Je huisdierweg doen om "slappe" redenen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:14

mn zusje wil haar vissen door de wc spoelen omdat ze hamsters wil, ze is de vissen zat. maar van mn moeder moet ze eerst de vissen weggeven/verkopen. ze maakt ook nooit het aquarium schoon enzo....slappe reden om je huisdier weg te doen

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:07

Ik zou je zusje dan eens flink de waarheid vertellen, dat een aquarium schoonhouden helemaal niet veel werk is, in ieder geval minder dan een hamster onderhouden en dat als ze genoeg krijgt van haar hamster ze die ook niet zomaar door de wc kan spoelen. Ik vind wat je moeder doet ook niet geweldig, zo leer je mensen dat het normaal is andere dieren weg te doen om een nieuwe ervoor in de plaats te nemen. Ik wil niet kwaad spreken over je zusje en je moeder ofzo, maar ik denk dat je er wel wat van moet zeggen als jij er anders over denkt dan zij.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:25

Quellian schreef:
Ik heb een piskat

Gelukkig maar dat je zelf niet zo'n zeikerd bent!

ellenlouise

Re: Je huisdierweg doen om "slappe" redenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:31

drenthie schreef:
Jenna schreef:
In het geval van die twee honden vind ik het vreemd.Ik vind het raar dat je de hond de deur uit doet zodra je kinderen krijgt.

Ik dus niet. Mocht ik ooit kinderen krijgen zal ik ook mijn hond weg moeten doen, omdat ik niet voor de veiligheid van het kind in kan staan. Begrijp me goed, hij is hartstikke lief, maar ik zal het risico nooit nemen. Hij is nou eenmaal niet dol op kinderen.

Dan moet je dus wachten met kinderen krijgen...

Verder is het nooit verstandig om kleine kinderen en honden zonder toezicht bij elkaar te laten.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:38

Dieren neem je niet voor even maar voor je hele leven.

Een dier vraagt er niet om om bij een tehuis geplaatst te worden waar ze geen tijd en zin in hem hebben. Wij hebben thuis ook allemaal "afgedankte dieren" waar ik het niet over mn hart kan verkrijgen om dr 1 weg te doen.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:22

mmm ik lees hier echt zoveel slappe redenen om dieren weg te doen.
de enige beesten die hier zomaar zijn weggegeven zijn hanen ( ehm.. we dachten dat het kippen waren tot ze begonnen te kukelen ) die anders onze eigen haan zouden vermoorden

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:47

Quarterh0rse schreef:

Daar ben ik het tot op zekere hoogte mee eens, maar niet in alle gevallen.

De twee katten (broer en zus) van mijn vroegere huisgenootje bleken echt niet te kunnen aarden op onze flat. Het vrouwtje ontsnapte waar en wanneer ze kon en het mannetje had verlatingsangst, raakte in paniek als hij langer dan twee uur geen mensen zag (wij werkten allebei) en ging dan zitten piesen op het laminaat. Op advies van de DA hebben we ze weggegeven: aan een vrouw die de hele dag thuis was en een tuin had. We hebben ze nog een paar keer opgezocht en die beesten bleken daar een veel relaxter leven te hebben dan bij ons op de flat. Ik had toch wel het gevoel dat we ze daar een dienst mee hadden bewezen, ondanks dat mijn huisgenootje ze had aangeschaft 'voor de toekomst'.

Net als een pony waar je 'uitgegroeid' bent. Als het een gezond dier is waar een jonger/kleiner persoon nog veel plezier aan kan hebben, dan zie ik geen probleem in verkopen. Beter dan dat-ie staat te verpieteren in zijn stalletje of als grasmaaier dient terwijl hij aangeeft dat hij liever wil werken.

De uitspraak 'een huisdier neem je voor je leven' gaat voor mij dus niet in alle gevallen op. Maar ik ben wel van mening dat je niet te lichtzinnig over het houden van huisdieren moet denken. Een huisdier is geen wegwerpartikel. Als je voor een dier kiest, dan heb je ook de plicht om dat dier een leuk leven te bezorgen. Eventueel door hem te zijner tijd een leuk nieuw baasje te geven, om bijvoorbeeld bovengenoemde redenen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:47

Het is altijd gemakkelijk om vanuit je morele gelijk over anderen te oordelen.

Als mensen om wat voor reden dan afstand van hun dieren willen doen, dan lijkt mij dat altijd nog beter dan dat ze met tegenzin door die mensen gehouden moeten worden.

(En dat zegt iemand met 6 halflangharige katten die er allergisch voor is en die alleen maar met heel veel pijn in het hart afstand van een kitten kan doen )

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:52

Karin schreef:
Quarterh0rse schreef:

Daar ben ik het tot op zekere hoogte mee eens, maar niet in alle gevallen.

Daar heb je zeker gelijk in! Tuurlijk zijn er gevallen bij waar het gewoon niet meer gaat met een dier ookal zouden de mensen het dier niet graag kwijt willen.

Maar de uitspraak was meer over de mensen waarvan de hond niet bij de bank past, er komen kinderen in het huishouden bij, of mensen kunnen niet meer met vakantie die mensen zijn een dier niet waardig. Ik vind als je éénmaal aan een dier begint het de rest van zn leven goed moet verzorgen mits je daar in staat bent.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:56

Quarterh0rse schreef:
Daar heb je zeker gelijk in! Tuurlijk zijn er gevallen bij waar het gewoon niet meer gaat met een dier ookal zouden de mensen het dier niet graag kwijt willen.

Maar de uitspraak was meer over de mensen waarvan de hond niet bij de bank past, er komen kinderen in het huishouden bij, of mensen kunnen niet meer met vakantie
die mensen zijn een dier niet waardig.
Ik vind als je éénmaal aan een dier begint het de rest van zn leven goed moet verzorgen mits je daar in staat bent.

Vandaar dat ik dus ook liever heb dat ze dan afstand doen van het dier. Wij krijgen op deze manier ook wel eens kittens terug, maar dat 10 x liever dan dat ze daar blijven.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 01:18

ellenlouise schreef:
Quellian schreef:
Ik heb een piskat

Gelukkig maar dat je zelf niet zo'n zeikerd bent!

Dát zijn alleen maar hersenspinsels van jou!

Ik vind ook tot op zekere hoogte dat je een dier voor het leven neemt. Als ik kijk naar mijn konijn (die mams heeft weggegeven), dan snap ik dat.

Ow, schiet me net tebinnen: 4 jaar geleden ging ik op mezelf wonen. Ik had een kat, een konijn en 2 ratten. Mijn konijn was het gewend om los te lopen, maar mijn Antilliaanse huisgenoot háátte mijn Joepie. Hij moest dus voor altijd maar in z'n hokje blijven zitten, vond ik zielig... Een stalgenootje zat te vertellen dat het konijn van haar buren was overleden en daar waren ze zo van ondersteboven, dus ik bracht mijn konijn naarvoren. Nou, deal was rond en ik dácht dat ik er goed aan deed. Beestje mee naar stal, in de auto van de stalgenoot en op weg naar zijn nieuwe huis.

Kom ik de volgende dag op stal, vertelt ze me dat Joep dood is... Hij heeft haar buren nooit bereikt. De buren hebben wel sectie laten verrichten en het bleek dat hij vocht in zijn longen en achter zijn hart had en als hij stress had, dan kreeg hij het benauwd. Hij is dus gestikt...

Heb ik me vreselijk schuldig over gevoeld. Nog het meest om het feit dat ik me schuldig voelde als hij voor altijd in z'n hok moest zitten, maar het dier kon niets anders...

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 01:39

Ik heb een pracht van een hond anderhalf jaar terug gekocht... Mijn ouders waren er mee akkoord gegaan mits dat als ik het huis uit ging hij met mij mee ging...
Echter nu sta ik op het punt om te gaan samenwonen en kan hij niet mee...
Mijn vriend heeft twee kinderen van vijf en van acht die gewoon te jong zijn om met een tank van een golden retriever reu die af en toe nog flink zijn plaats moet weten en wat dominante trekjes heeft om te gaan. Ik zou nooit maar dan ook nooit af stand van hem kunnen doen en heb dus met mijn ouders afgesproken dat hij bij hun blijft wonen en zodra de situatie ernaar is dat ik hem hier kan hebben (de kids oud genoeg en het hondje wat rustiger) dan wil ik hem absoluut weer hier hebben... Maar nu is de situatie met een jonge hond en twee jonge kinderen gewoon vragen om problemen maar naar het asiel NOOIT !!!

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 03:14

Ik zou mijn dieren niet zomaar weg doen er moet wel echt een goeie reden voor zijn.
Stel ik zou een hond nemen en die zou het hele kamer slopen en je hebt alles al geprobeert dan zou ik voor een ander baasje zoeken kiezen.

Zelf als opvang voor ratten hoor ik vaak slappe smoezen allergies (terwijl ze het echt niet zijn), geen tijd vanwege zwangerschap/kinderen, ze stinken (zo op te lossen), geen plaats, aanschaf ander dier, agressie (terwijl ze hardstikke lief waren), enz.

Je wordt gek van de smoesjes maar wat doe je er tegen??

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:11

[/quote]Dan moet je dus wachten met kinderen krijgen...

Gelukkig voor mijn hond wil ik geen kinderen en zal hij dus nooit weggaan

Verder is het nooit verstandig om kleine kinderen en honden zonder toezicht bij elkaar te laten.[/quote]

Het is alleen zo jammer dat niet iedereen dat begrijpt.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:07

Vrienden van mij besloten om een konijn te nemen. Ze wilden een dwergkonijn, maar kwamen met een enorm vleesras thuis, omdat hij gratis was. Eerst mocht het konijn nog in een veel te klein hok in de kamer staan en hij kwam er dagelijks even uit. Daarna verbleef hij alleen nog maar in zijn hok en niet veel later stond konijn in de gang: hij maakte te veel troep als hij van de ene kant naar de andere kant van de kooi hupte. Konijn werd steeds agressiever om dat hij zijn energie niet kwijt kon en kreeg territoriumdrang, dus begon hij te grommen als ze aan zijn voerbak kwamen. Bovendien zag hij maximaal 10 minuten per dag mensen, daar worden ze ook niet tammer van. Konijn moest weg. Aangezien ik buitenaf woon vonden mijn vrienden dat wij konijn moesten nemen. Nu hebben wij helemaal niks met konijnen en ons huis al volstaan met rattenkooien, wij wilden geen konijn. Gelukkig kreeg konijn een beter leven bij mensen met een buitenren (hadden zij ook kunnen maken, tuin genoeg). Dan zou je denken dat ze hiervan geleerd hebben, maar nee hoor. Een maand na konijns vertrek kwamen er 2 nieuwe konijnen, wel dwergkonijntjes. Eentje was best lief en wilde ook nog wel even op schoot, maar de andere kreeg ook territoriumdrang (onze rattenkooien zijn groter dan hun konijnenhok, vandaar). Loslopen was alweer snel voorbij en dat ene konijntje was toch echt niet lief. Dus deze konijntjes moesten ook weer weg. Ik heb geen idee waar deze geëindigd zijn. Mijn vrienden zijn inmiddels uit elkaar, maar mijn vriendin heeft wel een ongelooflijke uitbrander gehad van mij en een huisdierenverbod. Ze houdt zich er tot nu toe goed aan. Het blijft alleen bij een "oh, die poezen van jou zijn ook wel heel erg schattig, zou ik daarvoor te veel werken?". Een boze blik is nu nog voldoende. Ik wil niet weten wat er gaat gebeuren als ze ooit kinderen krijgt!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:15

mijn kat gaat nooit maar dan ook nooit weg. mensen zouden mijn kat raar vinden. ik heb hem nu al iets van 8 jaar maar toen ik klein was vond ik het gezellig alsie overal mee naar toe ging hij loopt met me mee naar de wc slaapt snachts bij mij, ik loop elke avond een rondje met me vriend en dan gaat me kat mee als ik fluit komt ie heel lief naar me toe zit elke middag als ik terug kom van school al op de schuur te wachten mijn kat is niet alleen mijn huisdier maar ook mijn beste vriend, die doe je ook niet zomaar weg als je een ander wil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:19

Er zijn zoveel on nadenkende mensen.

Ze nemen een dier want dat is zo gezellig
Maar de nadelen ervan willen ze niet hebben.
Dus als het dan maar uitkomt, pleur je hem toch in het bos of in het asiel.

Hadden ze dan nog maar de verantwoording om zelf een beter plekje te gaan zoeken.
Maar nee, dat is vaak teveel werk.

En als je een kinderwens hebt, snap ik niet dat je van te voren al aan dieren gaat beginnen.
Vaak is dat de tijd dat men nog fulltime werkt, dus toch te weinig tijd hebt voor het dier en later idd een groot risico dat het niet gaat.

waarom dan geen dier als je die graag wilt, nadat je kinderen hebt.
dan gaat het meetsal wel goed, omdat het dier daar ook meteen aan went.

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:20

ik vind eigelijk geen een reden goed genoeg...behalve als het beestje geen goed tehuis heeft en die baasjes hebben dat door en gunnen hem iets beters...Een dier neem je voor zijn leven...
Mijn baby (hond) zal dus ook NOOOIT NEVER weggaan!

dienetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:03

babyboo schreef:
ik vind eigelijk geen een reden goed genoeg...behalve als het beestje geen goed tehuis heeft en die baasjes hebben dat door en gunnen hem iets beters...Een dier neem je voor zijn leven...

Dat dacht mijn buurman ook.
Hij had een hond een rotweiller wel te verstaan. En niet zo'n hele liefen rotweiller.

Toen kregen ze een kind dat was alweer uhm 6 jaar geleden ongeveer. Maar hij wou die hond niet wegdoen. Die hond heeft dat kind 2 keer gebeten. En dan niet speels maar door. Uiteindelijk bleek de hond kanker te hebben.

In zo'n geval had die vind ik de hond toch weg moeten doen. Hij stond erbij toen zijn kind gebeten werd en de hond wou niet meer luisteren. Dan is zo'n toch gewoon een gevaar voor het gezin?

Muizje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:09

Tsja, soms is het ook in het belang van het dier dat je hem wegdoet. Ik heb waterschildpadden in een bak van 1,5m. Ik had daar eerst 4 in zitten, dat werd beetje te klein. Ik heb er nu 2 weggegeven en ik zie duidelijk dat die 2 anderen het nu veel beter naar hun zin hebben.
Is dit nu ook een smoes, of had ik een 2e bak erbij moeten kopen volgens jullie

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:14

Jenna schreef:
Toevallig zoek ik een nieuw thuis voor mijn 2 chincillas. Waarom ? Ik slaap s'nachts niet meer door de pokkeherrie die ze maken.

Maar ik vind het wel heel erg dat ik ze daardoor geen blijvend thuis kan geven. Ik probeer alles, genoeg speeltjes, elke dag minstens een uur eruit om te rennen, genoeg te eten en te knabbelen. Maar niets helpt. Erg vervelend!
En dan vind ik mijn nachtrust toch wel belangrijk.

In het geval van die twee honden vind ik het vreemd.Ik vind het raar dat je de hond de deur uit doet zodra je kinderen krijgt.
Maar ik heb slappere redenen gehoord.
Zo heb ik mijn duitse herder uit het asiel gehaald, de reden dat ze daar zat is dat die vrouw haar niet aankon. Ze zou niet luisteren. Van mijn herder kan je veel zeggen, maar luisteren doet ze goed aangezien ze een politieopleiding heeft gehad in het verleden.
En hoevaak zie je niet dat dieren de deur uitgaan door plotselinge allergieén En daarmee bedoel ik dus mensen(dus geen mensen die echt allergisch zijn) die uit gemak zeggen dat ze allergisch zijn om geen gezeik te krijgen van de volgende eigenaar.

Op zich vind ik dit geen goede reden om ze weg te doen. Je wist (als je je goed hebt laten informeren) dat chinchilla's schemer/nachtdieren zijn. Dus dan had je kunnen weten dat het zo zou gaan. Maar goed. Ik denk dat als je niet happy meer bent met je dieren je ze er ook naar gaat behandelen en dan kan je ze tioch beter een ander goed huis bieden. Ik denk niet dat je altijd maar kan oordelen over de reden waarom mensen een dier wegdoen. het dier is ht belangrijkst en het is veel belangrijker dat mensen er moeite voor doen om ervoor te zorgen dat hun dier een goed tehuis krijgt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:15

dienetje schreef:
babyboo schreef:

Dat dacht mijn buurman ook.
Hij had een hond een rotweiller wel te verstaan. En niet zo'n hele liefen rotweiller.

Toen kregen ze een kind dat was alweer uhm 6 jaar geleden ongeveer. Maar hij wou die hond niet wegdoen. Die hond heeft dat kind 2 keer gebeten. En dan niet speels maar door. Uiteindelijk bleek de hond kanker te hebben.

In zo'n geval had die vind ik de hond toch weg moeten doen. Hij stond erbij toen zijn kind gebeten werd en de hond wou niet meer luisteren. Dan is zo'n toch gewoon een gevaar voor het gezin?

Zou ik hem nog niet wegdoen, maar zelf bij het eerste de beste incident naar de DA gebracht hebben! Daar ga ik niet mee omsollen. Mijn beest, mijn verantwoording.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:35

Ben het ermee eens dat mensen moeten nadenken op voorhand als ze een dier kopen. Ik zou mijn dieren ook nooit meer weg kunnen doen...Een kind en werk enzo, daar moet je vroeger toch al eens bij stilstaan...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:09

Muizje schreef:
Tsja, soms is het ook in het belang van het dier dat je hem wegdoet. Ik heb waterschildpadden in een bak van 1,5m. Ik had daar eerst 4 in zitten, dat werd beetje te klein. Ik heb er nu 2 weggegeven en ik zie duidelijk dat die 2 anderen het nu veel beter naar hun zin hebben.
Is dit nu ook een smoes, of had ik een 2e bak erbij moeten kopen volgens jullie

Eerlijk gezegd vind ik waterschildpadden helemaal niet geschikt als huisdier. Die dieren kunnen echt enorm groot worden, alleen als ze de ruimte hebben natuurlijk.

En eigenlijk geldt dat voor heel veel "huisdieren", die zijn er voornamelijk voor ons plezier en niet voor dat van henzelf.
b.v. solitair gehouden konijnen, (goud-)vissen in een ronde kom in veel te fel licht, slangen in een terrarium etc. etc.

Als je dan toch zo'n beestje wil, kies er dan een uit de opvang (daar zit echt van alles, van fretten tot hangbuikzwijnen en alles daartussen) en verdiep je in de verzorging en natuurlijk behoeften van je nieuwe huisdier.

Daarnaast ben ik het eens met de stelling 'een dier neem je niet voor even maar voor het leven' maar ik ben oud genoeg om te begrijpen dat er soms situaties zijn waarin mensen ècht niet meer voor een dier kunnen zorgen . Die grens ligt bij de meeste mensen alleen een stuk lager dan bij mijzelf.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:12

Les no 1 voor toekomstige ouders met hond(en):

-Hoe betrouwbaar een hond ook is,laat hem nooit alleen met kleine kind(eren).Zelfs de liefste honden kunnen met hun lompe gedrag een kind omver lopen.
Ik vind het dus een flauwe reden om een hond weg te doen omdat er een kind op komst is.

M'n zusje woonde nog thuis toen ze dr kind kreeg en we wisten totaal niet hoe de hond zou reageren,omdat hij nooit in aanraking was geweest met baby's.Vanaf het begin hebben we hem erbij betrokken en hij was idd jaloers in het begin en op dat moment moet je de hond duidelijk maken wat zijn plaats is; en dat is helemaal onderaan.
Hij accepteerde dan ook vrij snel dat eerst de baby werd begroet en dan pas hij,maar het is nooit in ons hoofd op gekomen om hem alleen met de baby in een kamer te houden zonder toezicht.