Is dit alleen uitdagen of wordt hij vals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:55

Het gaat er in ieder geval bij HONDEN om dat JIJ de hoogste in rangorde blijft, en alle andere gezinsleden ook.
De meeste trainers waar ik nu over lees belonen toch meer dan dat ze straffen.
Het straffen bestaat voornamelijk uit het geven van een gevoel van onbehagen en vermijden van _oog_contact.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:34

eveline_B schreef:
Parelli gaat uit van negatieve beloning: dus druk wegnemen. Ik train liever met positieve beloning, dus met de clicker, dan durft een dier met je mee te denken in de training.
Dominantie is belangrijk, maar dat je bepaald gedrag niet kan negeren ben ik niet met jullie eens. Het probleem hierbij is dat het bjna niemand lukt en dat het daardoor niet de makkelijkste weg kiest. Maar een hond vind het niet fijn om genegeerd te worden als je dit consequent vol houdt. Het is echt onzin dat je bepaald gedrag niet mag negeren in de aanleerfase. Er zijn genoeg boeken waarin het juist geadviseerd wordt.Je moet echt niet elk ongewenst gedrag gaan afstaffen. Je moet voorkomen dat de hond in de fout gaat en als het wel fout gaat moet je de hond leren hoe het dan wel moet. Met alleen afstraffen weet de hond niet hoe het wél moet.

De dominantie regels zijn belangrijk vooral op het moment dat het mis gaat.
In dit geval lijkt het mij bijvoorbeeld niet verstandig om naast de hond te gaan liggen. Als de verhoudingen niet goed duidelijk zijn is het zaak om letterlijk en figuurlijk boven je hond te blijven staan.

ik heb een discussie gehad bij een leer school voor honden instructeur over de clicker.

ik ben het niet eens dat je hond mee gaat denken, de hond doet nml alles voor iets te eten. want het gedrag word bepaald door zijn over levings drang en zn voortplanting van het ras. dus een hond zal alles voor je doen als je met voer gaat werken. het is overgens in mijn ogen ook niet natuurlijk want een alfa hond doet een hond als die iets goed doet ook neit met een beetje vlees belonen ofzo. en bij de clicker methode kan je niet ingrijpen als die echt iets fout doet.

wij doen onze cursussen geven met een slipketting, en onze stem,handen en voeten. een slipketting het idee wat er achter zit is dat als de hond iets niet doet een correctie in de nek geeft, dat doen alfa honden ook.(of de hond in questie die hoger als de andere staat) het is overgens niet een wurg ketting zoals veel mensen denken als je de slipketting goed gebruikt ,wat dus bij ons geleerd word, is er helemaal geen spraken van.
(en als ik met een slipketting een hond aan de boom hang of een hals bandje worden ze net zo hard gewurg) als de hond iets goed doet krijgen ze met onze stem een beloning van braaf of goed gedaan en is verschil van hond of ze dan ook een aai krijgen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:04

Ik zie heel wat goede en bruikbare tips voorbij komen moet ik zeggen Haha!
Ik zelf straf zelden, ik negeer ongewenst gedrag en idd wanneer ze aan bijv. de bank beginnen heb ik een plantenspuit gereed staan, ik maak geen oogcontact op dat moment en de hond zal snel genoeg het onbehagelijke gevoel van het natspuiten met het knagen aan de bank linken.
Honden denken niet, honden leggen linken!
Hand over de snuit leggen prima, even nekvel pakken fijn als je dat wil doen maar schudden doe ik echt niet, schudden wordt gedaan bij prooi! en niet bij pups.
Verder idd zorgen dat je zelf het spel start met je hond, ook zelf het spel weer stopt, als eerste de deur uit gaat, de hond naar jou toe laten komen, zorgen dat de hond lager zit en ligt dan dat jij zit, als hij idd midden in de gang ligt zorg dat dat hij op moet staan en moet verplaatsen als jij erdoor wilt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:14

Ik zou hem zeker niet met je hand straffen. Als je hem zo nodig moet slaan, doe het dan met een krant! Nooit je eigen hand gebruiken.

Verder leg hem maar op zn rug, dan is hij kwetsbaar en ben jij de dominante. Ook heel consequent blijven in alle dingen die hier al zijn opgenoemd.

Mijn hond deed dat vroeger ook, dat happen en dan stak ik gewoon mn vinger in zn keel, dat werkte ook, maar ik weet niet of dat in jou situatie ook helpt.

Je kan ook een gedagstherapeut raadplegen, want als hij groot is is het niet meer grappig!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:46

Hieronder een aantal links over hondengedrag. Ook een stukje over het trainen met slipketting vs. clickertraining.
http://www.dogweb.nl/gedrag/huisregels.html
http://www.dogweb.nl/gedrag/clickertraining.html
http://www.dogweb.nl/gedrag/corrigeren2.html

Er staan heel leuke dingen op deze site en het is ontwikkeld door gedragstherapeuten en trainers. Het heeft mij wel nieuwe inzichten gegeven met betrekking tot het trainen van honden. Veel van de informatie had ik ook al wel, maar ze weten het beter op papier te zetten dan ik zelf kan. Vroeger trainde ik ook met slipketting, maar tegenwoordig heb ik dat gelukkig niet meer nodig. Ook bij mij op de vereniging wordt niet meer uitgegaan van een slipketting, maar wordt alles op een positieve manier aangepakt. Alleen probleemhonden die er baat bij hebben krijgen een slipketting om. Baze krijgen hierbij ook een goede begeleiding al is het alleen maar omdat de meeste mensen niet goed timen waardoor de slipketting een verkeerde werking krijgt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:51

eveline_B schreef:
Hieronder een aantal links over hondengedrag. Ook een stukje over het trainen met slipketting vs. clickertraining.
http://www.dogweb.nl/gedrag/huisregels.html
http://www.dogweb.nl/gedrag/clickertraining.html
http://www.dogweb.nl/gedrag/corrigeren2.html

Er staan heel leuke dingen op deze site en het is ontwikkeld door gedragstherapeuten en trainers. Het heeft mij wel nieuwe inzichten gegeven met betrekking tot het trainen van honden. Veel van de informatie had ik ook al wel, maar ze weten het beter op papier te zetten dan ik zelf kan. Vroeger trainde ik ook met slipketting, maar tegenwoordig heb ik dat gelukkig niet meer nodig. Ook bij mij op de vereniging wordt niet meer uitgegaan van een slipketting, maar wordt alles op een positieve manier aangepakt. Alleen probleemhonden die er baat bij hebben krijgen een slipketting om. Baze krijgen hierbij ook een goede begeleiding al is het alleen maar omdat de meeste mensen niet goed timen waardoor de slipketting een verkeerde werking krijgt.

is een mooie site maar..... zowel mensen zoveel honden zoveel soorten gedragingen zoveel verschillende "goede" manieren. goede maniere bedoel ik mee van alles is er wel iets goed en iets niet goeds van te melden.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:53

Maar waarom gaan jullie ervan uit dat elke hond een slipketting nodig heeft? Ik ben niet tegen een slipketting, maar lang niet elke hond heeft het nodig. Tegenwoordig wordt het ook bijna alleen nog zo gedaan bij africhtingsverenigingen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:17

omdat ze bij ons de voer en de clicker methode niet de goede manier vinden. wij leren de mensen met de slipketting omdat te gaan. het is bij ons niet verplicht maar word wel aangeraden. als ik zelf zie hoe de sliptketting methode werk is het helemaal nog niet zo erg. je doet met je voeten de hond sturen en met je stem neem je je hond mee. (en klapje op je been) je laat met je handen stem en voeten zien wat de hond moet doen. en als je goed aan het werk ben hangt je slipketting iedere keer in rust. en als je hond iets niet doet of niet goed luisterd of te ver naar voor of achtere of links en reageert niet op je stem door dat hij bv aan het snuffelen en dus meer oog voor iets anders heeft dan geef je de hond een correctie.

dat is kort uit gelegt waarom wij er mee werken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:44

Sorry hoor, maar volgens mij vraagt de TS om een paar tips
en niet om een eindeloze discussie over welke manier beter is. Verward
Als jullie(eveline_b en pubelia) het niet eens worden doe dat dan via PB, of maak een eigen topic, dit vind ik wel erg banketstaaf voor de TS.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:56

Splinter schreef:
Sorry hoor, maar volgens mij vraagt de TS om een paar tips
en niet om een eindeloze discussie over welke manier beter is. Verward
Als jullie(eveline_b en pubelia) het niet eens worden doe dat dan via PB, of maak een eigen topic, dit vind ik wel erg banketstaaflig voor de TS.

wie zegt dat wij het niet eens zijn. wij zijn hier over methodes en honden aan het discuseren. daar is bokt toch ook voor? om elkaars mening uit te wisselen. aks je goed door leest kan je mischien er mee van leren!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:10

Ik vind het een leuke discussie met Pubelia en ik houdt de vragen van TS erbij in mijn achterhoofd. Met de links die ik geplaatst heb, is er meteen ook weer wat leesvoer voor TS Lachen .

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:12

Maar als een hond nou niet goed volgt omdat hij niet begrijpt wat de bedoeling is. Dan straf je hem en weet hij helemaal niet waarom. Hoe pakken jullie dat aan in de aanleerfase?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:19

eveline_B schreef:
Maar als een hond nou niet goed volgt omdat hij niet begrijpt wat de bedoeling is. Dan straf je hem en weet hij helemaal niet waarom. Hoe pakken jullie dat aan in de aanleerfase?

dan zie je dat. dan moet je de hond eventjes over nemen en kijken waar het probleem ligt. of de baas zegt het niet duidelijk of begrijpelijk. of het is het ras. of er zijn meer interresanten dingen dan houd je de hond beetje apart van de groep door bv op de hoek van de groep te zetten zodat er maar 1 hond in de buurt zit. maar dat komt eingelijk maar weining voor. want iedere hond wil graag aandacht van de baas. dus als je enhousiasht de hond mee neemt. als je zegt dood saai volg zal die echt niet volgen.(zou ik ook echt niet doen) maar als je dat enthousiast zegt en dan naast je loopt moet je dat niet al te lang doen en dan laten zitten.
en belonen. wij belonen dus met stem en afhankelijk van de hond nog een aai erbij. op een gegeven moment krijgt de hond door dar hij op volg en de dichtsbij zijne been weg stapt dat hij naast je moet blijven lopen.
(assiosatie leer) (duur woord ervoor) hond assiosjeerd(rot woord) de volg en been met het langs de baas lopen.

welke methode doen jullie dan en hoe werkt het! vind het wel leuk om erover te praten!!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:31

Bij mij op de vereniging werken we in de aanleerfase met brok of een speeltje. In het begin (pups) laten we ze letterlijk achter de brok aan lopen. Dat wordt uitgebouwd en afgebouwd als de hond volgt. Ook andere oefeningen worden zo aangeleerd.

Ikzelf gebruik er een geluidssignaal bij, zodat de hond precies weet voor welk moment ze beloond wordt met brok en heb hierdoor de brok snel kunnen afbouwen. Ik ben het volgen nu meer aan het shapen door te klikken als ze met haar kop om mijn been loopt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:34

eveline_B schreef:
Bij mij op de vereniging werken we in de aanleerfase met brok of een speeltje. In het begin (pups) laten we ze letterlijk achter de brok aan lopen. Dat wordt uitgebouwd en afgebouwd als de hond volgt. Ook andere oefeningen worden zo aangeleerd.

Ikzelf gebruik er een geluidssignaal bij, zodat de hond precies weet voor welk moment ze beloond wordt met brok en heb hierdoor de brok snel kunnen afbouwen. Ik ben het volgen nu meer aan het shapen door te klikken als ze met haar kop om mijn been loopt.
maar dat is toch niet natuurlijk tuurlijk loopt iedere hond achter een brokje aan of speeltje. maar is toch beter als die op commando volgt ipv op een brokje. een beloning hoeft toch geen brokje te zijn een stem is toch al goed. en hoe legt de hond dan de link van brokje volgen=volgen??

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:41

De hond legt de link, doordat je het commando gebruikt. Door de brok, voert hij het commando goed uit en krijgt hij de brok. Uiteindelijk wordt de link vanzelf gelegd. Je kan toch niet verwachten dat een hond al op commando volgt voordat hij weet wat hij dan moet doen?

Ik vind volgen ook niet het makkelijkste voorbeeld moet ik zeggen. Maar bij zitten doen we het net zo. De hond staat, je houdt een brokje boven zijn neus en beweegt dit naar achteren. De hond gaat zitten (nu zeg je "Zit") en voila, hij wordt beloond met de stem en met het brokje dat hij zo graag wilde hebben. Uiteindelijk legt de hond de link tussen het commando en zijn eigen handelen en de daarop volgende beloning. Hij gaat nu zitten op commando. Nu hoef je hem niet meer te helpen met de brok, maar houd je de brok bijvoorbeeld alleen boven hem. Vervolgens houd je het alleen in je hand. Vervolgens kan het in je zak blijven en pak je het. Dan bouw je brok af. Gaat het in deze fases het even niet zo goed, doe je gewoon een stapje terug en help je de hond weer even. De meeste honden hebben gauw genoeg door dat ze de beloning het snelst kunnen krijgen als ze zelf snel gaan zitten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:10

wat doe je dan als een hond heel erg op eten gefixeerd is?? onze labrador is er wel zo opgefixeerd en die doet dan echt niks meer voor een brokje als ik die niet heb. heb er pootje mee geoefend voor frisbeen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:11

wij zeggen zit en helpen de hond dan met de hand op zn kont te leggen.

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:13

orri schreef:
Ik heb altijd leren straffen door je hand om zijn neus te doen (zoals moederhond met haar bek doet om te straffen) als je dan de zijkanten van de bek iets naar binnenhoudt bijt hij op zijn eigen wang, als hij dan nog bijt. Is ook voor de hond begrijpelijker dan een tik. Doe je wel al puppycursus? Bel anders een hondenclub op en bespreek met hen het voorval. Wij hadden een Hollandse Herder uit het asiel en die vloog met 9 maanden mensen aan die voorover bukte, daar hebben we toen vervroegd een diploma 1 mee gedaan en behaald. Echter dit deed hij alleen bij vreemden (niet bij ons), zou ook nooit iets aan nemen van een vreemde in de vorm van eten.

J dit deden wij ook altijd met onze chowchow-pup

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:15

Ga aljeblieft naar een gedragsbegeleider toe. Hij is pas 4 maanden, als je het nu al niet aankan..... Zn pubertijd moet nog komen.

Pubelia: Die manier is ongeveer antiek. Tegenwoordig wordt het op een hele andere manier geleerd.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:21

gabyfedde schreef:
Ga aljeblieft naar een gedragsbegeleider toe. Hij is pas 4 maanden, als je het nu al niet aankan..... Zn pubertijd moet nog komen.

Pubelia: Die manier is ongeveer antiek. Tegenwoordig wordt het op een hele andere manier geleerd.

klopt het is antiek maar waarom iets antieks weg goeien als het nog goed werkt?? je doet een oudere tafel toch ook niet weg als het nog goed en mooi is??

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:30

pubelia schreef:
klopt het is antiek maar waarom iets antieks weg goeien als het nog goed werkt?? je doet een oudere tafel toch ook niet weg als het nog goed en mooi is??

Het werkt wel, maar het is achterhaald.
Er zijn tegenwoordig betere manieren.
Maar het is geen kritiek op jou hoor.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:36

gabyfedde schreef:
Het werkt wel, maar het is achterhaald.
Er zijn tegenwoordig betere manieren.
Maar het is geen kritiek op jou hoor.

ik begrijp dat het geen kritiek richting mij is maar ik bedoel er mee te zeggen het werkt gewoon nog vandaar dat we er mee werken. en ik ben niet de enige die les geeft en niet de eigenaar van de club du heb ik niet veel over te zeggen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:21

Citaat:
wie zegt dat wij het niet eens zijn. wij zijn hier over methodes en honden aan het discuseren. daar is bokt toch ook voor? om elkaars mening uit te wisselen. aks je goed door leest kan je mischien er mee van leren!

nou dat jullie het niet eens zijn is nogal duidelijk,

En ik vind je laatste opmerking nogal vaag, ik weet niet zo goed hoe ik dat moet opvatten, het komt mij nogal kleinerend over

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:29

Splinter schreef:
nou dat jullie het niet eens zijn is nogal duidelijk,

En ik vind je laatste opmerking nogal vaag, ik weet niet zo goed hoe ik dat moet opvatten, het komt mij nogal kleinerend over

is niet kleinerend bedoelt, ik bedoel het op een vriendelijke manier. ik merk nml dat jij ook veel van honden weet, en mischien kan jij uit de dingen die wij zeggen wel ook nog wat van leren en ja ik heb van haar ook wel dingen geleerd! du nee hoor we hebben en maken echt geen ruzie hoor!!