Dwergmalteser reutje gezocht voor dekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Dwergmalteser reutje gezocht voor dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:22

De eerste reden waarom ze het wil is omdat ze het zo leuk vindt.
Niet omdat de teef het zo leuk vindt en omdat ze het ras ermee verbeterd en de pups een zo groot mogelijke kans geeft op een zo goed mogelijk leven.
Dat ze lekker te verkopen zijn (zeker als je gaat praten over een niet bestaand iets als een dwergmalteser) is gewoon lekker meegenomen nietwaar?

Als je een keer een nestje hebt gefokt wil niet zeggen dat je er verstand van hebt. Iedereen kan een reu en een teef op elkaar zetten, zo moeilijk is dat niet.

Zelf zal ze ze niet naar het asiel brengen, mensen zat die graag zo'n minihondje willen. Maar je vraagt je toch af waarom de asiels zo vol zitten met dit soort hondjes?
Misschien omdat er zoveel mensen zijn die op dit soort zogenaamde minihondjes afkomen die het na verloop van tijd toch tegen gaat vallen? Zo'n hondje moet geregeld naar de trimmer, kan bij gebrek aan opvoeding knap vervelend worden en tot overmaat van ramp moet je ze nog beweging geven ook.
En dan is over een poosje ook nog iets anders in de mode, dan dump je zo'n hond toch gewoon en koop je weer zo'n snoezige pup.

Klinkt misschien overdreven maar dit zijn toch het soort mensen wat op termen als dwergmalteser afkomt. Ze doen zich voor als de perfecte eigenaar en je moet sterk in je schoenen staan wil je daar als fokker doorheen prikken.

Voor honden die echt gefokt zijn via de eisen van de rasvereniging komt een heel ander soort pupkoper. Mensen die zich verdiept hebben in een ras, er helemaal voor gaan en er niets om geven dat hun hond niet aan de laatste mode eisen voldoet maar aan de rasstandaard.
Die snappen dat zo'n ras uit gezondheidsoverweginigen niet te klein moet worden. Die het belangrijk vinden dat de fokker alles van de ouders en voorouders weten en er alles aan gedaan hebben om een zo gezond mogelijke pup op de wereld te zetten.
Dat soort fokkers gruwelt van de term dwergmalteser, omdat het ten eerste niet bestaat en ten tweede zeer slecht voor het ras is.

Snap je het verschil nu?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 02:41

Het Maltezer teefje van de buren is ook ras zuiver en wel kleiner dan gemiddeld. Ik lees dat je hondje al gedekt is. Mijn reu heeft een dekking voor morgen middag 5 uur staan

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:37

eliaan schreef:
en ilovejuno, ik hoop voor je dat er een leuk nestje pupjes uitkomt!

Ja, dat hoop ik ook!

Want stel je voor...er zit een pup bij (of misschien meerdere) met gedragsproblemen. Of lichamelijke afwijkingen. Misschien zie je dat niet als ze net geboren zijn, maar als ze bij de nieuwe eigenaren zijn en opgroeien dan komt dat aan het licht.
Zou best kunnen dat er in de voorouders van één van de honden een gedragsgestoorde bij zat. Of ééntje die blind was (ik zeg maar wat). Maarja, dat weet je dus niet.

De nieuwe eigenaren hebben altijd het recht om de pup terug te geven, want jij hebt een slecht "product" afgeleverd. En wat doe je dan met het aggressieve hondje? Heb je daar al over nagedacht?

JIJ bent verantwoordelijk of die hondjes een fijn leven krijgen voor de komende 15 jaar. JIJ bent diegene die ze op wereld heeft laten komen. JIj wil zo graag dat die hondjes geboren worden, dus JIJ hebt ook de verantwoording voor ze voor de komende 15 jaar.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:14

Ehm, ik vind echt dat hier ongelovelijk overtrokken wordt gereageerd! Als ze toch een nestje wil fokken dan doet ze dat toch lekker? Ik heb ook met mn paard gefokt omdat ik dat leuk vond, waarom mag ze dat dan niet met haar hond? Ze draagt zelf de verantwoordlijkheden, maar ik neem aan dat ze oud genoeg om deze ook te nemen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 02:56

Odess schreef:
Ehm, ik vind echt dat hier ongelovelijk overtrokken wordt gereageerd! Als ze toch een nestje wil fokken dan doet ze dat toch lekker? Ik heb ook met mn paard gefokt omdat ik dat leuk vond, waarom mag ze dat dan niet met haar hond? Ze draagt zelf de verantwoordlijkheden, maar ik neem aan dat ze oud genoeg om deze ook te nemen.

omdat een gedachte zoals die van jou niet reeel is en niks met verantwoord nadenken te maken heeft, omdat ze het leuk vind, mag ze het toch gewoon?? zo mag je denken als je een paar nieuwe schoenen aanschaft, niet als je praat over het fokken met levende wezens, zolang mensen niet begrijpen dat dat een serieuse zaak is, op veel meer gebaseerd moet zijn als alleen maar ik wil het en ik vind het leuk, blijven de asiels vol zitten, als men dan graag wil fokken, waarom dan niet de moeite nemen om het goed te doen? om zo verantwoord mogelijk te werk te gaan, zoek uit waar je mee fokt, zorg dat het ook wat bijdraagt aan een ras enz enz.. het ik wil het, ik vind het leuk... sorry ik vind dat een verwende , ondoordachte manier van denken.. een stampvoetend meisje met roze strikjes die perse die barbie wil zie ik voor me...hou het dan iig lekker bij een barbie...

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:47

Een paard vind ik nog weer anders dan een hond. Tuurlijk moet je dan ook goed nagaan, zit er iemand op dit veulen te wachten? etc. maar een veulen flikker je in de wei en kijk je de komende jaren bijna niet naar om. Een puppie daarintegen heeft ontiegelijk veel aandacht en opvoeding nodig en is altijd bij je in huis. Een hond is altijd bij je, je moet je leven er zo gigantisch voor aanpassen. En als mensen daar niet goed bij nadenken als ze een leuk "dwergmaltezerpuppie" kopen, dan belanden die hondjes vaak in het asiel.

Bij veulen/paard is dat ook nog niet zo erg, die zet je in een andere wei of andere stal en dat is ook goed. Voor honden is het heel erg ingrijpend als ze naar een andere baas gaan.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:03

Aangeziern ze erg klein is hoop ik dat dat bij de bevalling geen complicaties gaat geven...misschien eens met je Da overleggen of je een echo moet laten maken, straks zit je halverwege de bevalling met een hond die naar de DA moet.....omdat er een pup vast zit. Hoe groot was de reu?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:12

een paard vergelijken met een hond? Over het algemeen geeft een hond meer pups bij dan 1 remy pup bij een worp, een paard kan hooguit 2 krijgen, maar veelal 1. Dus een beetje een kromme vergelijking.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:26

Een paard kun je in mijn ogen niet vergelijken met een hond nee

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:01

Het gaat mij meer om het principe. Kijk, dat paard heb ik voor mezelf gefokt, en niet voor de verkoop en daar ga ik zelf dus lekker mee verder. Maar er wordt hier gewoon verteld wat ze wel en niet mag doen. Ik vind het erg storend overkomen. Dat je tips en adviezen geeft ala, maar ze moet het uiteindelijk toch zelf weten. Ik vind het gewoon erg onaardig overkomen en daarom wou ik wat tegengas geven. Ik denk dat je iemand beter adviezen kan geven dan zo af kan kraken.

Als ze puppies wil fokken mag ze dat naar mijn mening gewoon doen. Ja, ze moet hiervoor zelf verantwoordelijkheid nemen, maar dat heb ik ook al gezegd. Waarom moet alles volgens de rasstandaard? Wij hebben zelf ook een bastaard en die is net zo lief hoor! Ik zou hem niet meer willen ruilen! Zolang de TS eigen verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat alles voor elkaar komt, is er naar MIJN mening geen vuiltje aan de lucht!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 02:09

Odess schreef:
Het gaat mij meer om het principe. Kijk, dat paard heb ik voor mezelf gefokt, en niet voor de verkoop en daar ga ik zelf dus lekker mee verder. Maar er wordt hier gewoon verteld wat ze wel en niet mag doen. Ik vind het erg storend overkomen. Dat je tips en adviezen geeft ala, maar ze moet het uiteindelijk toch zelf weten. Ik vind het gewoon erg onaardig overkomen en daarom wou ik wat tegengas geven. Ik denk dat je iemand beter adviezen kan geven dan zo af kan kraken.

Als ze puppies wil fokken mag ze dat naar mijn mening gewoon doen. Ja, ze moet hiervoor zelf verantwoordelijkheid nemen, maar dat heb ik ook al gezegd. Waarom moet alles volgens de rasstandaard? Wij hebben zelf ook een bastaard en die is net zo lief hoor! Ik zou hem niet meer willen ruilen! Zolang de TS eigen verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat alles voor elkaar komt, is er naar MIJN mening geen vuiltje aan de lucht!

opzich heb je gelijk dat tips geven beter is... alhoewel dat ook wel gebeurt is... ik zeg ook niet dat iemand niet moet gaan fokken, ik zeg alleen als je dan gaat fokken doe het dan goed... en heb een juiste reden.. niet omdat je het zelf zoo leuk vind, dat mag niet voldoende zijn.. het gaat er ook niet om of een bastaard niet lief of leuk kan zijn, ik heb zelf ook een bastaard.. het gaat mij om verantwoord fokken...( ik ben idd dus ook tegen het bewust fokken van kruisingen... ) er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar schattig, lief en ik wil het... ik vind gewoon dat wanneer je met levende wezens omgaat... je de risico's zo klein mogelijk moet maken, dat houd in dat als je gaat fokken, je weet waar je mee fokt, dat er qua erfelijke afwijkingen dingen bekend zijn, of een dier er dus vrij van is... of het iets bijdraagt voor een ras enz enz.. maar ja dit kost meer geld, kost een boel meer moeite en daarom willen veel mensen dit niet, ten koste van vele dieren.. ik kan en wil daar niet achter staan...

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:53

.. jaa

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:09

baroen schreef:
Odess schreef:

opzich heb je gelijk dat tips geven beter is... alhoewel dat ook wel gebeurt is... ik zeg ook niet dat iemand niet moet gaan fokken, ik zeg alleen als je dan gaat fokken doe het dan goed... en heb een juiste reden.. niet omdat je het zelf zoo leuk vind, dat mag niet voldoende zijn.. het gaat er ook niet om of een bastaard niet lief of leuk kan zijn, ik heb zelf ook een bastaard.. het gaat mij om verantwoord fokken...( ik ben idd dus ook tegen het bewust fokken van kruisingen... ) er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar schattig, lief en ik wil het... ik vind gewoon dat wanneer je met levende wezens omgaat... je de risico's zo klein mogelijk moet maken, dat houd in dat als je gaat fokken, je weet waar je mee fokt, dat er qua erfelijke afwijkingen dingen bekend zijn, of een dier er dus vrij van is... of het iets bijdraagt voor een ras enz enz.. maar ja dit kost meer geld, kost een boel meer moeite en daarom willen veel mensen dit niet, ten koste van vele dieren.. ik kan en wil daar niet achter staan...

Kijk, als je het zo brengt kan ik het alleen maar met je eens zijn

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:08

hee, iedereen wil graag een keer een nestje fokken... schijt! moet zij weten, er zitten al zoveel dieren in het asiel, oke dat weet de hele wereld, maar doet iedereen er wat aan? Nee? Laat haar dan lekker fokken, als zij weet dat deze beestjes niet in het asiel terecht komen mag ze het van mij doen... en vele dieren in het asiel zin niet raszuiver dus dat is erg jammer, daarom dat bijna niemand een hond uit het asiel neemt , en natuurlijk ook t karakter, als de hond al wat ouder is, weet je nooit hoe ze heeft geleefd etc... dat is jammer!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:53

Omdat iedereen zomaar een nestje fokt zitten de asiels zo vol. Als je bewust fokt neem je je ook je hond terug of bemiddelt bij herplaatsing, tenminste dat doen de goede fokkers.

ALs iedere fokker dat nou zou doen zouden er veel minder honden in de asiels zitten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:01

NathalieW schreef:
hee, iedereen wil graag een keer een nestje fokken... schijt!

Nee hoor, gelukkig niet!
Echt dierenliefhebbers fokken niet zomaar.
Die fokken alleen maar als hun teef aan de rasstandaard voldoet, gekeurd is op alle erfelijke afwijkingen die binnen het ras voorkomen en waarvan de voorouders ook gekeurd zijn op die erfelijke afwijkingen.
Bovendien, en niet onbelangrijk, kijken ze of de teef over het juiste karakter beschikt.

Die mensen gaan ook niet fokken voordat ze veel met ervaren fokkers hebben gepraat en vragen aan die fokkers ook begeleiding.
Ook doen ze zelf vaak nog cursussen zoals KK1 en KK2 om maar zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van alles wat zich afspeelt in de hondenwereld.
Dit soort mensen fokken niet zomaar een nestje maar denken in generaties. Die hebben een fokdoel en dat doel bereiken ze niet met een nestje. Dat doel houdt vaak in dat ze het ras verbeteren.

Die zijn niet egoistisch bezig omdat het hun zo leuk lijkt een nestje te hebben en die weten ook heel goed wat voor een risico's het met zich mee brengt.

Hoe naief kun je zijn door zomaar met dierenlevens te gaan aanklooien omdat het je een nestje zo leuk lijkt.
Vraag jezelf dan maar eens eerlijk af hoeveel je eigenlijk van dieren houdt.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:41

NathalieW schreef:
hee, iedereen wil graag een keer een nestje fokken... schijt! moet zij weten, er zitten al zoveel dieren in het asiel, oke dat weet de hele wereld, maar doet iedereen er wat aan? Nee? Laat haar dan lekker fokken, als zij weet dat deze beestjes niet in het asiel terecht komen mag ze het van mij doen... en vele dieren in het asiel zin niet raszuiver dus dat is erg jammer, daarom dat bijna niemand een hond uit het asiel neemt , en natuurlijk ook t karakter, als de hond al wat ouder is, weet je nooit hoe ze heeft geleefd etc... dat is jammer!

Dat noemt men geen fokkers...... zomaar een nest fokken voor de lol..... Wij hebben vandaag een hond mogen laten inslapen door dit soort "fokkers". Heeft zij het op papier staan dat de pups niet naar het asiel toe mogen? Nee, en zij kan het ook niet gaan controleren. In het asiel zitten ook vaak pups, het is maar net waar je naar zoekt en met een wandeling kom je al gauw achter het karakter van de hond.
Hoe fokkers fokken is al uitgelegd, mijn broer krijgt nu een rashond (ja via de golden retriever club en van een erkende fokker) en daar krijg je niet eens de kans om er voor de lol een nest bij te fokken. Je moet verplicht naar een aantal show's toe, vervolgens wordt ze volgend jaar gekeurd op HD, ED en de oogjes als dat pas goed is krijg je groen licht en anders niet.