Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:36

Esther schreef:
Als er geen reden is om te castreren zou ik het niet doen. Ik vind de kans op vachtverandering, het niet meer fatsoenlijk kunnen voeren en gedragsverandering grote nadelen. Ongeveer een kwart tot eenderde van de teven krijgt baarmoederontsteking, voor mij geen reden om in te grijpen.

Onze vorige teef heeft echt geleden onder de vachtverandering, geen trimmer te vinden die haar wilde scheren. En ik zie het ook bij uitlaathonden, echt rampenvachten, eentje stinkt ook echt omdat de vacht slecht droogt en ze altijd wel water weet te vinden.

Qua gedrag vind ik dat je de pit uit de honden haalt, jonge honden die er al uitzien en zich gedragen als oude honden. En honden hebben de hormonen nodig om volwassen te worden in hun koppie, ik vind ze veel stabieler in karakter.

En dan het bijna niet meer kunnen voeren terwijl ze wel honger hebben ondanks voldoende beweging en training.

Maar nu moet ik er bij zeggen dat mijn oudste teef een keer per jaar loops is en weinig last heeft, ook niet van schijnzwangerschap. Mijn jonge hond is nog niet loops geweest, misschien denk ik er anders over als ze veel last heeft van de loopsheid.

Wat is niet meer fatsoenlijk kunnen voeren? Aangepast voeren moet je met een intacte hond net zo goed, ook een leven lang. Ook die veranderen met elke leeftijdsfase qua behoeften en dat kan constant wisselen ook aan de hand van activiteiten en tig andere factoren. Ook daar is elk individu anders en is er geen richtlijn wat voor elke hond werkt. Dat is niet anders als een gecastreerde hond, alleen daar zijn de aanpassingen even wat anders, maar ook weer niet extreem afwijkend ofzo.

Mijn gecastreerde hond kreeg en krijgt gewoon beloningen tijdens trainingen en wandelingen en nog steeds met nu 6,5 jaar oud (ondanks dat ze door prednisolon lastig op gewicht te houden is, maar van de castratie zelf hebben wij nooit last ondervonden hierin, is ze netjes stabiel geweest altijd) Naast haar basis voer (kvv) met functionele toevoegingen zoals groenten, noten en zaden en tig andere dingen.

Het zijn geen extreme aanpassingen wat nodig zijn, als je gewoon voert wat past bij het individu. Dat kost niet meer of minder werk als dat je een niet gecastreerd dier voert, waar je ook met tijden moet aanpassen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:12

Hier wordt alles man en vrouw geholpen zodra het mag. Meestal rond de 6 maanden.
Geen fokwensen dus waarom zouden ze rond moeten blijven lopen met die hormonen.
En zo ook geen kans op oeps nestjes.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:17

Hier 2 teefjes en beide laten helpen. Beide ook veel last van de loopsheid dus blij met het besluit.
Ik merk verder niks qua vacht of dik worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:23

Esther schreef:
Als er geen reden is om te castreren zou ik het niet doen. Ik vind de kans op vachtverandering, het niet meer fatsoenlijk kunnen voeren en gedragsverandering grote nadelen. Ongeveer een kwart tot eenderde van de teven krijgt baarmoederontsteking, voor mij geen reden om in te grijpen.

Onze vorige teef heeft echt geleden onder de vachtverandering, geen trimmer te vinden die haar wilde scheren. En ik zie het ook bij uitlaathonden, echt rampenvachten, eentje stinkt ook echt omdat de vacht slecht droogt en ze altijd wel water weet te vinden.

Qua gedrag vind ik dat je de pit uit de honden haalt, jonge honden die er al uitzien en zich gedragen als oude honden. En honden hebben de hormonen nodig om volwassen te worden in hun koppie, ik vind ze veel stabieler in karakter.

En dan het bijna niet meer kunnen voeren terwijl ze wel honger hebben ondanks voldoende beweging en training.

Maar nu moet ik er bij zeggen dat mijn oudste teef een keer per jaar loops is en weinig last heeft, ook niet van schijnzwangerschap. Mijn jonge hond is nog niet loops geweest, misschien denk ik er anders over als ze veel last heeft van de loopsheid.

Is het niet altijd vogelen met de voeding in de fases die ze doorgaan? Onze vorige was geopereerd en moest lang revalideren, dus weinig beweging helaas, ook dan moet je met de voeding opletten. Als ze ouder worden is de behoefte ook weer anders.
Honger hebben is niet nodig, daarom bestaan er light brokken die en de voeding geven en de vulling die ze nodig hebben. Ik gaf onze teef ook steeds minder omdat ze een lekkerbek is en je moet opletten want anders heeft ze alles al te pakken. Ik wilde dat niet, wilde niet dat ze nog een hongergevoel zou hebben na het eten, nu krijgt ze ipv normale brokken een light variant en ze snaait niet. Soms als ze de kans krijgt om de puppy brokken op te eten als de pup even afgeleid is, maar dat weet ik dat ze dat doet en dan blijf ik er ook even bij staan. Met het vlees wat ze 's ochtends krijgen is die kans er niet want dan laat de pup zich niet afleiden, dat vlees is daar toch te lekker voor.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:04

Waar mogelijk hou ik teven altijd intact.
Aangezien honden van nature niet in de overgang komen zoals wij mensen (vrouwen) wel.
Daarnaast worden teven over het algemeen niet gesteriliseerd maar gecastreerd. Eierstokken en soms ook baarmoeder worden verwijderd. Dat is castreren.
Door de verwijdering van de eierstokken word t grootste deel aan de hormonen ook weggenomen wat een hoop medische nadelige gevolgen kunnen hebben. Waaronder gewrichtsproblemen, kruisbandproblemen en een aantal soorten kanker en een grote kans op incontinentie

https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... rilisatie/

https://www.doggo.nl/artikelen/hondenge ... stosteron/

https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... n-nadelen/

https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/c ... lierkanker

Dus tenzij niet medisch noodzakelijk blijft hier alles intact

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:56

Is de vergrote kans op (bot)kanker niet vooral bij vroeg castratie?
Het advies is al heel erg lang 3 maanden na de eerste loopsheid castreren met uitzondering van bepaalde rassen en als je hond toevallig al erg jong loops wordt. Welke leeftijd wij adviseerde vanuit de kliniek weet ik even niet meer.

Wil je niet na eerste loopsheid castreren, zal ik al-tijd zo op hun hart drukken dat ze het wel doen voor de hond "oud" is.

"Kan nog als ze dan een baarmoederontsteking krijgt" ja, als je er optijd bij bent kan dat. Hopelijk.

De heftigste operaties waar ik bij heb gestaan, waren allemaal baarmoederontsteking bij een oude hond. Dan kun je een (gigantische) ontstoken baarmoeder uit een doodzieke, oude hond gaan halen. Dat is echt niet grappig en geloof me, bijna elke hond piepte 'm er nog net niet tussen uit. Het is echt een risicovolle operatie die mensen enorm onderschatten.
En zoveel honden die om die reden worden ingeslapen. Te dure operatie voor zo'n oude hond, te laat erbij en beestje niet meer te redden, haar het herstel proces niet meer aan willen doen.

"Omdat de vacht kan veranderen"
"Omdat ik dan minder moet gaan voeren"
Kom alsjeblieft met een beter argument dan zo iets. Schei uit hoor :o
"Omdat ze incontinent wordt"
Nee. Die kans is vergroot maar castratie = incontinent is absoluut niet waar.

Kabayo

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:00

Kiwiwitje ik had destijds hier in de buurt geïnformeerd wbt steriliseren/castreren van m’n teef maar alle dierenartsen deden hier eigenlijk alleen laproscopisch. Dus het komt mij niet bekend voor dat dierenartsen bijna altijd alleen castreren

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:33

Kabayo schreef:
Kiwiwitje ik had destijds hier in de buurt geïnformeerd wbt steriliseren/castreren van m’n teef maar alle dierenartsen deden hier eigenlijk alleen laproscopisch. Dus het komt mij niet bekend voor dat dierenartsen bijna altijd alleen castreren

Laparoscopisch gaan de eierstokken er ook uit dus valt met de officiële termen net zo goed onder castratie.

Kabayo

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:36

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:46

Afbeelding

Officieel is het bij de teef ook castratie maar het wordt in de volksmond eigenlijk altijd sterilisatie genoemd. Irritant hè :+
Castratie = verwijderen.
Sterilisatie = knoopje er in, clipje er op, maar alles blijft in het lichaam zitten.

Bij de teef gaan altijd de eierstokken eruit. 'gewoon' of laparoscopisch.
Indien nodig, gaat de baarmoeder er uit maar dat wordt niet standaard gedaan bij teven want maakt de operatie veel groter. Wordt wel gedaan bij oudere teven of als het er onrustig uitziet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:50

Sterilisatie is officieel het steriel (= onvruchtbaar) maken. Dat is wat er bij onszelf gebeurt als we geen kinderen meer willen krijgen.
Bij honden is het eigenlijk castratie, maar om redenen waarvan ik niet weet welke, gebruiken we bij teefjes de term sterilisatie. Maar er gebeurt meer dan alleen de eileiders dichtmaken of afbinden. Die worden verwijderd zodat teven niet meer loops worden omdat de hormoonproductie niet meer kan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:03

Kabayo schreef:

Laparoscopisch staat totaal los van sterilisatie/castratie… :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:03

Nyaleti schreef:
De heftigste operaties waar ik bij heb gestaan, waren allemaal baarmoederontsteking bij een oude hond. Dan kun je een (gigantische) ontstoken baarmoeder uit een doodzieke, oude hond gaan halen.

Zou dat misschien ook komen doordat mensen te lang wachten met naar de DA gaan in zo'n geval.
Ik let bij mn hond altijd op na de loopsheid. Op evt schijndracht of zich niet lekker voelen. Dan temperatuur ik ook altijd meteen en ga zonodig langs de DA.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:04

mellamoshan schreef:
Nyaleti schreef:
Ik zal altijd team teefje steriliseren (ok, castreren) zijn.
Teveel ellende gezien met baarmoeder ontsteking op late leeftijd, perongeluk gedekt etcetc.
Een andere vacht, nou en. := ja sorry

Precies dit. En melkkliertumoren niet te vergeten.

Onze teef heeft beide gehad op 2 mnd tijd.. Eind oktober melkkliertumoren laten verwijderen en eerste kerstdag spoedoperatie ivm baarmoederontsteking.. (Was een erg leuke rekening, not.. :') )

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:04

Ik heb mijn teef pas laten castreren op 5 jarige leeftijd. Was oorspronkelijk niet gepland, maar de schijndracht werd iedere keer erger en vervelender voor haar en ons en daarnaast zou er een reu in huis komen. Die optelsom maakte dat we toch voor castratie hebben gekozen. Ondertussen begint ze wat lastiger door de rui heen te komen, maar ze is ondertussen ook al tien dus daar kan het ook aan liggen.
De reu is overigens nog wel intact en dat blijft waarschijnlijk ook zo gezien zijn karakter.

Kabayo schreef:
Mijn huidige rottweiler is nu 1,5 jaar en 2x loops geweest. Dit is een stamboom hond en al volledig op röntgen geweest en erfelijke testen ook glansrijk behaald. Ze moet alleen nog een gedragstest doen en nog een uitmuntend halen op de show. En natuurlijk nog naar het hartje luisteren voor de dekking. Verder doe ik alles in overleg met de fokker dus misschien ben ik iets vergeten :+ Eens moet de eerste keer worden haha. Maar die wil ik na 1 of 2 nestjes wel laten steriliseren. Ze heeft nu na beide loopsheden schijndracht gehad waarbij de tepels ook echt heel erg gezwollen waren.

Als je de RST gaat doen voor gedrag kan je ook meteen exterieur laten keuren. Dan hoef je niet meer naar de shows. Zou persoonlijk mijn voorkeur zijn boven naar shows gaan.
Overigens dien je minimaal twee keer minimaal ZG op de show te halen om het exterieur stukje af te vinken als je voor die route gaat. Een keer een U is niet afdoende, dan krijg je geen fokcertificaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:08

kiwiwitje schreef:
Kabayo schreef:

Laparoscopisch staat totaal los van sterilisatie/castratie… :o

Kan je ook uitleggen waarom ? :o

Dorus ze heeft al een uitmuntend gehaald. Moet er nog een halen. Ik ga 2 dagen naar de show dus kan evt 2 halen met geluk. En ik wil aankomend jaar toch nog niet fokken . Te druk met 2 veulens, dochtertje en nog een baby op komst :+ Zelf vind ik het heel erg leuk om te showen want dit is mijn eerste stamboom hond

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:09

Babootje schreef:
Nyaleti schreef:
De heftigste operaties waar ik bij heb gestaan, waren allemaal baarmoederontsteking bij een oude hond. Dan kun je een (gigantische) ontstoken baarmoeder uit een doodzieke, oude hond gaan halen.

Zou dat misschien ook komen doordat mensen te lang wachten met naar de DA gaan in zo'n geval.
Ik let bij mn hond altijd op na de loopsheid. Op evt schijndracht of zich niet lekker voelen. Dan temperatuur ik ook altijd meteen en ga zonodig langs de DA.

Vaak wel. Of het is een gesloten pyo, dan gaat het helemaal snel en is het ook lastiger als eigenaar om er een vinger op te leggen.

Het lastige is altijd; je hebt hondenmensen en mensen met een hond.
Honden mensen adviseer ik regelmatig andere dingen dan mensen met een hond..
Benln jij een hondenmens en is jouw hond echt je kind (i know, je snapt m'n punt), let je op zulke dingen na een loopsheid.
Ben je iemand met een hond, denk je er nog niet bijna over na.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:27

Kabayo schreef:

Laparoscopisch is een manier van opereren, dat is niet castreren of steriliseren an zich.
Dat is een methode waarbij er op een zo min mogelijk invasieve manier geopereerd wordt (tov de 'oude' methode).

Een castratie bij een teef kan dus laparoscopisch uitgevoerd worden of op de oude manier uitgevoerd worden waarbij ze verder open snijden. Laparoscopisch is dus puur een andere methode van opereren waarbij ze minder ver open hoeven te snijden - echt maar een paar cm, wat over 't algemeen minder ingrijpend is voor het lichaam en een sneller herstel heeft, etc. Op de 'oude manier' wordt er echt een meer open buik operatie van gemaakt met een flinkere snede. Deze methode kan voor meerdere soorten ingrepen gebruikt worden, niet alleen castraties.

edit;
Bij onze hond is het op de 'oude' manier gedaan, omdat er ook een navelbreuk was die meteen aangepakt is geworden. Bij haar is het herstel echt ontzettend netjes verlopen erna, maar als je die snee/jaap zag op de buik... dat was echt van voor tot achter :') Ik heb zelf tijdens mijn stages ook vooral DA's geassisteerd die op de oude manier werkten (in die tijd was via de laparoscopische wijze nog niet zoveel in gebruik tov vandaag de dag. Bij de oudere lichting DA's zie je dus ook dat ze meestal nog via de 'oude' manier werken) en dat is ook zeker niet perse slecht. Ik heb liever een DA die dat doet met bakken ervaring als met weinig ervaring laparoscopisch. Maar het heeft wel echt z'n voordelen, zeker als je werkt met al zwakkere dieren, oudere dieren etc.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-11-25 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:30

Shenavallie schreef:
BrankaZ schreef:

Ja en tegenwoordig is er meer kennis waardoor dat niet het enige argument is om hierover een besluit te nemen.
De link die ik eerder plaatste is een blog die juist is naar aanleiding van de kennis die er tegenwoordig is. Castreren geeft b.v. weer een grotere kans op bottumoren en helaas zijn er veel dieren artsen die eigenaren al beginnen te vragen wanneer ze de pup willen laten castreren als ze voor de puppyenting komen.

Ik heb alleen de OP gelezen, maar ik zal - als ik me genoeg kan concentreren - straks ook jouw link opzoeken.

Dat is een link van een blog van iemand die alleen wat cursussen, workshops en webinars heeft gevolgd. Daar zit niks van fatsoenlijke veterinaire medische scholing bij en zou ik dus ook zeker niet aannemen als de waarheid.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:30

cursebreaker schreef:
Kabayo schreef:

Laparoscopisch is een manier van opereren, dat is niet castreren of steriliseren an zich.
Dat is een methode waarbij er op een zo min mogelijk invasieve manier geopereerd wordt (tov de 'oude' methode).

Een castratie bij een teef kan dus laparoscopisch uitgevoerd worden of op de oude manier uitgevoerd worden waarbij ze verder open snijden. Laparoscopisch is dus puur een andere methode van opereren waarbij ze minder ver open hoeven te snijden - echt maar een paar cm, wat over 't algemeen minder ingrijpend is voor het lichaam en een sneller herstel heeft, etc. Op de 'oude manier' wordt er echt een meer open buik operatie van gemaakt met een flinkere snede. Deze methode kan voor meerdere soorten ingrepen gebruikt worden, niet alleen castraties.

Ooo ja op die fiets, dankje voor de opheldering :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:38

Kabayo schreef:
cursebreaker schreef:

Ooo ja op die fiets, dankje voor de opheldering :)

Om het nog korter door de bocht te trekken; een Laparoscopie is een kijkoperatie van de buik. Laparo is buik, scopie is kijken B-)
Net als dat bv. een arthroscopie dus altijd iets van een gewricht is, is iets met laparo altijd van de buik.
Een "laparoscopie" is dus niet perse castreren/steriliseren, maar een laparoscopische sterilisatie wel :D
Er worden 2 a 3 kleine gaatjes gemaakt, tov. 1 "grote" bij de reguliere manier (welke bij een goede, ervaren dierenarts ook wel iets meevalt gelukkig)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:39

Presumido schreef:
Hi,

Wat is jullie mening teefje steriliseren ja of nee? Onze vorige teefjes hebben er altijd een pluizige wollige vacht aan overgehouden plus overgewicht wat altijd heel moeilijk in evenwicht te houden was. Nu bij onze pup twijfelen we hoe of wat?

Wat voor ras is je hond en je vorige honden?
Het hangt ook van de soort vacht af of het pluizig en wollig wordt.

Heb je nu weer exact hetzelfde ras, dan kun je er vanuit gaan dat het weer pluizig en wollig wordt.
Heb je kruisingen gehad of "rashonden zonder stamboom" , dan blijft het altijd een gok.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:46

Vroeger was castreren erg gangbaar. Tegenwoordig is gebleken dat er toch ook nadelen aan verbonden zijn, zeker voor een reu (middelgroot/groot). Sowieso zou ik nooit castreren vooraleer de hond mentaal en lichamelijk volwassen is. Bij een grote hond ben je dan al vaak 3 loopsheden verder, waardoor het grootste voordelige effect op de gezondheid achterhaald is. Bij een groter ras heb je bovendien ook kans op incontinentie. Dat hoeft zelfs niet meteen na de ingreep, dat kan zich ook een periode later manifesteren. Een teefje kan door de ingreep ook pittiger worden. Daar waar een reu vaak minder dominant wordt , kan dat bij een teef het tegenovergestelde effect geven.

En ja, ik heb mijn teefjes op advies van de DA ook laten castreren, laparoscopisch. De ene sprong de dag nadien weer rond, mijn huidige dame heeft er toch een week flink van afgezien. Beide dames hebben nauwelijks ingeboet aan vachtkwaliteit (plukvacht) en zijn ietsjes zwaarder geworden, maar dat was welkom. Voordien waren ze moeilijk op gewicht te krijgen.
Zou ik het opnieuw doen? Vermits we nu op een wachtlijst staan voor een middelgroot ras, neig ik eerder naar niet, but time will tell.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:50

Als het laparoscopisch kan, zeker doen.
Scheelt echt veel gerommel en getrek in de buik. Zeker bij grote honden is de laparoscopische ontwikkeling echt top. Dat kan anders soms echt een hele zoektocht zijn naar de eierstokken :+ (met extra buikpijn voor de hond).

Mika: zo zwart wit is het écht niet.
Waar de ene hond inderdaad een andere vacht krijgt, krijgt de andere geen verandering of een plekje wol.
Ja sommige rassen zijn gevoeliger voor vacht verandering maar dat de vacht gegarandeerd naar de klote gaat na een sterilisatie is onzin.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:52

prugelpiet schreef:
Dat is een link van een blog van iemand die alleen wat cursussen, workshops en webinars heeft gevolgd. Daar zit niks van fatsoenlijke veterinaire medische scholing bij en zou ik dus ook zeker niet aannemen als de waarheid.

N.a.v. informatie van een Duitse dierenarts. Link staat ook in blog.
https://www.tierarzt-rueckert.de/blog/d ... 3&ID=18951

Maar wat jij als waarheid wil aannemen staat je vrij. Maar als je even zoekt naar voor- en nadelen van sterilisatie hond vind je echt meer informatie. Het gaat mij erom dat mensen nadenken waarom ze hun hond laten steriliseren/castreren. Er verandert meer dan dat een teef niet meer drachtig kan worden.