Esther schreef:Natuurlijk komen rashonden wel altijd terecht bij mensen waar ze nooooit meer weg gaan. Daarom wordt er ook bemiddeld door de rasvereniging bij herplaatsing natuurlijk, waarom is dat nog nodig dan als jullie zo verantwoord bezig zijn en de mensen die voor een rashond gaan er zo verschrikkelijk goed over nagedacht hebben?
Natuurlijk zijn er geen bastaardhondjes die gezond zijn, want de ouders zijn niet getest... Daarom worden de meeste bastaardjes ook ouder dan rashonden.
De rashondenverenigingen hebben dan tenminste nog een herplaatsing die zorgen dat de herplaatsers bij een liefhebber terecht komt die weet waar hij aan begint.
Het is een grote fabel dat bastaarden gezonder zijn dan rashonden.
De gezondheid van de bastaarden en rashonden zonder stamboom wordt niet geinventariseerd, simpelweg omdat deze honden meestal niet geregistreerd staan en omdat er geen onderzoek naar gedaan wordt. Bij rashonden worden die onderzoeken wel gedaan en gepubliceerd, vandaar dat je daar meer over hoort.
Bovendien is het natuurlijk een leuk verkooppraatje van broodfokkers en vermeerderaars, mensen trappen er nog in ook.
Ik heb jarenlang lesgegeven en kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik meer gezondheidsproblemen heb gezien bij kruisingen en honden stamboom dan bij de rashonden die van een serieuze fokker vandaan kwamen. Helaas vele honden gezien die niet ouder werden dan een jaar en ik heb ook het enorme verdriet gezien van de eigenaren.
Alleen van de "totaal onherleidbare bastaarden" durf ik te zeggen dat die gezonder zijn, maar daar zie je er steeds minder van omdat de laatste jaren de kruisingen van twee rashonden erg populair zijn.
Particulieren kunnen net zo goed hele goede en serieuze fokkers zijn, er is niemand die het tegendeel zou durven beweren.
Maar iedereen die logisch na kan denken snapt toch dat je erg veel risico neemt als je zomaar twee dieren op elkaar zet.
Dat heeft niets met fokken te maken dat is gewoon vermeerderen.
En als je niet op een rashond zit te wachten? Waarom kopen mensen dan zogenaamde rashonden zonder papieren?
Je wilt een rashond of je wilt geen rashond. Een stamboom kost de fokker maar zo'n 40 euro, dus daar hoeft hij het niet voor te laten.
Die stamboom heb je verder niets aan maar je kunt wel nagaan wat er in de lijnen bij jouw hond voorkomt aan erfelijke ziektes, erg handig als je ooit toch nog een keer een nestje wilt.
En wie wil er nu niet dat zijn/haar pup de best mogelijke start in deze wereld krijgt? Dat kan ik dus echt niet begrijpen.
Erkende fokker zegt niets, iedereen kan die erkenning krijgen.
De meeste zogenaamde "erkende fokkers" zijn broodfokkers die zonder stamboom werken.
Een kennelnaam zegt ook helemaal niets. Een stamboom bij een nest zegt ook niet alles, iedereen kan die krijgen als je twee honden met stamboom op elkaar zet.
Daar komt dus een stukje eigen inzicht bij kijken. Dat begint meestal bij de rasvereniging omdat daar de fokkers zitten die fokken volgens de regels van de rasvereniging en dan zijn de ouderdieren in ieder geval getest op de bij het ras voorkomende erfelijke afwijkingen.
Dan ga je verschillende fokkers af en kijkt wat jou het beste past.
Dan nog heb je natuurlijk kans dat er iets mis is, het zijn en blijven levende wezens, maar die kans is echt een heel stuk kleiner plus dat je bij een goede fokker ook nog eens een goede begeleiding krijgt.
Een goede fokker zal ook beslist niet meer verder fokken met de lijnen waar erfelijke gebreken in voorkomen.
Je kunt mij niet wijsmaken dat iemand een echte dierenliefhebber is als hij/zij zonder zich erin te verdiepen wat fokken nu eigenlijk inhoudt, wat de riscio's zijn voor de teef, wat de risico's zijn voor de pups etc. twee honden op elkaar knalt omdat het zo leuk is om pups te krijgen.
Dat heeft meer met egoisme te maken.