Wat doen met deze diertjes...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:06

Ik vrees dat de natuur zelf zijn werk al wel gedaan heeft. Er schiet me ook iets te binnen van een paar maanden geleden. Er zitten nogal wat boerenzwaluwnesten bij ons in de stal. Veel ouderparen druk bezig dus, de boel wappert in de zomer konstant om je oren.
Op een gegeven moment dacht ik dat er een vogeltje (al vrij groot) per ongeluk uit het nest was gevallen. Netjes teruggezet. Daarna nog een keer en een beetje opgelet op de ouderdieren. Die kwamen dus niet meer.

Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat dit nest zo snel mogelijk zelfmoord heeft willen plegen toen ze instinctief voelden dat de ouders iets overkomen was. Ze kukelden achter mekaar zonder te kunnen vliegen naar beneden. Helaas, maar de natuur is hard in dit soort gevallen blijkbaar en aardig zelfregulerend !
Laatst bijgewerkt door lageveld op 14-10-04 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:49

Ik ben benieuwd of ze nog leven?

LadyFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:14

het zijn volgens mij spitsmuizen of mollen, denk eerder mollen, kijk maar naar die graafhandjes Knipoog
je kan ze aan iemand geven met een slang, weggooien in de mesthoop alsnog..
enja om ze nou te houden.. ik denk niet dat je dan wat hebt aan mollen.. Scheve mond

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:05

Spitsmuizen, kijk maar naar die lelijke snuitjes. Die handjes zijn te klein om mee te graven, mollen hebben echt klauwtjes en maar een stompje en geen staart.

Ik weet wel hoe je ze zou moeten voeden, maar of het zin heeft en tot welk nut?

Zelfs al zou de ouder terug komen, dan vreet ze ze op of bijt ze ze doodt omdat er aan gezeten is.

Om ze te voeden: Haal soja babyvoeding, hou ze warm in een nestje ze zijn zowiezo ouder dan 3 dgn al omdat de huid al de kleur van de vacht laat zien. Neem zo'n wurm ondersteboven op je hand, neem een pinknagel (wel redelijk lang laten groeien en anders een klein pipetje) lauw warme soja melk in druppeltjes naar binnen laten gaan in het bekje, 1 voor 1, daarna met je vingertop of pinktop zachtjes de buik wrijven in klein cirkelbeweging voor de spijsvertering.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:47

Ik wil eigenlijk nog wel wteen of ze leven, en als dat zo is, dan zou ik bovenstaande dingen maar eens uitproberen Lachen

manonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:17

wat zijn het eigenlijk voor beestjes???? Verward ik vind ze net ratten??!!!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:54

ratjes, aan de grote poten en stompe snuitjes te zien

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:00

Marloez schreef:
ratjes, aan de grote poten en stompe snuitjes te zien

Stompe snuitjes Verward vind ze juist heel spits volgens mij spitsmuisjes,zeker geen ratjes denk ik!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:42

Ja, dat stompe valt idd wel wat mee. Mar ratten hebben ook een spitse snuit Tong uitsteken

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:32

Dit zijn waarschijnlijk Spitsmuisjes.

Informatie over Spitsmuizen

lengte: 65 - 95 mm
staartlengte: 35 - 50 mm
gewicht: 6 - 15 g

Biotoop: Het biotoop van de huisspitsmuis bestaat hoofdzakelijk uit ruige graslanden, heggen, tuinen en de onmiddellijke omgeving van vooral door tuinen omringde huizen. Ook kan hij zich blijvend in gebouwen vestigen, mits deze hem voldoende voedsel bieden. In tuinen vindt men hem vooral in blader- en composthopen, die zowel voedsel als dekking bieden.

Voedsel: Allerlei soorten insecten in hun diverse ontwikkelingsstadia, wormen en vooral slakken staan op het menu. Kleine, zachte dieren worden geheel verslonden; van grotere, zoals sprinkhanen, blijven de harde chitinedelen, zoals poten, vleugels en lichaamsringen, over. De prooi wordt met het gehoor en het reukvermogen gelokaliseerd en met de tastharen bevoelt, alvorens te worden gepakt en opgegeten. Bij het overweldigen van sabelsprinkhanen breekt de spitsmuis eerst met een snelle beet de achterpoten van zijn prooi. De voedselbehoefte is zeer groot. Dagelijks eet deze muis zijn gewicht aan voedsel. Huisspitsmuizen en hun verwanten zijn echter niet zo vraatzuchtig als bijvoorbeeld de bosspitsmuis. Ook zij moeten echter met grote regelmaat eten. Voedselgebrek en koude kunnen tot een dodelijke shocktoestand leiden. Op koude herfstnachten vindt men soms op deze manier gestorven spitsmuizen.

Voortplanting: De paartijd duurt van maart tot september. Na een draagtijd van 31 dagen volgen er jaarlijks 2 tot 5 worpen van elk zo'n 3 tot 9 jongen. De jongen worden geboren in een nest van gras en bladeren, dat zich vaak onder stenen of boomwortels bevindt.

Gedrag: Spitsmuizen leven solitair; alleen in de paartijd zijn ze kort bijeen.

Kenmerken: Het grijsbruin van rug en flanken gaat bij de huisspitsmuis geleidelijk in de lichtere onderzijde over. De oorschelpen zijn bij deze soort goed te zien. Spitsmuizen bezitten in de huid op de flanken en bij de staart grote geurklieren, waarmee ze een muskuslucht afgeven. Soms zijn die op de flanken te zien als het dier rent.

Aantallen: In de noordelijke provincies van Nederland heeft de huisspitsmuis de noordgrens van zijn woongebied in West-Europa bereikt; in België is het een vrij algemene soort. In de Alpen komt hij boven een hoogte van 1000 m voor.

Afbeelding

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:56

Zoals ik al zei, het zijn idd spitsmuizen, thanks Annelou voor de verheldering. Mijn katten hebben vaker spitsmuizen gegrepen dus ik heb ze van dichtbij mogen 'bewonderen', voor ze opgegeten worden. Spitsmuizen zijn de grote van een kleine rat, zijn vrij vierkant van bouw en hebben zo'n spitsige groffe snuit.

Voor degenen die denken dat het op ratten lijken:
Afbeelding
Mijn nestje ratten van 6 dgn oud.
Afbeelding
Ratten zijn namelijk helemaal niet grof...

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 21:54

Sorry dat ik even niet meer antwoorde maar ik heb een paar dagen geen PC meer gehad.
We hebben eergisteren avond de 'diertjes' in het bos losgelaten omdat we ze niet binnen mochten nemen van mijn ouders, Ik weet nog steeds niet wat het was voor dieren maar gistere ochtend waren ze wel allemaal verdwenen, de mest lag nog gewoon dus er is geen ander dier in gaan graven ofzo, ze zullen verdergezworven zijn Knipoog
Ik heb dus geen idee of ze het overleefd hebben of niet maar zelf had ik niet de moed om ze in te slapen en m'n zusje ook niet dus het kan nog altijd zijn dat ze overleefd zijn...
misschien ook niet, we zullen het nooit weten
toch bedankt voor de reacties!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:56

Dan hoop ik voor ze dat snel opgegeten zijn. In de staat zoals op de foto zijn ze niet in staat zelf te eten of zichzelf goed warm te houden.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 00:18

Even mailen met de spitsmuizen hemel .. Mail

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 00:22

lageveld schreef:
Even mailen met de spitsmuizen hemel .. Mail

Zet je mijn naam er ook onder Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:20

Ach gut

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:50

echt zielig arme beesies
maar zo is de natuur

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:08

ik wou net zeggen dat je ze naar mij mocht brengen, dat was maar 5 minuutjes rijden, maar ja!

Ik zal een beetje hopen dat ze overleven ofwel een snelle, niet te pijnlijke dood sterven.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:46

Als je ze dood wilt, naar DAdoen, of zelf in 1x dood doen, vraag me niet hoe Verdrietig in vriezer gaan ze heel traag dood. ik weet niet of je die kindertjes daar tam zult krijgen en of ze het wel overleven. Veel sterkte! Lachen

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:52

Astra, heb je wel goed gelezen?

Het zijn (waren Scheve mond) inderdaad spitsmuisjes.

Ontzettend jammer dat het zo heeft moeten eindigen voor ze, de schatjes Lovers

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:12

sorry, toen ik mijn bericht poste, stond dat nieuw stuk er nog niet in.