Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:46

Als wij weggaan gaan er meestal zo'n 5 a 6 honden mee, zoveel benches passen er niet in hoor, 3 honden formaat rottweiler zou de auto al vol staan, dus ja ze gaan los mee, altijd...
We hebben jaren geleden een flinke aanrijding gehad, en toen hadden we 1 hond mee, was nog ergens jaren 90, ook los in de auto, maar die had verder helemaal niets, nu reden we een heel veilige auto ( volvo 240) en daar hebben we ook ons leven wel aan te danken.

Dit is de achterbank, liggen meestal 3 honden als we weggaan:
Afbeelding

Afbeelding
In de achterkant hadden we 2 losse 'kennels'gemaakt, andere kant heeft ook nog deurtje gekregen, die deurtjes zitten er nog in, maar tussenrek is eruit, daar kunnen ook 2 of 3 honden in mee...

Zitten prima hoor, ga dat ook niet veranderen :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:49

Mijn honden zitten in een kennel in de kofferbak.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:05

kimmie261 schreef:
Als wij weggaan gaan er meestal zo'n 5 a 6 honden mee, zoveel benches passen er niet in hoor, 3 honden formaat rottweiler zou de auto al vol staan, dus ja ze gaan los mee, altijd...
We hebben jaren geleden een flinke aanrijding gehad, en toen hadden we 1 hond mee, was nog ergens jaren 90, ook los in de auto, maar die had verder helemaal niets, nu reden we een heel veilige auto ( volvo 240) en daar hebben we ook ons leven wel aan te danken.

Dit is de achterbank, liggen meestal 3 honden als we weggaan:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
In de achterkant hadden we 2 losse 'kennels'gemaakt, andere kant heeft ook nog deurtje gekregen, die deurtjes zitten er nog in, maar tussenrek is eruit, daar kunnen ook 2 of 3 honden in mee...

Zitten prima hoor, ga dat ook niet veranderen :)

Je hebt natuurlijk een ongeluk en een ongeluk. In veel gevallen overleven honden het toch echt niet hoor bij een zwaardere crasg, daar is genoeg bewijs van, dus het is vooral heeeel veel geluk hebben als dit wel het geval is bij een zwaarder ongeluk zoals bij jullie dan. Dat kan voor mij persoonlijk dan weer nooit een serieuze beredenering zijn waarom het gebruiken van een veilige transportmethode als 'niet nodig' afgedaan zou moeten worden- omdat je heel veel geluk hebt gehad bij die aanrijding. Dat het idd niet kan omdat je veel honden hebt met de auto die je dan hebt e.d. kan natuurlijk, want daar moet je het mee doen. Of dat je het om wat voor reden dan ook niet wilt etc, maar dat staat los van wat gewoon bewezen het meest veilig is verder he. Ik denk dat je gewoon ontzettend veel geluk hebt gehad dat je hond dat heeft overleefd - dat kan zo situatie afhankelijk zijn natuurlijk van Hoe je een ongeluk hebt en hoe ernstig het is ook. En je hoeft het ook niet te veranderen he, dat zegt niemand verder. Het is volledig je eigen keus wat je hierin doet :j Maar in zo'n topic als dit is het ook niet vreemd dat er gewoon benadrukt wordt wat de meest veilige manieren zijn ook lijkt me :j Wat iedereen zelf doet/beslist voor hun situatie, is idd gewoon je eigen ding.

En ik ken veel mensen met heel veel honden, waarbij ze toch gewoon echt allemaal in benches/kennels zitten bv. Zij hebben hun auto's daarop gekocht - wat wij bv voor onze ene hond ook gedaan hebben toen ze jong was. Dat kan natuurlijk niet iedereen of wil niet iedereen, maar ik zie dat wel veel bij de honden mensen om me heen weer bv. :j Wij hebben toen Arya jong was helaas ook een tijdje zonder bench moeten rijden omdat wij op dat moment niet direct een andere auto konden nemen (en onze vorige hond heeft bv nooit in een bench gezeten omdat ik er nooit genoeg in verdiept had en hij praktisch nooit in de auto zat, was ook een beredenering maar vandaag de dag zal ik wel voor elke volgende hond absoluut kiezen voor een bench, ongeacht hoeveel honden ik zou besluiten te nemen en hoe vaak ze daadwerkelijk wel of niet vervoerd moeten worden) en ik vond dat ook niet prettig en heb gewoon voor mezelf besloten dat we daar bewust actie op zouden ondernemen en zodra het kon een geschikte auto voor zouden nemen en daar hebben we meteen een goede crash tested bench voor gekocht.

Het blijft een eigen afweging welke je maakt. Je kunt niet echt om de bewijzen heen van crash tests verder, maar voor iedereen is de afweging anders natuurlijk met wat je wilt of kunt qua auto icm hoeveel honden je hebt, hoe groot ze zijn, en ook financiën misschien, en meer.

kimmie261

Re: Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:10

We hebben een prima auto, honden zitten er prima in, en het ongeluk, iemand die met 80 km per uur zich vol in onze auto reed, en ja wij reden op een voorrangs weg, bla bla, maar mevr dacht te remmen voor het stoplicht maar gaf gas...

Maar ik vind dit prima zo, ieder zijn ding, en de auto is speciaal voor de honden aangeschaft overigens..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:15

Ja, jouw honden en jouw leven dus zeker vooral doen wat je zelf wilt natuurlijk :j

Ik wil voor mensen wie zich wel nog aan't oriënteren zijn toch altijd graag wel wat pro-actief zijn met in zulke topics reageren. Voor wie er niks mee wil doen, is dat dan ook niet gericht. Maar vaak weten mensen gewoon echt niet hoe onveilig bv andere producten op de markt zijn welke als zogenaamd goed getest verkocht worden (gordels oa) naast los vervoeren. Iemand wie er bewust voor kiest, heeft natuurlijk geen boodschap eraan nee.

---

Ik hoop het sowieso nooit mee te maken ook verder maar goed. Bij ons zit hij in een caddy - eerder hadden we station wagons waar de bench dan achter in de kofferbak zat. Maar ben blij dat hij nu op een plek staat waar de kreukel zone wel minder heftig zal zijn ook bij impact. Hij zit uiteraard verankerd op meer plekken- ook van onderaf aan de bodem, daar zitten haken.

Afbeelding
Afbeelding

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:00

Ik vind het altijd dubbel, want als ik in het water terecht kom heb ik mijn hondje die niet in een bench zit er sneller uit getrokken dan de hond die wel in een bench zit.

..maar ik heb hem vooral voor de trainingen, hoewel crash getest is hij wat ruim en voor mijn eigen rijveiligheid. Ze kunnen niet spelen onderweg en de jongste kan geen gordeltjes doorbijten oid.

De bench hierboven past trouwens ook in een Fiat Panda. :D

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:31

Ladyson schreef:
Goh, ik ken niemand in het echte leven die een bench/gordel heeft, maar in dit topic heeft iedereen het. Ik denk niet dat dit topic representatief is..

Ik denk dat het is in welke kringen je bevind...Ik kom veel op hondenscholen ed en wedstrijden, zie eigenlijk weinig mensen met een hond zo, in de auto...
Nadat mijn hond bij een aanrijding van achteren van voor tegen mijn ruit vloog....Ik stond zelfs stil voor een stoplicht,...maar meneer was verblind door de zon.... heb ik nooit geen hond meer los gehad in de auto.....De hond had er gelukkig geen blijvend letsel aan overgehouden....
Maar ik denk niet dat mensen de inpak van een aanrijding beseffen

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:35

Los op de achterbank.
We hebben zo'n speciaal autokleed zodat hij niet tussen de bank en de voorstoel kan vallen, en de bank schoon blijft. Daarop een handdoek en een fleecekleed.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:21

Ladyson schreef:
Goh, ik ken niemand in het echte leven die een bench/gordel heeft, maar in dit topic heeft iedereen het. Ik denk niet dat dit topic representatief is..

Bijna iedereen die ik ken met een hond heeft ze in de gordel of in een bench. :+

Afbeelding
Dobby hier met zijn oren :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:37

Die van ons zitten allemaal in een bench, eerst alle tien, nu alle negen.

In de hondensport zie je maar weinig honden die los vervoerd worden, doordat die mensen veel op de weg zitten zijn we ook bekend met relatief veel ongelukken waarbij honden betrokken zijn. De benches hebben er in ieder ongeluk voor gezorgd dat ze het overleefd hebben en relatief zonder kleerscheuren.

Uiteraard werden de medische onderzoeken inclusief fysiotherapeut verhaald op de veroorzaker van het ongeluk maar in de meeste gevallen zaten de honden minimaal vast op bepaalde (logische) plekken en wat blauwe plekken en kneuzingen.

De benches daarentegen konden worden afgeschreven, net zoals een cap die een val overleefd heeft.

In de camper hebben wij ze ook vast, helaas niet in aluminium maar die camper is sowieso poppenstront, als daar iemand in knalt blijft er niks meer van over. Als we met de camper onderweg zijn neem ik dus ook absoluut nul risico. De wens om daar met aluminium te werken is groot maar ook bijna onmogelijk.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:47

Voor mijn kleine hond heb ik ook een honden bench gekocht voor in de auto.
Zit ze veiliger en stabiel.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:44

Mijn hondje weegt net iets meer dan 6 kg en die zit in haar stoeltje vast aan een stoel. Zo kan ze ook naar buiten kijken wat ze het fijnste vind.

Afbeelding
Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:52

Hier los in de kofferbak. Ik zou heel graag een bench willen maar met zijn formaat past dat amper, dan heb ik een veul grotere auto nodig en ik zit nog vast aan me leasecontract.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 16:31

Tabbladen schreef:
Hier ook team autohoes met tuigje en gordel aan tuigje.

[ Afbeelding ]
Bij een volgende hoes gaan we wel voor dichte zijkanten. Tali heeft zelf heeft namelijk een voorkeur voor onder de hoes op de grond voor de achterbank.

[ Afbeelding ]

Ik sluit me bij jouw team aan, al heb ik al wel de zijkanten :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 16:33

Ik heb er ook zeker een met zijkanten.

Ooit hondenkots uit de bekerhouder (in de achterbank deur) van de auto van m’n eerste vriendje lopen peuteren. En een Zwitserse herder kotst veel. := :r

Wel 10/10 voor zijn kwaliteiten om zo netjes te mikken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:35

Nou ter bewijs toch maar een foto gemaakt daarnet _O-
Destijds bij Schmidt in Duitsland op maat gemaakt voor mijn eerste auto en via een vertegenwoordiger uit Nederland naar België gebracht en afgeleverd aan de deur.

Afbeelding

Ondertussen zijn we ruim 15 jaar verder en heeft de bak 3 ongevallen meegemaakt (1x terwijl ik in rij stilstond voor het rode licht en ze met ruim 100 per uur achterop mijn auto klapten en zo in totaal 4 auto's op elkaar gedrukt werden, 1x stilstaand voor het rode licht en ene met 70 per uur achterop gehad en 1x dus 2 klapbanden op de autosnelweg en 4x over de kop) en bij alle ongevallen zijn zowel de kooi als de honden er ongedeerd zonder schrammetje vanaf gekomen dankzij die kooi.
Zelfs ik heb mijn leven te danken aan die kooi toen we over de kop gingen.

Ik heb echter wel gelogen over 1 iets _O- ondertussen is het tussenschot ertussenuit en hebben ze de hele bak. Voor de Duitse herders destijds was elk een compartiment ruim voldoende. Voor de rottweiler daarentegen is dat toch wat krap en aangezien hij al senior is ondertussen, heeft hij baat bij ruimer kunnen liggen en dat kan hij nu dus wel.

Ik vond het bijzonder gek om te lezen hoeveel mensen het excuus gebruiken van te kleine auto of teveel honden in totaal om zoveel benchen kwijt te kunnen... Ik bedoel maar... Je schaft je auto toch in functie van de veiligheid aan voor elke passagier dus dan toch ook voor je hond?
Als je teveel honden hebt om benches voor kwijt te kunnen, waarom dan niet minder honden houden zodat degene die je hebt wél veilig vervoerd kunnen worden?

Ik heb mijn auto's altijd aangeschaft in functie van de hondenbench en de veiligheid van mijn honden. Nooit andersom. Mijn eerste auto's waren 2dehandse kleine autootjes die half verbouwd werden om er toch maar die bench in te doen passen maar de honden zaten tenminste veilig.

Later kon ik upgraden naar grotere wagens waar geen verbouwing aan te pas hoefde te komen voor diezelfde bench maar de veiligheid gaat toch altijd voor alles?

Vroeger zag ik het ook veel op wedstrijden... De Daily ride was uitgerust met Veiligheidsbenches enz maar bijvoorbeeld de mobilhome waarmee ze op wedstrijd gingen, daar konden niet voldoende benches in of zelfs geen en dan moesten de honden het maar los meedoen... Die snap ik dan helemaal niet want een mobilhome legt veel meer kilometers af per rit en op veel grotere banen dan de Daily ride vaak dus net die zou veiliger moeten ingericht zijn voor de honden... Als je weet dat veiligheid belangrijk is met je dagelijkse auto, dan heb je helemaal geen excuus om de mobilhome dan niet veilig te maken en er bestaan heus mobilhomes die dat effectief wel zijn... Ik sliep dan zelf liever op de achterbank van mijn eigen auto als de honden dan veilig op bestemming konden raken voor een weekend wedstrijden lopen dan dat ik met een onveilige mobilhome zou aanzetten.

Het is allemaal zo snel gebeurd en je mag zelf nog zo goed opletten... Een ander zijn dom gedrag kan je helaas niet voorkomen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:40

Hier ook een transportbench achterin. Heb 4 honden, maar heb er altijd max 3 mee. 2 zitten altijd bij elkaar in, aangezien de bordercollie dan niet wagenziek is :+

Ding is ook behoorlijk aan gewicht, tillen hem altijd met shovel eruit.

Afbeelding

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:24

Mijn herder heeft een harnas om en zit met een gordel vast op de achterbank. Ze heeft claustrofobie en heeft teveel stress in een bench. In de auto vind ze het ook niet superleuk, maar met het raam een stuk open gaat dat gelukkig redelijk goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:37

Mijn honden zitten veel meer uren in stilstaande auto dan in rijdende auto. Zeker de laatste jaren. Daarnaast wonen we erg landelijk en ben ik bewust van de ruimte die mijn honden hebben in de auto.
Gelukkig!! Nog nooit een ongeluk gehad en voorheen jarenlang wekelijks 700 tot 1000 km per week gereden inclusief 6 honden waarvan 2 los bovenop stalen benchen. Vast ook een portie mazzel. Nooit spijt van gehad en tja financieel kon ik niet anders. Zoveel honden was prachtig maar geen vrije keuze. Nou ja min of meer wel. 2 zouden ingeslapen worden of wij moesten ze mee pakken en houden. Kennelsyndroom husky's. Jarenlang met veel liefde verzorgd en gigantisch veel voor gelaten maar qua liefde oneindig veel voor terug gekregen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:47

Een bench is inderdaad het beste :j

En ken ook meerdere mensen die deze hebben. Incl loopplank.

Maar de mensen die minder kilometers maken, ook al kan er dan ook wat gebeuren.
Hebben allemaal een tuig aan. Wat de meeste honden toch al om hebben. En dan zo'n gordel ding.

Dus sta er juist van te kijken dat die opmerking kwam van bijna niemand kennen die dat heeft.

En ja ook met hoes over de achterbank.
Vast aan de hoofdsteunen achter en voor.
Zo ideaal.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:55

Little_Gift schreef:
Nou ter bewijs toch maar een foto gemaakt daarnet _O-
Destijds bij Schmidt in Duitsland op maat gemaakt voor mijn eerste auto en via een vertegenwoordiger uit Nederland naar België gebracht en afgeleverd aan de deur.

[ Afbeelding ]

Ondertussen zijn we ruim 15 jaar verder en heeft de bak 3 ongevallen meegemaakt (1x terwijl ik in rij stilstond voor het rode licht en ze met ruim 100 per uur achterop mijn auto klapten en zo in totaal 4 auto's op elkaar gedrukt werden, 1x stilstaand voor het rode licht en ene met 70 per uur achterop gehad en 1x dus 2 klapbanden op de autosnelweg en 4x over de kop) en bij alle ongevallen zijn zowel de kooi als de honden er ongedeerd zonder schrammetje vanaf gekomen dankzij die kooi.
Zelfs ik heb mijn leven te danken aan die kooi toen we over de kop gingen.

Ik heb echter wel gelogen over 1 iets _O- ondertussen is het tussenschot ertussenuit en hebben ze de hele bak. Voor de Duitse herders destijds was elk een compartiment ruim voldoende. Voor de rottweiler daarentegen is dat toch wat krap en aangezien hij al senior is ondertussen, heeft hij baat bij ruimer kunnen liggen en dat kan hij nu dus wel.

Ik vond het bijzonder gek om te lezen hoeveel mensen het excuus gebruiken van te kleine auto of teveel honden in totaal om zoveel benchen kwijt te kunnen... Ik bedoel maar... Je schaft je auto toch in functie van de veiligheid aan voor elke passagier dus dan toch ook voor je hond?
Als je teveel honden hebt om benches voor kwijt te kunnen, waarom dan niet minder honden houden zodat degene die je hebt wél veilig vervoerd kunnen worden?

Ik heb mijn auto's altijd aangeschaft in functie van de hondenbench en de veiligheid van mijn honden. Nooit andersom. Mijn eerste auto's waren 2dehandse kleine autootjes die half verbouwd werden om er toch maar die bench in te doen passen maar de honden zaten tenminste veilig.

Later kon ik upgraden naar grotere wagens waar geen verbouwing aan te pas hoefde te komen voor diezelfde bench maar de veiligheid gaat toch altijd voor alles?

Vroeger zag ik het ook veel op wedstrijden... De Daily ride was uitgerust met Veiligheidsbenches enz maar bijvoorbeeld de mobilhome waarmee ze op wedstrijd gingen, daar konden niet voldoende benches in of zelfs geen en dan moesten de honden het maar los meedoen... Die snap ik dan helemaal niet want een mobilhome legt veel meer kilometers af per rit en op veel grotere banen dan de Daily ride vaak dus net die zou veiliger moeten ingericht zijn voor de honden... Als je weet dat veiligheid belangrijk is met je dagelijkse auto, dan heb je helemaal geen excuus om de mobilhome dan niet veilig te maken en er bestaan heus mobilhomes die dat effectief wel zijn... Ik sliep dan zelf liever op de achterbank van mijn eigen auto als de honden dan veilig op bestemming konden raken voor een weekend wedstrijden lopen dan dat ik met een onveilige mobilhome zou aanzetten.

Het is allemaal zo snel gebeurd en je mag zelf nog zo goed opletten... Een ander zijn dom gedrag kan je helaas niet voorkomen.

Ik ga geen foto maken (niemand hoeft me te geloven, als ik het zelf maar zeker weet), maar voor de rest helemaal met je eens! :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:57

Tot op de dag van vandaag super blij mee.
Intussen wel andere sloten want deze zijn niet fijn.

Afbeelding

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:01

Ladyson schreef:

Nouja, ik ken niemand die zijn honden los of met een gordel vervoert, iedereen heeft een autokooi. :D
Ik vervoer ze ook in een Variocage.

Afbeelding

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 20:42

Woes wordt supersnel wagenziek op de achterbank, of in een bench, wat stress opleverde, en op een gegeven moment werd een ritje met de auto een gevecht.

En toen kocht ik een mandje die je aan je hoofdsteun hangt. Nu slaapt hij er zelfs in <3

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:09

dierenfan schreef:
Mijn honden zitten veel meer uren in stilstaande auto dan in rijdende auto. Zeker de laatste jaren. Daarnaast wonen we erg landelijk en ben ik bewust van de ruimte die mijn honden hebben in de auto.
Gelukkig!! Nog nooit een ongeluk gehad en voorheen jarenlang wekelijks 700 tot 1000 km per week gereden inclusief 6 honden waarvan 2 los bovenop stalen benchen. Vast ook een portie mazzel. Nooit spijt van gehad en tja financieel kon ik niet anders. Zoveel honden was prachtig maar geen vrije keuze. Nou ja min of meer wel. 2 zouden ingeslapen worden of wij moesten ze mee pakken en houden. Kennelsyndroom husky's. Jarenlang met veel liefde verzorgd en gigantisch veel voor gelaten maar qua liefde oneindig veel voor terug gekregen

Is bij ons ook het geval, al met al zitten ze vaak, veel en lang in de auto.
Wij hebben in sommige benches ook meerdere honden, zo zitten moeder & dochter (Maze & Spicy) en moeder, dochter en zoon (Dana, Vixem, Dutch) bij elkaar in de auto. Officieel zijn het losse benches (blok op maat) met nooddeuren in de tussenschotten maar die heb ik één keer open gezet en nooit meer dicht gedaan dus de fam gaat lekker bij elkaar liggen. Puk, Abbay, Harvey & Nil zitten in de auto wel apart. Puk deelt pertinent niet en is ons beveiligingssysteem, Harvey is bloedirritant dus die doe ik het liefst met een spanband op het dak maar dat is niet helemaal ethisch verantwoord. :+

In de camper zitten moeder & dochter (Maze & Spicy) ook bij elkaar in een bench, maar dan zitten broer en zus (Vixem & Nil) weer bij elkaar. Nil kan alleen met Vixem delen want zijn zus doet gewoon lelijk als hij kliert. Ze hebben uiteraard zat ruimte maar hoeven geen polonaise te kunnen doen. In de camper ligt er wel één los, Abbay, die ligt altijd bij de voeten van Kay. Of we nu 1,5 uur of 15 uur onderweg zijn. Die kan wel in een bench maar bij haar durf ik het wel aan. _O-

Maar bij lange reizen blijven de oudjes geregeld ook bij 'oma', want alle spullen voor een week wedstrijd + benches is pas een uitdaging. Soort tetris met plaats en verdeling op de assen. Dat kan en lukt wel maar dan hebben we na aankomst 1,5 uur nodig om de camper weer af te breken en bewoonbaar te maken. Voor (lange) weekendjes is het geen probleem, daar zijn we inmiddels prof tetris.

Wij zelf hebben godzijdank nog nooit een ongeluk met honden maar genoeg mensen wel, krijg er de kriebels van. Ik hoop echt dat we het nooit hoeven meemaken!

Ik geloof nergens in qua God en bijgeloof etc maar sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik in de auto's een heilige Sint-Christoffel hangen, die beschermd o.a. reizigers, zonder ga ik ook niet weg. Klinkt misschien hartstikke onnozel maar dat ik ben daar echt mee opgegroeid.