bevalling van een koe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikelove

Re: bevalling van een koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:08

hasten schreef:
Nou en wat is er nou belangrijker geld of dat kalfje maar ja zo denk ik

Geld voor de boeren natuurlijk! Want zonder kalfjes ook geen melk Dus na de bevalling heeft de kalf zijn taak al gedaan (eruit komen) haha

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:09

jah maar toch, je komt net te wereld en je denkt dat je in de natuur wordt geboren, komen er allemaal mensen om je heen, haha, dat beessie schrikt zich dood, en daar ga je dan met de kruiwagen huppa

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:10

hasten schreef:
Nou en wat is er nou belangrijker geld of dat kalfje maar ja zo denk ik

het geld natuurlijk, een boer houd koeien voor het geld hoor. niet voor de hobby net als wij paarden houden.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:11

hasten schreef:
jah maar toch, je komt net te wereld en je denkt dat je in de natuur wordt geboren, komen er allemaal mensen om je heen, haha, dat beessie schrikt zich dood, en daar ga je dan met de kruiwagen huppa

net of een kalfje denkt van ooh ik hoor toch eigenlijk in de natuur geboren te worden..beestje schrikt helemaal niet.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:12

hasten schreef:

Huppaa naar allemaal kleine kalf-vriendjes en vriendinnetjes
hahha, zo ist leven voor die kalfjes, ze weten niet beter joh

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:12

ik zeg toch ik weet er niets vanaf het lijkt mij alleen zo maar wat zeg ik niet meteen zo aangebrand zijn..

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:25

Zeg het dan ook niet.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:28

hasten schreef:
ik zeg toch ik weet er niets vanaf het lijkt mij alleen zo maar wat zeg ik niet meteen zo aangebrand zijn..

Geeft niks joh,
ik vind het een leuke discussie
en ik ben niet aangebrand hoor (of bedoelde je mij niet?)hahha

Tiara_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:33

Ik vind het ook heel zielig dat ze gelijk bij hun moeder worden weggehaald
Ik heb dat ook een x gezien en dat beestje stond in zo'n minikooitje en was helemaal in paniek doordat hij z,n moeder kwijt was..

Tiara_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:34

en die stonden allemaal apart en niet bij elkaar

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:48

Je moet gewoon maar een keer stage lopen bij de boer dan snap je gelijk alles. Dan is niks zieligs meer. Gewoon heel normaal.

Een boer moet geld verdienen aan de melk en de melk brengt ook al niet veel op. Een koe kalvert al op zijn 2jaar. En als ze niks meer mee kunnen doen met de koe gaat die naar de slacht. Voor zo'n koe 10 ander.

Als je de kalf te lang bij de moeder laat bouwen ze een band op en dat is niet wat er moet gebeuren.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:17

miekelover schreef:
Je moet gewoon maar een keer stage lopen bij de boer dan snap je gelijk alles. Dan is niks zieligs meer. Gewoon heel normaal.

Een boer moet geld verdienen aan de melk en de melk brengt ook al niet veel op. Een koe kalvert al op zijn 2jaar. En als ze niks meer mee kunnen doen met de koe gaat die naar de slacht. Voor zo'n koe 10 ander.

Als je de kalf te lang bij de moeder laat bouwen ze een band op en dat is niet wat er moet gebeuren.

zo ist gewoon

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:50

zo'n krik vindt ik ook net als de anderen zeer dieronvriendelijk..

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 17:23

dat is het juist niet. Het ziet er enger uit dan dat het lijkt. Je trekt alleen als de koe perst

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:49

thQ voor de uitleg (srry beetje laat mer reactie)
maare wat zit er om de poten van het kalf...?
metaal, touw..? of zit het niet om de poten?
(kwil graag weten hoe het in melkaar zit .. kheb namelijk geen flauw idee of het dieronvriendelijk is..)

enne die krik he die zit toch niet met een klem ofzo weet ik veel aan die koe vast...?
want het lijkt mij als je krikt... (draai beweegd of iets)

dat dat hele ding meegaat
of zie ik dat verkeerd..?

groetjes jody

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:02

Billy schreef:
Blijft dat het gebruik vbvan een krik verboden is, en niet voor niks.
Vliezen en slijm moet je natuurlijk wel weghalen om het risico van stikken uit te sluiten.
Bij ons op stal bevallen vrijwel alle koeien gewoon zelf, ook al zijn ze gekruist met een Blonde.
En anders trekken we zelf ff mee, daar heb je geen krik voor nodig

als de krik verboden zou worden zie jij over 10 jaar geen koe meer op het het land staan.. want zo'n kalf er uit trekken lukt je echt nooit van je leven (als het klem zit dan).

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:22

Ik heb zelf jaren lang meegholpen op een boerenbedrijf, en heb heel wat kalveren op de wereld geholpen. op het melkveebedrijf waar ik heb meegeholpen moest de koe het werk eerst zelf doen. kwam er geen schot in of lag het kalf verkeerd dan kwam de krik er aan te pas. over het kapot trekken ben ik het niet helemaal mee eens. Dat zijn dan in mijn mening boeren of mensen die te ruw met zoiets omgaan. Als je een krik koop is het verstandig als je niet weet hoe het wekt een veearts er bij te halen. Ook was het heel normaal dat koe en kalf de eerste drie dagen bij elkaar bleven dit was voor het biest (eerste melk van koe na het melken en bevat antistoffen) Immers de biest kan toch niet in de melktank want het word niet gebruik om cansumtie melk van te maken. deze biest ging altijd de put in of werd weg gegooid dan is het beter om moeder en kind gewoon bij elkaar te laten staan.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:21

bij het vee bedrijf waar ik werk halen ze het kalf wel meteen weg maar dan als de moeder gemolken word tappen ze de biest af in de melkput en geven ze de biest met de fles aan het kalf.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 17:26

Jackieboy schreef:
bij het vee bedrijf waar ik werk halen ze het kalf wel meteen weg maar dan als de moeder gemolken word tappen ze de biest af in de melkput en geven ze de biest met de fles aan het kalf.

ja bij ons ook.

vanacht was er een kalfje geboren en vanochtend was het dood. Waarschijnlijk heeft de moeder het kalf doodgetrapt. uit paniek. Ja oliebol happens

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:55

Citaat:
Blijft dat het gebruik vbvan een krik verboden is, en niet voor niks.
Vliezen en slijm moet je natuurlijk wel weghalen om het risico van stikken uit te sluiten.
Bij ons op stal bevallen vrijwel alle koeien gewoon zelf, ook al zijn ze gekruist met een Blonde.
En anders trekken we zelf ff mee, daar heb je geen krik voor nodig

Ik kan niet anders zeggen dan: _/-o_ Ik kan me voorstellen dat als je een ouder gammel boertje bent en helemaal alleen, dat je dan nog ergens een krik hebt voor noodgevallen. Maar ik heb dus al wel koeien gezien die kapotgetrokken waren, en die boer dan maar zaniken als die koe niet meer overeind wil In goede handen is een krik niet verkeerd, maar die dingen zijn verboden omdat er te veel malloten rondlopen die er dus niet mee overweg kunnen. Bijv. even een kalfje eruit helpen voor het slapen gaan terwijl de koe nog niet helemaal ontsloten is, want anders moeten ze er 's nachts weer uit.

Citaat:
als de krik verboden zou worden zie jij over 10 jaar geen koe meer op het het land staan.. want zo'n kalf er uit trekken lukt je echt nooit van je leven (als het klem zit dan).

Als het kalf er echt niet af komt omdat het verkeerd ligt dan moet je er dus niet aan gaan trekken en zeker niet met een krik. Als bijna alle koeien een krik nodig hebben op je bedrijf moet je een serieus gaan nadenken over je inseminatiebeleid.

Ehm, en voor de mensen die er moeite mee hebben dat kalfjes bij de moeder weg moeten vanwege de melk....gewoon geen melkproducten meer gebruiken is je geweten ook weer gesust. Ik heb er geen problemen mee, geef mij nog maar een milkshake