Wel of geen hond, twijfels!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 18:52

Goof schreef:
TS, je krijgt allemaal tips met hondenrassen erin, maar volgens mij zat je twijfel in wel of geen hond als eerste, toch?

Ik heb nu ruim 17 jaar honden en heb (samen met mijn man) belosten dat als de huidige 2 er niet meer zijn juist niet meer voor een hond te gaan.
Ik vind het heerlijk, maar ook beperkend en ik merk dat ik mezelf toch ook wel wegcijfer voor de honden omdat ik ze wil bieden wat ze nodig hebben en ik wil dat niet meer.
Ik zou het wel missen en ik denk dat ik een oppas-/ wandelhond dan wel heel leuk zou vinden.

Ja klopt, daar zit de eerste twijfel in.
En dan met name het stukje dat ik bang ben voor een hond met verlatingsangst en niet meer normaal de deur uit kan eventjes.

Mijn vorige honden gingen eigenlijk altijd overal mee naar toe, maar er moeten ook boodschappen gedaan worden en de 2x in de week een uurtje sportschool wil ik ook niet opgeven. Maar hoe vaak komt dan een hond met verlatingsangst voor vraag ik me ook af, op internet kom je het vaak tegen; maar mensen openen natuurlijk geen topic over hun hond die wél alleen thuis kan blijven (om tips te vragen, dit gaat immers al goed).

Ik heb best een rustig leven, op werk en sport na heb ik niet echt hobby’s meer. De dieren waren altijd mijn leven (pony’s en honden) maar nu heb ik dus al een aantal jaar geen dieren meer. Eerst vond ik het heerlijk, ik hield veel geld over, kon doen wat ik wilde. 2x op vliegvakantie geweest. Maar na de tweede keer besloten dat nooit meer te doen, het is zo niet mijn ding. :o
En nu merk ik dat ik het steeds meer ga missen… Wat ik eerder al schreef, ik kom minder buiten (naast het hardlopen verder wandel ik nooit meer) en kan me er slecht toe zetten.

Qua rekening houden met vakanties denk ik wel dat dat goed komt, wij kamperen alleen nog maar en mijn vriend gaat dan vaak vissen of we wandelen dagtochten, activiteiten waarbij de hond prima mee zou kunnen. :D

Maar mijn omgeving zegt, doe nou niet, begin er niet aan, je bent nog jong en kan nu doen wat je wilt. Maar ik denk dan alleen maar; met een hond kan dat toch ook? Het trainen was mijn lust en mijn leven, iedere middag na werk liep ik 1,5-2 uur op strand te struinen.

Oppas-/wandelhond heb ik ook naar gekeken, maar vind dit toch wel een dingetje… Je loopt immers met iemand anders zijn hond (waar die gene waarschijnlijk ook heel erg gek op is en van houd), wat nou als er wat gebeurd?

Lukasje

Re: Wel of geen hond, twijfels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:18

Volg je hart !

Ja, het vraagt een flink engagement maar, ik zou me geen leven zonder dieren kunnen voorstellen. Ze zijn het centrum van mijn bestaan. Ja, ik moet continu rekening met ze houden maar ik zou zó ongelukkig zijn zonder ze!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:49

Deemiii schreef:
Maar mijn omgeving zegt, doe nou niet, begin er niet aan, je bent nog jong en kan nu doen wat je wilt. Maar ik denk dan alleen maar; met een hond kan dat toch ook? Het trainen was mijn lust en mijn leven, iedere middag na werk liep ik 1,5-2 uur op strand te struinen.

Nou ja, vind ik dus niet.
Ik vind wel dat alles een kwestie van afwegen en organiseren is. En dan heb ik nog 2 makkelijke honden die veel meegaan.

Hoe staat je vriend erin trouwens?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:54

En werken jullie gedeeltelijk thuis, hoeveel uur zijn jullie weg ivm werk ?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 16:44

Wijslander schreef:
parnassia schreef:
Denk wel dat het risico op verlatingsangst, moeilijke karaktereigenschappen logischerwijze een stuk groter is bij een (buitenlandse) herplaatser. Dat zou ik dan ook nooit aanraden. Vandaar mijn opmerkingen over raskeuze, maar ook een stuk nuchterheid in de opvoeding. Onze honden zijn niet vaak alleen thuis, maar kunnen dat probleemloos, door dat vanaf pup af aan te oefenen.

Misschien off topic maar als eigenaar van een hond (toevallig herplaatser) met verlatingangst moet ik dit echt even rechtzetten...

Verlatingsangst is een paniekstoornis die echt niks met de opvoeding te maken hoeft te hebben. Er zijn honden die van pups af aan "zomaar" alleen worden gelaten en geen verlatingsangst ontwikkelen. En er zijn honden die van pups af aan volgens het boekje worden getraind in het alleen zijn en enorme verlatingsangst hebben.

Dus het heeft helaas niks met nuchterheid of oefening te maken, anders was het veel makkelijker te voorkomen/op te lossen.

Honden die worden herplaatst, kúnnen door deze ingrijpende gebeurtenis verlatingsangst "ontwikkelen", maar eigenlijk kan iedere hond dat door een gebeurtenis met impact. Ook een hond die van pup af aan bij dezelfde eigenaar is en een keer enorm schrikt tijdens het alleen zijn, bijvoorbeeld. Dat maakt het ook zo onvoorspelbaar en ingewikkeld...

Wijslander, ik snap je. Ben het ook eigenlijk met je eens. Het risico op verlatingsangst is (imo!) vaak groter met een (buitenlandse) herplaatser. Een hond uit zijn vertrouwde omgeving weghalen geeft natuurlijk al stress.
Daarnaast bedoel ik met een nuchtere opvoeding; sommige mensen zijn van nature zelf ook sneller 'paniekerig', dat kan een grote kwaliteit zijn (snel reageren/gevoelig/meelevend), maar als je een ontspannen baas bent met een (ras)hond waarbij zelfstandigheid een er van nature in zit is (imo!) het risico op ontwikkelen van verlatingsangst kleiner. En "zomaar" alleen laten idd nooit doen, hebben wij ook niet gedaan. Het vergt training.

Dat betekent niet dat ik vind dat je het altijd kunt voorkomen idd en ook niet dat het gemakkelijk oplosbaar is. Wel dat je bij voorhand met bepaalde keuzes, training etc een grotere kans maakt om verlatingsangst te voorkomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 17:16

Wij namen geen hond meer dat hadden we afgesproken tot ik op Facebook in 2 kraaloogjes keek. Ik was helemaal van slag ik zocht contact met de stichting en een paar dagen later kwam hij hier in huis.
Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 17:52

Een buitenlandse hond of hond uit het asiel is gokken, maar een puppy is ook gokken.
Over het algemeen kun je veel trainen als je een hond vanaf puppy af hebt, maar dit kost ook extra werk.

Zelf heb ik een buitenlandse hond die aan bijna al je eisen voldoet, alleen die haren... :')
Hier heb ik voor gekozen omdat ik niet per se een puppy wilde, maar in het asiel in de regio geen hond zag die bij mijn eisen pastte.
Ze kan in principe overal mee naar toe, maar ik maak haar er niet altijd per se gelukkig mee. Dus blijft ze ook regelmatig thuis en dat vind ze helemaal prima. Geen verlatingsangst dus :D .

Bij onze hondenschool zie ik heel veel verschillende rassen en type honden, maar de problemen die ze hebben zijn al bijna net zo divers :Y) .

Zelf vind ik het heerlijk om een hond te hebben en ervaar ik het niet echt als een last. Maar het is altijd iets om rekening mee te houden.
Nu hebben wij wel geluk dat ze gemakkelijk naar mijn ouders kan als wij weg moeten of op een vakantie gaan waar ze niet mee kan.

Een advies geven is lastig, maar je kunt inderdaad beginnen als vakantieoppas of bijvoorbeeld een hondje fosteren.. Dan heb je altijd nog de optie om hem/haar niet te houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:04

Over met een hond kan het toch ook.. Zoals op vakantie gaan etc. Of dagje weg mee.
Op een gegeven moment wordt een hond (hopelijk dan) toch ook oud, op dat moment wordt het vaak ook weer anders.
Ik heb jaren een hond gehad(midden slag) welke bijna 18 is geworden. Ontzettend lang fit gebleven maar vanaf dat ze 14 was wel de lengte van de wandelingen etc aan haar aangepast(ipv de 8 km die ik daarvoor wel liep). Laatste jaar was dat ongeveer 2x daags 400 meter.
Dagje/dagen weg kon ik makkelijk regelen door hond bij mn moeder te laten(maar dan wel altijd daar eerst heen moeten rijden natuurlijk) , de katten daar was ze ook gewend.

Ikzelf heb ook paarden, hond mee naar stal vind ik lastig, sowieso gaat de aandacht dan naar paard dus echt lol voor hond is het niet.

Voor mij zou er alleen een hond komen als ik financieel zoveel ruimte heb dat ik zowel dierenarts kosten als goede opvang kosten kan dekken. En als dan de behoefte er nog is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:21

Borderterrier voldoet ook aan je eisen. Volgens mij zaten er bij de honden bescherming nog twee oudere om geadopteerd te worden, baasje ziek of overleden. Is een nadeel oudere honden maar misschien in jouw situatie juist wel prettig, je zit er geen 15 jaar aan vast.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 09:47

Qua vrijheid en hond, ik vind het dubbel. Ik vind het het 100% waard, maar ik merk vooral dat ik me schuldig voel wanneer er even minder tijd is voor dingen die ik voor de hond doe. Ja, mijn hond gaat heel veel mee en ja hij doet dat super goed. Het maakt zijn wereld groter, maar heel vaak betekent het gewoon braaf stil liggen terwijl ik iets anders doe. Ondanks dat dat braaf gaat en hij dan niet alleen is, wil ik ook wel ruimte maken om dingen te doen die voor hém leuk zijn. En dat kost tijd, aanpassingsvermogen en geregel (ik ga regelmatig met een groepje andere mensen en honden naar het strand, dat kost toch wel een volledige middag. Dat past niet altijd in mijn week). Nou heeft mijn hond een goed leven, maar deze factor zou ik wel in je achterhoofd houden. Ik probeer wel echt iedere dag een lange wandeling te maken waarbij hij los kan, dat zijn best grote tijdsinvesteringen waardoor je niet meer zoveel tijd hebt voor al je andere interesses (om even een ander soort perspectief te bieden op je vrijheidsbeperking, het zit hem niet per se in niet van huis kunnen zonder hond).
Daarnaast, geen hond nemen uit angst voor verlatingsangst, dan zou ik heel veel dingen niet meer doen (als ik alles beredeneer vanuit het slechtste scenario). Natuurlijk moet je bereid zijn dat de kans bestaat, en alles goed overdenken. Persoonlijk nam ik de gok en het is gelukkig goed uitgepakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:11

Wij hebben destijds de pech gehad met een extreme vorm van verlatingsangst, uit zicht was blinde paniek. Zelfs een pension kon niet. Hij moest gewoon continue menscontact hebben. Alleen in de auto kon ij goed probleemloos alleen blijven. Maar dat kon niet bij warmere temperaturen. Deze schat van een hond is ruim 16 jaar geworden. 16 jaar van continue plannen en heel veel dingen laten omdat hij gewoon echt niet alleen kon zijn. Het hele nest had er last van (asielnestje uit een gedumpte drachtige teef). Broertje heeft er langdurige training voor gehad zonder succes,

Hoewel hij de liefste hond ooit was waren het best ingewikkelde planningen soms. Bv ziekenhuisopname, overlijden van iemand, een afspraak in de zomer die echt niet kon wachten. Continue rekening houden met hem. Met liefde maar het was ook soms best zwaar en onhandig met veel beperkingen. Dat soort dingen mis ik dus niet.

Ik weet mijn eerste bioscoop bezoek hondloos. Na de film had ik echt een ik moet nu naar huis want te lang alleen anders. En daarna oh nee dat hoeft niet meer ;( en als ik afgelopen weken kijk met hospice bezoek en al het regelwerk en daar moeten blijven slapen. Geen idee hoe we dat hadden moeten doen met een hond :?

Dat zijn de momenten dat ik me besef waarom ik geen huisdier meer heb hoewel ik het ontzettend mis

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 17:47

Als je geen puppy meer wil, hou dan de asielen / herplaatsingspagina's in de gaten tot er iets passeert dat je leuk lijkt?

ik heb trouwens ook eentje met verlatingsangst, die is nu 12. In het begin bleef ze in een buitenkennel (onderkapt, overkapt, stroom aan de binnenkant). Niet ideaal want ze was niet gelukkig in die kennel, wel noodzaak.

Nu gaat ze op werkdagen naar mijn moeder die altijd thuis is, en verder altijd overal mee naartoe. Ze kan gelukkig wel in de auto in de bench blijven, bestelwagen, dus met een ventilator en ramen open is dat ook in de zomer redelijk goed doenbaar.

Ideaal is het niet, maar het lukt voor ons wel dankzij mijn moeder.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 21:48

Even een update. Hoewel ik het in eerste instantie niet zo zag zitten om honden uit te laten van andere mensen, heb ik me na het openen van dit topic voor de ‘grap’ gewoon eens aangemeld op hondjeuitlaten .nl en kreeg al heel snel een berichtje van een lieve mevrouw 1 straat verderop (ideaal!). Ze zocht een uitlaat voor haar Jack Russeltje. Vandaag hebben we al kennis gemaakt en heb ik lekker gelijk gewandeld met haar. Ik mag van alles met haar doen, ze geeft me heel veel vrijheid. Onwijs leuk! Nu kan ik toch lekker bezig zijn met een hondje en ondertussen nog even bedenken of ik zelf een hond wil of dat ik het hier gewoon bij laat.

Het is op vrijwillige basis en ik vind het opzich een heel mooi concept, ik help mevrouw (heel slecht ter been) en heb er zelf een onwijs leuke middag door! :D Maar, het is natuurlijk niet hetzelfde als een eigen hond hebben.

Word vervolgd (over een tijdje :) )!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:00

marleen_usar schreef:
Wij namen geen hond meer dat hadden we afgesproken tot ik op Facebook in 2 kraaloogjes keek. Ik was helemaal van slag ik zocht contact met de stichting en een paar dagen later kwam hij hier in huis.
[ Afbeelding ]

Wat een leukerd!!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:03

Deemiii schreef:
Even een update. Hoewel ik het in eerste instantie niet zo zag zitten om honden uit te laten van andere mensen, heb ik me na het openen van dit topic voor de ‘grap’ gewoon eens aangemeld op hondjeuitlaten .nl en kreeg al heel snel een berichtje van een lieve mevrouw 1 straat verderop (ideaal!). Ze zocht een uitlaat voor haar Jack Russeltje. Vandaag hebben we al kennis gemaakt en heb ik lekker gelijk gewandeld met haar. Ik mag van alles met haar doen, ze geeft me heel veel vrijheid. Onwijs leuk! Nu kan ik toch lekker bezig zijn met een hondje en ondertussen nog even bedenken of ik zelf een hond wil of dat ik het hier gewoon bij laat.

Het is op vrijwillige basis en ik vind het opzich een heel mooi concept, ik help mevrouw (heel slecht ter been) en heb er zelf een onwijs leuke middag door! :D Maar, het is natuurlijk niet hetzelfde als een eigen hond hebben.

Wat een ontzettend leuk bericht!

Jij blij, hond blij, mevrouw blij, klinkt super!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:07

Deemiii schreef:

Wat leuk ! Ook fijn voor het Jack Russeltje, *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:22

Wat een superleuke update!!
Ik zou graag zo iemand als jij voor mijn honden vinden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:36

Wat superleuk TS! Veel plezier met je uitlaat hondje <3 kan je mooi oefenen :D

Het is natuurlijk wel echt een dedication een eigen hond, die van mij kunnen overdag prima meerdere uren alleen zijn maar ‘s avonds vinden ze erg moeilijk. Aankomende vrijdag gaan we sinds een jaar ofzo eindelijk weer eens uit eten samen :') ik vind het het helemaal waard maar ik snap het ook als mensen daar geen zin in hebben. Mijn honden zijn zo ongeveer mijn kinderen en ik doe ook superveel met ze, maar ik laat er ook wel dingen voor, wat ik geen probleem vind. Soms vind ik het juist wel fijn om ze als excuus te gebruiken om ergens niet heen te hoeven :o

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:36

Wat een leuke update. Toen ik je verhaal las dacht ik aan de Portugese waterhond, dat is een sportief hondje, intelligent en ze ruien praktisch niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:42

Wat leuk TS! Ik wil ook dolgraag een hond maar ik ben alleen en dan is het nóg meer gedoe. Ik laat ook elke week (minimaal 1x) hondje Senna uit. En ik pas vaak op hondjes van bekenden in weekenden!

Deeltijd Teckel Jozi en uitlaathondje Senna!
Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:13

Deemiii schreef:

Bedankt voor de tip! Dat ga ik ook eens onderzoeken.Is inschrijven trouwens gratis of niet? Je hebt ook "stichting opoe" of zoiets maar daar moet meteen al betaald worden nog voor je wat hebt. Hetzelfde met "verhuisdieren.nl". Als iets een match zou opleveren vind ik dat niet erg maar anders lijkt het een verdienmodel zonder garantie op succes.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:15

anjali schreef:
Deemiii schreef:

Bedankt voor de tip! Dat ga ik ook eens onderzoeken.Is inschrijven trouwens gratis of niet? Je hebt ook "stichting opoe" of zoiets maar daar moet meteen al betaald worden nog voor je wat hebt. Hetzelfde met "verhuisdieren.nl". Als iets een match zou opleveren vind ik dat niet erg maar anders lijkt het een verdienmodel zonder garantie op succes.

Ik heb niets hoeven te betalen! Het draait volledig op vrijwilligers volgens mij.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:21

anjali schreef:
Deemiii schreef:

Ik heb even gezocht, maar stichting Oopoeh is ook gewoon gratis als je honden wil uitlaten? https://www.oopoeh.nl/

Afbeelding

Als baasje moet je wel betalen, naar dat vind ik ook niet zo raar

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:52

@Kidde: Ik zou het sympathieker vinden als de baasjes ook niet aan de stichting zouden hoeven betalen anders dan eventueel een onkostenvergoeding bij een geslaagde match. Moeten die trouwens veel betalen? (ik sta zelf aan de andere kant maar wetende dat het baasje wel heeft moeten betalen doet me toch een beetje aan een datingsite voor mensen denken, waarbij soms alleen de mannen hoeven te betalen).Er zit gewoon wat tussen en dat is dan bij HondjeUitlaten.nl kennelijk niet het geval.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:07

anjali schreef:
@Kidde: Ik zou het sympathieker vinden als de baasjes ook niet aan de stichting zouden hoeven betalen anders dan eventueel een onkostenvergoeding bij een geslaagde match. Moeten die trouwens veel betalen? (ik sta zelf aan de andere kant maar wetende dat het baasje wel heeft moeten betalen doet me toch een beetje aan een datingsite voor mensen denken, waarbij soms alleen de mannen hoeven te betalen).Er zit gewoon wat tussen en dat is dan bij HondjeUitlaten.nl kennelijk niet het geval.

Een kleine bijdrage om iemand te vinden die gratis je hond uit laat lijk me logisch.

Dieren kosten nou eenmaal geld en een uitlaatservice is veeeel duurder.