Eindelijk mijn konijntje!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:31

Faniek schreef:
Ik zou zeggen next konijn opvang: www.bunnybin.nl
Nog 10 keer beter dan een fokker hun kunnen je ook nog de juiste voorlichting geven.

Ik ben het weer helemaal met Faniek eens!
En zo snijdt het mes weer aan 2 kanten: de konijnen zijn ermee geholpen en jij weet zeker dat je 2 leuke, gezonde konijntjes hebt.

Daarnaast lijkt het me fijner voor een konijn om buiten te zitten.
Mijn ex-vriend was een enorme konijnenfan en de konijnen hadden bij ons dan onderhand ook de halve tuin tot hun beschikking. Een stuk van ca. 5x6 meter was met gaas afgezet dat zo'n halve meter was ingegraven en er was een stukje uit de schuur gezaagd waarin een riant binnenhok met stro was gemaakt.

Het was geweldig om te zien. Ze hadden enorme gangenstelsels gegraven en waren aan het spelen en soms zat het hele spul bij elkaar in een kringetje (we zeiden dan altijd dat ze een konijnenvergadering hadden ) en regelmatig gooiden we er een boomstronk in die ze dan in no-time kaalgevreten hadden.

Maar goed, met een kleiner stuk zal het ook wel lukken hoor

Ik zou zeggen, verdiep je er eens goed in, overleg met je ouders en haal een leuk koppeltje konijnen bij een opvang vandaan.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:35

Het is niet voor niets dat konijnen eigenlijk niet geschikt zijn voor kinderen. Want dat betekent namelijk dat er aan een hoop konijnenbehoeftes niet voldaan wordt.

pubelia

Re: Eindelijk mijn konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:42

Desiree schreef:
pubelia schreef:
nooit 2 vrouwtjes bij elkaar doen, die gaan vechten een vrouwtje en een mannetje zou kunnen maar dan krijg je kleintjes, en dan blijf over een mannetje castreren maar gaat wel erg stinken.

?????????????????????????????????????

nou jij hebt ervaring met konijnen zeg......

Ik heb een groepje van 3 vrouwtjes en 1 (gecastreerd) mannetje dat helemaal niet stinkt! en een groepje van 3 vrouwtjes bij elkaar. Maar ik heb ze van meet af aan bij elkaar in een grote ruimte gezet.

als je een groep hebt ligt dat ook anders. 3 vrouwtjes en 1 gecastreerde mannetje. dat is een groep er moet altijd een mannetje bij zitten. dan maakt het niet zo veel uit hoeveel vrouwtjes je erbij hebt. maar twee vrouwtjes bij elkaar zetten word altijd vroeg of laat vechten, vooral als ze niet uit elkaars nestje komen. Ik woon zelf op een flat en bij mij stonk het erg. dat is ook de reden dat ik er nu nog maar 1 heb ipv 4. Ik heb dus ook geprobeert om een vrouwtje bij een vrouwtje te zetten en dat ging dus niet goed.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:45

Ik heb een raskonijn, vraag me niet wat voor één maar okee.
Hij heeft het hier echt niet slecht, gelukkig, ook al heeft ie niet zo een grote kooi. Hij mag elke dag eruit, beetje spelen, hij heeft wat speelgoed erin en wat lekkers, lekker hooi en zaagsel, goed eten, nee hoor, hij ontbreekt niks.
Ik heb hem bij een zeer goede dierenwinkel gekocht die ons die kooi hadden aangeraden.

Desiree schreef:
Ik zal het verschil aan geven van een konijn in een klein hok en in een grote ruimte:
- konijn is levendig, ligt vaak tevreden lang uit
- konijn is niet humeurig.

kleine ruimte:
- konijn zit veel in een hoekje te staren, onderneemt niets, er gaat niets van uit. Een saai konijn.
- konijn gromt vaak naar je handen als je in het hok komt om bijvoorbeeld voer in het bakje te doen.

Waarom ik dat weet? Ik heb konijnen uit kleine hokjes rigoureus zien veranderen toen ik ze in een ren zette samen met andere konijnen. Zo verging het Roger Rabbit (mijn eerste konijn en vroeger ZWAAR gefrustreerd), Plukkie (een afdanker van ouders met een klein kindje dat er niet meer naar om keek), de castorkleurige rex van mijn zus toen ik die overnam, en Dikke de hangoor die afgedankt was door een gezin met kleine kinderen.
Nou trek zelf je conclusies maar.

Toch eventjes reageren.
Mijn konijn heeft ook niet een grote kooi, maar hij rent en springt wel de hele dag met zijn ´oudere´ botten.
Als ik er aan kom, staat hij op me te wachten en wil knuffelen.
Aanhankelijk doet hij dan, om me te begroeten.
Verder slaapt hij ook regelmatig helemaal gestrekt, horizontaal, tevreden snuffelend.

Maar ontopic.
Erg zeg, van je konijntje, meis.
Het was wel een leukerd!
Hopelijk heb je meer geluk met je nieuw, ander konijntje!

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 14:50

Miss Haffie@ Bedankt.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:58

kizz_rianne schreef:

je valt mij op de vorige pagina aan.. daarom

Ik denk dat dat nog wel heel erg meevalt.
Zij geeft tegenargumenten en valt je dus niet aan..

NuggT, ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar wil het volgende even kwijt.
Voor zover ik heb kunnen lezen zijn er een redelijk aantal mensen die zeggen dat je een konijn in een groter hok moet houden en maar een klein aantal mensen die zeggen dat het prima kan.
Zodra iemand zegt dat je een konijn in een dergelijk klein hok kan houden, grijp je die uitspraak direct aan als een soort oplossing voor jou.
Misschien is het dan toch handiger om er toch even stil bij te staan dat wanneer er toch een veel groter aantal mensen is die zeggen dat de kooi te klein is, zij misschien wel gelijk kunnen hebben.

Wellicht heb je de mogelijkheid niet om op dit een grotere kooi aan te schaffen, dan zou ik zeggen: wacht nog even met het volgende konijn tot je wel een grotere kooi kunt aanschaffen.
Waarschijnlijk heb jij dan langer van je konijn plezier en het konijn ook meer plezier in zijn leven.

(Is deze kooi niet gewoon geschikt voor een muis?)

Aan anderen: het is op zich nu wel duidelijk hoe men erover denkt, toch het vriendelijke verzoek om zo veel mogelijk goed bedoeld advies te geven zonder daar een al te rare ondertoon bij te geven.

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:08

Bedankt, maar mijn ouders hebben nu net deze kooi gekocht en zijn volgens mij (i.v.b met geld en ruimte) niet van plan een grotere te kopen.
Ik dacht juist dat ik haar in deze kooi kon houden en dat het met voldoende beweging (zeker een paar uur per dag) en aandacht wel goed zou zitten.

Maarja dan niet.

xSemmiex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:16

Ahh wat zielig dat hij dood is
Echt jammer!
Was echt een schatje om te zien

Veel plezier met je (evt. nieuwe konijntje)

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:17

Bedankt Semmie.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:19

Sjoert schreef:
kizz_rianne schreef:

je valt mij op de vorige pagina aan.. daarom

Ik denk dat dat nog wel heel erg meevalt.
Zij geeft tegenargumenten en valt je dus niet aan..

NuggT, ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar wil het volgende even kwijt.
Voor zover ik heb kunnen lezen zijn er een redelijk aantal mensen die zeggen dat je een konijn in een groter hok moet houden en maar een klein aantal mensen die zeggen dat het prima kan.
Zodra iemand zegt dat je een konijn in een dergelijk klein hok kan houden, grijp je die uitspraak direct aan als een soort oplossing voor jou.
Misschien is het dan toch handiger om er toch even stil bij te staan dat wanneer er toch een veel groter aantal mensen is die zeggen dat de kooi te klein is, zij misschien wel gelijk kunnen hebben.

Wellicht heb je de mogelijkheid niet om op dit een grotere kooi aan te schaffen, dan zou ik zeggen: wacht nog even met het volgende konijn tot je wel een grotere kooi kunt aanschaffen.
Waarschijnlijk heb jij dan langer van je konijn plezier en het konijn ook meer plezier in zijn leven.

(Is deze kooi niet gewoon geschikt voor een muis?)

Aan anderen: het is op zich nu wel duidelijk hoe men erover denkt, toch het vriendelijke verzoek om zo veel mogelijk goed bedoeld advies te geven zonder daar een al te rare ondertoon bij te geven.

Amen
Ik heb een oplossing een cavia kan wel in zo`n hokje neem anders een cavia meer lees eerst even wat dingen over een cavia

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:24

Tsja maar een cavia is wel weer ff wat anders dan een konijn he?
En ik heb nu juist alle dingen voor een konijn in huis genomen, dus dat gaat zowieso niet lukken.
Maar bedankt voor je reactie.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:30

Tja .. ik heb al 3x gereageerd of 4x in je topic ..
Maar neej een konijntje in zo`n klein hok kan niet als hij gegroeit is ..
Moet ik is een foto van mijn konijn en zijn hok maken als het lukt met de cam?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:37

NuggT schreef:
En ik heb nu juist alle dingen voor een konijn in huis genomen, dus dat gaat zowieso niet lukken.

Wat is er dan allemaal anders?

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:39

Nou ik heb het hok al, de bodembedekking en het voer. Weet niet of dit ook allemaal voor een cavia geschikt is.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:41

Cavia mag ook op zaagsel *MOet juist op zaagsel*
Voer kan alleen als er ook een cavia hoofdje op zit.
Hok kan prima dat zei ik net

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:44

Ja oke, maar ik vind een konijntje toch leuker.
Met cavia's heb ik niks, om het zo maar te zeggen.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:06

Hier mijn hok:

Sorry voor de dikke zwarte rand maar anders waren ze te klein om als link te maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kismo wilde haar hok wel showen
Ik vind dit trouwens groot maar ik zou het lieft een kippenhok voor haar hebben.
Ik ben erg blij met dit grote hok
Er staat een boomhutje in *een huisje van hout speciaal bij de dierenspeciaal zaak gekocht*
Er hangt een bal voor haar hooi.
Er staat een frettenbakje in en daar poept en plast ze in *zindelijk*
en een knaagsteen staat er en een liksteen ik heb ook regelmatig takken in haar hok.
En nu loopt ze lekker los

Je ziet trouwens niet erg goed dat het hok erg groot is maar je ziet wel ong. de grootte

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:09

Leuk konijn heb je.
Maar ik heb gehoord dat knaagstenen of likstenen niet goed zijn voor konijnen.
Weet niet of dit waar is hoor, heb het ook maar gehoord.

Dit hok hadden ze ook in de dierenwinkel waar wij geweest zijn, maar vond dit persoonlijk te groot voor een dwergkonijn.
Kan een misrekening zijn hoor.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:10

Een hok is nooit te groot
likstenen zijn inderdaag niet gezond

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:11

Nee oke.
Maar waarom zijn ze niet gezond dan? De reden heb ik eigenlijk nooit gehoord.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:12

Mijn konijn is ook een dwerg konijn *hang oor*
En ik weet dat ze niet gezond zijn maar ze doet er heel erg rustig mee en ik geef ook niet zo vaak.
En knaag stenen is niet nodig om te geven maar ik geef het tog want ze vind het fijn ofzo.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:13

Mijn konijn is dolgelukkig in dit hok we zijn heel vaak al van hok veranderd.
Positief veranderd.
Eerst was het klein hok toen was ze nog klein toen veel groter en het laatste hok is dit en die is nog 30 cm groter ofzo dan de vorige
En ze kan lekker lang uit liggen enzo dus ik vind dit hok heel fijn.

smurf1988

Re: Eindelijk mijn konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:14

even een quote uit het konijnenforum:

Citaat:
PAS OP VOOR KNAAGSTENEN!

Knaagstenen/likstenen/zoutstenen zijn bij dierenzaken te koop. Op de verpakking schrijft de fabrikant dat het goed en gezond is voor knaagdieren en konijnen..

Niets is minder waar!

Deze stenen zijn voor konijnen niet goed, en vaak zelfs ongezond. Tanden van een konijn slijten niet op een knaagsteen. Als de tanden van een konijn goed staan, slijten ze op de extra tandjes die achter de boventanden zitten. Als het konijn een verkeerde beet heeft, blijven de tanden doorgroeien, al geef je nog zoveel knaagstenen. Tanden knippen is dan de enige oplossing.

Extra zout heeft een konijn nooit nodig.

De extra mineralen die toegevoegd zijn, zogenaamd "gezond", kunnen ronduit gevaarlijk zijn voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd. Een konijn mag beslist niet meer calcium dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen.

Als je op tijd bent kunnen de blaasstenen door operatief ingrijpen verwijderd worden. Bij buitenkonijnen wordt misschien niet tijdig opgemerkt dat het dier niet plast.

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:16

Jaa dat snap ik.
Misschien dat ik na een tijdje wel een groter hok neem hoor, weet het nog niet.
Maar er is toch een verschil tussen hoe groot hangoordwerjes worden en gewone dwergjes? Ik weet idd niet hoe groot dwergjes worden, maar niet zo heel belachelijk groot hoor.

Knolliepower@ Bedankt.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:16

Daarom mag mijn konijn hem houden omdat ze er heellll zuinig mee is.
Maar als het 123 op was kreeg ze het echt niet meer

Dwergjes blijven niet egt mini het gaat wel in de richting van mijn konijn hoor