ienna schreef:Te belachelijk voor woorden dit! Heb jij zelf een Saarloos dan? De rasvereniging ontkent helemaal geen problemen, want die zijn er niet. Tuurlijk zijn er enkelle honden die PRA of een andere afwijking hebben (heb je bij ieder ras), maar die worden onmiddelijk uit de fokkerij gehaald. Alle reuen en teefen waar mee gefokt zal gaan worden, worden van te voren op verschillende dingen getest, waaronder dus PRA en HD (waar de meeste herdershonden dan weer mee lopen). Als er ook maar iets niet klopt word de betreffende hond uit het fokprogramma gehaald. En over de fokkers buiten de rasvereniging: De eerste mensen zijn uit de rasvereniging gestapt omdat ze met hun Saarloos niet mochten fokken omdat die om verschillende redenen niet geschikt waren voor de fokkerij. De mensen die daaruit voort gekomen zijn kruisen regelmatig met het ras (onder andere met tjechen), de papieren kloppen dan niet meer, de rasstandaard klopt niet meer en maar volhouden dat ze met Saarlozen fokken!
En even terverduidelijking: ik praat niet zonder ervaring, wij zitten al bijna 8jaar bij de vereniging en hebben zelf 2 Saarlozen, waarvan er met één gefokt word dus ik weet wat daar aan vooraf gaat!
Duidelijk dat je lid bent van de rasvereniging. Zo reageert de rasvereniging namelijk ook.
PRA zul je elk jaar opnieuw moeten controleren of je moet (zoals bij sommige rassen) een DNA test hebben hiervoor.
Ik weet heel goed waar ik over praat en ik weet ook heel goed dat de vereniging bepaalde dingen ontkent die wel degelijk waar zijn.
Op hun eigen homepage zeggen ze dat het een super gezond ras is en HD niet voorkomt in het ras

Maar ik heb geen zin in een welles nietus spelletje.
Voor mij is het overduidelijk welke fokkers de gezondste honden en de beste karakters fokken. Dat is voor mij belangrijk.
Wat een ander vindt moet hij zelf maar weten.
Overigens maak je hier aantijgingen tegen een fokster (die ik persoonlijk ken) die je absoluut niet hard kan maken en waarvan ik 100% zeker weet dat het niet waar is.
Een beetje zielig, dit is dus wat de vereniging ook predikt.
Een beetje opletten, want voor zulk soort valse beschuldigingen kun je zelfs een proces aan je broek krijgen!
Verder wil ik er geen woord meer vuil maken aan deze 'rasvereniging'.