Offerfeest in turkije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Re: Offerfeest in turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:11

Ja, allemaal in het echt gezien Dat verandert mijn mening niet

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:25

turken zijn hele goede slachters die hun dieren niet laten sterven in pijn.
Ik vind het jammer dat er met zoveel rare ogen naar deze mensen word gekeken.
het geloof van hun is juist zoveel mogenlijk voor andere doen.
Ze hebben zoveel voor de medemens over.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:28

Nou dan heb ik misschien net de verkeerde getroffen in het slachthuis. Ik zit hier heus geen onzin uit te kramen hoor.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:33

Moniek schreef:
turken zijn hele goede slachters die hun dieren niet laten sterven in pijn.
Ik vind het jammer dat er met zoveel rare ogen naar deze mensen word gekeken.
het geloof van hun is juist zoveel mogenlijk voor andere doen.
Ze hebben zoveel voor de medemens over.

maar waarom laten ze dat dan op tv zien? Ik heb verder helemaal niks tegen turken ofzo, heb een hele goeie vriendin die turks is. Maar ik vind de keel open snijden en dood laten bloeden niet echt een hele manier van feest vieren...

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:34

De keel opensnijden is om inderdaad het bloed er uit te laten lopen.
En daar gaat het allemaal om. Zodat het die schoon is. Met het bloed komt er een hoop vuil uit.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:37

maar het doet wel pijn...

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:39

je denkt dat zó'n pin in het hoofd niet pijn doet?

Weet je hoeveel stress en die krijgt als die naar de slachtbank gaat?

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:44

daar weet ik verder niet zo veel vanaf, maar wat ik hier gewoon lees dat die keel open wordt gesneden vind ik nog al vies/ gemeen/ zielig klinken. Wordt bij biologisch vlees die dieren ook zo geslacht?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:47

hmmm,, geen idee, maar dat kan maar zo.

Ik weet wel dat ze niet het dier eerst rustig zullen laten inslapen.
Het is vaak of een pin of een mes of een kogel..
Toch?

En sorry, maar alles is ongeveer even naar.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:47

dan neem ik alles terug wat ik heb gezegd Als wij dit ook met evenveel pijn doen hebben we geen recht van spreken

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:52

nou de keel door snijden is hoe stom het ook klinkt de meest vriendelujke manier.
het dier merkt hier nauwelijks iets van ze vallen in een roes en sterven.
het gaat ook razendsnel.
en nee het is nooit leuk om te zien maar goed welke dood is wel leuk om te zien.
als je mij er 1 kan vertellen dan hoor ik dat graag.
we eten nu eenmaal vlees wij mensen zijn roofdieren.
maar wat ik jammer vind is dat de bedoeling van het offerfeest niet echt begrepen word.
en de meeste turken laten het in een gewoon slachthuis doen waar hun schaap genummert staat te wachten.
Het is niet leuk voor zeker niet voor een echte dierenvriend.
maar goed 99% van de dierenvrienden eet wel vlees

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:56

ik moest gelijk denken aan hoe het voelt als ik mijn eigen keel door zou snijden, maar zoals ik al heb gezegd, ik vind niet dat wij recht van spreken hebben als onze manier net zo veel pijn doet als het niet meer is

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:57

eet jij wel vlees dan?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:06

PinkyPower schreef:
ik moest gelijk denken aan hoe het voelt als ik mijn eigen keel door zou snijden, maar zoals ik al heb gezegd, ik vind niet dat wij recht van spreken hebben als onze manier net zo veel pijn doet als het niet meer is

Ik denk als mijn keel word doorgesneden ik meteen buiten bewust zijn ben...
Gokje hoor

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:07

En volgens mij gaat het bij biologisch vlees meer om de levenstijl die de dieren hebben gehad, zoals meer ruimte op stal, meer naar buiten, ander eten.. enz..

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:48

in een "normaal"slachthuis (tenminste bij de varkens) worden ze ook geslacht door het doorsnijden van de keel
ze krijgen vantevoren wel een stroomstoot, maar daardoor zijn ze echt nog niet dood hoor...en soms werkt die stoot ook niet voldoende..
dus waarom zou het slachten tijdens het offerfeest slechter zijn voor deze beesten, dan voor de beesten die het hele jaar door voor jouw en mijn consumptie worden geslacht?

ff off-topic, kan een mod een officiële waarschuwing of ban geven voor dergelijk rascistisch gedrag, of heeft het geen zin om überhaupt te temmen?

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:54

't Probleem is net met die cultuur dat het wel juist kán maar niet altijd gáát. Daarmee bedoel ik dat er nog veel illegale slachtingen gebeuren. En dan misschien niet zo braaf.

Afgezien daarvan vind ik het redelijk ziek om een dier te offeren aan een god die leven heeft geschapen, in hun ogen. Maar dat is mijn mening: ik dood geen dieren om te offeren aan een ideetje in mijn hoofd (of in de Koran, net hetzelfde).

En ook eens met wat Desiree zei over respect voor dieren. Dat hebben die kinderen heel vaak niet. En ik trek de link vaak: geen respect voor dieren is geen respect voor mensen. Wel met de nuancering dat dit disrespect gekweekt wordt door de cultuur.
Dat vind ik jammer.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:56

rascistisch... Ik heb eigenlijk alleen maar een jonge meid gehoord die gruwelt van verkeerde slachtingen, ze begrijpelijkerwijze associeert met deze dag van rituele slachtingen, en daarom wat overfel reageert. Ja, dan ben ik ook rascistisch: tegen alle mensen die tegen de wet ingaan ivm slachtingen
(praat bep dingen niet goed, maar even de reactie relativeren)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:15

Mijn moeder heeft vorige jaar in turkije gewoont en wij zijn er ook een tijd geweest.
Elke turkse moet een keer geslacht hebben in zijn leven en waarom voor de hele arrme mensen die echt niks hebben zoals al eerder werd genoemt erover.
Ik heb het zien gebeuren er was feest in Turkije en die schaap gaat er vandoor en een auto rijd er tegen aan, die jongen moest van zijn vader gelijk het schaap afmaken dus werd ongeveer 4 meter van mij vandaan de keel door gesneden. Ik vond het goed van ze dat ze het schaap geen pijn laten lijden de jongen en vader waren er helemaal kapot van want Turkse mensen zijn juist heel lief voor dieren heb ik gemerkt.
Kippen zitten daar niet in een super klein hokje maar lopen gewoon rond net zoals koeien en konijnen lopen daar ook gewoon rond die mogen daar niet gegeten worden.
dus dierenmishandelaars zijn het zeker niet!!!!!
Ik vind sommige dingen wel heel mooi van het moslim geloof en sommige dingen helemaal niet maar daar gaat het nu niet over!
en er zit ook weer een groot verschil tussen marokkanen en Turken.

en magretti die nederlanders zijn altijd lekker bezig kan ook genoeg over ons zeggen zo heeft elk geloof hun na en voordelen!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:40

Moniek schreef:
we eten nu eenmaal vlees wij mensen zijn roofdieren.

En hier ga je even fout
Je hebt herbivoren, carnivoren en omnivoren (weet alleen even niet meer welke wat is), dus eigenlijk, vleesetend, plantetend en allesetend... Wij zijn dus alleseters, wat betekend dat wij ook kunnen leven van alles wat geen vlees is. Wat dus ook betekend dat wij niet per definitie roofdieren zijn. Wij hebben geen scherpe klauwen, tanden of wat dan ook... Wij kunnen dieren alleen doden met hulpmiddelen, niet als een echt roofdier met zijn eigen lichaam

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:51

Ellebel schreef:
Nou dan heb ik misschien net de verkeerde getroffen in het slachthuis. Ik zit hier heus geen onzin uit te kramen hoor.

Vast niet maar om op een paar eigen ervaringen een hele cultuur te veroordelen gaat wel erg ver natuurlijk.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:52

ons gebid is ingestel voor het eten van vlees en groente zeg maar.
maar wat jij zegt klopt hoor.
en nogmaal er word hier gezegd dat een een dier word gedood voor een god maar dat is dus niet zo dat is niet de gedachte er achter.
dat heb ik een vorige post ook al gezegd.
maar wij mensen zijn wel duidelijke vleeseters ons lichaam is daar ook op ingesteld

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:52

PinkyPower schreef:
daar weet ik verder niet zo veel vanaf, maar wat ik hier gewoon lees dat die keel open wordt gesneden vind ik nog al vies/ gemeen/ zielig klinken. Wordt bij biologisch vlees die dieren ook zo geslacht?

Ik snap wel dat het voor ons eng en pijnlijk eruit ziet maar omdat het er zo uitziet wil het niet zeggen dat het ook zo is. Nogmaals, die mensen zijn kundige slagers. Tuurlijk er zal een uitzondering zijn maar die zijn er hier ook. Maar over het algemeen koop ik liever mijn vlees bij een islamitische slager dan een nederlandse.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:56

In nederland is zelf slachten verboden, dit moet uitgevoerd worden door een een slachterij. Daar kunnen ze dan hun vlees ophalen.
In turkije mogen ze wel zelf slachten maar hier in nederland is het verboden geworden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:58

Citaat:
Vast niet maar om op een paar eigen ervaringen een hele cultuur te veroordelen gaat wel erg ver natuurlijk

Waar zie jij mij een cultuur veroordelen dan Daar wil ik wel graag even een quote van zien als je me daar van beschuldigt.

En ik krijg de indruk dat de mensen die het hardst roepen dat het allemaal heel diervriendelijk gaat het zelfs nog helemaal nooit in het echt hebben gezien.