Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
miekelover"]
ja ik snap jullie niet. als de school het goed vond.
[/quote]
Ik snap jou niet waarom je zoiets hebt gedaan.. Hoe zou jij het vinden als ik mijn hengst bij al jou merries neer zet terwijl ze te jong of te oud zijn?! En ik dacht idd ook dat school het niet goed vond:
[quote="miekelover"]
Op school waren ze er niet zo blij mee een mannentje bij 10vrouwtjes.
[/quote]
[quote="miekelover"]
Nou ik vind het knap als hij in 2uur tijd 10 vrouwtje hebben kunnen dekken.
[/quote]
In 2 uur tijd kan een beertje 10 zeugjes dekken. En tuurlijk hoeft het er niet persee 10 te zijn. Maar zeggen we dan dat ze meteen alle 10 bevrucht zijn?
[quote="miekelover"]
En als er kleintjes komen een dierenwinkel wilt ze altijd wel hebben waar ik stage loop.
[/quote]
We laten het erop houden dat 5 cavia's zwanger zijn en iedere cavia gemiddeld 3 jongen krijgt. Dat betekend dus 15 cavia's in totaal. Denk je dat die dierenwinkel zoveel cavia's wil? Ik vraag me dan af hoe groot die hokken daar zijn. En dan moet je natuurlijk rekening houden met het scheiden van de beren en de zeugen.
[quote="miekelover"]
En mijn cavia had het niet koud hoor. ik had een warme kruik erin gelegd. Jullie denken gelijk het ergst ervan.
[/quote]
Waar heb je een kruik in gelegd? De tocht is trouwens belangrijker! Als het een beetje tocht, kan je cavia al ziek worden. Dus koudheid heeft er niet veel mee te maken.. Mag ik vragen hoe oud je cavia is?
[quote="miekelover schreef:mag er een slotje op
miekelover schreef:maar zo heeft mijn topic geen zin meer. ik krijg alleen maar negatieve reacties. Als 1 man het zegt hoeven er niet 1000 mensen hetzelfde te zeggen
tessyke"]
ik vind het niet erg als de kleintjes een thuis zullen hebben
[/quote]
[quote="Lindy schreef:Onnodige drukte voor een stressgevoelig dier zoals een cavia.
Als je hem gebruikt voor een praktijkles is het logisch, maar ik neem mijn cavia's met deze kou niet zo snel mee naar buiten.
En het gaat er niet alleen om dat je de kleintjes kwijt moet kunnen, maar ook dat alle zeugjes een nestje aan moeten kunnen. Als ze te jong zijn heb je een grote kans op miskramen of jongen met gebreken. Als ze te oud zijn kan het vrouwtje er zelf aan onderdoor gaan. Maar dat zou jij moeten weten met die opleiding...
noisy schreef:Lindy schreef:
dat alle zeugjes een nestje aan moeten kunnen. Als ze te jong zijn heb je een grote kans op miskramen of jongen met gebreken. Als ze te oud zijn kan het vrouwtje er zelf aan onderdoor gaan.
Zeugjes kunnen tot op hoge leeftijd een nestje krijgen en kunnen dat ook wel aan, MITS, ze voor hun eerste levensjaar (lees: voordat ze 1 zijn)al een nestje hebben gehad, het is nl zo dat bij cavia zeugjes vlak voor de geboorte de bekkenbeenderen uiteen wijken zodat er een doorgang ontstaat voor de pups, als ze pas nadat ze 1 zijn geweest een nestje krijgen geeft dit meestal problemen omdat de bekkenbeenderen dan met elkaar vergroeid zijn en niet meer uiteen kunnen wijken...je snapt natuurlijk zelf wel dat een pup er dan nooit meer goed doorheen past...
en btw een zeugje heeft haar eerste oestruscyclus op een leeftijd van 4-5 weken en ze zijn fokrijp met 3 maanden.
ilovejuno schreef:als 1 iets negatiefs zegst zegt meteen iedereen het, geef je eige mening en praat elkaar niet na!