Esther schreef:Als er geen reden is om te castreren zou ik het niet doen. Ik vind de kans op vachtverandering, het niet meer fatsoenlijk kunnen voeren en gedragsverandering grote nadelen. Ongeveer een kwart tot eenderde van de teven krijgt baarmoederontsteking, voor mij geen reden om in te grijpen.
Onze vorige teef heeft echt geleden onder de vachtverandering, geen trimmer te vinden die haar wilde scheren. En ik zie het ook bij uitlaathonden, echt rampenvachten, eentje stinkt ook echt omdat de vacht slecht droogt en ze altijd wel water weet te vinden.
Qua gedrag vind ik dat je de pit uit de honden haalt, jonge honden die er al uitzien en zich gedragen als oude honden. En honden hebben de hormonen nodig om volwassen te worden in hun koppie, ik vind ze veel stabieler in karakter.
En dan het bijna niet meer kunnen voeren terwijl ze wel honger hebben ondanks voldoende beweging en training.
Maar nu moet ik er bij zeggen dat mijn oudste teef een keer per jaar loops is en weinig last heeft, ook niet van schijnzwangerschap. Mijn jonge hond is nog niet loops geweest, misschien denk ik er anders over als ze veel last heeft van de loopsheid.
Wat is niet meer fatsoenlijk kunnen voeren? Aangepast voeren moet je met een intacte hond net zo goed, ook een leven lang. Ook die veranderen met elke leeftijdsfase qua behoeften en dat kan constant wisselen ook aan de hand van activiteiten en tig andere factoren. Ook daar is elk individu anders en is er geen richtlijn wat voor elke hond werkt. Dat is niet anders als een gecastreerde hond, alleen daar zijn de aanpassingen even wat anders, maar ook weer niet extreem afwijkend ofzo.
Mijn gecastreerde hond kreeg en krijgt gewoon beloningen tijdens trainingen en wandelingen en nog steeds met nu 6,5 jaar oud (ondanks dat ze door prednisolon lastig op gewicht te houden is, maar van de castratie zelf hebben wij nooit last ondervonden hierin, is ze netjes stabiel geweest altijd) Naast haar basis voer (kvv) met functionele toevoegingen zoals groenten, noten en zaden en tig andere dingen.
Het zijn geen extreme aanpassingen wat nodig zijn, als je gewoon voert wat past bij het individu. Dat kost niet meer of minder werk als dat je een niet gecastreerd dier voert, waar je ook met tijden moet aanpassen.

ja sorry
)