Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Ik zou persoonlijk op het advies van de DA afgaan. Die mensen hebben ervoor gestudeerd en geven echt wel goed advies vind ik. Ik heb een reu met reuenissues, ik heb het advies gekregen om hem als hij minimaal een jaar was chemisch te laten castreren om te zien wat het doet. En het is omkeerbaar. Dat heb je bij een teefje dan weer niet, maar een DA kan je heel goed uitleggen wat de voor- en nadelen zijn en daar helpen een goede afweging in te maken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Ik zit nu met deze situatie. Ik heb een intacte reu van 2.5 en een teefje van 9 maanden die nu voor het eerst loops is. Eigenlijk had ik verwacht dat mijn reu bij de eerste druppels al helemaal zot zou worden, maar hij is nog super relaxed. De bedoeling is dat hij uit logeren gaat tijdens de gevaarlijke dagen, maar eerlijk is eerlijk, ik vind het ook best spannend.

Mijn reu zou ik voorlopig nog liever intact houden, de teef zou ik met de tijd wel willen castreren, maar niet voor de tweede loopsheid.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:32

welmoedz schreef:
Een goede dierenarts castreert niet voor de eerste loopsheid. Je intacte reu er dus op de cruciale dagen bij weg houden en even door de eerste loopsheid heen :)

Grappig, want mijn zeker-wel-een-goeie dierenarts raadde juist voor de eerste loopsheid te castreren, omdat dat de kans op melkklier-tumoren nagenoeg nihil maakt. Aangezien ik verder leek ben heb ik dat advies opgevolgd. We hebben het echter wel over 10 jaar geleden. Maar ik zal bij een nieuw hondje weer blind durven varen op het oordeel van mijn dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op Gisteren, 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

Ik heb lang zonder problemen intacte teven en reuen samen gehad. Ondertussen heb ik alleen nog intacte reuen. Mijn teven zijn op 3.5 en 4 jarige leeftijd gecastreerd. Ik vind het wel echt een voordeel dat ze zijn uitgegroeid op hun hormonen. Ze zijn na de castratie ook eigenlijk niks veranderd qua gedrag.

Ik zou proberen je teef niet voor haar 2e jaar te castreren. Dan maar even een paar dagen uit elkaar. Je reu zou ik zeker niet castreren, daar zitten, vind ik, nog meer nadelen aan dan het castreren van een teef.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Little_Gift schreef:
balance schreef:
De vulva van een dekrijpe teef heeft geen uitvloeing meer. Dus als deze droog is, is het tijd om haar te laten dekken.

Dat is vaak zo maar gaat helaas absoluut niet bij elke teef op. Sommige vloeien door, ook tijdens de dekrijpe dagen.
Sommige zwellen veel, sommige zwellen bijna niet... Je kan echt niet gokken op uiterlijke tekenen en al dan niet vloeiend helaas.

Bij mijn teef heb ik de eerste loopsheid waarschijnlijk gemist. Achteraf gezien waren er inderdaad 2 weken dat andere honden vreemd op mijn hond reageerde. Ik dacht toen steeds dat ze bijna loops zou worden maar er gebeurde 'niks'. Mijn dierenarts vertelde me later toen ik voor haar jaarlijkse controle was en vroeg of het niet heel gek was dat ze pas met 22 maanden voor het eerst loops was geworden dat dat inderdaad gek was en best onwaarschijnlijk. Dat ik waarschijnlijk een loopsheid had gemist, sommige teven de eerste keer super weinig vloeien en dat ze bij haar eigen hond de eerste loopsheid ook alleen had kunnen vaststellen met een urine test. Ik weet niet of een teef tijdens zo'n stille loopsheid net zo vruchtbaar is maar ik zou eerlijk gezegd als je reu verder gezond is en stabiel van karakter misschien wel overwegen om die chemisch te castreren om die periode te overbruggen.

Haarbal schreef:
welmoedz schreef:
Een goede dierenarts castreert niet voor de eerste loopsheid. Je intacte reu er dus op de cruciale dagen bij weg houden en even door de eerste loopsheid heen :)

Grappig, want mijn zeker-wel-een-goeie dierenarts raadde juist voor de eerste loopsheid te castreren, omdat dat de kans op melkklier-tumoren nagenoeg nihil maakt. Aangezien ik verder leek ben heb ik dat advies opgevolgd. We hebben het echter wel over 10 jaar geleden. Maar ik zal bij een nieuw hondje weer blind durven varen op het oordeel van mijn dierenarts.

Volgens mij klopt het ook wel dat er in de afgelopen 10/15 jaar wat meer onderzoek naar is gedaan. Onze dierenarts raadde dat in 2006 ook aan maat dezelfde dierenarts zag het in 2020 wel iets genuanceerder en heeft toen iets later castreren aangeraden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

Tijden veranderen inderdaad. Al helemaal op medisch gebied. Vroeger werd ook bijna elk reutje gecastreerde, want dat was heel gewoon en werd hij makkelijker van. Nu wordt het veel minder gedaan en vaak ook alleen met heel goede reden.

Voor een teefje kun je het denk ik allemaal wel eens zijn dat hormonen een functie hebben in een lichaam, niet alleen voor de voortplanting. Zeker in de groei. Bij het wegnemen van die hormonen heb je net als bij mensen nadelige gevolgen. Dus het is een afweging die je (samen met je dierenarts) moet maken ten opzichte van de voordelen.

Blind vertrouwen op je dierenarts zou ik zelf niet doen. Ik stond voor de keuze en een rondje Googelen leverde me al veel info op, juist ook van verschillende dierenartsen praktijken. Er zijn verschillende onderzoeken en verschillende ervaringen, dus ik vind het juist heel goed dat mensen als TS vragen en zich verdiepen. Het blijft tenslotte jouw keus en verantwoording als eigenaar. Met je opgedane kennis kun je ook weer gerichte vragen stellen aan je dierenarts en zo hopelijk tot een keuze komen waar jij je goed bij voelt. En je moet misschien ook ervaren hoe de eerste loosheid gaat.

Succes met je keuze TS!