervuld zijn zie ik geen reden om dat dier niet te houden.
Wat de stalondeugden en ander vreemd gedrag betreft: het zijn uitingen van ontevredenheid; tekenen dat het dier zich niet goed voelt. En dat ligt bijna altijd -ik zeg dus niet altijd- aan zijn levensomstandigheden. Andersom hoeft niet elk dier dat '"slecht" gehouden wordt gedragsproblemen te vertonen. Maar het is ook niet zo dat elk dier dat géén gedragsproblemen vertoont wél "goed" wordt gehouden. Dieren zijn soms ongeloofelijk sterk en kunnen veel aan, helaas.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest en dat je je niet meer aangevallen voelt...

ben het met je eens maar wist je dat dieren die in de weide leven zelde of nooit ondeugden ontwikkelen... het is idd een teken van een paard dat zich niet goed voelt word die oorzaak niet verholpen maar door het een of ander gewoon tegengehouden (zoals een weefrek ofzo) dan komt er gewoon een nieuw stalgebrek ze gaan dan vaak zelfs alleen met hun hoofd weven gaan luchthappen , schrapen met hun hoeven of wat dan ook..mensen moeten dan naar de oorzaak van het probleem gaan en die wegnemen niet de ondeugt zelf tegen gaan mits het niet anders kan maar paarden zoeken dan wel weer een andere manier het verdooft ze ook...kan het ze niet kwalijk nemen...
en idd dieren zijn vaak onwijs sterk maar wat wil je als wij ze niet verstaan en misschien geen moeite doen de dieren te begrijpen...wij zeuren tegen andere en vertellen wat wij tolleren en wat niet (en als we honger hebben ) maar dieren kunnen dat niet als de eigenaar er niet open voor staat want ze laten het zeer zeker wel merken.

maar wat paarden betreft somige worden gewoon onwijs depressief en wij denken dat we een lief paard hebben.. ze zijn gewoon duf en laten alles met zich doen maar ze intresseren zich voor niks meer en versuffen helemaal (niet allen paarden he!) de ander word vals en weer een ander is niet meer te rijden. en weer een ander ontwikkelt stalondeugden...of worden gewoon veel ziek alleen al door de stres.

maargoed ben het dus met je eens

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:53

ik wil even opmerken voor de mensen die dit misschien niet weten dat je een wilde boeroendoek niet mag houden tenzij je een papiertje hebt waarop staat dat je toestemming hebt.
een boeroendoek mag je wel houden als deze in gevangenschap geboren is en niet beter weet. ik vind het voor deze diertjes het beste als ze in een voliere gehouden worden. dan hebben ze lekker de ruimte, maar als je zo'n beestje binnen houd is dat prima als dit diertje ook genoeg buiten zijn kooi rond kan lopen.

paarden opsluiten in een stal ben ik op tegen. een pard is er niet op gebouwd om uren lang stil te staan en er een paar uur per dag eruit gehaald te worden om te werken of es even losgegooid te worden. ze noemen het niet voor niets stalondeugden.
sommigen hebben er geen last van en kunnen het prima vinden in een stal, maar ook zij behoren gewoon rond te kunnen lopen met meerdere soort genoten.

konijnen en vogels zijn vaak prima te houden in hokken, maar kost het nou zoveel moeite om een voliere te bouwen of een stuk grond af te zetten om ze daarin te houden zodat ze lekker rond kunnen lopen? ik denk dat als deze dieren konden kiezen dat ze toch ook egt voor de ruimte kiezen! als je ze toch besluit om ze in een hok te houden geld ook diezelfde regel. haal ze er regelmatig uit en laat ze een groot deel van de dag lekker rondlopen. een konijn kan je goed zindelijk maken.

dus eigenlijk geld voor ieder dier hetzelfde. geef ze de ruimte zodat ze zichzelf kunnen zijn.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:26

AlexandraM schreef:
(was ook ooit eens op tv) de dieren hebben eigenlijk een te grote ruimte nodig en worden gestrest in een klein hok..vandaar dat ik er tegen ben zorg je dat het dier gezeldschap heeft met een maatje waar ze het ook mee kunnen vinden ze een zoon natuurlijk mogelijk ingericht hok hebben en een GROOT hok en ze goed behandelt dan vind ik het nog niet zoon probleem...al onze huisdieren zijn al zo lang onder mensen..als je een kavia buiten zet zal hij het echt niet redden...
honden en katten redden zich wel maar ook hun zijn al lang geen wolven meer en betwijfel of ze ook dieren zullen vangen om te overleven denk eerder dat ze gaan scharrelen bij mensen en in de vuilnisbakken.

de meeste dieren zijn al zo ver van de pure natuur af dat hun hele instict wat ze nodig hebben buiten weg is of ver weg.

paarden zijn de dieren die het dichst bij de natuur liggen (na zoveel jaar) het is niet voor niks dat tegenwoordig de naturals zo toenemen. met een zoon natuurlijk mogelijke huisvestiging (ikzelf ben er ook voor maar snap dat dat niet altijd mogelijk is.. zowiezo heeft niet iedereen weide en in een stad vind je ook niet zo snel iets dus ben je gebonden aan stallingen...(somige hebben hier ook de voorkeur aan) en snap ook als je een fokkerij hebt dat het heel moeilijk word ze allemaal 24/7 buiten te houden maar zolang de stal inrichting eenigsins acceptabel is is het ja geen probleem.

even over dat eerste stukje van jou
DIT IS NIET AANVALLEND BEDOELD!!
maar onze eekhoorn heeft niet de grootste kooi die ik ook heb gezien,
maar hij krijgt voldoende beweging en verveeld zich dus ook echt niet.
wij hebben nooit tekenen van stress gezien.
en hij lijkt zich heel fijn te voelen in zijn omgeving.
hij krijgt voldoende voer & beweging en zijn kooi word vaak genoeg voorzien van nieuwe spullen of word anders ingericht hij zou dus op deze manier zich nooit gaan vervelen.
teminste dit hebben wij nog nooit gezien .
en de meeste Boeroendoeks kunnen niet samen met een andere boeroendoek.
dit is uit onderzoek gebleken.
Maar als je ze dan echt samen wilt houden moet je zorgen dat ze genoeg ruimte hebben om te vluchten wel kunnen ze erg goed met vogels etc.
maar je hebt natuurlijk gevallen die wel samen kunnenmet hun soortgenoot!
maar dat kan die van ons dus niet. hij is vroeger aangevallen en heeft een hele hap uit zijn oor. Dus wij willen het risico niet nemen om der nog 1 bij te zetten.
nogmaals , dit is niet aanvallend bedoeld!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:34

Eejj schreef:
AlexandraM schreef:

even over dat eerste stukje van jou
DIT IS NIET AANVALLEND BEDOELD!!
maar onze eekhoorn heeft niet de grootste kooi die ik ook heb gezien,
maar hij krijgt voldoende beweging en verveeld zich dus ook echt niet.
wij hebben nooit tekenen van stress gezien.
en hij lijkt zich heel fijn te voelen in zijn omgeving.
hij krijgt voldoende voer & beweging en zijn kooi word vaak genoeg voorzien van nieuwe spullen of word anders ingericht hij zou dus op deze manier zich nooit gaan vervelen.
teminste dit hebben wij nog nooit gezien .
en de meeste Boeroendoeks kunnen niet samen met een andere boeroendoek.
dit is uit onderzoek gebleken.
Maar als je ze dan echt samen wilt houden moet je zorgen dat ze genoeg ruimte hebben om te vluchten wel kunnen ze erg goed met vogels etc.
maar je hebt natuurlijk gevallen die wel samen kunnenmet hun soortgenoot!
maar dat kan die van ons dus niet. hij is vroeger aangevallen en heeft een hele hap uit zijn oor. Dus wij willen het risico niet nemen om der nog 1 bij te zetten.
nogmaals , dit is niet aanvallend bedoeld!

nee oke ik had namelijk toen ik het opschreef en verzond al zoiets van volgensmij konden hun niet samen gehouden worden maar ze vele kopen zoon beestjes en doen ze in een hokje kijken erna geven voer en water verschonen de bak en verder helemaal niks alleen om wat te zien te hebben ...jullie doen vanalles met het dier...dus geen enkel probleem maar bedoel ratten bijvoorbeeld... zijn sociale dieren alleen overleven ze het zeker maar ze zijn heel ongelukkig al zul je het niet snel zien... ze zijn super inteligent dus een kooi met niks erin is gewoon niks voor hun ik heb dr zelf 4 ze lopen ook veel buiten de kooi wel alleen in mijn kamer of bij iemand anders want wij hebben katten en dat ga ik niet riskeren omdat de een van de 2 van straat komt de ander is van flat naar flat gegaan en zit nu voor het eerst in een huis en is doodsbang buiten en ook voor de ratten (in de kooi doen ze de ratten overgins niks ze kijken wel maar verder boeit het ze niet alleen zitten de ratten dan in een hoekje heel bang)

bedoel ik verschoon de bak regelmatig koop dingen voor ze waar ze bij moeten denken en verander de inrichting van hun kooi regelmatig zodat ze telkens moeten nadenken hoe ze ergens moeten komen...
ik geef ze dingen waar ze een bedje van kunnen maken (overgins heel leuk om die dagelijks bezig te zien) maar komt er op neer ik doe vanalles om ze bezig te houden en heb een redelijk grote kooi wil nog groter maar zou niet weten waar ze te zetten d8 ook een voor de zomer een buitenverblijf maar dan ben ik te bang met alle katten die altijd in onze tuin lopen van andere mensen...zowiezo omdat ze dooodsbang zijn en dat vind ik ook zielig als ze in de kooi helemaal evrstijven...

maar bedoel maar ken genoeg die 1 of 2 ratten kopen een huisje waar ze in kunnen slapen en een dringflesje en eetbakje ze verschonen 1x in de week de vak en kijken verder niet naar ze om...en hebben ook nog eens een onwijs kleine kooi die al te klein is voor 1 dier laat staan voor 2.

maar ben het wel met je eens hoor