Hoeveel vragen voor een dekking Border Collie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:32

Ups schreef:
tuurlijk mag je fel reageren op zaken die je aan het hart gaan. Doe ik ook! en geloof me, ook ik reageer uitermate fel wanneer ik denk dat het welzijn van het dier in het gedrang komt.
Een internet forum geeft je alleen niet altijd álle informatie over de omstandigheden. Denk dan ook dat je iemand op dat moment beter kan informeren dan bekritiseren. Het stukje dat werd geplaatst over het fokken van honden vind ik dan ook oke... en je mening plaatsen oke.. maar dan wel op die manier dat mensen bewust worden van waar ze mee bezig zijn... Voor mij heeft dat nog steeds niks te maken met wel of geen rashond fokken... en ook als zij een vergoeding wil vragen voor de dekking (als alles goed is overdacht) is niks mis mee. Door een dergelijk nest zul je echt financieel niks beter worden, dat moet je echt met de juiste overtuiging en plezier doen!

ik heb ook niet bepaald naar gereageerd, ik kan alleen niet tegen kop in het zand en ikke ikke ikke wil politiek... wat er dus ook gezegd word, ze wil het niet horen... dan houd het misschien wel een keer op met taktisch, aardig enz reageren...

Rowie_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 01:46

de eigenaar van de teef kiest er wel bewust voor om kruisingen op de wereld te zetten omdat haar hond ook uit het asiel komt, ze nix van zijn afkomst weet en dus ook niets van zijn bloedlijn en er mar 1 fokker in nederlnd is waar ze fotos naartoe had gestuurd van haar teef en die zelf al toegaf dat ie dacht dat haar hond uit dezelfde bloedlijn zou kunnen komen en ze dus geen inteeld op de wereld wil zetten en een naaste familie is van een border alleen het leergierige niet in zich heeft wat ze misschien er zo mee kan combineren.

en uhh.. bij ons in t asiel zitten meer dan zat rashonden, het stikt er van de mechelaars! Het ligt toch aan de baas hoe die zijn hond opvoed, grootbrengt en er uiteindelijk aan heeft of ermee doet. Door een slechte opvoeding komen ze meestal tog in het asiel terecht, omdat de hond niet "perfect" is, daar heeft een zon onschuldige "kruising"' nestje niets mee te maken

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:48

Met honden uit het asiel mag je helemaal niet fokken, dus ik weet niet waar ze mee bezig is??

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:51

MMaxje schreef:
Ups, het probleem is vooral dat mensen hier vooral niet inzien waar je in hemelsnaam mee bezig zijn. Een bord voor je kop noemen ze dat...en dan kun je informeren, lief zijn, aardig zijn, maar op een gegeven moment houd het gewoon echt op.

Het is niet alleen hier dat veel mensen de consequenties van dergelijke dingen niet zien, dat is menseigen. Maar als je ophoudt te informeren wordt de situatie alleen maar erger. En daarnaast is het vormen van je eigen werkelijkheid tav de omstandigheden waaronder het nestje wordt gefokt niet altijd de realiteit. Dáárom vind ik dat het veroordelen van de intentie om dit nestje te fokken niet meteen terecht.

Jammer dat de TS niet meer info geeft nav de discussie die is ontstaan

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:51

MMaxje schreef:
Met honden uit het asiel mag je helemaal niet fokken, dus ik weet niet waar ze mee bezig is??

Uhm... bedoel je nu mij?

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:52

Ups schreef:
Daarbij, juist omdat de fokbasis van vele rassen zeer beperkt is ontstaan afwijkingen en ziektes. Bij een bastaard is deze kans kleiner.

Dit is echt allang achterhaald. Juist bastaarden blijken meer genetische afwijkingen te hebben dan raszuivere honden met een beperkte fokbasis. Dit omdat deze honden de rastypische afwijkingen van de verschillende rassen die aan hun ontstaan ten grondslag liggen in zich verenigen. Gelukkig leiden deze genetische afwijkingen niet altijd tot symptomen van ziektes. Maar het wordt toch tijd dat het sprookje dat kruisingen gezonder zouden zijn dan rashonden eens uit de wereld wordt geholpen.
Een sprookje dat overigens voor een deel zijn oorsprong vindt in de misstanden in de rashondenfokkerij. Bepaalde rassen zijn helaas doorgefokt doordat men bepaalde schoonheidsidealen nastreeft die de gezondheid van de hond niet ten goede komen. Ook zijn er populaire rassen die onzorgvuldig zijn gefokt omdat sommige fokkers aan de grote vraag naar deze honden wilden voldoen.
Maar wie de meeste kans wil hebben op een gezonde hond, kan toch het beste kiezen voor een raszuivere, zorgvuldig gefokte hond en niet voor een kruising.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:52

@Ups, nee sorry, was een reactie op de TS

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:55

Rowie_lover schreef:
de eigenaar van de teef kiest er wel bewust voor om kruisingen op de wereld te zetten omdat haar hond ook uit het asiel komt, ze nix van zijn afkomst weet en dus ook niets van zijn bloedlijn en er mar 1 fokker in nederlnd is waar ze fotos naartoe had gestuurd van haar teef en die zelf al toegaf dat ie dacht dat haar hond uit dezelfde bloedlijn zou kunnen komen en ze dus geen inteeld op de wereld wil zetten en een naaste familie is van een border alleen het leergierige niet in zich heeft wat ze misschien er zo mee kan combineren.

en uhh.. bij ons in t asiel zitten meer dan zat rashonden, het stikt er van de mechelaars! Het ligt toch aan de baas hoe die zijn hond opvoed, grootbrengt en er uiteindelijk aan heeft of ermee doet. Door een slechte opvoeding komen ze meestal tog in het asiel terecht, omdat de hond niet "perfect" is, daar heeft een zon onschuldige "kruising"' nestje niets mee te maken

wat mmaxje al zegt, met een asiel hond mag je niet fokken..

en het stikt van de mechelaars? hihih dan word het tijd voor jou om bij een ander topic hier op bokt te kijken..

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:56

Rowie_lover schreef:
de eigenaar van de teef kiest er wel bewust voor om kruisingen op de wereld te zetten omdat haar hond ook uit het asiel komt, ze nix van zijn afkomst weet en dus ook niets van zijn bloedlijn

Als ik zo weinig van de afstamming van de hond zou afweten dan zou ik er nooit mee gaan fokken!
Je hebt nu toch geen flauw benul van erfelijke ziektes die mogelijk in de bloedlijn van deze hond zouden kunnen voorkomen?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:58

baroen, ik wou net niet over je laatste zin beginnen hahaha!!

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:58

MMaxje schreef:
@Ups, nee sorry, was een reactie op de TS

okeej..

Vind het een interessante discussie, maar wordt erg off topic geloof ik..

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:00

MMaxje schreef:
baroen, ik wou net niet over je laatste zin beginnen hahaha!!

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:01

Oprtalj schreef:
Ups schreef:
Daarbij, juist omdat de fokbasis van vele rassen zeer beperkt is ontstaan afwijkingen en ziektes. Bij een bastaard is deze kans kleiner.

Dit is echt allang achterhaald. Juist bastaarden blijken meer genetische afwijkingen te hebben dan raszuivere honden met een beperkte fokbasis. Dit omdat deze honden de rastypische afwijkingen van de verschillende rassen die aan hun ontstaan ten grondslag liggen in zich verenigen. Gelukkig leiden deze genetische afwijkingen niet altijd tot symptomen van ziektes. Maar het wordt toch tijd dat het sprookje dat kruisingen gezonder zouden zijn dan rashonden eens uit de wereld wordt geholpen.
Een sprookje dat overigens voor een deel zijn oorsprong vindt in de misstanden in de rashondenfokkerij. Bepaalde rassen zijn helaas doorgefokt doordat men bepaalde schoonheidsidealen nastreeft die de gezondheid van de hond niet ten goede komen. Ook zijn er populaire rassen die onzorgvuldig zijn gefokt omdat sommige fokkers aan de grote vraag naar deze honden wilden voldoen.
Maar wie de meeste kans wil hebben op een gezonde hond, kan toch het beste kiezen voor een raszuivere, zorgvuldig gefokte hond en niet voor een kruising.

Hier ben ik het gewoon niet mee eens, maar om daar op in te gaan is niet op zijn plaats hier. Je moet daarvoor ook wel heel erg thuis zijn in genetica.....?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:09

Citaat:

Citaat:
Hier ben ik het gewoon niet mee eens, maar om daar op in te gaan is niet op zijn plaats hier. Je moet daarvoor ook wel heel erg thuis zijn in genetica.....?

even heel simpel gesteld, waarvan hoor je van afwijkingen? ja van de rashonden omdat die getest worden en gedocumenteerd worden, kruisingen worden over het algemeen niet onder zocht, maar dat wil niet zeggen dat er niks mis mee is..

het is zo dat wanneer een genenpoel kleiner is er eerder erfelijke gebreken naar voren kunnen komen, bij een kruising is de basis, de genenpoel veel en veel groter ( maar fok eens een generatie verder door met die honden en voilla daar zijn de afwijkingen)

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:13

Ups schreef:

Dat mag, maar mijn uitspraken zijn wel gebaseerd op de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Nu is wetenschappelijk onderzoek wat mij betreft ook niet altijd heilig, hoor. Ik heb onderzoeken gezien waarbij ik ook twijfel aan de waarde van de uitkomst. Maar dit komt op mij wel logisch over. En een beetje kennis van genetica is nooit weg als je serieus honden wilt fokken.
[/quote]
[/quote]

Rowie_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 02:15

maar fokken is volgens mij een heel groot woord

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:18

Rowie_lover schreef:
maar fokken is volgens mij een heel groot woord

Hoe bedoel je dat?

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:19

Oke, dat bastaardjes minder getest worden ben ik met je eens. Maar in de eerste plaats staat het fokken van rassen voor het verankeren van genetische eigenschappen (lijnenteelt of inteelt is hier het sterkste voorbeeld van). Natuurlijk kom je diezelfde genetische verankering óók weer in je kruizingen tegen. Maar volgens de natuurlijke wetten zal het meest functionele exterieur weer boven komen drijven wanneer je alle rassen met elkaar zou combineren (hier is onderzoek naar gedaan). Dus spitse neus, staande oren enz.. Kortom het model waaruit lang geleden álle rassen zijn ontstaan... Op de lange termijn zullen ook erfelijke afwijkingen door de natuurlijke selectie weer verdwijnen. Maar ja daar gaan generaties overheen en ja dat betekend dus dat je bij bastaarden ook eerst de erfelijke zult zien opduiken...

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:21

Oprtalj schreef:
Ups schreef:

Citaat:
Dat mag, maar mijn uitspraken zijn wel gebaseerd op de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Nu is wetenschappelijk onderzoek wat mij betreft ook niet altijd heilig, hoor. Ik heb onderzoeken gezien waarbij ik ook twijfel aan de waarde van de uitkomst. Maar dit komt op mij wel logisch over. En een beetje kennis van genetica is nooit weg als je serieus honden wilt fokken.

wil je die uitkomsten even hier neerzetten? of een link naar de uitslagen van dit onderzoek, of scan het in als het op een papiertje staat

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:25

Ups schreef:
Oke, dat bastaardjes minder getest worden ben ik met je eens. Maar in de eerste plaats staat het fokken van rassen voor het verankeren van genetische eigenschappen (lijnenteelt of inteelt is hier het sterkste voorbeeld van). Natuurlijk kom je diezelfde genetische verankering óók weer in je kruizingen tegen. Maar volgens de natuurlijke wetten zal het meest functionele exterieur weer boven komen drijven wanneer je alle rassen met elkaar zou combineren (hier is onderzoek naar gedaan). Dus spitse neus, staande oren enz.. Kortom het model waaruit lang geleden álle rassen zijn ontstaan... Op de lange termijn zullen ook erfelijke afwijkingen door de natuurlijke selectie weer verdwijnen. Maar ja daar gaan generaties overheen en ja dat betekend dus dat je bij bastaarden ook eerst de erfelijke zult zien opduiken...

nou? genetische eigenschappen vastleggen , doe je door genen vast leggen.. typen vast leggen.. en dat daar ook wel eens ellende uit kan komen klopt.. en dat is dus de taak van de verantwoorde fokker.. je kunt niet gaan denken in oh laten we weer gaan mixen om de wolf weer terug te krijgen, zo werkt het niet.. of om dat type weer terug te krijgen..

wat iig niet helpt is onverantwoorde nestjes op de wereld te zetten en dat is waar het hier om gaat

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:27

Oprtalj schreef:
Ups schreef:

[/quote]
[/quote]

daar zouden meer fokkers kaas van gegeten moeten hebben ja

En nee, ik weet idd ook niet alles en sta zeker open voor de mening van anderen.
Bij mij gaat het er echter nog steeds niet in dat iets dat door de natuur sterk gemaakt is, door ons, mensen, verbeterd zou kunnen worden.
Afgezien dan het feit dat rashonden karaktereigenschappen ingefokt hebben gekregen die de hond voor ons bruikbaar hebben gemaakt voor bijvoorbeeld de jacht of het hoeden van schapen...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:28

Ups schreef:

Dat is een leuke theorie, maar ik denk niet dat het in de praktijk zo zal gaan. Wij bepalen immers uit welke combinaties er honden gefokt gaan worden en dan is er van natuurlijke selectie geen sprake. Dat zou naar mijn idee alleen opgaan als je een soort park zou opzetten en daar dan honden van allerlei verschillende rassen hun gang zou laten gaan.
Ik zie hierin dan ook nog geen rechtvaardiging voor het fokken van kruisingen.

Chrystal-gek

Re: Hoeveel vragen voor een dekking Border Collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:29

Mijn inziens zijn er 3 'soorten' honden.
Dat zijn kruizingen (ook wel asbakkenras genoemd), dat zijn 'raszuivere' honden maar die geen stamboom hebben en dat zijn honden met een stamboom.
De 1e 2 'soorten' zie je genoeg in het asiel, de laatste zie je maar weinig.
Komt ook deels doordat deze honden vaak aangeschaft worden na oa goed beraad, na enige tijd (doordat je moet wachten tot het teefje puppies krijgt, er vaak een wachtlijst is, men een teef wil als er alleen nog maar reuen zijn en andersom, nog langer als je er 1 wilt van een bepaalde lijn etc etc) en er een behoorlijk prijskaartje aan hangt.
Vaak weten ze ook al het een en ander van de hond opzich (het ras) en de hond over het algemeen af, hebben ze er zich in verdiept.
Het zijn niet de zogenoemde impulsaankopen.
Vaak blijft er ook contact met de fokker en helpt die jou waar men wil en kan, zo ook met bemiddelen als het niet meer gaat.
Ook geven niet alle fokkers aan alle mensen de pups mee, maar zoeken ze wel het eea uit.

Broodfokkers vermeerderen de 2e 'soort, fokkers de 3e 'soort' en de 1e 'soort' zijn meestal ongelukjes.
Dit is vrij algemeen, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Van de fokprijzen weet ik op het moment weinig vanaf, meestal zo rond de gemiddelde waarde van een pup bij de verkoop dacht ik.
Dit wel bij rashonden met een stamboom dan, bij zo'n nestje als TS voorsteld is het soms ook een pup (en 1e keus na eigenaar teef) uit het nest.
Heb je zelf een rashond, kan je dat bedrag aanhouden als hij aan de voorwaarden voldoet (keuringen, gezondheid ed), heeft hij al wat prestaties op zijn naam staan (van keuringen ed) wordt dat bedrag hoger (of lager als hij dat juist niet heeft, want de meeste honden die officieel worden aangeboden hebben wel het eea bereikt). En het ligt er natuurlijk ook aan hoe gewild de reu is.
Ik denk niet dat je veel kunt vangen dus...
Daarbij zou ik het je ook afraden om te doen, de redenen zijn veelal al genoemd in dit topic.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:30

Citaat:
En nee, ik weet idd ook niet alles en sta zeker open voor de mening van anderen.
Bij mij gaat het er echter nog steeds niet in dat iets dat door de natuur sterk gemaakt is, door ons, mensen, verbeterd zou kunnen worden.
Afgezien dan het feit dat rashonden karaktereigenschappen ingefokt hebben gekregen die de hond voor ons bruikbaar hebben gemaakt voor bijvoorbeeld de jacht of het hoeden van schapen...

dus? de hond in wezen mag alleen maar een hond zijn zoals de wolf was? jaren en jaren zijn er over heen gegaan om bepaalde rassen met raseigenschappen te creeren, maar das dus fout? oei wat zullen wij een boel paarden uit moeten schakelen zeg...
[/quote]

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:32

[/quote]

wil je die uitkomsten even hier neerzetten? of een link naar de uitslagen van dit onderzoek, of scan het in als het op een papiertje staat [/quote]

Ik zal mijn best doen om het op te zoeken, maar als je het niet erg vindt dan doe ik dat morgen en ga ik nu m'n bedje maar eens opzoeken.