Zieke hond zonder diagnose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:59

Oh wat naar.
Het klinkt wel als neurologisch, kan ze misschien SRMA hebben? Dat is een auto immuunziekte waarbij hersenvliezen en bloedvaten ontsteken, hier zal ze dan wel op moeten gaan knappen van prednison.
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, het zoeken naar een diagnose kan echt een emotionele uitputtende weg zijn.

Ik heb helaas gisteren afscheid genomen van mijn hond, ook neurologische klachten en alles uitlaten zoeken in het lichaam zelf, Ze reageerde niet op de prednison dus wij vermoede een hersentumor of een tumor in het ruggenmerg.
Helaas ging ze zo snel achteruit en kon ze ook zwart worden voor de ogen als iets haar te veel werd.
Dat ik besloten heb niet verder te onderzoeken maar haar te laten gaan. Dan heb ik ook een klein kind in huis en nog andere honden dus ik kan geen risico nemen.
Het was altijd een super lieve sociale hond dus dit gedrag klopte echt niet met haar karakter.

Ik hoop van harte dat jouw hond een andere uitkomst heeft en wel weer kan genezen, dat je snel wat vind. en ik wil je nogmaals veel sterkte wensen met deze zoektocht want dat is geen makkelijke.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 09:49

Dat ze angst heeft door alle onderzoeken kan inderdaad ook pateeke het is sowieso heel veel voor haar allemaal. Ik biedt haar inderdaad zoveel mogelijk steun en veiligheid maar het blijft natuurlijk wel naar.

SMRA ken ik inderdaad omdat we ook een Toller hebben Hennos (bij dat ras komt dat veel voor helaas) maar de symptomen passen niet echt. Ze heeft geen koorts, geen enorm stijve nek en zowel prednison als antibiotica hebben geen verbetering gegeven.
Bedankt, het is inderdaad een hele lastige periode...

Jeetje wat heftig dat jij je hond hebt moeten laten gaan, heel veel sterkte! Als het gedrag zo veranderd en het niet veilig meer is heb je ook geen keus.
Nala blijft tot nu toe wel lief en meewerkend maar ze voelt wel anders aan, ze kijkt vreemd uit haar ogen, reageert anders en ze heeft ook een hele andere geur heel gek. Ze heeft nu ook steeds vaker episodes waarin ze heel erg moet trillen en hijgen. Vanmorgen vroeg werd ik gewoon wakker omdat ze zo lag te trillen tegen me aan.
We hebben toen alles begon zo'n helling/trapje voor bij de bank gekocht maar zelfs daarmee komt ze de bank niet meer op en af. Ze gaat dus nog steeds achteruit en ik wil haar zo graag helpen maar heb ook geen idee hoe.

Heeft iemand hier een idee waar in noord Nederland een MRI te maken is? Wij komen zelf uit Drachten. Ik kan op Google niet echt iets vinden. En voor de mensen die een MRI hebben laten maken bij hun hond, kunnen jullie een globale indicatie van de kosten geven? De CT-scan komt uit op zo'n 1600 euro en als ik Google mag geloven scheelt dat niet gek veel met een MRI...

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 11:15

De mri van Flynn destijds voor zijn hernia is in Utrecht gemaakt, ik heb het even voor je opgezocht; de mri zelf was ongeveer 1300 euro, daarnaast kwamen nog extra kosten voor consult/bloedafname (ook om hersenvliesontsteking uit te sluiten) en sedatie
De hele factuur van die dag bedroeg 1670 euro.

Met de kanttekening dat zijn hernia in zijn nek zat, ik geloof wel hoe verder ze het lijf moeten scannen wordt hij duurder.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 12:18

lonniejj schreef:
De mri van Flynn destijds voor zijn hernia is in Utrecht gemaakt, ik heb het even voor je opgezocht; de mri zelf was ongeveer 1300 euro, daarnaast kwamen nog extra kosten voor consult/bloedafname (ook om hersenvliesontsteking uit te sluiten) en sedatie
De hele factuur van die dag bedroeg 1670 euro.

Met de kanttekening dat zijn hernia in zijn nek zat, ik geloof wel hoe verder ze het lijf moeten scannen wordt hij duurder.

Wat lief dat je het hebt opgezocht, dank je wel! Utrecht is niet naast de deur maar als het moet rijden we die kant natuurlijk gewoon op. Qua kosten is dat dus heel vergelijkbaar maar bij Nala weten ze niet waar het precies zit dus het kan zijn dat haar hele lijf moet, dan zullen de kosten wel oplopen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:05

Als ik rondje Google vind ik in den Ham kliniek zit met mri. Zal nog verder ff zoeken maar zie dat lastig is!

Swift

Re: Zieke hond zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 14:09

In Roden zijn we geweest, daar hebben ze alleen een ct-scan. Den Ham had mijn man ook gevonden inderdaad, is ook een eindje rijden maar dichterbij dan Utrecht. We moeten binnenkort maar eens een rondje bellen en vragen naar mogelijkheden en prijzen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:16

Ik zag in ommen ook 1, maar dan is Den Ham misschien wel ongeveer net zo goed aan te rijden.
Voor paarden staat Den Ham ook wel goed aangeschreven volgens mij

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:43

Zit dit ziekenhuis bij jullie in de buurt?
Zij hebben een mri scanner.
https://evidensiadierenziekenhuis.nl/af ... ldvorming/

Het is zo naar om niet (volledig) te weten waar je liefste maatje last van heeft, heel veel sterkte.

Edit* zie dat de link niet werkt. Moest EDZ het noorden zijn in eelderwolde.

Als ik verder kijk op andere Evidensia pagina’s zie ik bij mri alleen de locaties Arnhem en hart van Brabant staan. In Arnhem werkt dan ook meteen neuroloog Paul Mandigers. Utrecht heeft natuurlijk ook een neuroloog.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:52

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:56

Den Ham inderdaad en ook Dierenziekenhuis in Oldenzaal. Is ook ver rijden, maar daar hebben ze er wel eentje die beter is (high field) dan in Den Ham (low field).

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 15:03

Die zit inderdaad lekker dichtbij Hannanas maar wij hadden het idee dat de MRI niet op de vestiging in het noorden aanwezig is. Maar reizen is opzich ook niet erg alleen voor Nala momenteel wel belastend.

Ja het is heel naar dat er nog steeds geen uitsluitsel is over wat er nou aan de hand is.

Ja wij hadden inderdaad ook het idee dat de MRI alleen op bepaalde locaties is siskeh, erg jammer want anders was dat fijn dichtbij geweest.

Oh daar zit dus ook nog verschil in Myfairytale, ook nog iets om mee te nemen dus...

We moeten maar eens een rondje bellen en kijken wat de mogelijkheden en kosten op verschillende plekken zijn. En we moeten ook nog informeren of er nog verschil in risico zit tussen de korte narcose voor de CT-scan en de langere voor de MRI. Ik vind haar inmiddels zo verzwakt dat ik de narcose ook best spannend vind...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:25

Swift schreef:
Dat ze angst heeft door alle onderzoeken kan inderdaad ook pateeke het is sowieso heel veel voor haar allemaal. Ik biedt haar inderdaad zoveel mogelijk steun en veiligheid maar het blijft natuurlijk wel naar.

SMRA ken ik inderdaad omdat we ook een Toller hebben Hennos (bij dat ras komt dat veel voor helaas) maar de symptomen passen niet echt. Ze heeft geen koorts, geen enorm stijve nek en zowel prednison als antibiotica hebben geen verbetering gegeven.
Bedankt, het is inderdaad een hele lastige periode...

Jeetje wat heftig dat jij je hond hebt moeten laten gaan, heel veel sterkte! Als het gedrag zo veranderd en het niet veilig meer is heb je ook geen keus.
Nala blijft tot nu toe wel lief en meewerkend maar ze voelt wel anders aan, ze kijkt vreemd uit haar ogen, reageert anders en ze heeft ook een hele andere geur heel gek. Ze heeft nu ook steeds vaker episodes waarin ze heel erg moet trillen en hijgen. Vanmorgen vroeg werd ik gewoon wakker omdat ze zo lag te trillen tegen me aan.
We hebben toen alles begon zo'n helling/trapje voor bij de bank gekocht maar zelfs daarmee komt ze de bank niet meer op en af. Ze gaat dus nog steeds achteruit en ik wil haar zo graag helpen maar heb ook geen idee hoe.

Heeft iemand hier een idee waar in noord Nederland een MRI te maken is? Wij komen zelf uit Drachten. Ik kan op Google niet echt iets vinden. En voor de mensen die een MRI hebben laten maken bij hun hond, kunnen jullie een globale indicatie van de kosten geven? De CT-scan komt uit op zo'n 1600 euro en als ik Google mag geloven scheelt dat niet gek veel met een MRI...

Heb je het idee dat ze bij die episodes ook (meer) pijn heeft?

Mijn hond heeft een paar jaar geleden een nekhernia gehad. Omdat ze niet een heel duidelijk beeld liet zien, wist de dierenarts niet zo goed waar de pijn vandaan kwam. Het vermoeden was eerst dat het uit haar rug kwam (ze had een paar jaar daarvoor een rughernia gehad), omdat ze met een wat bolle rug liep. Ze had duidelijk veel pijn en op momenten hele erg pijn waarbij ze soms ineens een gil gaf en ook hijgde en trilde. Het leek er soms ineens in te schieten de pijn terwijl ze geen rare bewegingen maakte op die momenten. Pijnstilling hielp niet en rust ook niet. We zijn toen doorverwezen naar Utrecht. Daar wist de neurochirurg het ook niet zo goed. Met lichamelijk onderzoek reageerde ze nergens pijnlijk, ze liep goed, de reflexen waren goed enz. Ik kwam voor een CT-scan maar hij raadde een MRI aan omdat daar in ons geval waarschijnlijk meer informatie uit te halen was dan bij een CT-scan. Er is toen een MRI van de nek en rug gemaakt, en daar kwam een flinke nekhernia uit waar ze aan is geopereerd.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:27

Oldenzaal en den ham en ik dacht Hellendoorn ook? Maar twijfel nu.. sterkte

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 15:37

Meert schreef:
Heb je het idee dat ze bij die episodes ook (meer) pijn heeft?

Mijn hond heeft een paar jaar geleden een nekhernia gehad. Omdat ze niet een heel duidelijk beeld liet zien, wist de dierenarts niet zo goed waar de pijn vandaan kwam. Het vermoeden was eerst dat het uit haar rug kwam (ze had een paar jaar daarvoor een rughernia gehad), omdat ze met een wat bolle rug liep. Ze had duidelijk veel pijn en op momenten hele erg pijn waarbij ze soms ineens een gil gaf en ook hijgde en trilde. Het leek er soms ineens in te schieten de pijn terwijl ze geen rare bewegingen maakte op die momenten. Pijnstilling hielp niet en rust ook niet. We zijn toen doorverwezen naar Utrecht. Daar wist de neurochirurg het ook niet zo goed. Met lichamelijk onderzoek reageerde ze nergens pijnlijk, ze liep goed, de reflexen waren goed enz. Ik kwam voor een CT-scan maar hij raadde een MRI aan omdat daar in ons geval waarschijnlijk meer informatie uit te halen was dan bij een CT-scan. Er is toen een MRI van de nek en rug gemaakt, en daar kwam een flinke nekhernia uit waar ze aan is geopereerd.

Ja ik heb zeker het idee dat ze bij die episodes nog meer pijn heeft.
Dat klinkt wel heel vergelijkbaar inderdaad! Ze zeggen steeds dat Nala niet genoeg pijn laat zien voor een hernia maar thuis zie ik wel degelijk een hond met erg veel pijn. De nek is ook nog niet op de foto geweest en zou dus ook een plek zijn waar het zou kunnen zitten.
Ik heb zelf ook wel het idee dat een MRI scan in Nala haar geval informatiever zou kunnen zijn.
We hoopten vandaag even contact te hebben met dierenarts nummer vier voor overleg omdat dat de enige was die er wat beter doorheen kon prikken bij Nala maar die is er pas dinsdag weer en om nu weer naar een zesde dierenarts te gaan leek ons ook niet veel toevoegen...

Dank je wel robbie88!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:38

Myfairytale schreef:
Den Ham inderdaad en ook Dierenziekenhuis in Oldenzaal. Is ook ver rijden, maar daar hebben ze er wel eentje die beter is (high field) dan in Den Ham (low field).

Hele goeie opmerking inderdaad! Dat maakt absoluut verschil en dat lijkt me in jullie geval wel belangrijk! Is brucella meegenomen in het bloedonderzoek?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:40

Vervelend dat je hem niet te pakken krijgt, de dierenarts.

Of meteen het dierenziekenhuis bellen voor een afspraak neurologie en mri, en de assistente van je dierenarts nala’s dossier te laten mailen naar het ziekenhuis?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:47

Swift schreef:
Inmiddels zijn de uitslagen van het bloedonderzoek binnen daar is niks uitgekomen, we moeten nog wel wachten op de uitslagen van het onderzoek naar de parasieten.

Is bij het bloedonderzoek de alvleesklier meegenomen? Ik heb begrepen dat dat onderzoek ook apart moet worden aangevraagd.

Ik bevraag tegenwoordig vaak ChatGPT of Co-Pilot. Dat helpt mij altijd om gerichte vragen aan de DA te stellen. Die kwam op het volgende uit en daar ben je voor een groot deel ook al beland:

Acute rug-/zenuwproblematiek (HOOG op de lijst)
Bijvoorbeeld:

* acute hernia (IVDD)
* ruggenmergontsteking
* zenuwcompressie

**Waarom dit past:**

* gillen van pijn
* krom lopen
* omvallen
* urine niet kunnen ophouden (neurogeen)
* blaas blijft groot (kan niet goed leeg)

Let op: **röntgen ziet géén hernia** → alleen CT/MRI.

2️⃣ Blaasontsteking / urinewegprobleem met complicatie

Niet “onschuldig struviet”:

* pH 7 + struviet = **wel degelijk relevant**
* volle blaas + niet willen plassen = gevaarlijk
* pijn bij plassen kan gillen veroorzaken
* kan zich snel verergeren bij kleine honden

Maar: dit verklaart **niet alles** (zoals miltvergroting).

---

3️⃣ Vergrote milt = systemische ziekte

Een **vergrote milt is nooit “bijzaak”**.

Mogelijke oorzaken:

* ontsteking
* infectie
* immuunziekte
* bloeding
* tumor (hemangiosarcoom e.d.)

Hiervoor is **echo + bloedonderzoek** nodig, geen röntgen alleen.

---

4️⃣ Acute buikpijn / orgaanpijn

Signalen:

* hijgen
* boertjes
* niet willen eten
* passief
* “pijngezicht”

Dit kan komen van:

* milt
* maag-darmkanaal
* blaas
* alvleesklier (pancreatitis!)

Pancreatitis wordt vaak gemist zonder specifiek bloedonderzoek.
----

5️⃣ Medicatie maskeert maar lost niets op

* pijnstilling + prednison kan symptomen **onderdrukken**
* maar als ze **niet duidelijk opknapt**, klopt de hoofdzaak nog niet

---

## Wat ik **zorgelijk** vind

❗ Dat Nala:

* niet eet/drinkt
* zichtbaar pijn heeft
* incontinent is geweest
* niet verbetert ondanks zware medicatie

➡️ Dit is spoedniveau, ook al “leeft ze nog”.

---

Wat moet er NU gebeuren (heel belangrijk)

Ik zou **niet langer afwachten** en het volgende eisen / laten doen:

Diagnostiek

1. **Uitgebreid bloedonderzoek**
* ontstekingswaarden
* nier- en leverwaarden
* alvleesklier (Spec cPL)
2. **Buikecho**
* milt (zeer belangrijk)
* blaaswand
* nieren
3. **Neurologisch onderzoek**
* blaasfunctie
* reflexen
* pijnlokalisatie
4. **Overweeg CT/MRI** bij verdenking hernia

---

## Wanneer DIRECT naar spoedkliniek?

**Vandaag / vannacht**, als:

* ze blijft gillen of verergert
* niet drinkt >24 uur
* opnieuw urine laat lopen
* slap/instabiel wordt
* bleke slijmvliezen krijgt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 16:22

Brucella heb ik niet over gehoord dat het mee is genomen Hettieheks, ik heb wel benadrukt dat ze in Roemenië op straat is geboren en dat in dat verleden misschien ook nog antwoorden lagen maar ik denk niet dat het is meegenomen, ze had geen verhoogde ontstekingswaarden ik weet niet of dat in dit geval wat zegt?

Zelf bellen gaan we nu inderdaad maar doen Hannanas maar we willen nog wel even de andere bloeduitslagen afwachten die hopelijk morgen eindelijk binnen komen. Mocht dat niet zo zijn gaan we morgen denk ik alvast wel even bellen want anders zit het weekend er ook weer tussen en dit moet ook echt niet lang meer duren zo...

Wij hebben chat gpt ook al uitvoerig bevraagd Babootje (en dat laat zien hoe wanhopig we zijn want ik ben niet altijd fan van AI). De vergote milt is door andere dierenartsen alweer ontkracht dus dat hebben we nu maar weer losgelaten. Het is lastig dat iedereen wat anders roept maar niemand echt antwoorden heeft...
We weten niet of de alvleesklier geprikt is, het was wel een heel uitgebreid bloedonderzoek. De dierenarts bij de kliniek was ook te spreken over de uitgebreidheid en miste niks.
Ze eet en drinkt gelukkig wel kleine beetjes maar het is minimaal en alleen als we het haar actief aanbieden, ze taalt er zelf niet naar. Ze is heel passief en ligt vrijwel de hele dag in zijligging.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:54

oke weet niet of het al gevraagd is of onderzocht is, maar is er al neurologisch onderzoek gedaan? Dus reflexen getest en houdingstesten gedaan?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:55

Ik heb geen idee of je in 1 afspraak een CT én een MRI kunt laten doen?
Wellicht is dat nog te bespreken?

Dat kan beiden op 1 locatie in Oldenzaal bijvoorbeeld.

En heel eerlijk? Ik zou nu direct nog bellen, zodat je hopelijk morgen nog terecht kunt.

In ieder geval heel veel sterkte met je hondje! :knuffel:

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 17:42

Dierenarts nummer vier belde vandaag toch nog (op haar vrije dag dus heel fijn)! De bloedtesten voor de parasieten waren negatief dus we moeten door gaan zoeken. Ze gaat proberen ons zo snel mogelijk in Utrecht te krijgen, daar zijn de meeste expertise en mogelijkheden. Het is de vraag of we daar morgen nog terrecht kunnen ze probeert wel zo snel mogelijk een plekje te regelen dus dat is heel fijn.

We hadden eerder al Lyme geoperd en ik heb de brucellose nu ook genoemd. Als we morgen niet in Utrecht terrecht kunnen krijgen we sowieso voor de zekerheid alvast een antibiotica kuur die tegen deze twee dingen zou moeten werken omdat bij beide bloedonderzoeken niet altijd betrouwbaar zijn en die onderzoeken ook weer lang duren.

Er is nu dus in iedergeval weer actie en daar ben ik heel blij mee vooral omdat deze dierenarts echt luistert en Nala wel goed (door)ziet.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 18:03

Fijn dat er wel weer een beetje schot in zit.

En ik wilde nog even zeggen dat ik het echt super vind wat je voor Nala doet, was ieder baasje maar zo!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 19:36

Ik ben ook blij dat er nu een beetje schot in komt maar ik vindt het allemaal ook heel spannend, want dat je een doorverwijzing krijgt naar Utrecht is niet perse een goed teken natuurlijk :(

Dank je wel Myfairytale, we doen ons best!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:00

Swift schreef:
Ik ben ook blij dat er nu een beetje schot in komt maar ik vindt het allemaal ook heel spannend, want dat je een doorverwijzing krijgt naar Utrecht is niet perse een goed teken natuurlijk :(

Respect hoor voor jullie. Wat een zoekplaatje. Ik duim dat ze t snel vinden!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:39

Swift schreef:

Ik begrijp het helemaal, maar daar is ze wel in heel deskundige handen en kunnen ze hopelijk wél de oorzaak vinden (misschien door MRI of CT) én behandelen.
Duimen draaien voor jullie!