Uitzetlijst hond (Golden Retriever)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:00

Onze Da doet ook altijd even een kennismaakrondje voor je pup...Dan hoeft ze niks komt ze binnen ,word ze geaaid en krijgt een knuffel en een snoepje....kost trouwens niks...dan is de volgende keer de enting halen of titeren minder eng....
https://www.anicura.be/onze-diensten/hond/titeren/ sowieso is titeren aangeraden ook al heb je geent...Zo hadden wij een pup waarvan de enting niet gepakt had en opnieuw geent moest worden ...en we hebben er 1 lopen die al 10 is en waarvan de titer nog steeds goed is na zijn pup enting...

Ik heb langhaar honden en borstel en knip de voetjes altijd zelf...we hebben wel een waterblazer die is heel fijn met langharige honden..

_Mars

Re: Uitzetlijst hond (Golden Retriever)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:05

Super fijn topic dit. Ik lees lekker mee omdat wij in mei een pup verwelkomen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:57

Lukasje schreef:
Zou ik hier een vraag mogen stellen? Hoop dat je het niet vervelend vindt TS dat ik je topic even kaap.

Als tip wordt hier vaak vetbed gegeven. Tot heden heb ik steeds Action badmatten gebruikt. Nu verwacht ik -hopelijk- deze zomer ook een pup, dus mijn interesse in vetbedden is gewekt :) . Echter, ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er verschil in kwaliteit? Ik zie puur synthetische, maar ook mixen met 50% wol … Welke vinden jullie top ?

Dit, en niks anders, laat het je niet wijs maken. :P Antislip, witte achterkant.

https://www.witjesverzendhuis.com/honde ... slip-effen

https://www.witjesverzendhuis.com/honde ... lip-2kleur

https://www.witjesverzendhuis.com/honde ... lip-3kleur

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:08

7September schreef:
Heb je tips voor welke borstel(s) fijn zijn om zelf te gebruiken?

Kammen, of een borstel met lange tanden zonder bolletjes aan de puntjes.
Een kam werkt het beste. Daarmee kun je zien of je helemaal tot op de huid gekamd hebt. Een borstel werkt vaak alleen in de bovenste laag.
Verder bestaan ee ontwolkammen een kam met lange en korte tanden, afwisselend achter elkaar geplaatst. De helpen mee de loszittende onderworpen uit de vacht te kammen.

En kam je hond ook vooral niet TE vaak omdat je daar bij een hond met een dubbele vacht (jouw hond dus) alleen maar het verharen stimuleert. Dus je hond gaat meer verharen dan nodig is op het moment dat je te vaak kamt.
In het begin moet je pup er aan wennen, maar als hij het eenmaal kent niet meer te vaak doen.

Punten van aandacht: de broek (lange haren op de billen), achter en onder de oren, de staart, lange haren aan de buik, lange haren op de boeg van de hond, af en toe de lange haren aan de achterkant van de voorpoten. De rest zal niet snel gaan klitten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:15

KimD schreef:
Lukasje schreef:
Zou ik hier een vraag mogen stellen? Hoop dat je het niet vervelend vindt TS dat ik je topic even kaap.

Als tip wordt hier vaak vetbed gegeven. Tot heden heb ik steeds Action badmatten gebruikt. Nu verwacht ik -hopelijk- deze zomer ook een pup, dus mijn interesse in vetbedden is gewekt :) . Echter, ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er verschil in kwaliteit? Ik zie puur synthetische, maar ook mixen met 50% wol … Welke vinden jullie top ?

Dit, en niks anders, laat het je niet wijs maken. :P Antislip, witte achterkant.

https://www.witjesverzendhuis.com/honde ... slip-effen

https://www.witjesverzendhuis.com/honde ... lip-2kleur

https://www.witjesverzendhuis.com/honde ... lip-3kleur

Wij hebben deze ook gebruikt voor onze jonge hond, maar gebruiken ze nu nog maar zelden omdat onze prinses toch een zachter kussentje prefereert :D .
Nee ze zijn echt handig hoor, maar vrij dun vond ik. Wij hadden er in de bench ook vaak nog een dun kussentje onder.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:52

Als tuigjes tip wil ik de Hunter London Vario meegeven. Lekker goedkoop dus dan houdt het je ook niet tegen om meerdere tuigjes te kopen zodat je altijd een passend tuigje hebt.

Verder heeft pup hier eerst een tijd in een doos geslapen. De fruitdozen van de action met een fleecedeken voldeden de eerste weken als mand. Ook niet erg als er keer de tanden in gaan want je haalt zo nieuwe.

Qua trainers/kleine snoepjes is goedkoop kipfilet halen, koken en klein snijden een voordelige en gezonde optie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 09:50

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:16

Denk aan iets van bijvoorbeeld runderkophuid.of runderoor
Wel de natuurlijke en niet die geperst en gebleekte botvormige

Ideaal als knaagspul en scheelt een hoop ellende met knagen op dingen wat niet mag

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:24

Bij www.bellobox.nl kan je pakketen bestellen met verschillende soorten kauwmatriaal ,dan kan je daarna kijken wat ze graag lust...Ik zou oppassen met te dure matten en kussens te kopen...Vaak hebben pups slopen als hobby.... Koop vooral niks met kleine piepschuimballetjes in die vind je een jaar later nog terug...Hier hadden de herders zich geamuseerd met het slopen van een zitzak :+

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 10:00

Lukasje schreef:

Geen probleem! Deze vraag kwam ook bij mij naar boven.

Bedankt ook iedereen met de tips hiervoor! De fleecemat, aangeraden door Little Gift, ziet er wel fijn uit! Vetbedden lijken altijd wat dun.

haha1995 schreef:
Onze Da doet ook altijd even een kennismaakrondje voor je pup...Dan hoeft ze niks komt ze binnen ,word ze geaaid en krijgt een knuffel en een snoepje....kost trouwens niks...dan is de volgende keer de enting halen of titeren minder eng....
https://www.anicura.be/onze-diensten/hond/titeren/ sowieso is titeren aangeraden ook al heb je geent...Zo hadden wij een pup waarvan de enting niet gepakt had en opnieuw geent moest worden ...en we hebben er 1 lopen die al 10 is en waarvan de titer nog steeds goed is na zijn pup enting...

Ik heb langhaar honden en borstel en knip de voetjes altijd zelf...we hebben wel een waterblazer die is heel fijn met langharige honden..

Ik zal mijn oude DA even bellen deze week en ook naar het titeren vragen.

Wiesje schreef:
7September schreef:
Heb je tips voor welke borstel(s) fijn zijn om zelf te gebruiken?

Kammen, of een borstel met lange tanden zonder bolletjes aan de puntjes.
Een kam werkt het beste. Daarmee kun je zien of je helemaal tot op de huid gekamd hebt. Een borstel werkt vaak alleen in de bovenste laag.
Verder bestaan ee ontwolkammen een kam met lange en korte tanden, afwisselend achter elkaar geplaatst. De helpen mee de loszittende onderworpen uit de vacht te kammen.

En kam je hond ook vooral niet TE vaak omdat je daar bij een hond met een dubbele vacht (jouw hond dus) alleen maar het verharen stimuleert. Dus je hond gaat meer verharen dan nodig is op het moment dat je te vaak kamt.
In het begin moet je pup er aan wennen, maar als hij het eenmaal kent niet meer te vaak doen.

Punten van aandacht: de broek (lange haren op de billen), achter en onder de oren, de staart, lange haren aan de buik, lange haren op de boeg van de hond, af en toe de lange haren aan de achterkant van de voorpoten. De rest zal niet snel gaan klitten.

Bedankt!!
En borstelen zal ik inderdaad niet teveel doen, in het begin wellicht om eraan te wennen idd.

Schuur_ schreef:
Als tuigjes tip wil ik de Hunter London Vario meegeven. Lekker goedkoop dus dan houdt het je ook niet tegen om meerdere tuigjes te kopen zodat je altijd een passend tuigje hebt.

Verder heeft pup hier eerst een tijd in een doos geslapen. De fruitdozen van de action met een fleecedeken voldeden de eerste weken als mand. Ook niet erg als er keer de tanden in gaan want je haalt zo nieuwe.

Qua trainers/kleine snoepjes is goedkoop kipfilet halen, koken en klein snijden een voordelige en gezonde optie.

Dank voor je tips!
En de anderen met goede tips over de Bellobox en knaagspul :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 10:55

Ik zag het nog niet staan. Maar een kong vond ik ook onmisbaar. Vooral tijdens de vroege benchtraining tijdens het opbouwen. Die vulde ik dan met iets lekkers als ik iets moest doen voor 5-10min, en dat was perfecte timing voor het langzaam opbouwen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:10

Wat voor mij onmisbaar is/was in de puppytijd (7 maand oude puber nu) was een likmat, bench/puppyren en ook hekjes voor in huis voor waar hij niet mag komen. Ik heb de achterkamer afgezet, zodat de katten daar een rustplekje hebben.

En vergeet niet hoeveel kosten je kwijt gaat zijn aan oppas en training! Dat kost best wat! En ook natuurlijke kauwnacks zijn bij ons een grote uitgave.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 12:54

Deri schreef:
Ik zag het nog niet staan. Maar een kong vond ik ook onmisbaar. Vooral tijdens de vroege benchtraining tijdens het opbouwen. Die vulde ik dan met iets lekkers als ik iets moest doen voor 5-10min, en dat was perfecte timing voor het langzaam opbouwen.

Gebruikte jij de puppy Kong, of echt al de "gewone"? Ik zag verschillende varianten hangen in de winkel :).

Fair schreef:
Wat voor mij onmisbaar is/was in de puppytijd (7 maand oude puber nu) was een likmat, bench/puppyren en ook hekjes voor in huis voor waar hij niet mag komen. Ik heb de achterkamer afgezet, zodat de katten daar een rustplekje hebben.

En vergeet niet hoeveel kosten je kwijt gaat zijn aan oppas en training! Dat kost best wat! En ook natuurlijke kauwnacks zijn bij ons een grote uitgave.

Die likmat is nog een goede!
Wij hebben geen kat meer, en beneden mag de pup overal komen. Het is even zien wat voor karakter de pup zal hebben ook (en wat dan juist wel/niet fijn is :) ).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:03

Ik had voor pups altijd de pup Kong (zachter) om dan nadien over te schakelen op de zwarte variant. Echter mijn huidige hond vindt een Kong maar niks, ook als pup niet . Zij heeft liever de Sodapup Flower Pot.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:24

7September schreef:
Gebruikte jij de puppy Kong, of echt al de "gewone"? Ik zag verschillende varianten hangen in de winkel :).

Ik gebruikte meteen een gewone. Was voor een mechel pup.
Maar het is prima om met een puppy kong te starten.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:05

Lukasje schreef:
Ik had voor pups altijd de pup Kong (zachter) om dan nadien over te schakelen op de zwarte variant. Echter mijn huidige hond vindt een Kong maar niks, ook als pup niet . Zij heeft liever de Sodapup Flower Pot.

Dan start ik gewoon met die Puppy Kong.
De Sodapup Flower Pot ziet zal ik onthouden!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

Juist het dunne van het vetbed vinden veel honden prettig. Wij gebruiken ze ook over onze kussen, nattigheid en vuil gaat er doorheen waardoor de hond lekker droog en warm blijft.

Ik vind ze zelf echt onmisbaar bij een pup, makkelijk te reinigen en te wisselen.

Die wat in het linkje hierboven worden gedeeld is géén vetbed maar hugglefleece. Dat is vergelijkbaar met het teddyfleece wat in veel dekentjes zit (voor mensen). Super warm en comfy maar geen vetbed.

Ze zijn er wel in kussenvorm maar worden vaak door wederverkopers zelf gemaakt. 4 feet for fun maakt ze bijvoorbeeld. Als je op zoek bent naar een comfy cuddle kussen (wat minder makkelijk wasbaar is wel) dan zou https://dogsmakemyday.be/products/hondenbedden aanraden. Die knutselen ook graag zelf, hun spul is echt super afgewerkt en de honden zijn er dol op.

Wij hebben zelf meerdere slaapzakken van hun: https://dogsmakemyday.be/products/honde ... -184826519

Afbeelding

Afbeelding

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:20

Voor het overzicht, een volledige lijst met alle tips uit dit topic:

Slapen/huiselijk
    - Bench (met of zonder tussenschot, zorg dat pup zich geborgen voelt. Je kunt ook een koelbox in de bench zetten, triplex of dozen om de bench te verkleinen)
    - Cover voor over de bench (kan ook een kleed zijn)
    - Vetbed voor in de bench (badmat van Action of Lidl is ook aangeraden)
    - Stevig kussen van waterafstotende stof

Alternatief en/of toevoeging kan een puppyren zijn en/of hekjes in huis waar de pup niet mag komen.
Qua bench heb je er een met schuif- of "gewone" deur. Schuifdeur wordt als prettig(er) ervaren door sommigen.

Toevoeging m.b.t. een vetbed: hier gaat nattigheid en vuil doorheen, waardoor de pup droog en warm blijft.

Voeding
    - Drink- en etensbakje (kan in het begin gewoon een soepkom zijn, pup is nog klein)
    - Eten (vraag aan de fokker wat zij voeren en neem dit in de eerste periode over)
    - Gedroogde snacks zoals runderoren, zalmhuiden, oortjes zonder pit, etc. Moet zacht worden bij het kauwen. Tip: Bellobox.nl een pakket bestellen met verschillende soorten, zo weet je wat je pup lekker vindt.
    - Gezonde snoepjes voor training

Speelgoed
    - Puppy Kong (alternatief: Sodapup Flower Pot)
    - Kauwsleutels (Nylabone)
    - Hersenwerkjes zoals een snuffel- en likmat (je kunt ook een handdoek oprollen bijvoorbeeld met snoepjes erin)

Uitlaten
    - Penning
    - Y-tuigje (bijvoorbeeld: Anny-X, Hunter London Vario)
    - Lijn (2 a 3 meter en een van 5 meter)
    - Poepzakjes
    - Winter: Reflectiemateriaal en lichtgevende halsband

Met betrekking tot tuigjes: Deze moeten (uiteraard) goed passen. Je kunt ook op Vinted kijken voor de puppy fase bijvoorbeeld. De pups groeien erg snel.
Voor de lijn worden biothane lijnen aangeraden in dit topic.

Vachtverzorging
    - Zachte borstel om de pup te laten wennen
    - Na de vachtwissel: Kammen, of een borstel met lange tanden zonder bolletjes aan de puntjes (kam werkt het beste, en borstel niet te vaak!)

Er werd ook een waterblazer aangeraden.

EHBO
    - Alfidiar (tegen diarree)
    - Tekentang
    - EHBO set voor honden

Denk alvast na over bescherming voor vlooien en teken.

Vervoer
    - Autobench en/of hondengordel (altijd met tuigje voor de hond!)

Verder als tips gegeven:
    - Geniet geniet geniet en maak foto's en video's
    - Koop zo min mogelijk van te voren en koop op het moment dat het nodig is
    - Kijk op voorhand al naar een dierenarts, puppyschool en/of opvang (indien nodig) en een trimmer (indien nodig en/of indien gewenst)
    - Inlezen: Boek "Hondengedrag begrijpen"
    - Gratis puppypakket bij de Welkoop
    - Denk na over een verzekering voor de hond
    - Kijk uit met uitlaatveldjes voor honden waar ze mogen loslopen i.v.m. risico Giardia

Goed opletten
    - Flostouwen: Draadjes kunnen de pups eruit trekken en opeten (zorgt voor verstopping in de darmen)
    - Bal: Pas wanneer de groeischijven gesloten zijn (kan té belastend zijn)

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:21

Wat doen jullie m.b.t. verzorging en EHBO?
Ik las ergens dat het goed is om een EHBO honden set aan te schaffen en dat honingzalf (voor op een wondje) ook altijd goed is om in huis te hebben.

Verder zag ik online dat een thermometer werd aangeraden en een tandenborstel en dat het reinigen van oren wordt aangeraden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Waar mijn honden, zelfs mijn Chihuahuatjes ook heel erg fan van blijken te zijn totaal tegen mijn verwachtingen in, is zo'n droogloopmat maar dan in kussen vorm...

Jack and vanilla onder andere hebben ze...

Ooit eens meegenomen uit een dierenwinkel maar zonder veel verwachtingen van en warempel, ze zijn er allemaal gek op.

Handig is ook dat het ook alle vuil en vocht opslorpt en zelf proper blijft. Je kan ze ook wassen op 60 graden, ze blijven na jaren nog steeds als nieuw en even gevuld/comfy.

Ik zoek straks nog even wat linkjes.

Edit: ze tonen minder dik op de foto's dan ze werkelijk zijn.

https://www.brekz.be/hondenkussens/jack ... WYQAvD_BwE

https://www.petsonline.nl/nl/jack-and-v ... QMQAvD_BwE

https://www.petsplace.be/nl/dgs-grey-di ... size=10379

Verder zag ik ze ook bij bol staan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Ik heb in mijn wandeltas altijd een ehbo setje zitten met een tekentang, pincet met smalle punt, gaasjes, spoelvloeistof voor de ogen en een vetwrap.
Thuis is die nog wat uitgebreider met idd bijvoorbeeld honingzalf, ontsmettingsmiddel en verschillende maten vetwrap.
Oren heb ik nog nooit schoon gemaakt; die zijn schoon van zichzelf. En mijn hond gaat overal in en doorheen. :D Vieze oren duiden meestal op een disbalans van binnen of een reactie op iets (bijvoorbeeld vuil water in de oren) en preventief schoon houden is in principe niet nodig. :) wel belangrijk om je hond te leren dat je in de oortjes mag kijken en bijvoorbeeld een droog doekje door halen. Net als leren tandjes kijken (en later tandenpoetsen, in het begin verwacht ik eerder dat je tandenborstel wordt opgevreten :D ).

Onmisbaar qua EHBO vind ik morosoep / wortelsoep in porties ingevroren in de vriezer. Werkt top als eerste hulp bij diarree en ontzettend makkelijk en goedkoop.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Wat oren schoonmaken betreft, heb ik daar een ideaal tooltje voor:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nee ik leen ze niet uit dus gelieve een eigen tooltje te zoeken _O-

Geintje natuurlijk, oren hoeven niet schoon gemaakt te worden normaal gezien. Vuile oren wijzen vaak op voedselallergieën.

EHBO set de standaard zaken zoals pincet, vetwrap, verband, gaasjes, zalf, ontsmetting, thermometer, tekentang, eventueel noodpijnstilling of anti allergie spuit etc (in overleg met dierenarts natuurlijk), nagelknipper, warmtedeken etc...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

7September schreef:
Wat doen jullie m.b.t. verzorging en EHBO?
Ik las ergens dat het goed is om een EHBO honden set aan te schaffen en dat honingzalf (voor op een wondje) ook altijd goed is om in huis te hebben.

Verder zag ik online dat een thermometer werd aangeraden en een tandenborstel en dat het reinigen van oren wordt aangeraden.

Oren en tanden reinig ik eigenlijk nooit, bij geen van onze honden.

EHBO setje heb ik wel maar niet de standaard die je krijgt. Onze set bevat een pincet, tekentangen (die heb ik overigens overal liggen in huis, auto, camper, in iedere wandelrugzak en beloningstasje), vetwrap, gaasje, (wandel)wol, honingzalf én Manuka, betadine, pleisterspray, wondspray, leukoplast, schoentje(s), handschoenen, potenbalsem.

Afbeelding

In de camper/auto heb ik ook altijd Fortiflora, oogzalf, alfadiar en specifiek in ons geval metoclopramide & reservelens bril liggen.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:58

Bedankt voor de tips!

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Bench vind ik juist grote aanrader dat wordt dan haar eigen plekje.
Vraag bij de fokker ook of je een doekje of knuffel mee krijgt met geur van nest eraan dat wil nog wel eens helpen om door de eerste dagen door te komen. Je kunt ook als je nog een keer gaat kijken voor het hondje komt vragen aan de fokker of er even een doek/knuffel in het nest mag zodat je die mee kan nemen als je het hondje ophaalt.