sproeien alle katers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:26

SpLaSh_ schreef:
Mijne is gecastreerd en hij sproeit nog steeds, alles al geprobeerd, maar niks helpt.

Hier precies hetzelfde. En ze sproeien ook echt tegen álles.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:10

Mijn katers vangen ook wel af en toe een vogel of een muis maar dat is meer als de gelegenheid zich voordoet, als in als er dus een beest zo stom is om op een meter afstand te gaan zitten. Mijn poezen daarentegen gaan echt op jacht en komen steevast met buit terug.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:20

Riannetje02 schreef:
SpLaSh_ schreef:
Mijne is gecastreerd en hij sproeit nog steeds, alles al geprobeerd, maar niks helpt.

Hier precies hetzelfde. En ze sproeien ook echt tegen álles.

Die van mij heeft (na 15 jaar ) ...ik klop af....eindelijk het "licht" gezien. Ik heb hem de afgelopen 2 jaar niet meer binnen willen hebben aangezien het al die tijd geduurd heeft om de stank weg te krijgen door heel mijn huis.

Maar ik ben een watje de laatste weken met die kou kreeg ik het niet over mijn hart (hoewel die in de schuur bij de paarden kan) en heb ik hem toch binnengehad, snachts in een bench met kattebak.......

In de afgelopen 2 jaar kwam hij dus niet binnen (katteluik is altijd overdag open voor de andere 5 katten) maar nu dus wel...........ZONDER in de afgelopen 3 weken maar 1x te sproeien ik snap er werkelijk helemaal niets van Terwijl ik zelfs 3 weken geleden een andere kater in huis heb gehaald ( zat al 1.5 jaar in het asiel, bijna geen tanden meer etc. etc. beestje is ws 17 jaar)

elke dag op zoek geweest naar "schade" (soms zelfs met blacklight ) maar niets kunnen vinden.....zou het over kunnen zijn ?

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:31

shirley23 schreef:
Welshcobfan schreef:
Onze kat sproeit na vastratie helemaal niet meer, onze poes daarintegen sproeit vaak Als ze nog langer zo doorgaat doen we haar weg, naar een boerderij of manege, want ze heeft ons al onze complete vloerbedekking gekost

Een poes kan trouwens niet sproeien..

Katters doen dat alleen.. Ze doen dat om teritorium af te baken.
En voor de andere katters uit de buurt te houden.

Als jou poes veel plast zal ik eens met haar naar de dierenarts gaan. En haar na laten kijken.

Of ze is gewoon niet zindelijk.

Dan ben jij niet goed op de hoogte van dieren. Wel degelijk kan een poes sproeien en dit is net als bij katers teretorium afbakenen (en soms andere gevallen, maar in de meeste gevallen teretoriumgedrag) dit gaat dan voornamelijk over dominante poezen. We hebben ze regelmatig in het asiel.
Dus spreek liever niet over iets wat je niet weet en meteen met dingen gooien die echt niet waar zijn, want er zit wel degelijk verschil tussen sproeien en gewoon plassen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: sproeien alle katers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:06

Onze kater van nu zes jaar is ruim voor zijn eerste jaar gecastreerd, maar presteerd het tot op de dag van vandaag om te sproeien. Zelfs vanavond nog Castratie wil dus niet altijd wat zeggen over dit sproeigedrag. Onze kater is wel erg dominant en dult geen enkele andere kat in zijn buurt. Misschien dat het daar aan ligt.
Gecastreerde katers worden in het algemeen wel wat dikker omdat ze die ernstige vrouwenhormonen minder in zich hebben zitten. Ook heb ik het idee dat ze doordat ze minder zwerven wat minder vaak naar de DA moeten.

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:37

Faniek schreef:
Dan ben jij niet goed op de hoogte van dieren. Wel degelijk kan een poes sproeien en dit is net als bij katers teretorium afbakenen (en soms andere gevallen, maar in de meeste gevallen teretoriumgedrag) dit gaat dan voornamelijk over dominante poezen. We hebben ze regelmatig in het asiel.
Dus spreek liever niet over iets wat je niet weet en meteen met dingen gooien die echt niet waar zijn, want er zit wel degelijk verschil tussen sproeien en gewoon plassen.

Ik weet precies waar ik het over heb hoor.

En een poes kan niet sproeien zo als een kater. Ze kunnen dat namelijk niet. En zeg niet dat ik niet weet waar ik het over heb. Want dat weet ik dus wel

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:21

Een poes kan wel sproeien, ik heb het vorige week nog met mijn eigen ogen gezien...

Wij hebben hier twee katers lopen: een gecastreerde omdat hij eerst sproeide (nu dus niet meer ) en een echte kater en die sproeit gelukkig niet

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:21

maakt niks uit of je hem castreerd...mijn tante heeft 2 katers en echt ALLES word onder gesproeit... het is een regelrechte ramp.
Maar toch houd ze zoveel van de katten dat ze er weinig aan kan doen... Nu krijgt ze tabletten van de dierenarts waarmee het minder moet worden.
Vaak doen katers het idd als er meer katten in huis zijn, dan willen ze hun territorium bepalen.

Poezen kunnen ook sproeien, maar komt veel minder voor.

En het is vaak 1 op de 20 katers die het doen.
Wij hebben 2 katers en 2 poezen, en voorheen 2 katers gehad die beide 17 jaar zijn geworden en we hebben nooit last gehad van gesproei

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:38

Castreren is wel vaak een goede oplossing om het sproeien tegen te gaan. Alleen niet bij alle katers helpt het. Bij die van ons wel en bij die van je tante blijkbaar niet

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:49

shirley23 schreef:

En een poes kan niet sproeien zo als een kater. Ze kunnen dat namelijk niet. En zeg niet dat ik niet weet waar ik het over heb. Want dat weet ik dus wel

Dan zou ik toch maar eens wat meer leren over katten, want het kan wel degelijk. Vraag maar aan DA's etc. het kan.
Ze trillen gewoon met hun staart en sproeien recht naar achteren en dat lijkt toch echt niet op plassen.

Verdiep je anders iets meer in het sproeien bij katten voordat je dit soort dingen zegt, want het is gewoon niet waar.
Zie ook sites als:
http://www.beemd.nl/meest%20vragen%20kat%20sproeien.htm
http://www.tinley.nl/HGfebruari2005/spr ... katten.htm

Daarbij sproeide mijn gestelliseerde poes dus ook. Nu doet ze het niet meer waarschijnlijk deed ze dit omdat er pas 3 nieuwe katten in de buurt zijn komen wonen.

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:34

Faniek schreef:
shirley23 schreef:

Dan zou ik toch maar eens wat meer leren over katten, want het kan wel degelijk. Vraag maar aan DA's etc. het kan.
Ze trillen gewoon met hun staart en sproeien recht naar achteren en dat lijkt toch echt niet op plassen.

Verdiep je anders iets meer in het sproeien bij katten voordat je dit soort dingen zegt, want het is gewoon niet waar.
Zie ook sites als:

Daarbij sproeide mijn gestelliseerde poes dus ook. Nu doet ze het niet meer waarschijnlijk deed ze dit omdat er pas 3 nieuwe katten in de buurt zijn komen wonen.

Ik weet voldioende over katten. heb niet voor niks vroeger me opleiding gehad.

Ben niet een of ander grietje die nog op school zit hoor.

Weet heel goed wat ik zeg en wat ik denk.

En poes sproeit niet. Laat ik het zo zeggen. Ik heb in mijn leven het nog nooit mee gemaakt. En heb zeker al 20 jaar katten in huis.

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:34

Faniek schreef:

Zie ook sites als:

En poes sproeit niet. Laat ik het zo zeggen. Ik heb in mijn leven het nog nooit mee gemaakt. En heb zeker al 20 jaar katten in huis.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:34

shirley23 schreef:
Faniek schreef:

Zie ook sites als:

Aangenaam, wij hebben al langer als 20 jaar katten en een poes spoeit wel.
Niet alleen onze dierenarts bevestigd dat maar de poes van mijn oma deed het ook.

Dus geen idee waar jij jou informatie vandaan haalt, maar het klopt iig niet

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:37

Oftewel, omdat jij het in 20 jaar tijd nog niet heb meegemaakt zegt het automatisch dat het niet zo is?

Het komt inderdaad veel minder voor dan bij katers, maar ze doen het wel degelijk. Ik doe er ook niet voor niets mijn opleiding in en dat is 1 van de vele dingen die ik mee krijg.
En op school zitten heeft niks te maken met leeftijd mensen van over de 20 kunnen ook nog prima op school zitten en zo ben ik dus bezig met de opleiding dierverzorging en dit zijn dingen die ik dus mee krijg. Dit zullen ook alle dierenartsen bevestigen (althans de meeste die er een beetje verstand van hebben, want zelfs dat kun je tegenwoordig niet meer met zekerheid zeggen).

Maar goed poezen kunnen even goed als katers sproeien.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:45

shirley23 schreef:
Welshcobfan schreef:
Onze kat sproeit na vastratie helemaal niet meer, onze poes daarintegen sproeit vaak Als ze nog langer zo doorgaat doen we haar weg, naar een boerderij of manege, want ze heeft ons al onze complete vloerbedekking gekost

Een poes kan trouwens niet sproeien..

Katters doen dat alleen.. Ze doen dat om teritorium af te baken.
En voor de andere katters uit de buurt te houden.

Als jou poes veel plast zal ik eens met haar naar de dierenarts gaan. En haar na laten kijken.

Of ze is gewoon niet zindelijk.

dan vraag ik me af wat onze poes dan doet

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:08

Soms sproeien katers (en poezen) wel, soms niet, of ze nou wel of niet gecastreerd zijn. Dat is altijd maar afwachten...
Voor een groot deel heeft het te maken met terriorumdrang, als dat ter sprake is, heb je er idd meer kans op.

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:16

mijn katertje is dus woensdag gecastreerd.
weet iemand hoe lang het duurt tot de hormonen weg zijn en hij zich dus echt als een 'je weet wel kater' gaat gedragen?
ik heb overal op het internet gezocht, maar ik kom niet verder dan de wetenschap dat hij tot 6 weken na castratie vruchtbaar blijven kan vanwege sperma opslag.
duurt het ook zo lang tot de echte mannen hormonen eruit zijn?