Hond van 8 tot 5 alleen, wel of niet doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:19

ik woon hier nogal landelijk,en om mij heen zijn menig boerderij waar 1 hond in een kennel zit,waakhond te zijn...
in een hok van 2 bij 2,en ze zien er goed uiit,nou als een hond daar dag en nacht alleen in kan zitten,is een paar uur alleen thuis in de hal in zijn eigen mandje echt niet erg...

en een hond heeft geen besef van tijd,ze zijn net zo blij als je na een uur terug komt als na 8 uur...

zoals ik al zei,die rottweiler ,nam ik wat eerder vrij(voor HAAR!!),lag mevr op de bank,keek op ,legde haar kop weer neer en ging gewoon door met slapen..als ik dan uit ging,dan liep ze de halve weg geeuwend achter mij aan...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:41

Ik heb ook een hondje genomen terwijl ik nog vier dagen werkte.....grote gok, maar dat had ik er voor over. Nooit een dag spijt gehad, maar ik heb dan ook honden die geen herrie maken dus overlast heeft niemand ervan.

Om zomaar te zeggen als je werkt kun je niet aan een hond beginnen vind ik kortzichtig. Er zijn zat oplossingen te bedenken!

Overigens zijn er ook zat mensen die aan kinderen beginnen terwijl er bijna fulltime gewerkt wordt. En waarom vindt niemand het raar dat kinderen ergens ondergebracht worden, maar zodra iemand het heeft over een hond waar je niet de hele dag bij kan zijn, gaat iedereen stuiteren.....heel vreemd.

Gewoon proberen en indien je hond het niet trekt, kun je altijd nog bij een pension in de buurt voor dagopvang kiezen. Zoek iemand in de buurt die regelmatig een rondje met je hond wil lopen, zo heb ik het in het begin ook gedaan.

Overigens zijn mijn honden blij hoor als ik op maandag gewoon aan het werk ga....eindelijk rust!

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:57

Wendy_Kila schreef:
Ik denk dus inderdaad ook dat het beter is om hem weg te doen aan iemand. Maar mijn vriend zei dat er heel veel honden zolang alleen zitten. Dus dacht ik, laat ik het hier eens vragen.

Klopt, er zitten heel veel honden alleen maar dat betekent niet dat dat goed voor ze is. Persoonlijk zou ik een hond nooit langer dan een paar uur (max. 3 uur) alleen laten. Je hebt de verantwoording voor het dier op je genomen door hem in huis te nemen en dat heeft consequenties. Het makkelijkste in jouw situatie is, is dat je hem naar een oppas brengt of dat je zorgt dat er iemand tussendoor hem komt uitlaten en even gezelschap houdt. Het kost wat geld maar dan weet je in ieder geval dat jouw hond ook een leuke dag heeft gehad.
Zelf heb ik (tijdens mijn sollicitatiegesprek, 4 jaar geleden alweer) geregeld dat ik de hond mee naar mijn werk kan nemen. Mijn hond is dus nooit alleen!

Succes en ik hoop voor de beste uitkomst voor je hond!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:06

@daffodil,hihihi,dat had mijn hond ook,die liep zoveel dat ze volgens mij dacht,zo eindelijk rust en slapen..

ik moet ook zeggen,ik heb hier 6 honden nu,en als ik gewoon hier binnen zit,liggen zij,ze gaan pas wat doen als ik wat ga doen...

ze passen zich heel snel aan,alleen ik had wel zoiets van smorgens goed moe maken,dan slapen ze zowiezo al heel lang...

mijn 2 argentijnse doggen die slapen snachts bij de paarden en overdag zijn ze binnen,zijn komen dan om 8 uur in huis gaan in een mand liggen en soms pas om 7 uur savonds meldden ze zich om even naar buiten te gaan...

als ik het eerder wil moet ik ze die mand uit jagen...

2misty2

Re: Hond van 8 tot 5 alleen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:23

Een hond zal het best kunnen zo lang alleen die van mij ook wel.Alleen ik zou het niet doen.Ik vind het zielig dat ze zo weinig aandacht dan krijgt.Maar als ik in zo n situatie zou zitten weet ik ook niet wat ik zal doen want ik wil mijn hondje ook absoluut niet kwijt.Het ligt er maar net aan welke omstandigheden hoelang en hoevaak.En als het 2 a 3 dagen zijn valt het wel mee hoor als je ze tussen de middag uitlaat.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:42

Mijn honden krijgen aandacht zat hoor, dat is niet afhankelijk van een hele dag thuis of niet. Elke avond mee naar de paarden en het hele weekend op stap, ze worden doodmoe van mij!!! Daarom zijn ze zo blij met maandag thuis....

Mijn eerste hond (die ik nog steeds heb) past zich naadloos aan aan jouw gedrag, ik vind dat heel apart maar wel grappig. Ik woonde toen alleen en werkte vier dagen, dat ging hardstikke goed. Maar....ik heb nogal eens last van migraine en dan wel op zo'n manier dat ik dus echt niet overeind kan en al helemaal niet naar buiten. Dan plastte ze gewoon het hoognodige op het plaatsje (want nee een tuin had ik ook niet) en kwam lekker op het dekbed liggen. Tegen de tijd dat ik weer opgeklaard was, ging zij op dr gemak met me mee naar buiten, nooit een punt geweest!

Er zijn natuurlijk zat honden die dit niet trekken, per hond verschillend!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:36

Ik denk heel eerlijk dat het verschilt per hond.
De ene kan wel goed tegen lang alleen zijn, de ander wat minder.
Ik denk dan ook dat je deze beslissing uitsluitend kan laten afhangen door naar je eigen hond te kijken.
Is hij nog wel gelukkig dan? Heeft het het e rté moeilijk mee?
En daarop moet je je beslissing laten afhangen.
Succes en sterkte bij je beslissing.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:39

Tja mijn schoonzus liet haar honden ook zolang alleen. Ging prima. Ze zorgde er wel voor dat ze 's ochtends voordat ze naar haar werk ging een enorme wandeling maakte en als ze naar haar werk ging alle gordijnen dicht zodat de doggys het idee hadden dat het 's nachts was.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:56

ik woonde toen op een flatje(ja ja,grote hond op een flat,en dan ook nog eens een hele dag alleen...),en in de zomer liet ik de balkondeur openstaan....vroeg ik weleens aan de buren hoe of wat ze deed,nou ze lag weleens buiten,maar ging ook weer naar binnen...ze blafte nooit,ze lag gewoon beetje te zonnen,was hette warm ging ze weer naar binnen....

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:01

Mijn hondje zit ook de hele dag alleen (3 dagen per week). Hij heeft er helemaal niets van.... na het uitlaten gaat hij slapen en wanneer ik dan thuis kom, komt hij met coupe a la punk weer beneden.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:35

Mijn kleine meid die zit ook alleen thuis. Maar ze geeft er niets om, tuurlijk is ze blij als ik thuis kom. Maar ze gaat verders overal mee heen. Soms komt ze echt de hele dag niet van der plek af, speeltjes etc doet ze echt niets mee als ik er niet ben. Verder heeft ze ook geen moeite met het inhouden van plasjes. Als ik thuis kom en ga wandelen dan is het echt niet meteen op de eerste hoek dat ze het niet meer uit houd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:51

waarom hebben jullie het over uitlaten en zo?

onze hond gaat tussen 8 en 5 ook niet naar buiten. 1 keer sochtends 1 keer savonds en voor het slapen gaan plasje aan de overkant? Hij doet het prima hoor ???

Maarre... nee echt ideaal is het niet. Maar het komt bij ons ook wel eens voor. (niet wekelijks, maar hetkan zeker voorkomen)

Maar als het meerdere keren per week kan gebeuren... neej, ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.

Misschien is het wel een optie om bijvoorbeeld een tweede hondje erbij te nemen. Dan zijn ze toch al samen, en niet alleen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-12-05 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:54

Elskevree schreef:
Klopt, er zitten heel veel honden alleen maar dat betekent niet dat dat goed voor ze is.

Maar wil dat DUS ook zeggen dat het perse slecht voor ze is? ligt ook heeeeeeeeel erg aan het type hond. Er zijn hodnen die de hele dag liggen te meuren en het nog niet eens opvalt of je nu wel of niet thuis bent...

Je hebt ook honden die er ABSOLUUT niet tegen kunnen...

Dus om nou per direct te zeggen... NEE het kan niet... dat gaat me te kort door de bocht. Er zijn duizenden en duizenden honden die het prima kunnen.

dagelijks? nee... maar 1 of 2 keer in de week lijkt me nou ook weer niet ZO'N probleem hoor!

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:15

Dank jullie wel voor al jullie reacties!! Ik zal nog even een paar dingen zeggen om de situatie nog beter te schetsen, zodat jullie daar rekening mee kunnen houden.

1. Een andere hond erbij.
Dit had ik zeker gedaan, als mijn hond naar andere honden trekt. Dit is helaas niet het geval. Het is namelijk voorgekomen dat ik hem mee had naar mijn moeder, en daar was hij in de tuin met zijn broer en drie Yorken. Maar meneer wou naar ons toe en ging tegen de deur aan springen. Het lijkt hem dus totaal niet uit te maken of hij met een andere hond zit.

2. Gedrag thuis.
Als ik thuis ben, is het enigste wat hij zo'n beetje doet: slapen. In de raarste houdingen, op de raarste plaatsten. Het is een Airedale terriër, en die staan er ook om bekend gewoon heel rustig van aard te zijn.

3. Naar een oppas.
Dit gaat heel lastig worden. Hij is namelijk nogal eenkennig, en moet dan ook niets van vreemden hebben. Tevens kan hij niet bij kleine kinderen, want dat is gewoon niet te vertrouwen. Daarbij sloopt hij ook nog eens als je niet in de kamer bent. Om dus een geschikte oppas te vinden gaat heel lastig worden.

4. Precieze tijden
Het is niet zo dat ik hele werkdagen heb. Ik werk Fulltime en werk dan bijna een hele week halve dagen. Wat is dan het probleem zouden jullie denken. Het zit zo. Ik heb een bijrijdpaard waar ik met de brommer naar toe ga. Het is dus niet mogelijk hem mee te nemen. Maar als ik er naar toe ga, ben ik daar wel een paar uurtjes bezig. Een dag zou er dan als volgt uit kunnen zien:
* 's Ochtends uitlaten en om half 8 weg.
* Rond 1 á 2 uur weer terug.
* Zelf even eten, hond uitlaten
* Paardrijden en tussen 4 en 5 weer terug.

Hoop dat jullie nu een beter beeld kunnen vormen, en met goede adviezen blijven komen!!

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:16

Ik vind het eigenlijk zielig voor de hond, waarom neem je dan een hond en hij is ook nog zo jong.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:21

mijn hond was toen der tijd 2....

als je maar voldoende loopt....zodra je bent weggeweest en je komt thuis gaan de meeste honden liggen en slapne,nou daar hoef je niet voor thuis te blijven hoor!!

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:28

Wendy_Kila schreef:
1. Een andere hond erbij.
Dit had ik zeker gedaan, als mijn hond naar andere honden trekt. Dit is helaas niet het geval. Het is namelijk voorgekomen dat ik hem mee had naar mijn moeder, en daar was hij in de tuin met zijn broer en drie Yorken. Maar meneer wou naar ons toe en ging tegen de deur aan springen. Het lijkt hem dus totaal niet uit te maken of hij met een andere hond zit.

Dat hij 1 keer in een korte samenkomst niet naar andere honden trekt hoeft niet perse te zeggen dat hij geen maatjes kan worden met een hond waar hij dagelijks mee samen is.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:47

Hij heeft anderhalf jaar samen met zijn broertje gezeten, en dat was dus niet echt bepaald een korte samenkomst

Bonny: Hij is nu drie, heb hem nu dus al drie jaar. Hij zou eerst bij mijn moeder kunnen als ik zou werken, maar die heeft nu een pleegkindje waar het niet veilig voor is, en hij sloopt, dus hij kan niet bij mijn moeder terecht. Ik ben voor zover ik weet nog steeds niet helderziend, en heb deze situatie dus niet echt voor kunnen stellen drie jaar geleden

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:02

kimmie261
met jou ben ik het helemaal eens!

Ikzelf heb een Mechelse Herder teef die nu 2,5 is. Mijn vriend en ik werken full time. Deze hond heeft eerst 1 jaar in de kennel gezeten bij mijn vader die traint politiehonden en die honden zitten dus in de kennel.

Nu bleek deze teef niet goed genoeg te izjn en heb ik haar. Mijn vriend en ik werken beide 8 uur per dag. De hond haar week ziet er zo uit:

maandag: Kwart voor 7 uitlaten, dan alleen in de woonkamer en gang met kat en speeltjes. Om 18:00 gaat ze weer een grote ronde naar buiten, en natuurlijk voor het slapen gaan.

Dinsdag: Kwart voor 7 uitlaten, dan alleen in de woonkamer en gang met kat en speeltjes. Om 18:00 gaat ze weer een grote ronde naar buiten, en natuurlijk voor het slapen gaan.

Woensdag: gaat ze er om 09:30 uit, in de middag komt de uitlaat service, 18:00 met mijn vriend naar buiten en voor het slapen gaan met mij

Donderdag: Heb ik late dienst dus komt ze er om 08:30 uit, om 11:00, om 18:00 met mijn vriend en weer voor het slapen gaan.

Vrijdag: Kwart voor 7 uitlaten, dan alleen in de woonkamer en gang met kat en speeltjes. Om 18:00 gaat ze weer een grote ronde naar buiten, en natuurlijk voor het slapen gaan.

in het weekend gaat ze 4 tot 5 x per dag naar buioten en beide dagen gaat ze een 1 tot 1,5 uur naar het bos met ons.

Mijn hond is niet zielig, als je inderdaad goed met ze loopt slaapt ze in de tijd dat ik niet thuis ben.

Mijn conclussie: als je hond niet blaft of piept en de tijd dat je thuis bent je hem goed uitlaat moet het kunnen.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:08

Het kan wel. Maja er kan wel meer. Of de hond er beter van wordt, dat is de vraag.

Ik vind dat hij tussen de middag wel echt uit moet. (maar als ik je zo goed begrijp gebeurt dat dus ook) En als je dat dan doet, moet de avond voor de hond zijn. Die zit immers al de hele dag alleen, dus sávonds is dan alle aandacht voor de hond, ook al ben je nog zo moe of heb je geen zin meer. Dat is mijn mening dan he.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:25

Bij ons krijgt iemand waar de hond alleen komt te zitten niet eens een pup mee.
Je hebt echt mensen die denken dat je een pup van 7 tot 12 alleen kan laten, hem dan heel kort (5 minuten hoogstens) in je lunchpauze uit kan laten en dan weer alleen laten tot je om 6 uur thuis bent...

Ik vind 3 uur alleen thuis echt het maximum. Het gaat er niet eens om dat de buren er wel/geen last van hebben, het gaat om het welzijn van het dier.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:28

nou mijn rottweiler had echt helemaal nergens last van....en dan ook echt niet,niet blaffen niet slopen,niets...maar die werd heel veel uitgelaten en meegenomen...

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:33

mijn herder heeft ook nergens last van en dat is toch echt een hond met enorme werkdrift, zolang je ze maar wel lang uitlaat zodat ze lekker hun gang kunnen gaan, is het best te doen !

Politiehonden zitten ook op een kleine ruimte en moeten ook wel eens wachten voordat ze de auto uit kunnen

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:36

mijn 2 dogo's zaten vroeger overdag in een grote binnenkennel en gingen daar graag in....

verder vind ik het zieliger dat een hond uren in een bench zit,als dat ze een hal,gang of heel huis krijgen...

nee,ik heb er niet zo'n moeite mee.zou het zo weer doen...

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:23

het komt bij onze hond ook wel eens voor hoor, dat hij een keer een dag erg lang alleen thuis is. Jah hij is dan wel weer blij om ons te zien, maar of hij er nou ongelukkiger of ongezonder van wordt... nou nee..

en over dat uitlaten. Die van ons gaat ook alleen sochtends en savonds uit, en een plasje voor het slapen gaan. En hij heeft echt wel beweging genoeg hoor!