leuk knaagdier?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:43

er is dus zelfs een rattenropic op bokt!!
haha,dar maar eens neuzen dan!

tubby4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:47

een ratje lijkt me wel geschikt

maar een konijn is ook wel leuk voor hem maar een konijn is veel meer werk

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:12

Persoonlijk vind ik dat kleine kinderen niet verantwoord met een huisdier om kunnen gaan. Daarom wil ik je ook een zo groot mogelijk huisdier aanraden, als je het beestje echt voor je zoontje wil. Ik ben zelf helemaal weg van ratten en ze zijn inderdaad erg lief en makkelijk tam te krijgen. Ik heb momenteel echter ook drie damesratjes uit de opvang die bij een jongen van zeven jaar vandaan komen. Een dame is aan één oog blind, omdat meneer het nodig vond om haar oogje uit te steken (geloof me, dat is snel gebeurd). Een andere dame heeft een evenwichtsstoornis overgehouden aan een veel te laat ontdekte oorontsteking en alledrie de dames waren heel erg bang en mensenschuw toen ze voor het eerst in de opvang kwamen. Daarnaast ken ik iets te veel verhalen van cavia's met uitgestoken ogen, hamsters die doodgedrukt worden en ik ken zelfs iemand waarvan de chiauhau (zo'n minihond voor de niet-kenners) is doodgeslagen door een peuter van 2,5 jaar.
Vandaar dat ik kleine kinderen en beestjes niet zo'n goede combinatie vind. Wil je huisdieren die je zelf leuk vindt, dan zou ik voor de ratjes gaan. Als je gelukkige ratjes wil, moet je zorgen voor een grote kooi en minimaal twee ratten (ik kan je er drie aanraden, aangezien ratjes de neiging hebben om snel te sneuvelen. Als je drie ratten neemt zit er nooit één een tijd alleen te wachten op een volgend vriendje). Ratten zijn erg gevoelig voor luchtweginfecties en moeten daarom op een stofvrije bodembedekking, bijv. hemparade of beukensnippers. Pas op met hooi en hooihuisjes, omdat dit wel eens voor een mijtexplosie wil zorgen. Ratten hebben speciale brokjes nodig, omdat ze in tegenstelling tot de cavia en het konijn dierlijk eiwit nodig hebben. De geur valt wel mee, zeker als je maar een paar ratjes hebt en je regelmatig de kooi schoonmaakt.
Ga er niet van uit dat je ratjes ouder dan drie worden. De meesten hebben voor die tijd al wel een tumor ontwikkeld. Dat is het enige nadeel dat ik kan bedenken van ratjes (ik heb er zelf zeven).