Bravecto injectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:57

Ik ben erg verbaasd dat er nog steeds zo veel Bravecto wordt gegeven, ik lees zoveel schrijnende verhalen. Zelf de dierenarts verkoopt het nog, totaal onbegrijpelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:24

marleen_usar schreef:
Ik ben erg verbaasd dat er nog steeds zo veel Bravecto wordt gegeven, ik lees zoveel schrijnende verhalen. Zelf de dierenarts verkoopt het nog, totaal onbegrijpelijk.

Verhalen blijven verhalen en geen feiten. Librela injecties zijn bewezen gevaarlijk en blijven ook gegeven worden.
Bravecto hier al vanaf het begin dus meer dan 10 jaar 1x per jaar gegeven. Ook aan honden met allergieën en met epilepsie en nooit een zieke hond er door gehad. Dat is hier een feit en geen verhaal.

Ja ik heb ook verhalen gelezen. Dode pup want kreeg volledige coctail enting, ontworming en Bravecto op 1 dag. Bravecto is dus dodelijk...nee de eigenaar was oer oer oerdom!!
Zo weet ik nog veel meer verhalen. Allerlei middelen (vrijwel) tegelijk geven. Doodzieke of dode honden. Makkelijk wijzen naar Bravecto maar neem gewoon zelf de verantwoordelijkheid op je als eigenaar!
Bewezen dood door Bravecto heb ik nog steeds nergens kunnen vinden.

Al blijft het een heftig middel en moet je voorzichtig blijven. Had hier zelf een roedel van 6. Een aantal goede bekenden met ook grote roedels en niemand van ons heeft ooit problemen ervaren.

Leo

Re: Bravecto injectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:46

Nouja dat vind ik ook wat zwart-wit; de eigenaar heeft de toxische overbelasting niet gegeven aan de pup, dat heeft de dierenarts gedaan. Menig eigenaar gaat toch uit van wat de dierenarts zegt. En vaak weten de dierenartsen het ook niet beter want die leren het zo. Het is nog steeds gebruikelijk om een pup een cocktail, ontworming en ontvlooiing te geven en met 12 weken komt daar soms nog een rabiës bovenop. En mijn pup destijds heeft dat, buiten de ontvlooiing om,ook zo gehad omdat de dierenarts dat zo aangaf. Dus de eigenaar is niet perse dom in zo'n verhaal :o

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:50

Leo schreef:
Nou, dat zou ik niet durven stellen. :o Honden kunnen ook enorm ziek worden als ze gebeten worden door een besmette teek.

Ze worden doorgaans zieker van die giftige middelen en vaak is daar niks meer aan te doen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:06

BeFunny schreef:
Poosje81 schreef:
Ik volg even, ze bieden het hier nu ook aan bij de dierenarts. Formaatje Aussie - 187 euro per hond.
Mijn honden lopen veel buiten en teken zijn hier in overschot met allerlei enge ziektes. Elke dode teek is er 1, dat motto, maar issue is dat ik wel twijfel bij deze injectie.
Dus zoals gezegd, ik volg.

Honden worden veel minder ziek van teken.

Ik behandel niet preventief. Weiger troep te geven.

Ik maak zelf een goedje als ze een vlo hebben gehad of als er veel teken zijn omdat de chihuahuas last hebben van de teken en dat goedje werkt als een tierelier.

En 1 keer per jaar in het hoogseizoen ook vectra pipet want hier ook een teken paradijs. Werkt ook goed.

Honden worden veel minder ziek van teken ? Waar haal jij die onzin vandaan ?

Mijn hond is overleden ten gevolge van een tekenbeet. Een hond van een bokker hier ook. Hond van kennis heeft moeten vechten voor zijn leven terwijl in dezelfde kliniek op dat moment ook eentje overleden was. Bij mijn dierenarts dit jaar een hond die het net gehaald heeft. Even lukraak enkele voorbeelden.
Sorry, maar zoiets kan je echt niet stellen. Honden kunnen doodziek worden van teken, levenslang elkendige gevolgen dragen en zelfs overlijden!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:25

Ik denk dat er ook heel veel misinformatie uit bepaalde 'wellness' hoeken komt. Waarbij iets als bravecto als onnatuurlijk en (dus) gevaarlijk word weggezet en allerlei middeltjes worden verkocht als natuurlijker en dus veiliger alternatief. Ook vaak zelfs met dingen die wel echt giftig zijn voor een hond zoals tee tree olie of hoge doseringen knoflook. Ik zou toch gewoon uitgaan van daadwerkelijk onderzoek en je dierenarts. Niet van social media met spookverhalen en dan toevallig ook de oplossing in de vorm van een magische kralenketting oid.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:33

Mijn dierenarts raad dan ook bravecto af.

Ik heb ook niks met kralenkettingen. Want dat werkt niet. Maar ik geef mijn honden liefst zo min mogelijk gif.

Ook geen knoflook btw.

Ze krijgen voornamelijk rauw eten.
En ik maak wel een mengsel met o.a lavendel olie en neem olie en nog wat ingrediënten die ik zowel voor mezelf als voor mijn honden gebruik en ze hebben dan nooit teken of vlooien en ik ben beschermd tegen muggen en vliegen.

Het nadeel is dat ik dat bij elke wandeling moet sprayen daardoor kies ik in het hoogseizoen voor een keer vectra. Dat spul werkt hier 3 maanden en dat is precies mooi.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:42

Kralenkettingen zijn levensgevaarlijk ;)

Ik ben opgeleid met wat de middelen doen, positief en negatief, en maak daar mijn eigen afwegingen in. Ik ben niet tegen de inzet, zet ze zelf dus ook in. Maar altijd afgewogen en met ondersteuning van het lichaam.
Niet met knoflook of lavendel (wat doet dat tegen parasieten?), maar voor het afvoeren van toxines zodat het niet in de lever achterblijft.
Ook kies ik heel bewust voor externe middelen, omdat je dan bij nood nog weg kunt wassen oid. Een pil of een injectie doe je niets meer tegen. Maar uiteindelijk moet idereen de keuze en afweging voor zich weten.

Ik wil vooral benadrukken; het is niet zwart wit. Je ontkomt soms gewoon niet aan het gebruiken van een middel. Een dier met vlooienallergie kun je echt beter een middel geven en naderhand ondersteunen dan dat je met essentiële oliën aan de slag gaat. Als je in een gebied met een enorme tekendruk zit is het ook belangrijk om hier bewust mee om te gaan. Want ziektes door teken moet je echt niet onderschatten.
Aan de andere kant is de mate van toxische belasting die er soms in gaat (dosering, frequentie, combinaties van middelen) gewoon ook ver en veel te veel en ook het doel voorbij.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:47

Daarom gebruik ik dus vectra pipetjes omdat je er idd soms niet aan ontkomt. Maar injecties of pillen dat geef ik niet. Ook doe ik niet aan preventief ontwormen.

En geef ik ook niet de vaccinatie L4. Sowieso vaccineer ik niet meer na het eerste jaar.

Wat lavendel doet is vooral insecten op afstand houden. Het dood niks. Maar het houd de teken dus wel weg.

Uiteraard moet iedereen het voor zichzelf weten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:03

Want niet vaccineren is veilig? Ik hoop dat je je honden dan alleen in de tuin houdt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:08

Leo schreef:
Kralenkettingen zijn levensgevaarlijk ;)

Meestal gelukkig enkel voor je portemonnee, maar er zit natuurlijk wel een bepaald risico in denken dat je hond veilig is van teken terwijl je een middel gebruikt dat niet werkt, want tekenziektes.

Ik bedoel meer als je spookverhalen hoort over (preventieve) medicatie kan het natuurlijk zijn dat je net die ene persoon treft met een allergische hond of inderdaad een bizarre overdosering oid. Maar je hebt net zo goed kans dat het gewoon iemand is die niet gehinderd word door enige kennis maar wel door enig financieel belang. En met social media heb je dan ook nog kans dat je in een algoritme komt dat je dat veel leest terwijl het niet zo veel gebeurt. Bij mijn praktijk gebruiken veel patiënten bravecto mijn dierenarts zou daar echt niet mee doorgaan als ze bij bosjes neervielen, al was het maar omdat je aan eigenaren van dode honden zo weinig Royal canin kan verkopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:28

Daar moest ik dan wel even om lachen. :')
Overigens ben ik er ook van overtuigd dat dierenartsen nooit bewust een gevaarlijk middel zouden weten. Maar ik ben wel kritisch jegens de farmaceutische industrie. Als in; ik wil exact weten wat en waarom. En Bravecto vertrouw ik daarin niet.

Ik ben mijn hond bijna verloren aan een kralenketting door een bizar ongeluk. Hij bleef met zijn tanden achter het bandje dat zijn maatje droeg hangen (tijdens spel) en deze raakte om zijn neus. Beide honden hebben het tenauwernood overleefd omdat we met zn 2en waren en de eigenaresse kon rennen voor een kniptang terwijl ik er bovenop lag om te voorkomen dat ze elkaar kapot rukten. Paracord, waar ze die k*tdingen mee maken, is namelijk niet kapot te krijgen. Het is nu 3 jaar geleden maar ik hoor ze nog gillen. Nachtmerriemateriaal. Dus kralenbandjes zonder breekpunt zijn in mijn ogen levensgevaarlijk. :)

Qua vaccineren; ik zou sowieso titeren, dan hoef je nooit meer te vaccineren dan nodig. Maar helemaal niet meer is wel een onnodig risico. Vaccinaties zijn natuurlijk ook gewoon ergens goed voor.
Ik ent L4 wel bewust omdat ik een waterliefhebber heb. Ik combineer deze nooit met andere entingen en ondersteun voor en na de enting. Niets spannends of zweverigs, maar gewoon even helpen afvoeren van de balaststoffen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 16:24

Hier komt er absoluut geen bravecto in.
De gedachte dat je gif in je hond stopt vond ik altijd al twijfelachtig, tot ik van dichtbij meemaakte dat een hond na toedienen van bravecto, een dag later neurologische verschijnselen kreeg, en nog eens 24 uur later overleed. Ze konden niet achterhalen waar het door kwam, maar zelfs de dierenarts had twijfels over bravecto.

Daarna hebben wij in onze winkel een enkel aantal honden gehad die of heel heftig ziek zijn geworden (vooral neurologisch), 1 na eerste toediening bravecto hele pittige huiduitslag heeft gekregen, en 2 honden zijn onder verdachte omstandigheden overleden (ingeslapen) waarbij 1 plots als 4 jarige hond leverfalen had.
Alle honden kregen bravecto, en bij alle honden is er door proffesionals uitgesproken dat er vermoedens waren dat dit veroorzaakt kon worden door bravecto.

Ik hoef de discussie er niet over te voeren, niemand zal mij overtuigen om het aan mn hond te geven en iemand die het zonder problemen aan zn hond geeft zal dit ook blijven doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:56

Princesj schreef:
Want niet vaccineren is veilig? Ik hoop dat je je honden dan alleen in de tuin houdt?

Ik titer wel.
En de vaccinaties zijn zo lang werkzaam tot nu dat mijn chihuahuas te oud worden om die troep in te spuiten.

Er zijn mensen die jaarlijks blindelings vaccineren. Maar als je hond nog beschermd is voegd het niks toe.

De L4 zijn honden door dood gegaan en het beschermd maar 6 maanden wat veel mensen niet weten en voor enkel 4 varianten wat ook veel mensen niet weten de andere varianten daar kan je hond nog steeds ziek van worden dus is een stukje schijnveiligheid waarvoor je het risico loopt dat je hond heel ziek wordt.

Sophietje zwemt ook.
Maar toch vind ik het risico niet waard om te vaccineren.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 18:02

Ik zou het prettig vinden als de mensen die aangeven tegen gebruik van Bravecto zijn, aangeven wat zij dat gebruiken of adviseren. Zoals ik in een eerder bericht heb aangegeven gebruiken wij Bravecto omdat geen ander middel wat wij hebben geprobeerd hielp, en ons teefje heftig reageert op vlooien.

Dat mensen tegen het gebruik van Bravecto zijn snap ik, maar ik word er niet mee geholpen als er dan geen alternatieven worden benoemd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 18:18

Die worden toch genoemd.
Ik geef vectra 3D o.a.
Maar ga dat niet aan anderen aanraden dat moet je echt zelf bekijken wat je aan je dier wilt geven. Als bravecto voor jou dier werkt is dat toch goed?

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 18:48

BeFunny, mijn bericht is bedoeld voor de mensen die geen alternatief benoemen. Benoemen dat Bravecto slecht is zonder alternatieven te benoemen voegt weinig toe aan zo'n topic.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:06

Had ik gedaan, maar voor de zekerheid even samenvattend,

Voor vlooien niet preventief maar curatief,
Omgevingsspray en vlooienshampoo met permethrine, in ongeveer 1/3e van aanbevolen hoeveelheid en zeer goed uitspoelen (ik heb geen katten, Anders zeer goed opletten met permethrine)

Teken, preventief serestoband voor honden tot 8 kilo (de mijne is 10)

Ontworming,
Doe ik wel, maar geen 4x per jaar.
Milbemax, want lijkt op dit moment de minst problematische optie

Gaat om een sheltie met 1 normaal mdr1 gen en 1 probleem versie

(Drager dus, maar steeds vaker wordt duidelijk dat ook dragers wat gevoeliger kunnen zijn dan honden die volledig normaal zijn op dit gebied)

Ontworming, ontvlooiing of verse serestoband zit om veiligheidsredenen altijd minimaal een week tussen, liefst iets meer.
Niet alles dicht bij elkaar maar gespreid.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:25

Ik raad een extern middel aan, dus pipet of band maar enkel in hoogseizoen en evt bij daadwerkelijk een vlooienbesmetting.

L4 heb ik me vanbinnen en buiten over ingelezen, over laten adviseren door diverse deskundigen, en ik ken ieder artikel en bezwaar. Toch een bewuste keuze om dat wel te doen en dat mag ook. :) En daarnaast dus bewuste ondersteuning voor en na en nooit samen met andere vaccinaties. En een bewuste timing (vroeg voorjaar).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:30

Ik geef mijn honden ook geen Bravecto, maar ook alleen uitwendige middelen.
Tot nu toe altijd enkele keren per jaar Advantix gegeven, puur vanwege de teken. Ik gaf het niet om de zoveel weken, maar deed er vaak langer over.

Ik controleer mijn honden iedere dag, liefst 2x per dag. Is routine geworden voor zowel hun als mij.
Een Serestoband heb ik niet, omdat ze hier veel in onze vijver komen en we in het bos wonen, kan dan te vaak die banden gaan zoeken. En daarnaast spelen ze veel samen en wil niet dat ze eventueel blijven haken met hun tanden.

Voor komend jaar wil ik kijken of ik op een natuurlijkere basis kan werken.

Werk het liefst zo natuurlijk mogelijk, maar waar nodig schuw ik absoluut reguliere zorg niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:39

L4 wordt hier ook bewust geënt. Ik leer mijn honden namelijk nooit af regenwater te drinken omdat ik graag met minder goed weer veel kilometers maak en hun zo kunnen drinken naar behoefte. Wel leer ik 'nee' aan zodat ze water wat ik qua kwaliteit niet vertrouw ook niet drinken.
Onderstaande foto is hier normaal.
Afbeelding

Meningen mogen natuurlijk verschillen maar entingen, ontworming en bravecto tegelijk geven is in mijn ogen gewoon stom. Je leest je toch in voordat je iets doet? Maar dat het nalatigheid van de dierenarts is als deze niet fatsoenlijk uitleg geeft dat punt begrijp ik ook volledig. Hier is de regel in de maand voor en na bravecto gebeurd er niets anders qua entingen en ontworming. Ik ontworm wel regelmatig met milbemax omdat hartworm in Nederland inmiddels ook voor komt. Rabiës gebeurd ook weer geheel apart van de rest. Gelukkig kunnen wij met onze gedeelde roedel nog steeds onder 1 consult terecht bij de dierenarts waardoor onze keuze niet verschrikkelijk veel geld extra kost. Bij huidige prijzen kan ik wel begrijpen dat mensen soms extra risico nemen qua entingen tegelijk laten zetten of niet enten.
Niet enten vind ik absoluut geen optie. Zeker niet nu er steeds meer wolven zijn. Breekt er Rabiës uit dan breekt de pleuris los....dat is tegenwoordig niet meer ondenkbaar!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:08

Leo schreef:
Ik raad een extern middel aan, dus pipet of band maar enkel in hoogseizoen en evt bij daadwerkelijk een vlooienbesmetting.

L4 heb ik me vanbinnen en buiten over ingelezen, over laten adviseren door diverse deskundigen, en ik ken ieder artikel en bezwaar. Toch een bewuste keuze om dat wel te doen en dat mag ook. :) En daarnaast dus bewuste ondersteuning voor en na en nooit samen met andere vaccinaties. En een bewuste timing (vroeg voorjaar).

Dat mag zeker hoor.
Sowieso heb je bewust de keuze gemaakt. Dat je een andere keuze maakt dan mij maakt niet dat je in mijn ogen een verkeerde keuze maakt. Het blijft kiezen tussen twee kwaden zeg maar.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 20:33

Bedankt voor de reacties. De injectie doen we in ieder geval niet. Op dit moment zijn mijn honden nog voldoende beschermt van de laatste Bravecto tablet, ik ga even nadenken over wat ik ga doen als het is uitgewerkt.

Ik ben nog wel wat twijfelend over het proberen van andere middelen. Juist omdat we al veel geprobeerd hebben en dat niet voldoende hielp. Dat is lastig, want als een middel niet helpt dan moet ik een ander middel proberen. En dan is er sprake van meerdere middelen in een kort tijdsbestek, wat ook weer niet wenselijk is. Dit hebben we dus meegemaakt voordat we Bravecto probeerden.

En misschien weet iemand dit: hoeveel aantoonbare gevallen moeten er zijn van ernstige of dodelijke bijwerkingen voordat een middel in Nederland wordt verboden? Ik ben niet zo thuis in de farmaceutische wereld, laat staan als het gaat over diergeneesmiddelen. Maar als Bravecto aantoonbaar voor zoveel leed zorgt, waarom is het dan niet verboden?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:39

De medicijnen lobby schijnt bijzonder sterk te zijn.

Maar dat is van horen zeggen, ik ben er niet zelf ingedoken.

Omdat ik een mdr1 hond heb moet ik per definitie heel erg voorzichtig zijn met medicatie.
Iets waar dus zelfs bij niet-mdr1 honden zoveel over te doen is, daar blijf ik echt bij weg.

Mdr1 honden zijn nu eenmaal soms extreem gevoelig op medicatie (ontwormingsmiddel voor paarden, ivermectine is bijvoorbeeld bewezen dodelijk voor deze honden, zekfs mest eten van een kort geleden ontwormt paard is al heel gevaarlijk)

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 20:44

Dat over ontwormingsmiddelen in mest heb ik inderdaad vaker gehoord, ik probeer ze ook altijd weg te houden van mest. Helaas voor mijn honden, want paardenmest is natuurlijk een delicatesse. :')