hondenvoer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Re: hondenvoer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:23

Percy schreef:
Bonzo schijnt inderdaad een van de slechtste voeders te zijn. Frolic geef ik alleen als beloningskoekje, dat is ook zo zout als de pest.
Ik ben nog zoekende maar ik lees hier veel interessante dingen. Een bokker is medewerker bij Farmfood, daar heb ik wel eens contact per pb mee gehad. Dat is een optie of misschien dat Prins of het andere merk.

Wat ik persoonlijk ook fijn vind van een voer als FarmFood is dat het makkelijker te combineren is met versvlees, het is een geperste brok, ziet er uit als bix.
Waar je bij FF wel mee op moet passen is dat sommige honden (de meeste) er veel minder van hoeven te hebben dan met een ander voer, ga je teveel voeren gaan ze enorm poepen en veel drinken, veel honden moeten ook wennen aan geperste brokjes, geef je dan minder, dan houdt dat ook gelijk weer op, dat is echt even een weetje, plus dat het zeker wel aan te raden is om zoals aangegeven door FF eerst even Pens te geven

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:15

Ik heb niet alles goed doorgelezen, maar ben wel geinteresseerd in dit alles.

Misschien is er iemand die mij kan helpen met de hoeveelheid die mijn hond zou moeten hebben.

Ik heb een 2,5 jarige dalmaat (volle reu) van rond de 30 kilo. Hij krijgt nu 2 volle bekers crocbrokken, wat naar mijn mening voor hem net iets te weinig is, maar meer wil hij gewoon niet eten. Hij doet gemiddeld per dag 4 keer zijn behoefte (lijkt mij veels te veel).

Als ik nou zou overstappen, wat kan ik hem dan het beste geven en hoeveel?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:00

Shaienne schreef:
Wat je ook eens kan doen is:

Doe een brokje van bijvoorbeeld Eukanuba in een glas water en een brokje van Prins (of farmfood of cavom) in een glas water. Doe daar wat azijn bij (om het maagzuur na te bootsen) en kijk wat er gebeurd.

Dat is dus wat er gebeurd in de maag van de hond met de brokken. De geperste brok valt langzaam uit elkaar vanaf de buitenkant. De krokante brok valt vanaf het midden uit elkaar en zet enorm op. Bij deze brokken heb je een grotere kans op een maagkanteling.

Apart, maagzuur bestaat toch uit zoutzuur? Azijn kun je hier niet mee vergelijken en hoe dit dan reageert op die brokken is dan toch ook heel anders?

Effe voor de doorgewinterden. Vroeger kocht ik vaak Rodi omdat ik dacht lekker vers vlees en hiervan poept hij ook minder. Moet wel zeggen sinds hij Canex eet, poept hij ook maar gemiddeld 2 x per dag en voorheen wel 4 tot 5 keer met Hols.

Wat vinden jullie van Rodi? Is nl zo makkelijk om mee te nemen van de supermarkt. Ik dacht nl altijd dat het slachtafval was en eigenlijk dus gewoon rotzooi zonder de benodigde voedingsstoffen die een hond nodig heeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:19

Rodi is zo slecht niet toch? Ik weet het ook niet zeker.

Mhepo heeft zijn brokken wel eens overgegeven, mij viel het op dat ze inderdaad wel uitgezet waren maar juist niet uit elkaar gevallen. Bij Ridgebacks komt maagkanteling wel af en toe voor overigens.

Zeer offtopic (foei toch Percy): heeft die Dalmatiër een gentle leader of een Halti om?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:28

De dalmatier heeft inderdaad een halti om.

(is dat zo erg dan?)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 15:57

Mistic schreef:
De dalmatier heeft inderdaad een halti om.

(is dat zo erg dan?)

nee hoor (vind ik niet)

om op je voer vraag terug te komen, ik voer zelf op het oog, grammen enz zeggen mij niet zoveel, als ik me daar aan zou houden bij mijn ras, had ik 1 erg mager ding en 1 erg dik hondje, de ene hond heeft gewoon niet zoveel nodig, en een ander juist veel meer, als jou hond er goed uit ziet, de ribben niet echt te zien, .. maar de ribben wel te voelen? daarbij als de hond een goede conditie heeft voer je goed, het "vele" poepen kan dus aan het voer liggen, uit veel brokken neemt een hond maar een klein deel werkelijk op en moet dus meer ontlasten, een goede brok ( of nog beter K V V) word veel en veel beter verteerd waardoor er dus minder ontlasting is

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:24

Rodi is zeker niet slecht hoor, de compleetversie nemen dan he

En de hoeveelheid die je moet geven? heel moeilijk ik voer ook op het oog, mijn Dogos hebben altijd rond de 45/50 kg gezeten en krijgen 800 gram Versvlees.

Brokjes, tja wat ik net al zei, FarmFood krijgen ze veel minder van en ik werk nooit met maatbekers eigenlijk, meestal met een gewone koffiemok... ik voer op het oog, als ik de maattabellen op het voer moet volgen kan ik mijn honden binnen no-time rollen.
Maar ik ken ook honden die meer dan een kilo per dag nodig hebben, das gewoon even uitzoeken.

Wat ik wel weet is dat Cavom ook een voer is waar je niet al te veel van hoeft te geven, omdat het aardig aanzet

Veel ontlasting kan met 2 dingen te maken hebben, de kwaliteit van het voer of de hoeveelheid die gevoerd wordt.