Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:59

Zeker geen bijtincidenten ofzo! En ook niet angstig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Sommigen hier zeggen hun hond niet meer (tijdelijk) naar een asiel te willen doen waar een nieuwe baas gezocht kan worden. Zijn (goede) asielen dan zo slecht? Ze worden zelfs tegen flinke bedragen nog wel eens als logeeradres gebruikt als de baas bijv. op vakantie wil. (Dat kan niet in elk asiel, maar andere tijdelijke opvangplekken bestaan ook).Trouwens, ik heb het nagekeken, het gaat bij erfenissen vaak ook om geld, maar afstand doen aan een asiel kost ongeveer hetzelfde als euthanasie. Geef die hond of kat dan een kans op een nieuw leven.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Na het lezen van je eerste berichtje dacht ik aan een echt oude hond,maar 11 jaar is toch niet zo oud als je berichtje doet vermoeden.
Qua karakter lijkt het me ook helemaal geen lastige hond?
Hier de zorg over een hondje van twaalf jaar,hij is van mijn ex-schoonmoeder die vijf maanden geleden plotseling is overleden.
Diertje doet het echt fantastisch goed en is er zelfs in veel opzichten qua karakter erg op vooruit gegaan.
Succes met het vinden van een passend huisje

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Lastig verhaal hoor TS en fijn dat je mee wil helpen!

Wij hebben een destijds ruim 15 jarige hond uit het asiel gehaald en op 17 jarige leeftijd laten inslapen. Baasje ging naar verzorgingstehuis en familie wilde er niet voor zorgen. Ze heeft bij ons nog een heel fijn leven gehad, met goed voer, lekker kauwsnacks (wat voor haar krakkemikkige gebit goed genoeg was) en nog veel wandelingetjes, meer dan ze ervoor waarschijnlijk had gehad en laat staan in een bos en op het strand. Wij hebben een eigen dierenspeciaalzaak dus alles bij handen qua goede voeding en supplementen.
Het was echt absoluut geen moeilijke hond en dat maakt het 400% makkelijker dan een hond met een gebruiksaanwijzing.

Maar ik weet zeker dat er nog iemand is die daar iets mee kan en wil!

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

anjali schreef:
Sommigen hier zeggen hun hond niet meer (tijdelijk) naar een asiel te willen doen waar een nieuwe baas gezocht kan worden. Zijn (goede) asielen dan zo slecht? Ze worden zelfs tegen flinke bedragen nog wel eens als logeeradres gebruikt als de baas bijv. op vakantie wil. (Dat kan niet in elk asiel, maar andere tijdelijke opvangplekken bestaan ook).Trouwens, ik heb het nagekeken, het gaat bij erfenissen vaak ook om geld, maar afstand doen aan een asiel kost ongeveer hetzelfde als euthanasie. Geef die hond of kat dan een kans op een nieuw leven.

Ik heb ook 2 honden, die ik ook niet meer zou willen herplaatsen. Nummer 1 is nu 11 jaar oud, 4 jaar terug opgevangen. Vorige eigenaren wouden haar laten euthanaseren ivm heftige en zware probleemgedrag. En wij zijn eigenaar nummer 6.

Inmiddels is ze stabiel in haar gedrag, maar het blijft een hond met een mega gebruiksaanwijzing. Bij ons heeft ze nog voor geen enkele bijt incident gezorgd, maar een ander vertrouw ik haar niet toe.

Daarnaast is het geen binnenhond, niet sociaal naar andere dieren(behalve onze koeien :+ ). En mensen is wisselend. Wij hebben hier de ruimte op ons erf. En ze gaat regelmatig mee met werken op het land, aan een lange lijn etc.

De andere is 10 jaar, 3 jaar terug volledig verlamd geweest aan beide achterpoten. Incontinent en bij teveel stress, vergeet ze haar achterpoten. En kan ze niet meer lopen.

Laatst zijn we van een chalet naar onze woning verhuisd en heb echt letterlijk gedacht na een paar dagen, om haar te laten gaan. Want ze schoof op dr kont, de woning door.

Toch nog in overleg met mijn vriend en vriendinnen om haar nog een week een kans te geven en een cellkick hondenpad aan te schaffen. Waar ze om de dag onder ligt. En gelukkig is ze weer hersteld.

Ze moet om 1.5 a 2 uur uitgelaten worden en 's nachts draagt ze een wasbare luier. Overal liggen waterdichte kleden op, op de bank, hondenkussens etc. Wat regelmatig gewassen wordt ivm hygiëne.

Dus nee beide dames zou ik herplaatsen niet meer willen aandoen. Nummer 1 omdat ze destijds alle stress al slecht trok en nummer 2 spreekt ook voor zich.

Mijn andere 2 honden kunnen rustig herplaatst worden

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Moeilijk dit…

Wij hebben zo 10 jr terug “plots” de 15+ jack russel vd buuf gekregen.
Ze werd zaterdags met ambu opgehaald, dat hondje leefde bij haar binnen dus afgesproken: tot je uit ziekhuis bent, hoef je je geen zorgen te maken om..

Maar ze overleed volgende dag. Familie wilde dat wij haar lieten inslapen. Dat gingen we niet doen.
Of doe het zelf of laat ons haar na da brengen voor soort van keuring; als ze goed is, houden we haar (want onze hond + katten bleken er niks om te geven).
Laatste is gebeurd en ze heeft nog 3 jr geleefd.
Waar ze eerst nooit werd uitgelaten, kon ze na 2 mnden gewoon los in het bos meelopen, mocht op de bank slapen dus prima laatste jaren.
Dus ja: het kan…

Maar voor de beesten die ik nu heb, zou ik (in geval van overlijden) ze willen laten inslapen.
Waarom?
Katten zijn 13+ , gewend aan mij 24/7 thuis (schuw tov anderen dus) en alleen dit huis + wat mankementjes.
Honden (4 en 7) zijn rescue honden van verschillende stichtingen. Zouden dus ieder naar zijn eigen stichting terug moeten voor te herplaatsen.
Dan moeten ze dus uit elkaar (sorry, vind ik zielig), zullen toch in andere omgeving dan nu komen waar ze waarschijnlijk veel meer beperkt zullen zijn in hun beweging, hier is vaak 24/7 iemand thuis en ja, het zijn wel al herplaatsers met ieder hun eigen rugzakje.
Dus in mijn eigen nu geval: nee , dat wil ik ze niet aandoen..
Gelukkig staat da volledig achter deze keuze dus dat geeft wel rust..

Iig succes met je keuze…

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

anjali schreef:

In Den Ham zit een asiel van de hondenbescherming die honden opvangt met een wat hogere leeftijd. Ziet er zo ontzettend netjes uit, mooi plekje en goed voor elkaar. Is een asiel maar dan voor de oudere hondjes. Het is maar net wat je wil ts/familie.

Mijn zusje heeft hier vorig jaar een cocker geadopteerd die doof en bijna blind was en dat dier doet het wonderbaarlijk goed met veel liefde.

Succes ts!

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Heb niet het hele topic gelezen, maar heb wel een soortgelijke ervaring gehad. Je hebt pb!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:33

Neem eens contact op met het NDZ senioren tehuis in Wassenaar. Daar zit een speciale opvang voor oudere dieren wiens baasje overleden is.

Een wens hoeft niet perse uitgevoerd te worden omdat die bv onredelijk is. Iemand kan bv angst hebben om alleen te sterven, dan is de wens om het dier ook te laten sterven begrijpelijk omdat je dan gevoel hebt niet alleen in de hemel je bij God te melden(of wie dan ook aan de hemelpoort staat). Het dier als offer ofzoiets gebruiken?
Wat is voor dier het beste? Denk dat als je ziet dat het dier nu nog fijn knuffelt en geen pijn heeft en niet lijdt, waarom inslapen? Dier heeft ook recht op eigen leven met eigen baasjes die op zijn haar eigen pad komen. Je kind inslapen die je ook niet als je die bij je moet houden als je dood bent en omdat die zielig zit zonder jou bv hulpbehoevende is? Al zijn er helaas mensen die ook hun kinderen mee de dood innemen. Zoals toen die vader in Groningen ofzo die met kinderen naar Mac Donalds ging en zo hup twee kinderen ook mee de dood innam door het water in te rijden. Alsof je dan ook het recht op anders leven mag afpakken. Kom op zeg, een dier leeft in hier en nu en als deze weer eten,water en aandacht verzorging krijgt dan prima toch. Asiel zo ook prima kunnen bemiddelen hebben ook dierenartsen mocht het dier toch teveel lijden. Daar worden geen dieren ingeslapen omdat ze bv al tijdje daar zielig alleen zitten