hoe terrier in het gareel krijgen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:15

In dit topic heeft bijna iedereen je de tip gegeven om je aan te sluiten bij een goede hondenschool. Heb je dat inmiddels al gedaan of geinformeerd?

appie_rulez

Re: hoe terrier in het gareel krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 00:19

ik ben één en ander aan het uitzoeken over hondenscholen hier in de buurt, probleem is alleen....

dat het gedrag wat hij thuis vertoont, dat doet hij buiten niet... dit doet hij alleen in huis.... dus dan zal er toch iemand bij ons thuis hem moeten komen observeren....

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 07:34

appie_rulez schreef:
ik ben één en ander aan het uitzoeken over hondenscholen hier in de buurt, probleem is alleen....

dat het gedrag wat hij thuis vertoont, dat doet hij buiten niet... dit doet hij alleen in huis.... dus dan zal er toch iemand bij ons thuis hem moeten komen observeren....

gedragstherapeuten die komen dus thuis om te observeren.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:00

Krijgt deze hond wel genoeg beweging?
Ga je minimaal 2 uur per dag met hem lopen? Doe je ook spelletjes met hem zodat ie geestelijk moe wordt? fietsen en zwemmen vinden de meeste honden ook erg leuk!

Een hond die te weinig beweging krijgt (vooral een terrier heeft veel beweging nodig) wordt vervelend in huis, want hij kan zijn energie niet kwijt. Dus die gaat slopen, piepen, janken etc.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:02

hij komt elke dag 3 keer buiten waarvan 2 keer in het park (dat is alleen al ruim een half uur om er te komen...)

waar hij vervolgens over het grasveld racet en de sloot in en uit springt..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:38

appie_rulez schreef:
hij komt elke dag 3 keer buiten waarvan 2 keer in het park (dat is alleen al ruim een half uur om er te komen...)

waar hij vervolgens over het grasveld racet en de sloot in en uit springt..

Wil niet banketstaaf zijn, maar wij hebben 2 oude Goldens (10 en 12 jaar) en die wandelen minimaal 4 keer per dag waarvan 1 keer een uur en de rest minimaal een half uur. En dan wandelen we tegenwoordig i.v.m. hun leeftijd (m.n. van de oudste) al minder.
Een jonge energieke terrier heeft aan de hoeveelheid beweging die jij geeft volgens mij niet genoeg.
Verder kan je hem ook geestelijk moe maken door b.v. zoekspelletjes.

Rijden kan voortkomen uit diverse dingen: seksuele drang (een castratie zal dan wel helpen), dominantie (kans dat castratie niet helpt omdat dit na verloop van tijd aangeleerd gedrag is) of zelfs stress (dan zal ie niet alleen op honden rijden, maar ook b.v. op kussens).
Jouw Jack Russell heeft een leeftijd dat ie gaat kijken waar zijn grens ligt en zo te lezen heb je een exemplaar met een redelijke plaat voor zijn kop die ook niet direct nokt als ie een waarschuwing krijgt.
Consequent zijn is bij hem denk ik erg belangrijk. Nee is nee, ja is ja en direct ingrijpen als ie iets doet wat niet mag en waarvan je weet dat ie dat ook heeft geleerd. Straffen bij iets wat ie niet heeft geleerd leidt tot verwarring en dus meer stress die hij weer zal gaan afreageren.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:54

thuis krijgt hij ook de nodige beweging door bal/piepbeest spelletjes... daarnaast ravot hij ook bijna de hele dag met onze andere hond...

en wat betreft het wandelen... na elke wandeling is meneer helemaal doodop... hij loopt dan achter je in plaats van voor je...

ook het trekken aan de riem is een ramp om af te leren...
en we kunnen niet vaker naar buiten dan we nu doen... we gaan 's morgens, 's middags en 's avonds na het eten... we hebben ook nog een dochtertje van 5,5 maand oud, dus ook daarvan een beetje afhankelijk...

als zij slaapt ga ik haar niet wakker maken om de honden uit te laten... want dan is zij helemaal van slag...

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:03

ik heb geen reacties gelezen dus val wss in herhaling .
Een oplossing in mijn ogen is naar 't school gaan met hem.
Welke les doe je hem aan om te gaan wandelen ?

Ik zou een slipketting aanschaffen , op de hondenschool leer je hoe je een hond daarmee moet corrigeren..

En je hond zit duidelijk nog in puperteit , die van ons momenteel ook. wij hebben een bull terrier ...
heeft momenteel heel veel streken op in deze tijd moet je duidelijk laten zien wie de baas is ..

veel geluk , weet niet of je er iets mee bent

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:01

slipketting hebben we al, maar helpt helemaal niks...

een correctie helpt twee stappen en dan is hij het alweer vergeten...

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:01

appie_rulez schreef:

miss corrigeer je niet goed , of hard genoeg ..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:31

roosbananas schreef:
appie_rulez schreef:

miss corrigeer je niet goed , of hard genoeg ..

Kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Mij ooit duidelijk gemaakt tijdens het trainen: een goede correctie komt aan en zorgt voor het gewenste effect. Is het resultaat niet wat je wilde dan was jouw correctie niet goed.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:26

waarschijnlijk is de slipketting dan te lang en corrigeer je te laat. Een slipketting past goed als hij net over de kop kan.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:28

maja ik vind zelf een slip ketting bij jonge honden niet een perfecte oplossing.

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:45

ik wel , in elk geval bij onze hond. Dan zijn ze in de ontwikkeling en moet je duidelijk tonen dat je boven hem staat . En bij sommige honden is een slipketting inderdaad niet nodig , maar in dit geval wel ..

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:01

mij is geleerd hoe ik het zonder al die hulpmiddelen (slipketting e.d ) kan doen, en geloof me mijn Pup trok als een belachelijke.... maar nu absoluut niet meer..

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 01:23

Je hebt helemaal geen slip nodig. ga goeie les halen, zelf fanatiek oefenen (want daar kom je echt niet onderuit), en het kan een paar maanden duren voor een goed resultaat, maar daarna weet je ook waar je het voor doet.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:27

een slipketting is zo ouderwets. Daar wordt tegenwoordig helemaal niet meer mee getraind en zijn vaak verboden op de meeste hondenscholen.

Vroeger leerde men het trekken van de riem af door: alles waar de hond te ver van het mensenbeen kwam deed pijn en strak naast het been deed geen pijn.

Tegenwoordig wordt de hond alleen beloond door netjes naast te lopen en al het andere wordt genegeerd. Moet je eens kijken hoe snel de hond dat in de gaten heeft als ie netjes naast loopt! Hij zou dat gedrag gaan herhalen, omdat hij er voor beloond wordt.
Een veel vriendelijke manier en voor hond en baas veel leuker.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:40

Ik heb 2 jackrussels,1 van 2,5 en 1 van bijna 2
Die eerste hond is heel makklelijk ,luisterd goed,doet geen vlieg kwaad.
De 2 e hond heeft een heel ander karakter,vertrouwd mensen niet snel,piste als pup ook in eigen mand,beetje zelfde problemen als jij beschrijft. In die periode had ik veel woordenwisselingen met mijn vriend,en ik merk dat die hond daar op reageerd. De laatstet ijd is ie lief buiten,naar andere honden,blaf niet meer zoveel,valt mensen niet zomaar aan. Zodra we weer eens mot hebben met elkaar,merk ik dat in zijn gedrag. Misschien is dit bij jou ook het geval?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:44

Ik las ergens dat de hond in zijn mand of bench plast. Verderop las ik dat de hond 3 keer per dag buiten komt en dan als laatste 's avonds na het eten. Meen je dat nou? Dan zou hij dus vanaf een uur of 6 's avonds (of misschien iets later) tot de volgende ochtend uur of 7 (of misschien nog later?) niet meer zijn behoefte kunnen doen. Dat is echt veel te lang. Dan is het natuurlijk niet gek dat hij het in huis doet. Veel beter zou je 's avonds, voor het naar bed gaan, even een paar minuten met hem naar buiten kunnen gaan.
Ook las ik dat je hem strak aankijkt tot hij wegkijkt. Een hond recht in de ogen kijken, is voor hem heel bedreigend. Als honden dat onderling doen, betekent dat regelrechte agressie. Niet meer doen dus, je beschadigt zijn vertrouwen in jou en dat wil je niet. Hij moet juist vertrouwen in jou krijgen, zodat hij begrijpt dat hij de leiding gerust aan jou over kan laten.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:53

dit zit denk ik ook in de karakter van de hond, het is een vreselijk lastig dier, maar zo is hij gewoon.
Je kan hem tegen het piepen en blaffen een electrische hondenband kopen, daarma heb je dat probleem al opgelost. Klinkt heel zielig maar het is veel zieliger dat jou kind de hele dag uit de slaap word geblafd.
Met die band heb ik altijd nog gehoord dat het heeft gewerkt.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:21

roosbananas schreef:

Ik zou een slipketting aanschaffen , op de hondenschool leer je hoe je een hond daarmee moet corrigeren..

Sorry hoor, maar op een beetje goede hondenschool is een slipketting verboden!!
Gelukkig maar, een slipketting is net zoiets als een slofteugel bij paarden wanneer deze gebruikt wordt om paarden in de krul te trekken...

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:48

nikkigioa schreef:
roosbananas schreef:

Sorry hoor, maar op een beetje goede hondenschool is een slipketting verboden!!
Gelukkig maar, een slipketting is net zoiets als een slofteugel bij paarden wanneer deze gebruikt wordt om paarden in de krul te trekken...

Sorry , maar je vergelijkt appelen met peren
Mijn moeder gaat al 5 jaar naar hondenscholen met honden en steeds 't zelfde ; een slipketting. je doet alsof wij constant aan die slipketting trekken en dergelijke! Als hij is goed doet wordt hij beloond
doet hij iets slecht , wordt hij gestraft.
en als je de slof toch wilt vergelijken met de slipketting , zeg je zelf dat het slecht is als je je paard wil forceren en dit is onze bedoeling totaal niet bij deze hond!

Misschien is die slipketting bij jullie in Nederland verboden op sommige hondenscholen , maar hier in België niet , zover ik weet.
Bovendien zijn er wel ergere middeltjes dan een slipketting.
Sommige honden hebben nu eenmaal een goede en strenge opvoeding nodig dat ze nodig hebben , daarna zullen ze even goed zijn dan een andere hond die vanzelf luistert.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:38

ik heb niet alles gelezen maar ik zet toch een reactie

ik heb een dubbele terrier (jackrusselXwesthighland terrier)
en die was ook heel lastig in het begin maar nu gaat het al veel beter
je moet geen slipkettingen enzo gaan aanschaffen want dat is allemaal zooooo overbodig
dat trekken heb ik afgeleerd door een snokje te geven als hij begon te trekken (als hij natuurlijk bleef trekken kreeg hij er wel eens zoeen dat hij terug naast mij vloog)
en voor de rest gewoon belonen bij braaf gedrag en bij stout gedrag een tik
mijn hond durft ook wel eens tegen mensen te plassen en hiervoor krijgt hij van mij een klap van zijn leiband

en voor de anderen: ik wil geen commentaar over hoe ik het doe

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:49

tessyke schreef:
ik heb niet alles gelezen maar ik zet toch een reactie

ik heb een dubbele terrier (jackrusselXwesthighland terrier)
en die was ook heel lastig in het begin maar nu gaat het al veel beter
je moet geen slipkettingen enzo gaan aanschaffen want dat is allemaal zooooo overbodig
dat trekken heb ik afgeleerd door een snokje te geven als hij begon te trekken (
als hij natuurlijk bleef trekken kreeg hij er wel eens zoeen dat hij terug naast mij vloog

)
en voor de rest gewoon belonen bij braaf gedrag en bij stout gedrag een tik
mijn hond durft ook wel eens tegen mensen te plassen en hiervoor krijgt hij van mij een klap van zijn leiband

en voor de anderen: ik wil geen commentaar over hoe ik het doe

Gaat gemakkelijk bij kleine honden , heb maar eens een bouvier , mag je nog eens proberen
Slipketting is overboden , maar kloppen met de leiband is wel toegestaan ..

edit : heb je laatste zin te laat gezien , sorry hiervoor

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:56

als hij tegen mensen plast krijgt hij idd een klap van de leiband en het help want het is al erg hard verbetert