Saarloos Wolfhond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Saarloos Wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:50

ienna schreef:
Te belachelijk voor woorden dit! Heb jij zelf een Saarloos dan? De rasvereniging ontkent helemaal geen problemen, want die zijn er niet. Tuurlijk zijn er enkelle honden die PRA of een andere afwijking hebben (heb je bij ieder ras), maar die worden onmiddelijk uit de fokkerij gehaald. Alle reuen en teefen waar mee gefokt zal gaan worden, worden van te voren op verschillende dingen getest, waaronder dus PRA en HD (waar de meeste herdershonden dan weer mee lopen). Als er ook maar iets niet klopt word de betreffende hond uit het fokprogramma gehaald. En over de fokkers buiten de rasvereniging: De eerste mensen zijn uit de rasvereniging gestapt omdat ze met hun Saarloos niet mochten fokken omdat die om verschillende redenen niet geschikt waren voor de fokkerij. De mensen die daaruit voort gekomen zijn kruisen regelmatig met het ras (onder andere met tjechen), de papieren kloppen dan niet meer, de rasstandaard klopt niet meer en maar volhouden dat ze met Saarlozen fokken!
En even terverduidelijking: ik praat niet zonder ervaring, wij zitten al bijna 8jaar bij de vereniging en hebben zelf 2 Saarlozen, waarvan er met één gefokt word dus ik weet wat daar aan vooraf gaat!

Duidelijk dat je lid bent van de rasvereniging. Zo reageert de rasvereniging namelijk ook.
PRA zul je elk jaar opnieuw moeten controleren of je moet (zoals bij sommige rassen) een DNA test hebben hiervoor.
Ik weet heel goed waar ik over praat en ik weet ook heel goed dat de vereniging bepaalde dingen ontkent die wel degelijk waar zijn.
Op hun eigen homepage zeggen ze dat het een super gezond ras is en HD niet voorkomt in het ras Over PRA wordt niet eensgesproken!
Maar ik heb geen zin in een welles nietus spelletje.

Voor mij is het overduidelijk welke fokkers de gezondste honden en de beste karakters fokken. Dat is voor mij belangrijk.
Wat een ander vindt moet hij zelf maar weten.

Overigens maak je hier aantijgingen tegen een fokster (die ik persoonlijk ken) die je absoluut niet hard kan maken en waarvan ik 100% zeker weet dat het niet waar is.
Een beetje zielig, dit is dus wat de vereniging ook predikt.
Een beetje opletten, want voor zulk soort valse beschuldigingen kun je zelfs een proces aan je broek krijgen!

Verder wil ik er geen woord meer vuil maken aan deze 'rasvereniging'.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:05

ThePast03 schreef:
Duidelijk dat je lid bent van de rasvereniging. Zo reageert de rasvereniging namelijk ook.
PRA zul je elk jaar opnieuw moeten controleren of je moet (zoals bij sommige rassen) een DNA test hebben hiervoor.
Ik weet heel goed waar ik over praat en ik weet ook heel goed dat de vereniging bepaalde dingen ontkent die wel degelijk waar zijn.
Op hun eigen homepage zeggen ze dat het een super gezond ras is en HD niet voorkomt in het ras Over PRA wordt niet eensgesproken!
Maar ik heb geen zin in een welles nietus spelletje.

Voor mij is het overduidelijk welke fokkers de gezondste honden en de beste karakters fokken. Dat is voor mij belangrijk.
Wat een ander vindt moet hij zelf maar weten.

Overigens maak je hier aantijgingen tegen een fokster (die ik persoonlijk ken) die je absoluut niet hard kan maken en waarvan ik 100% zeker weet dat het niet waar is.
Een beetje zielig, dit is dus wat de vereniging ook predikt.
Een beetje opletten, want voor zulk soort valse beschuldigingen kun je zelfs een proces aan je broek krijgen!

Verder wil ik er geen woord meer vuil maken aan deze 'rasvereniging'.

Geen antwoord op mijn vraag dus, over de "gezondste" honden kun je een oneindig welles-nietes spelletje houden ja, over karakters niet want iedereen valt op een ander "hondenkarakter"

En dat laatste stukje slaat helemaal nergens op, ik noem geen namen en geen specefieke personen in mijn verhaal dus weet niet waar je het vandaan haalt dat ik aantijgingen maak tegen een bepaalde fokster??

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:54

ienna schreef:
Geen antwoord op mijn vraag dus, over de "gezondste" honden kun je een oneindig welles-nietes spelletje houden ja, over karakters niet want iedereen valt op een ander "hondenkarakter"

En dat laatste stukje slaat helemaal nergens op, ik noem geen namen en geen specefieke personen in mijn verhaal dus weet niet waar je het vandaan haalt dat ik aantijgingen maak tegen een bepaalde fokster??

Jij beweerd dat er mensen buiten de rasvereniging omfokken die met andere rassen kruizen en dat de papieren niet kloppen.
Zoveel serieuze saarloos fokkers zijn er niet dus het is niet zo moeilijk om te achterhalen welke mensen je bedoelt.
Je kunt je beweringen nooit hard maken dus pas op wat je zegt

Verder wil ik er echt geen woorden meer aan vuil maken.
De mensen die serieus geinteresseerd zijn in een saarloos raad ik aan om zowel met mensen van de rasvereniging te praten als met de serieuze fokker die buiten de rv om bezig zijn. Je kunt dan zelf een keuze maken.

Ook heel handig is het om eens te zoeken op Saarloos Wolfhond op www.hondenforum.nl
Vooral de berichten van Bertus en Christa over hun ervaringen met deze rasvereniging zijn heel nuttig om te lezen.

Verder ga ik er niet meer op in. Jij voelt je thuis bij de rv, dat is je goed recht. Maar voor nieuwkomers is het wel zo leuk als ze beide kanten van het verhaal te horen krijgen en zelf hun keuze kunnen maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:53

Mijn vroegere oppas had een saarloos, ik vond het zo'n geweldig beest.
Eerst hadden ze er eentje, Iris, echt een schat van een beestje. Wel waaks, maar ik kwam er 4x in de week tussen de middag dus dat beestje kende mij en ik kon er echt mee overweg. Ze hadden een stuk van het terras omheind met een hek (hadden ook vijver en wilde de vissen niet kwijt ) en zo konden ze altijd naar buiten. Zijn ook heel veel gaan wandelen.
Ben 1x door haar gebeten, maar heb haar dat nooit kwalijk genomen. Ik was met het andere buurkindje aan het rennen en dat vond de hond wel heel erg leuk, dus die beet mij, zacht knauwtje uit enthousiasme (maar voor een jong kind geen prettige ervaring). Heb alleen een blauwe plek gekregen. Hond had meteen door dattie niet lief was geweest en kwam naar me toe om te kijken wattie toch fout had gedaan.
Toen kregen ze een jaar of ngo iets langer een telefoontje van de fokkers dat ez van dezelfde moeder weer een nieuw nestje hadden, en of ze interesse hadden. Ze hadden eigenlijk geen hond gewild maar het aanbod was zo verleidelijk dat ze er toch eentje bij hebben genomen. Echt een pracht van een hond, heel donker, net een echte wolf qua uiterlijk. Als ze gingen wandelen hoorde ze vaak genoeg "zij loopt met wolven aan de lijn!" van jonge kinderen.
Met dit beestje heb ik het nooit echt kunnen vinden, hij is daar gekomen in de grote vakantie en de eerste 6 weken zag ik haar dus niet. Ze is altijd wantrouwig tegenover mij gebleven en bleef altijd "blaffen" (nuja, zachtjes achter in de keel blafgeluidjes maken) naar mij, maar deed verder niets. Dit hebben ze heel lang geprobeerd te onderdrukken (negeren, boos worden, keer duidelijk maken dat ze niet zo dominant mocht doen tegenover anderen enz. enz.) maar dit hielp niet.
Later hebben ze met haar gefokt en er eentje gehouden, een mannetej met een speciale kleur. (ik geloof een beetje grijs/husky-achtig kleurtje)
Deze heb ik nooit echt gekend, toen kwam ik er al niet meer.

Maar ik merkte wel dat het hele waakse honden waren, toen ik naar de pups kwam kijken kwam ik er al een jaar ofzo niet meer en er werd meteen gigantisch geblaft en gegromt naar me.

Ik ben zelf echt helemaal weg van deze honden, vind ze mooi, en hebben echt een karakter wat ik prachtig vind.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:05

ThePast03 schreef:
Jij beweerd dat er mensen buiten de rasvereniging omfokken die met andere rassen kruizen en dat de papieren niet kloppen.
Zoveel serieuze saarloos fokkers zijn er niet dus het is niet zo moeilijk om te achterhalen welke mensen je bedoelt.
Je kunt je beweringen nooit hard maken dus pas op wat je zegt .

Nu spreek je jezelf een beetje tegen, eerst zeg je "een aantal andere fokkers" en nu zeg je dat er bijna geen andere fokkers zijn? En jij vind dat ik moet oppassen met wat ik zeg over "die fokkers" terwijl jij precies het zelfde doet tegenover de rasvereniging!

ThePast03 schreef:
Verder wil ik er echt geen woorden meer aan vuil maken.
De mensen die serieus geinteresseerd zijn in een saarloos raad ik aan om zowel met mensen van de rasvereniging te praten als met de serieuze fokker die buiten de rv om bezig zijn. Je kunt dan zelf een keuze maken.

Hier ben ik het al meer mee eens en dan zullen we het hier maar bij laten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:15

Ik vind het uiterlijk van een Saarloos zo ontzettend variabel, dat je er moeilijk een rasstandaard op kunt plakken. Meerdere Manegeklanten van mijn vroegere manege hadden een Saarloos, een daarvan durfde zijn toemalig tienjarige dochter niet alleen thuis te laten met de hond omdat ze hem niet vertrouwden.

Als je valt op het uiterlijk, ga dan voor een Husky. Heb je niet genoeg tijd om met hem te lopen, zou ik ook van dat ras afzien.

Een kennisje heeft sinds kort een Labradoodle, kruising Koningspoedel en Labrador. Lijkt op uiterlijk op een kleine maat Ierse Wolfshond, lief, aanhankelijk, jaagt en speelt ontzettend graag, maar is geen echte werkhond.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:26

Even een vraagje, en misschien wat offtopic: wat is het verschild tussen de Zwitserse en de Canadese Witte Herder?

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:32

Cassidy schreef:
Ik vind het uiterlijk van een Saarloos zo ontzettend variabel, dat je er moeilijk een rasstandaard op kunt plakken. Meerdere Manegeklanten van mijn vroegere manege hadden een Saarloos, een daarvan durfde zijn toemalig tienjarige dochter niet alleen thuis te laten met de hond omdat ze hem niet vertrouwden.

Dit kan inderdaad ook bij de Saarloos voorkomen, het niet 100% kunnen vertrouwen. Maar dat komt bij bijna ieder ras voor, ik zal maar geen rassen op gaan noemen, want dan is dit topic zo vol!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:56

Ik ga dit topic even volgen, heel interessant! Wij zitten ook aan een duitse herder te denken (in de toekomst), mijn vriend vind een Husky heel mooi maar dat 'durf' ik niet aan. Ik wil wel een betrouwbare hond en heb een hekel aan nerveuze honden. Ik volg het even hier!

Tinkermuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:03

Cassidy schreef:
Even een vraagje, en misschien wat offtopic: wat is het verschild tussen de Zwitserse en de Canadese Witte Herder?

Voorheen was het Canadees en Zwitsers, geen verschil dus maar verandering van naam.

Ik ben erg gecharmeerd v/h uiterlijk van de Saarloos en de Tjech, maar vind ze toch iets te gereserveerd, ben zelf nogal husky freak en ben al 15 jaar trotse bezitster van deze schoonheden, weet het, ook niet de makkelijkste.

Mijn pooltje Chital
Afbeelding

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:07

Cassidy schreef:

inmiddels is er geen verschil meer, de stamboeken hanteren (volgens mij) dezelfde kenmerken..

MAAR het onstaan is wel anders geloof ik.
ik geloof dat de canadese herder ook bloed in zich heeft van amerikaanse rassen. Het is van oorsprong de duitse herder, gekruist met amerikaanse rassen waarbij een witte hond onstond...

de zwitserse is "een foutje" van de duitse herder. Vroeger werden alle witgeboren herders afgemaakt, totdat een zwitserse ermee is gaan fokken en daarmee het ras de zwitserse herder ontstond...

Ik weet het niet precies hoor! dit zit in mijn geheugen, maar heb geen bron voor jullie...

De zwitserse herder en de canadian shepherd hebben dus verschillende stamboeken, maar is eigenlijk net zoiets als de 2 stamboeken die de tinkers hebben...
ze zijn eigenlijk hetzelfde

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:08

Odess schreef:
Ik ga dit topic even volgen, heel interessant! Wij zitten ook aan een duitse herder te denken (in de toekomst), mijn vriend vind een Husky heel mooi maar dat 'durf' ik niet aan. Ik wil wel een betrouwbare hond en heb een hekel aan nerveuze honden. Ik volg het even hier!

dan zou ik als ik jou was ook eens naar de zwitserse herder gaan kijken ... die zijn iets rustiger en minder nerveus dan een duitse herder..

phoe... ik lijk wel een raspromotor, terwijl ik zelf niet eens een hond thuis heb Ik weet het ook alleen maar omdat vrienden van mij een duitser en een zwitser hebben...dus neem mij niet al te serieus

Tinkermuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:28

Cassidy schreef:

Hmmm, had mijn antwoord behoorlijk krom opgeschreven, ik bedoelde dus eigenlijk dat de witte herder voorheen altijd canadese witte herder genoemd werd maar nu dus de zwitserse witte herder, deze twee zijn dus hetzelfde, wel heb je ook duitse herders die wit zijn, maar die hebben uiterlijk toch behoorlijk wat verschillen met de zwitserse en zijn een geheel ander ras dus.
Die zwitserse kan ook best terughoudend van aard zijn, maar als ze je kennen zijn ze heel vriendelijk, heb zelf geen witte maar mijn collega en vriendin heeft er 3, vind het wel heel fijne en eerlijke honden, maar wel wat terughoudend dus.

Ik vind het wel heel goed dat je zo nadenkt en bespreekt welk ras geschikt is voor jou, kunnen velen een voorbeeld aan nemen, hondjes worden helaas vaak in een opwelling gekocht, en vallen toch achteraf tegen, en dan gaan ze naar het asiel
Ik heb zelf al 16 jaar husky's en dit ras word vaak aangeschaft omdat ze als pup zo wollig, mooi en schattig zijn, fout fout, het is echt een ras met een behoorlijke gebruiksaanwijzing en daar moet je echt mee weten om te gaan en mee kunnen leven, vind het ook zo jammer dat deze honden steeds vaker in de asielen belanden doordat er gewoon niet over nagedacht word.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:35

Mijn tip (;)): De hond moet zich aan je hechten, ook niet vervelend zijn tegen vreemden en mee naar je werk kunnen?
KOOP EEN CHIHUAHUA ( )
Makkelijk, lief en klein maar met toch een persoonlijkheid...
Nee grapje, ik heb geen ervaringen met een saarloos of herder of iets dergelijks sorry