Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eveline_B schreef:Parelli gaat uit van negatieve beloning: dus druk wegnemen. Ik train liever met positieve beloning, dus met de clicker, dan durft een dier met je mee te denken in de training.
Dominantie is belangrijk, maar dat je bepaald gedrag niet kan negeren ben ik niet met jullie eens. Het probleem hierbij is dat het bjna niemand lukt en dat het daardoor niet de makkelijkste weg kiest. Maar een hond vind het niet fijn om genegeerd te worden als je dit consequent vol houdt. Het is echt onzin dat je bepaald gedrag niet mag negeren in de aanleerfase. Er zijn genoeg boeken waarin het juist geadviseerd wordt.Je moet echt niet elk ongewenst gedrag gaan afstaffen. Je moet voorkomen dat de hond in de fout gaat en als het wel fout gaat moet je de hond leren hoe het dan wel moet. Met alleen afstraffen weet de hond niet hoe het wél moet.
De dominantie regels zijn belangrijk vooral op het moment dat het mis gaat.
In dit geval lijkt het mij bijvoorbeeld niet verstandig om naast de hond te gaan liggen. Als de verhoudingen niet goed duidelijk zijn is het zaak om letterlijk en figuurlijk boven je hond te blijven staan.
eveline_B schreef:Hieronder een aantal links over hondengedrag. Ook een stukje over het trainen met slipketting vs. clickertraining.
http://www.dogweb.nl/gedrag/huisregels.html
http://www.dogweb.nl/gedrag/clickertraining.html
http://www.dogweb.nl/gedrag/corrigeren2.html
Er staan heel leuke dingen op deze site en het is ontwikkeld door gedragstherapeuten en trainers. Het heeft mij wel nieuwe inzichten gegeven met betrekking tot het trainen van honden. Veel van de informatie had ik ook al wel, maar ze weten het beter op papier te zetten dan ik zelf kan. Vroeger trainde ik ook met slipketting, maar tegenwoordig heb ik dat gelukkig niet meer nodig. Ook bij mij op de vereniging wordt niet meer uitgegaan van een slipketting, maar wordt alles op een positieve manier aangepakt. Alleen probleemhonden die er baat bij hebben krijgen een slipketting om. Baze krijgen hierbij ook een goede begeleiding al is het alleen maar omdat de meeste mensen niet goed timen waardoor de slipketting een verkeerde werking krijgt.
Splinter schreef:Sorry hoor, maar volgens mij vraagt de TS om een paar tips![]()
en niet om een eindeloze discussie over welke manier beter is.![]()
Als jullie(eveline_b en pubelia) het niet eens worden doe dat dan via PB, of maak een eigen topic, dit vind ik wel erg banketstaaflig voor de TS.
eveline_B schreef:Maar als een hond nou niet goed volgt omdat hij niet begrijpt wat de bedoeling is. Dan straf je hem en weet hij helemaal niet waarom. Hoe pakken jullie dat aan in de aanleerfase?
eveline_B schreef:maar dat is toch niet natuurlijk tuurlijk loopt iedere hond achter een brokje aan of speeltje. maar is toch beter als die op commando volgt ipv op een brokje. een beloning hoeft toch geen brokje te zijn een stem is toch al goed. en hoe legt de hond dan de link van brokje volgen=volgen??Bij mij op de vereniging werken we in de aanleerfase met brok of een speeltje. In het begin (pups) laten we ze letterlijk achter de brok aan lopen. Dat wordt uitgebouwd en afgebouwd als de hond volgt. Ook andere oefeningen worden zo aangeleerd.
Ikzelf gebruik er een geluidssignaal bij, zodat de hond precies weet voor welk moment ze beloond wordt met brok en heb hierdoor de brok snel kunnen afbouwen. Ik ben het volgen nu meer aan het shapen door te klikken als ze met haar kop om mijn been loopt.
orri schreef:Ik heb altijd leren straffen door je hand om zijn neus te doen (zoals moederhond met haar bek doet om te straffen) als je dan de zijkanten van de bek iets naar binnenhoudt bijt hij op zijn eigen wang, als hij dan nog bijt. Is ook voor de hond begrijpelijker dan een tik. Doe je wel al puppycursus? Bel anders een hondenclub op en bespreek met hen het voorval. Wij hadden een Hollandse Herder uit het asiel en die vloog met 9 maanden mensen aan die voorover bukte, daar hebben we toen vervroegd een diploma 1 mee gedaan en behaald. Echter dit deed hij alleen bij vreemden (niet bij ons), zou ook nooit iets aan nemen van een vreemde in de vorm van eten.
gabyfedde schreef:Ga aljeblieft naar een gedragsbegeleider toe. Hij is pas 4 maanden, als je het nu al niet aankan..... Zn pubertijd moet nog komen.
Pubelia: Die manier is ongeveer antiek. Tegenwoordig wordt het op een hele andere manier geleerd.
gabyfedde schreef:Het werkt wel, maar het is achterhaald.
Er zijn tegenwoordig betere manieren.
Maar het is geen kritiek op jou hoor.
Citaat:wie zegt dat wij het niet eens zijn. wij zijn hier over methodes en honden aan het discuseren. daar is bokt toch ook voor? om elkaars mening uit te wisselen. aks je goed door leest kan je mischien er mee van leren!
Splinter schreef:nou dat jullie het niet eens zijn is nogal duidelijk,
En ik vind je laatste opmerking nogal vaag, ik weet niet zo goed hoe ik dat moet opvatten, het komt mij nogal kleinerend over